Lobogó, 1975. július-december (17. évfolyam, 27-52. szám)

1975-07-03 / 27. szám

sokjukon már elhelyezték ho­­vatartozásuk szemmel látható jeleit. Abban a világban, ahol a vagyon tett különbséget em­ber és ember között, nem le­hetett hasonló jelvénye ne­mesnek és közkatonának. A vezérek mind színekben, mind a motívumok gazdagságában igyekeztek vagyonukat fitog­tatni, és — bár természetük­ből gyakran hiányzott a bá­torság — pajzsukra rávésették az oroszlánt, a sast. A címerek meghatározását tudós emberek fogalmazták meg: „határozott szabályok szerint szerkesztett jelvény, melynek viselésére valamely személy vagy család az arra illetékes főhatóságtól (uralko­dó, fejedelem stb.) származó adomány vagy hosszas gya­korlat révén jogot nyert”. A köztudat a címer viselé­sét sokáig a nemesség kizáró­lagos jogának tartotta. Pedig a címeradomány önmagában senkit nem emelt nemesi rangra. A magyarok is elősze­retettel hangoztatták, hogy a címer csak dísze és nem bi­zonyítéka a származásnak. Hazánk lovagjai egyébként lemaradtak a szomszédos né­pek fiai mögött. Első kirá­lyaink idejéből semmilyen ok­irat nem említi a címerek lé­tezését. Csak az államalapí­tást követő második század­ban tűnik fel Imre (király 1196—1204) címer alakú paj­zsa; vörös alapján 9 balra lé­pő oroszlán és 4 ezüst vágás látható. A történészek szerint a Spanyolországból érkező ki­rálynő udvaroncai honosítot­ták meg hazánkban a címer­használatot. Az Árpád-házi királyok uralkodásának utolsó 70 esz­tendejében mind az oroszlá­nok, mind az ezüst vágások eltűntek a pajzsokról. Megje­lent viszont az a kettős kereszt, melyet a Horthy-korszak ku­tatói erőszakoltan István ki­rálytól származtattak. Pedig a 20. század elején illett volna tudni, hogy az időszámításunk utáni ezredik esztendőben az érsekek még nem használtak ilyen alakú „felségjelvényt”. III. Béla királyunk politikai hitvallásnak tekintette állam­­hatalma jelképét. Bizánc csá­szára akkoriban kettős ke­reszttel szimbolizálta ural­mát, s ezt tette a magyarok első embere is, hogy hirdesse: országa nem lesz Bizánc hű­bérese! Az első uralkodóház kiha­lásával a trónkövetelők — hogy igényük törvényes lát­szatot keltsen — pajzsukba vésették az Árpád-ház vágá­­sos címerét, így tettek az An­jouk is. Amikor Károly Ró­bertet megkoronázták, új mo­tívummal (az Anjou-liliom­­mal) bővült az uralkodóház címere. És nem volt megállás! Magyar királyok uralkodtak külföldön, idegen nemesek ke­rültek hazánk trónjára. A származás, az örökösödési jog, a korok változó hősiesség- és bölcsességjelképei mind bo­nyolultabbá tették az uralko­dói címert. Nagy Lajos össze­házasította a liliomot a kettős kereszttel. Zsigmond a cseh oroszlánt és a brandenburgi sast használta. Habsburg Al­bert és a lengyel Ulászló szin­tén hazája jelképét vésette a magyar királyi pajzsba, azt hímeztette nemzeti zászlónk­ba. Címerünk ezért évszáza­dokig elsősorban a királyság intézményét vagy a királyi családot jelképezte, sohasem a népet. Ezalól nem volt ki­vétel a legnagyobb uralkodók egyike, Mátyás sem, akinek pajzsán a Hunyadiak hollója ékeskedett. A mohácsi vészt követő zűr­zavaros időkben a hatalomra kerülő főurak nem fordítot­tak nagy gondot a címerre. A törökök Allah birodalmának, a habsburgok Ausztria örökös tartományának tekintették az uralmuk alatt volt területeket. A vágásos pajzs ugyan még szerepelt a Bécsben székelő császárok címereiben, de egy­re kisebbre zsugorodott. A 18. században a magyar címer felkerült a kétfejű sas szárnyai­ra. I. Ferenc (1792-től 1835-ig uralkodott) többféle pecsétet készíttetett, és a magyar ne­messég