Lobogó, 1971. július-december (13. évfolyam, 27-52. szám)

1971-09-15 / 37. szám

Magyar Kloss kapitány? Több részes tv-filmsorozat készül L­áng Vince grófi sofőr •­ nyugodtan fogyasztja vacsoráját egy pesti kifőz­dében, amikor razziába ke­veredik. A rendőrök felfi­gyelnek rá, igazoltatják, majd felszólítják, hogy kö­vesse őket. A kifőzde tu­lajdonosa ijedten fordul az egyik rendőrhöz: — Biztos úr kérem, a vendégem még nem is fi­zetett. — Ne idegeskedjék — nyugtatja meg Láng Vince —, tévedés az egész. Egy óra múlva itt vagyok. Honnan is tudhatná, hogy még tíz év múlva sem tér vissza a kifőz­débe ... ? *** Tulajdonképpen kicsoda ez a Láng Vince? — Szürke kisember — mondja Pintér József, az Egy óra múlva itt vagyok című tv-sorozat írója. — A fenti jelenet a film első részében látható, az idő­pont 1937, amikor az ifik megtámadták a Tompa ut­cai nyilasházat. A rendőr­ség spicliket épített be kö­zéjük, és azzal a feladat­tal bízták meg, hogy a tá­madás során használja fegyverét, s így ürügyet adjon arra, hogy széles kommunistaellenes kam­pányt, letartóztatásokat fo­ganatosíthassanak. Erre a spiclire hasonlít Láng Vince, akit a rend­őrök „begyűjtenek” a ki­főzdéből. Vince hiába bi­zonygatja ártatlanságát, zsebében rozsdás pisztolyt találnak (egy guberálótól vásárolta), s így a rendőr­ség — bár tudja, hogy ár­tatlan — jó ürügyet talál, hogy bejelentse: megtalál­ták a Tompa utcai merény­lők egyikét. Láng Vincét 18 hónapi börtönbüntetésre ítélik, s úgy kerül bele az ellenál­lási mozgalomba — amely­nek később kiváló harcosa lesz —, akár Pilátus a Credóba. *** — A több részes filmso­rozatban a magyar ellen­állási mozgalom részvevői­nek, mártírjainak szeret­nénk emléket állítani — veszi át a szót Wiedermann Károly rendező. — Azok­nak a magyar partizánok­nak, akik a világ minden táján: a Szovjetunióban, Jugoszláviában, Spanyol- és Franciaországban, Bel­giumban és másutt, fegy­verrel a kézben küzdöttek a fasizmus, a náci megszál­lók ellen. A sorozat első hét foly­tatását forgatja jelenleg a stáb. — Tahitótfalu lakosai — akik nem tudták, hogy a helységben filmesek tar­tózkodnak — rémülten ro­hantak elő a házaikból, olyan lövöldözés, kiáltozás, üldözés folyt az utcákon. Itt vettük fel ugyanis a film néhány jelenetét, s bi­zony egy kissé „fejtetőre” állítottuk Tahitótfalut — meséli a rendező. A film 1937-ben kezdődik és 1945-ben fejeződik be. Műfaja? — Ne tagadjuk, kaland­film, akár a Kloss kapi­tány (amit egyébként nem óhajtunk utánozni) — mondja a rendező. — A történeteknek azonban van egy valóságos történelmi magja, s arra épül a sztori. Még a forgatás megkezdése előtt felkerestük Úszta Gyula altábornagyot, a Ma­gyar Partizán Szövetség fő­titkárát, s konzultáltunk vele a forgatókönyvről. Egyszóval, igyekszünk a valóság talaján maradni, erre kötelez dokumentaris­­ta „múltunk” is. Valóban: a Wiedermann —Pintér alkotópárosra ez a valóság-fel­táró, dokumen­­tarista stílus jellemző. Elő­ző közös munkáik: Az ásotthalmi boszorkány, az Állomáson, a Mi és mások, a Lezárt ügy is erről ta­núskodnak. Az Egy óra múlva itt vagyok című kalandfilm­sorozatban — amelyet a Televízió második prog­ramjában sugároznak majd — „színre lép” a ma­gyar művészek színe-java. Láng Vincét Harsányi Gá­bor kelti életre, de szerepel rajta kívül Greguss Zol­tán, Márkus