Lobogó, 1977. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1977-09-01 / 35. szám

NAPTÁR SZEPTEMBER 1. A fasizmus elleni harc nemzetközi napja, 8 év­vel ezelőtt a náci bűnö­sök üldözésével foglalko­zó moszkvai nemzetközi értekezleten határozták el megtartását. 1969-ben e napon dön­tötték meg a királyságot és kiáltották ki a Líbiai Arab Köztársaságot. SZEPTEMBER 2. A Vietnami Szocialista Köztársaság nemzeti ün­nepe, harminckét évvel ezelőtt kiáltották ki a köztársaságot. SZEPTEMBER 3. 1857-ben ezen a napon nyitották meg a miskolci Nemzeti Színházat, ahol elsőként Latabár Endre színtársulata játszott. Kilencven éve született Kellner Sándor nyomdász, a Magyar Tanácsköztár­saság Sopron megyei kor­mánybiztosa, az ellenfor­radalom elleni harc egyik vezetője. SZEPTEMBER 4. Bányásznap. 1951 óta évente szeptember első vasárnapján ünnepeljük, az 1919-es tatabányai csendőrsortűz áldozatai­nak emlékére. SZEPTEMBER 5. ötven évvel ezelőtt nyílt meg az első hazai bioló­giai kutatóintézet Tihany­ban. 1892-ben ezen a napon született Szigeti József világhírű magyar hege­dűművész, zenepedagó­gus. SZEPTEMBER 6. A Hősök terén 1947. szeptember 6-án három­­százezer ember tüntetett az MKP politikája mellett és követelte a kormány­­válság megoldását. SZEPTEMBER 7. 1967-ben Budapesten alá­írták az új magyar-szov­jet barátsági együttmű­ködési, és kölcsönös se­gítségnyújtási szerződést. 1945. SZEPTEMBER 2. Harminckét éve Amikor 1945. szeptember 2-án, a hanoi Ba Din téren Ho Si Minh, a viet­nami forradalom legen­dás vezetője kikiáltotta a független Vietnami De­mokratikus Köztársaságot, kevesen gondolták, hogy újabb harminc, megpró­báltatásokkal terhes évig kell még várni, amíg Vietnam népe megvaló­síthatja évezredes álmát, a független, egységes Vietnamot. Pedig ez a nap is a gyarmatosítók ellen vívott, súlyos áldo­zatokat kívánó évtizedes függetlenségi harc után érkezett el. Betetőzése volt az 1945. augusztusá­ban kitört népi felkelés­nek. A hatalomra került nép hozzálátott saját állama építéséhez. A 400 ezer négyzetkilométer területű országban a természeti feltételek adottak voltak a békés fejlődéshez, csak éppen a béke hiányzott. A vereségükbe belenyu­godni nem akaró francia gyarmatosítók ugyanis napokkal a függetlenség kikiáltása után ellentá­madásba lendültek. Fran­cia katonaság szállt partra az ország déli ré­szében, később pedig lét­rehozták az Észak elleni támadásokhoz támasz­pontul szolgáló dél-viet­nami bábrendszert. A ha­zafiak hősies ellenállása, majd döntő győzelme Dien Bien Phunál meg­hátrálásra kényszerítette a francia kolonialistákat, de a helyüket fokozato­san átvevő amerikaiak nyílt agressziója a viet­nami háború továbbfoly­tatását jelentette. A világ közvéleménye felháboro­dással figyelte egy sokat szenvedett, de a szabad­ságáért mindenre elszánt nép küzdelmét a világ egyik legerősebb hatal­ma ellen. A szocialista országok sokoldalú segít­séget nyújtottak a hősi harchoz. 1975 májusában az amerikai imperialisták is kénytelenek voltak le­tenni a fegyvert. Vietnam ma egységes szocialista államként emlékezik a megtett történelmi útra és a múlt példájából erőt merítve készül a jövő történelmi feladataira. POSTAFIÓK 427­ 0 Dr. Vida Miklós, 1117 Budapest Nagyon szeretem a Lobogót. Ezért is ha­tároztam el, hogy megírom észrevételei­met a Különórában megjelent „Légpár­nás járművek" című cikkel kapcsolatban. A légpárnás járműveket már tíz-tizenöt éve a tévé Delta műsora is állandóan propagálja. És hol az eredmény? A cikk is csak azt írja „készül már". Én is jár­tam a világban. Sosem láttam még mű­ködőt, sőt a haditechnika sem kapott utá­na. Szerintem a különórában a sikeres eredményes, biztató dolgokról kellene írni. Kedves