Lobogó, 1976. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1976-05-27 / 22. szám

AZ OKTATÁSÜGY TÖRTÉNETE (7.) A Pesti Hírlap 1896. január 1-i számában írt válaszát jobb mi­nőségű vitriolba mártott tollal alkotta meg a szerző. Ma is eget. Mikszáth szeme pokolian éles volt, színesen csevegő stí­lusában olykor meglepő erejű, komor indulat villant fel. E cikk címe: Mozognak a tan­ügyi bácsik. Figyeljük csak: „ .. . azt hallottam, hogy da­rázsfészekbe nyúlni, és tan­ügyi dolgot írni nem lehet, mert a darazsak, az úgyneve­zett tanügyi bácsik csípni szoktak... a tanügyi bácsik nem szeretik, ha úgynevezett laikus ember valamit ír a gye­rekeknek ... a tanyák volta­képpen talán azért is szülik gyermekeiket, hogy a tanügyi bácsik írhassanak nekik. Ők írják, vagyis ollózák és fér­­celik Magyarországon a tan­könyveket. Azok ők a tanügy­nél a szegény tanítókkal szem­ben, mint az ármádiánál a li­­teránsok, a szellemi életet szállítják — de olyan is az. A szegény katonák éheznek, a li­­teránsok meggazdagodnak. A tankönyvek ezen gyártása többnyire csoportoknál van, néha csupán egyes családok­nál, mint ahogy a francia hó­­hérság a Sanson családnál volt. . A huszadik század második évtizedében hatalmasat fordult a világ, megszülte az 1917-es orosz forradalmat, nálunk az 1918-as polgári forradalmat, majd az 1919-es Tanácsköztár­saság rövid, ragyogó szaka­szát. A Tanácsköztársaság idején gyerekek nagy csapatai elő­bújtak, nyirokszürkén, fehé­ren, véznán, elnyomorodottan, mintha először jutottak volna ki a napfényre, amely szinte megsokszorozva erejét sütött rájuk. Kastélyparkokban, a megnyílt Margitszigeten, bol­dog gyülekezés közben a pá­lyaudvarokon, a Balatonnál, s a hegyekben, a Svábhegy sza­natóriummá átalakított villái­ban, új erdei iskolákban, pro­letár gyermekek vidám csivi­­telése hallatszott. A magyar szellemi élet moz­dulatlanságát mintha jótékony robbanás rezzentette volna fel, és rendezte volna át: a ta­­nácshata­lom valós művelődés­­politikai bázisra tett szert. A szellemi élet java hajlandó volt együttműködni, a tanács­hatalom pedig — a történe­lem folyamán először! — igye­kezett minden erőt bekap­csolni a kulturális élet fej­lesztésébe. A Tanácsköztársa­ság alkotmánya a dolgozók lelkiismereti szabadságának védelmében, teljesen elvá­lasztotta az egyházat az ál­lamtól és az iskolát az egyház­tól. A párt programjából. ..... a szocializmus megvaló­sítására lelkileg kell alkal­massá tenni az új nemzedéket. A vallásos és történelmi ele­mekből összetett régi világfel­fogás helyett a tudomány igaz­ságain és a munka ismeretén kell nyugodni az új nevelés­nek ... a testi és szellemi munka között mesterségesen megnövesztett különbségeket éppen úgy ki kell küszöbölnie az új iskoláztatásnak, mint a város és falu ismeretvilága közt tátongó szakadékot.” És megkezdődött a sokoldalú, sokhelyütt szükségmegoldá­sokra építkező, de mindig elő­remutató szervezés, és a tény­leges oktatói munka. A Közoktatási Népbiztosság, élén Pogány Józseffel és he­lyett­esével, Lukács Györggyel leváltotta a régi minisztériumi ,,tanügyi bácsikat”, helyükre radikálisan gondolkozó peda­gógusokat helyezve. Többek között: Lékai Jánost, Révay Józsefet, Balázs Bélát, Czabán Samut. . . Teljesen átszervez­ték a tanügyi igazgatást, az is­kolák irányítását, ellenőrzését, a megyei tanácsok művelődési osztályainak közvetlen hatás­körébe utalták. A művelődés­­ügyi szervekben mindenütt pedagógusok biztosították a szakmai hozzáértést. A Forra­dalmi Kormányzótanács a ta­nácshatalom nyolcadik napján elrendelte az összes oktatási és nevelési intézmény köztu­lajdonba vételét. A népbiztos­ság felállította az iskolaköte­les gyermekeket nyilvántartó irodát. Ezt Somogyi Béla, a nyolcosztályos népoktatásügy egyik kiemelkedő előharcosa vezette Somogyi egyike lett a fehérterror áldozatainak .. . Amilyen szívós harc folyt eddig a sötétség „konzerválá­sáért”, most ugyanaz történt az iskoláztatás ügyéért. E mindent megújító szerve­zés és harc nyomán 133 nap alatt 1200 új pedagógust állí­tott csatasorba. A tanerő- és tanteremhiány még így is je­lentős volt. Mindent nem le­hetett azonnal eligazítani és bepótolni. Az új iskolarend­szer alapja a nyolcosztályos, egységes népiskola lett, mely szellemében, és lényegében munkaiskola volt; gyakorlati foglalkozásokkal és osztály­­h­arcos szellemben tanított tör­ténelemmel. A Néptanítók Lapja című friss orgánum be­vezető leckék közlésével segí­tett ... A Tanácsköztársaság emelte ki elmaradott állapo­tából a szakmunkásképzést. Nyolc elemire épülő négyosz­tályos szakoktatást terveztek. Budapesten húsz, Győrött, Miskolcon, Kaposvárott, Diós­győrött 3—4 új műhelyiskola szervezése folyt. Mindennek megvalósulását a súlyosodó helyzet erősen korlátozta. Mi minden történt mégis! Megszervezték a Marx—Engels Munkásegyetemet proletárve­­z­etők részére, társadalmi és természettudományi karral. A felvett 200 hallgató mellett, rendszeresen 500-an szorong­tak az előadásokon. A Vörös Újság írta: „A kommunista kultúrprogram csak jó és rossz irodalmat különböztet meg, és nem hajlandó sem Shakes­­peare-t, sem Goethét félredob­ni azon a címen, hogy nem vol­tak szocialista írók.” Nagy korszak volt. Juhász Gyula vidéki peda­gógus volt, szívvel-lélekkel állt a Tanácsköztársaság ügye mellé. A fehérterrort vidéken élte át, arcba ütötték, megrug­­dosták és leköpték. Nem sok­kal ezután különös verset írt egy falusi lagziról: „Brummog a bőgő, elhervadt a hold fe­nékig issza a vőfény a bort már szürkül lassan a ködös határ és a határban a Ha­lál kaszál. ..” BARÓTI SZABOLCS Az első nyolcosztályos egységes népiskolák A Közoktatásügyi Népbiztos­­ság kiadványai a napi pedagó­giai munkát segítették Akik mintha először nevettek volna fel a napra felszabadultan Vörös hirdetmény: a régi rend szövetségeseinek leleplezésével !­l

Next