Lobogó, 1976. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)
1976-06-24 / 26. szám
A reformpedagógia állandóan új vizsgálódásra ösztönöz, valós társadalmi szükségleteket igyekszik kielégíteni, és napirenden tartja azt, ami megoldatlan a nevelésügyben. Az egyik alapkövetelménye az, hogy a felnövekvő nemzedék be tudjon illeszkedni az új társadalomba, és képes legyen arra, ami a közösség számára oly fontos: tudja követni a rendszer belső, előrevivő változásait, sőt e pozitív változások aktív kezdeményezője legyen. Nem egyszerű a feladat. A szocialista reformpedagógia vonzása és alkotásra ösztönző távlatai erősödtek napjainkban, a pedagógusképző főiskolák vonzása nőtt, és szintén javuló képet mutat a pályára lépők általános képzettségi színvonala. A Magyar Szocialista A Kossuth Lajos Tudományegyetem új kémiai intézetének egy részlete utóbb Nagykanizsán „robbant ki” egy ilyen vita, egy széles körű orvosi felmérés nyomán, amely megállapítottahogy a lányok zöme prózaian kövér, a fiúk többsége tartási rendellenességben szenved, fizikai állóképessége a minimális. A családi és társadalmi élet fő tudnivalóinak a jövőben úgy bele kell épülnie a tananyagba, mint a csontrendszerbe a mésznek és a foszfornak. Akad tennivaló. A modern didaktika forradalmát éljük. Nagy gond még a tantervek megalkotása, az osztályokban leadott tananyag és a követelményrendszer rugalmas, differenciált felfogása. Az irodalom-Honismereti Konferencia megfogalmazta: egyetlen nemzet sem engedheti ezt meg magának! Nem történt még meg a nagy témacsoportok kialakítása sem, és ennek egyik fő oka a tankönyvek nagy (ki. 5 éves) átfutási ideje. Mire kikerülnek a nyomdákból, lényegében már újra lehetne írni őket. A megoldás már kirajzolódott, nagyobb struktúrákban kell gondolkozni, és főként szüntelenül kutatni... Fokozottan kell figyelnünk arra: milyen „mikrokörnyezetből” érkezett a tanuló? Korábban kell elkezdenünk az idegen nyelvek tanítását, mert fogékony, értékes éveket veszítünk el. ötéves korig ki kell szűrni az olvasási (dislexia) és írási (disgrafika) zavarokkal küzdőket. Komplex matematikát kell oktatni ... egyik módja a Az oktatásügy története (10.) A reformpedagógia távlatai Munkáspárt Központi Bizottságának oktatáspolitikai határozata mind szélesebb körben realizálódik. Vannak rövid, közép- és hosszú távú célok. A rövid távúak közül rendkívül fontos a tanévvesztések számának csökkentése az alsó tagozatokban; ehhez kapcsolódik az úgynevezett problémás (például fogyatékos) gyermekekkel való külön foglalkozás, a „felzárkóztatásukra” tett, még a nem szakember számára is lenyűgöző erőfeszítések. Már megtörtént a tananyag régóta esedékes csökkentése — iskolatípusonként 15—30 százalékkal —, folyik a tankönyvek átdolgozása. A párthatározat leszögezi: „A jelenleg érvényes tantervekben és tankönyvekben rögzített tananyagokat rövid időn belül lényegesen csökkenteni kell...” ez egyben „hadüzenet" a lexikális adathalmaz mechanikus „betáplálásának”. Itt van például a tanulók teljesítményének értékelése. Voltak kísérletek (szűnjön meg az átlagosztályozás, az egyes tárgyak folyamatos osztályozása), amelyek nem arattak osztatlan elismerést sem szülői, sem pedagóguskörökben. Pedig ez is a személyiség szabad kibontakoztatását célozta .. . Azután a testnevelés, amely — többek között — a szellemi megterhelés elviselését is elősegíti, és amelynek jelenlegi állapota, a felmentések száma, és főként indokai, már-már komolytalanok. Leges történelemtudományok jellegzetes — a gondolkodás kialakításában igen fontos — integrálása nálunk még hiányzik. A történelem száműzése a kötelező érettségi tárgyak közül — nehéz probléma. Ahogyan azt a II. Országos halmazelméletre építkezés és a probléma történeti megközelítése, annak élvezetes előadása, hogy mit köszönhetett eddig az emberiség a matematikának ... A kutatás, a munka tovább folyik. BARÓTI SZABOLCS Magasból készült felvétel a debreceni tudományegyetemről áll