Olvasónk! Levelét köszönjük. Egyetértünk önnel ab­ban, hogy a Különóra rovatban „sikeres, eredményes, biztató” dolgokról kell szá­mot adnunk. Mi ebbe a kategóriába so­roltuk a légpárnás járműveket, amelyek természetesen — ez a cikkből is kiderül — nem annyira a ma, inkább a jövő jármű­vei. Jelenlegi alkalmazásukról is vannak azonban adataink: például a Franciaor­szág és Anglia közötti Overcraft-csator­­nán körülbelül egy évtizede közlekedik légpárnás hajó. (A pofon című, közel­múltban bemutatott francia filmben mű­ködés közben is látható ilyen.) A közel­múltban a televízió mutatott be rövid filmösszeállítást, amelyben 350 kilométer óra sebességű légpárnás vonatot láttunk. A légpárnás járművek haditechnikai fel­használásáról nincsenek adataink. 0 Kozma Géza, 8413 Eplény A Bakony őrs krónikása vagyok. Szeretnék beszámolni az 1977-es Börzsöny vándor­túráról. A partizánok útján haladtunk, ku­tatva életüket, fasizmusellenes tevékeny­ségüket. Vámosmikolán vetélkedőt ren­deztünk a „Fények a Börzsönyben című könyv alapján. Találkoztunk di Csaplár Józseffel, a volt Görgey partizán csoport egyik tagjával. A találkozóra iro­dalmi összeállítással is készültünk. Jóska bácsi meghatott hangon köszönte meg műsorunkat. Mesélt emlékeiről, a fiatalok­ról, a tizenöt éves munkásfiúkról, az egye­temistákról, akik nem akartak a hitleri Németországba menni, nem akartak em­bertelen célokért esztelenül meghalni. Egyikük sírját később Nagybörzsönyben meg is kerestük. „Élt tizenöt évet" olvas­tuk megrendülve, hiszen alig két évvel volt idősebb mint most mi. Az egyetemi ifjúság, köztük Csaplár Józsi bácsi igen veszélyes összekötő, felderítő munkát vég­zett. A nyílt parancs lehetővé tette, hogy a harcvonalban mozogjanak. A beszél­getés után a pártházban látható kiállítást is megtekintettük. Megismerkedtünk azok­kal a hősökkel, akik ma is élnek. Igaz, Jóska bácsi úgy mondta, ők nem voltak hősök, emberek voltak, féltek, de tenni akartak és tettek is, hogy szabad hazá­ban, békében élhessenek. Végül az em­lékműnél elhelyeztük a hála virágait. 0 Farkas László, 1105 Budapest A Lobogó 27. számában a repülőgép-ar­zenállal kapcsolatban szeretnék írni. A megjelent kép és felirat nem egyezik. A fénykép egy szovjet modern bombavető és rakétahordozó képe. A gép neve „Mja­­siscsev”, deltaszárnyú gép, súlya mintegy 100 tonna, fesztáv 10 méter. Kedves Olvasónk! Levelét köszönjük. 27. számunkban az Ar­zenál valóban hibásan jelent meg, mint ahogyan ön, és mások is észrevették. Saj­nálatos hiba folytán a fényképet elcserél­ték. Az ön által közölt adatok a helye­sek, reméljük hasonló hiba a jövőben nem fordul elő. CÍMKÉPÜNK GÁRDOS KATALIN FELVÉTELE HÁTSÓ BORÍTÓNK TAKÁCS MÁRIA NASZÁLYI KORNÉLIA (MTI) FELVÉTELE lobogó a Hazafias Népfront, a KISZ és az MHSZ KÉPES HETILAPJA Főszerkesztő: ÁGOSTON LÁSZLÓ Főszerkesztő-helyettes: DR. NÉMETH TIBOR Szerkesztőség: Budapest IX., Szamuely utca 44. Telefon: 170-223, 170-011 Levélcím: 1394 Budapest, Pf. 427. Kiadja: a Hírlapkiadó Vállalat Felelős kiadó: CSOLLÁNY FERENC Kiadóhivatal, Bp. Vill., Blaha Lujza tér 3. Telefon: 343-100 Levélcím: 1959 Budapest Terjeszti a Magyar Posta. Előfizethető bármely posta­­hivatalnál, a kézbesítőknél, a posta hírlapüzleteiben és a Posta Központi Hírlap Irodánál (KHI Budapest V., József nádor tér 1. Telefon: 180-850. Levélcím: Posta Központi Hírlap Iroda, 1900 Budapest) közvetlenül vagy postautalványon, valamint­­ átutalással a KHI 215-96 162 pénzforgalmi jelzőszámára. Előfizetési díj: havi 16 forint. A beküldött kéziratokat és rajzokat nem őrizzük meg, és nem küldjük vissza. 77.2053 Athenaeum Nyomda, Budapest Rotációs mélynyomás Felelős vezető: SOPRONI BÉLA vezérigazgató Index: 25 503 ISSN 0456—3905

Next