Lobogó, 1976. január-június (18. évfolyam, 1-26. szám)

1976-06-24 / 26. szám

A reformpedagógia állandóan új vizs­gálódásra ösztönöz, va­lós társadalmi szükség­leteket igyekszik kielé­gíteni, és napirenden tartja azt, ami megol­datlan a nevelésügyben. Az egyik alapkövetel­ménye az, hogy a felnö­vekvő nemzedék be tud­jon illeszkedni az új tár­sadalomba, és képes le­gyen arra, ami a közös­ség számára oly fontos: tudja követni a rendszer belső, előrevivő változá­sait, sőt e pozitív válto­zások aktív kezdemé­nyezője legyen. Nem egyszerű a feladat. A szocialista reform­­pedagógia vonzása és alkotásra ösztönző táv­latai erősödtek nap­jainkban, a pedagógus­­képző főiskolák vonzása nőtt, és szintén javuló képet mutat a pályára lépők általános képzett­ségi színvonala. A Magyar Szocialista A Kossuth Lajos Tudo­mányegyetem új kémiai intézetének egy részlete utóbb Nagykanizsán „robbant ki” egy ilyen vita, egy széles körű or­vosi felmérés nyomán, amely megállapította­­hogy a lányok zöme prózaian kövér, a fiúk többsége tartási rendel­lenességben szenved, fi­zikai állóképessége a minimális. A családi és társadal­mi élet fő tudnivalóinak a jövőben úgy bele kell épülnie a tananyagba, mint a csontrendszerbe a mésznek és a foszfor­nak. Akad tennivaló. A mo­dern didaktika forradal­mát éljük. Nagy gond még a tantervek megal­kotása, az osztályokban leadott tananyag és a követelményrendszer ru­galmas, differenciált fel­fogása. Az irodalom-Honismereti Konferen­cia megfogalmazta: egyetlen nemzet sem en­gedheti ezt meg magá­nak! Nem történt még meg a nagy témacsopor­tok kialakítása sem, és ennek egyik fő oka a tankönyvek nagy (ki. 5 éves) átfutási ideje. Mire kikerülnek a nyomdák­ból, lényegében már újra lehetne írni őket. A megoldás már kirajzoló­dott, nagyobb struktú­rákban kell gondolkozni, és főként szüntelenül kutatni... Fokozottan kell figyel­nünk arra: milyen „mik­­rokörnyezetből” érkezett a tanuló? Korábban kell elkezdenünk az idegen nyelvek tanítását, mert fogékony, értékes éveket veszítünk el. ötéves korig ki kell szűrni az ol­vasási (dislexia) és írási (disgrafika) zavarokkal küzdőket. Komplex ma­tematikát kell oktat­ni ... egyik módja a Az oktatásügy története (10.) A reformpedagógia távlatai Munkáspárt Központi Bizottságának oktatáspo­litikai határozata mind szélesebb körben reali­zálódik. Vannak rövid, közép- és hosszú távú cé­lok. A rövid távúak kö­zül rendkívül fontos a tanévvesztések számá­nak csökkentése az alsó tagozatokban; ehhez kapcsolódik az úgyneve­zett problémás (például fogyatékos) gyermekek­kel való külön foglalko­zás, a „felzárkóztatásuk­ra” tett, még a nem szakember számára is lenyűgöző erőfeszítések. Már megtörtént a tan­anyag régóta esedékes csökkentése — iskolatí­pusonként 15—30 száza­lékkal —, folyik a tan­könyvek átdolgozása. A párthatározat leszögezi: „A jelenleg érvényes tantervekben és tan­könyvekben rögzített tananyagokat rövid időn belül lényegesen csök­kenteni kell...” ez egy­ben „hadüzenet" a le­xikális adathalmaz mechanikus „betáplálá­sának”. Itt van például a ta­nulók teljesítményének értékelése. Voltak kí­sérletek (szűnjön meg az átlagosztályozás, az egyes tárgyak folyama­tos osztályozása), ame­lyek nem arattak osztat­lan elismerést sem szü­lői, sem pedagóguskö­rökben. Pedig ez is a személyiség szabad ki­bontakoztatását céloz­ta .. . Azután a testneve­lés, amely — többek kö­zött — a szellemi meg­terhelés elviselését is elősegíti, és amelynek jelenlegi állapota, a fel­mentések száma, és fő­ként indokai, már-már komolytalanok. Leg­es történelemtudomá­nyok jellegzetes — a gondolkodás kialakítá­sában igen fontos — in­tegrálása nálunk még hi­ányzik. A történelem száműzése a kötelező érettségi tárgyak közül — nehéz probléma. Aho­gyan azt a II. Országos halmazelméletre építke­zés és a probléma törté­neti megközelítése, an­nak élvezetes előadása, hogy mit köszönhetett eddig az emberiség a matematikának ... A kutatás, a munka tovább folyik. BARÓTI SZABOLCS Magasból készült felvétel a debreceni tudomány­­egyetemről áll

Next