László, Nagy Attila, Páger Antal, Molnár Tibor, Szabó Gyula, Dégi István és sokan mások. Tárgyalások folynak Szergej Bondarcsukkal és Stanislaw Mikulskival is. Lehet, hogy mégis lesz valami köze a filmnek Kloss kapitányhoz... ? K. GY: Egy kocka az Egy óra múlva itt vagyok című alkotásból (a képen: Szabó Ottó) RAJNOGEL IMRE felvételei Harsányi Gábor (jobbra), az új sorozat főszerep­lője, Schwetz Andrással Dégi István, Harsányi Gábor, Juhász Jácint Fogolyként (Dégi István és Szabó Gyula) Izgalmas jelenet a filmből (Szabó Ottó, Csomós Mari, Greguss Zoltán és Juhász Jácint) kétféle szerepben Dömötör Erzsi Beszélgetés Dömötör Erzsivel A rádió közismert „pagodá”-jában­ találkoztunk. Felvétele volt: az Abrakadabra bolygó című ifjúsági rá­diójátékban fiúszerepet alakított. — Nem ez az első „nadrág-szere­pem" — mondja —; néhány évvel ez­előtt, „faluszínházas” koromban ját­szottam Nyilas Misit is. Olyan élethűen, hogy egy pécsi bá­nyász — akivel tréfából elhitették, hogy a színpadon látott „fiú” árva gyerek — örökbe akarta fogadni. Öt esztendeje a Néphadsereg Mű­vészegyüttesének tagja. („Nemrég kap­tam meg a törzsgárda jel­vény bronz fokozatát” — újságolja büszkén.) Szereti a hivatását, pedig nem köny­­nyű a munka: télen, nyáron, farkas­­ordító hidegben és aszfaltolvasztó ká­nikulában egyaránt járják az országot, távoli helyőrségekben, laktanyákban fakasztanak mosolyt, szórakoztatják, nevelik a fiatalokat. — Talán a legnehezebb a mi mun­kánkban, hogy a katonaközönség sok­féle érdeklődési körű és műveltségű fiúkból tevődik össze. Van közöttük budapesti értelmiségi és vidéki pa­rasztgyerek, aki talán akkor lát elő­ször színházat, s nekünk mindkettejük nyelvén kell beszélnünk, meg kell ta­lálnunk a közös témát, egy „hullám­hosszra” kell hangolódnunk velük. Kö­zönségünk kétévenként változik, s ta­lán ez is egyik fő oka annak, hogy so­sem válik unalmassá, egyhangúvá a munkánk. Van olyan hónap, hogy csaknem mindennap színpadra lép. Jelen­leg a Katonadolog című összeállítás­sal járják az országot. Ebben a műsor­ban énekel és prózai szerepet is ját­szik . Már az ötvenedik előadásnál tar­tunk, de bízom benne, hogy elérjük a százas szériát. Beszélgettünk a jelenről, hívják szinkronizálni, rádióba, tévébe, de a sok vidéki fellépés miatt nehéz az egyeztetés. Ezt nem panaszképpen mondja, hiszen egy sikeres vidéki lak­tanyalátogatást többre becsül egy rossz tévészerepnél. Aztán a múltra te­relődik a szó, kedves történetet mesél. — Öt éve, amikor a Művészegyüttes tagja lettem, az énekesek, táncosok egyenruhában jártak. Még nem ismer­tem az arcokat, s előfordult, hogy nem köszöntem egy-egy kollégának, amit aztán a szememre vetett az egyik ének­kari tag. Attól kezdve, ha szembe jött velem egy katona a Tisztiházban — biztos, ami biztos — rámosolyogtam, és köszöntöttem. Az egyik ilyen alkalom­mal a Váci utcai klub ajtajában ösz­­sze­talál­koztam egy középkorú őrnagy­­­­val; ismerősnek tűnt, hát megszólí­tottam: „Vége a korrepetálásnak?” Bi­zonytalanul vállat vont, mire megkér­deztem: „Ma nem énekel, kolléga?” „Nem, nem énekelek” — válaszolta az őrnagy, akiről kiderült, hogy egy vi­déki laktanya parancsnoka, s csak rit­kán — mondjuk, szilveszterkor — fa­kad dalra, de akkor is a fehér asztal mellett, és nem a színpadon ... (Kárpáti)

Next