hangulatához igazod­va használta őket. Zavaros időkben hazánk címere a ha­talmas monarchia pajzsának jól látható részévé vált, nyu­galmas napokban viszont szinte eltűnt az örökös tarto­mányok sokaságában. A 1848-as forradalom első zászlóin a magyar címer még a koronával együtt látható, de az 1849-es debreceni ország­­gyűlés után a Kossuth-címer vált a szabadságharc jelké­pévé. A Kossuth-címer vágások­ból, kettős keresztből és hár­mas halomból áll. Első két al­kotóeleméről már szóltunk. A hármas halom a legfiatalabb. Eredetének kutatói sokféle teóriát vallottak. Első nyomait az Árpád-ház utáni trónköve­telők címerében lehetett fel­fedezni. Egyes elméletek sze­rint pusztán grafikai megol­dás, alapzat kellett a kettős keresztnek. Mások szerint a Golgotát jelképezi, a sovinisz­ták pedig a három „magyar” hegységet, a Mátrát, a Tátrát és a Fátrát vélik felfedezni benne. Miután a Kossuth-címert a köztársaság gondolata szülte, joggal feltételezhető, hogy a debreceni országgyűlést pusz­tán ezernyi más akadályozta meg, hogy a kettőskeresztet is a korona sorsára juttassa. A szabadságharc leverése után a Bach-korszak az önál­lóságnak még a látszatát is el­nyomta hazánkban. Ferenc József 1867-ig meg sem koro­náztatta magát magyar ki­rálynak, a nemzeti címert ak­kor a féltve őrzött Kossuth­­embléma helyettesítette. A ki­egyezés után — a császári ud­var makacssága folytán — a közös intézményeknél tovább­ra is a kétfejű sast tekintették hivatalos címernek. A helyzet csak 1915-ben változott. A mo­narchia katonai erejének csökkenése engedményre kényszerítette Ferenc Józse­fet. Az 1915-ös, kétfejű sasos, osztrák és horvát színekkel megtoldott magyar címert az aranygyapjas rend kötötte össze. E fura ábra alatt egy jel­mondat hirdette, hogy a tar­tományok oszthatatlanok és elválaszthatatlanok. Az őszirózsás forradalom a Kossuth-címert keltette élet­re. Indítéka, feltehetően, ugyanaz volt, mint 70 év előtt. A Tanácsköztársaság törté­nelmi időszaka kevésnek bi­zonyult a külső és belső ellen­séggel vívott harc mellett az új címer megteremtéséhez. Történelmünk folyamán azon­ban először tűnt fel államunk zászlaján a vörös csillag. Horthy Miklós kormányzói tervei között a királyi korona megszerzése is szerepelt. Az előkészületek közepette került fel, 1939-ben a zászlórudak hegyére a Horthy-címer. „Fe­hér ruhás angyalok” kísérték a különítményeseket a dunai népek ellen vívandó „szent” háborúba. Hogy a fehér ruhák közben véresek lettek? Akko­riban az volt a természetes ... A nyilaskereszt és a „hun­­garizmust” jelölő H-betű ural­mát nehéz elfelejteni. 1946. február elsején —­ a Magyar Köztársaság kikiáltása után — a két forradalom emlékét őrző Kossuth-címer lett nemzeti jel­vényünk. Népünk ezzel jelezte, hogy a haladó hagyományokat szeretné folytatni. Az 1949. augusztus 20-án életbe lépett alkotmány új cí­mert adott az országnak. A törvény pontosan leírta külse­jét: kétoldalt búzakoszorúval egybefogott, kerek, világoskék mezőben kalapács és búzaka­lász. A mező felső részében a mezőre sugarat bocsátó ötágú vörös csillag, alján redőzött piros-fehér-zöld színű szalag. Az 1957-ben született újabb címerünk már a szocializmust építő ország követelményei­nek felelt meg. Nemzeti címer, ezt bizonyítja a piros-fehér­­zöld pajzs. És nem csak színei­ben, hanem hagyományaiban is követi a Kossuth-címer von­­nalait. Népköztársaságunk címere a haladó hagyományok mel­lett napjaink változásait is ki­fejezi. A népet szimbolizálja. A munkásosztályt az ötágú vörös csillag, a parasztságot pedig a búzakoszorú jelképezi. HORVATH KALMÁN

Next