Lobogó, 1977. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1977-10-13 / 41. szám

a tabár Kálmán­ ­ok közé a kivételes embe­­k közé tartozott, akiknek a levegőjük. Korra, nemre, üdvenc műfajra való tekin­­t nélkül — ha a színpadon egjelent — mindenkinek psra verődött a tenyere. Me­­g mindig önmagát játszotta v alami furcsa, fordított meta­­forfózis zajlott le szerep és a tabár között. Nem a színész akalt figurává, nem ő bújt íie a hős bőrébe vette fel­­okásait, modorát, hanem a egírt szereplőből lett Lata­­ji. Vagy Latyi — ahogyan írezték. Korszakot jelentett. Kivéte­­l színt a magyar színházmű­­­szet palettáján. Senki nem asonlított hozzá. Sem előtte, ■m utána. Lehetetlen is vol­­a. Azt csinálni, amit Latabár­­inált­a anakronizmus len­­e. Csak ő volt képes azon a­ajszálvékony mezsgyén belül mazadni, amelyen túl már lop­­áckodássá, pózzá, modoros­­ággá degradálódik a produk­­e. Egy nagy vonulat, egy ki­­ételes színészgeneráció km­­­elkedő tagja volt. Az Egy szoknya, egy nadrág mű film, amelyet most a re­­vízió műsorára tűzött, még a­­szabadulás előtt készült e­gy sorban az Egy bolond szá­­jt csinál és az Afrikai vőre­­­ny című filmekkel, ame­­ekben Latabár inkább bohó­­rti szerepeket kapott. Kis fényű történetecskék voltak e­ek, s mégis emlékezetesek maradnak. Ez pedig kizárólag atyi érdeme. Régen feledésbe kerültek a kacagtató poénok, lenállhatatlanul mulatságos ituációk, könnyes-mosoly­­os, naivacska jelenetek, de a tabárra mindenki emlék­ek, aki csak látta ezeket. Volt benne valami, amit jobb­­ híján a félszegség virtuo­­zásának lehetne nevezni. Ez­­­­ a képességgel tudott a pá­­rvékony figurákból is vala­­mi igazit, valami emberit for­­malni. Ezért tudott még a leg­­jacskább operettliből is va­­mit kihozni, ezért volt szá­mára minden szerep fontos. Utánozhatatlan mozgása, miliáns tánctudása, a közön­­­ggel való állandó kontaktus­­remtés nagyszerű képessége nette évtizedekre az első ,ámú kedvenc rangjára. Meg­­lenése — biztos siker volt. S­­ a látszólagos könnyedség, trmészetesség, amely minden vakításának velejárója volt k­övetkezetes munkából épült •1. a négy évtized előtti, bízó­jára kopott­ poros Egy szok­na, egy nadrág című filmet az ő szereplése avatja egy­­a kellemes szórakozássá. M. T. Ha fehér fénysugarat bocsá­tunk egy üvegprizma oldal­lap­jára, a színszóródást fi­gyelhetjük meg: a prizmán ke­resztülhaladó fénysugár eltér eredeti irányától, mégpedig a prizma v­astagabbik vége felé és eközben az eredetileg fe­hér fénysugár a szivárvány színeire bomlik fel. Ha egy fe­hér papírlapot teszünk a priz­mából kilépő fénysugarak út­jába, akkor a szivárvány szí­neit a következő sorrendben láthatjuk rajta: vörös, na­rancs, sárga, zöld, kék, ibolya (viola). Ezek a színek folyto­nosan, éles határ nélkül men­nek át egymásba. Az így ke­letkezett színsorozatot szín­képnek, spektrumnak nevez­zük. Úgy is létre lehet hozni színképet, hogy a fehér fény­sugarat prizma helyett olyan üveglapon bocsátjuk át, amely­re nagyon finom gyémánttűvel párhuzamos karcokat húzunk, milliméterenként több ezret. Az ilyen üveglapot fénytani (optikai) rácsnak nevezzük. Érdekes jelenséget figyelhe­tünk meg, ha különböző anya­gú fényforrások fényéből ál­lítjuk elő a színképet. Ha pél­ A színképelemzés dául izzó fémszál (szilárd test) a fényforrás (például a lakás világítására használt iz­zólámpa), akkor színképében folyamatosan, egymásba ol­vadva követik egymást a szí­nek. Ez a folytonos színkép. Ha viszont izzásban levő gáz vagy gőz fényében állítunk elő színképet, akkor folytonos színkép helyett csak néhány színes vonalat kapunk. Pél­dául ha konyhasót tartunk gázlángba, a konyhasótól ke­letkező izzó nátriumgőz szín­képét állíthatjuk elő, amely egyetlen sárga vonalból áll. Az izzó higanygőz színképe már több, különböző színes vonalat mutat. Ezekből az ún. emissziós (kibocsátási, vona­las) színképekből következtet­ni lehet arra, hogy milyen anyagból van a fényforrás. Az iparban ily módon például igen nagy pontossággal meg tudják állapítani ötvözetek összetételét. Érdekes jelenséget tapasz­talunk akkor, ha fehér fényt vagy ismert színű fényforrás fényét izzásban levő gőzön vagy gázon bocsátjuk keresz­tül. A gőzből, gázból kilépő fény színképében sötét vona­lak lesznek, mintha a gáz, il­letve a gőz elnyelt volna bi­zonyos színeket a rajta átha­ladó fényből (elnyelési ab­szorpciós színkép). A fekete vonalak száma és elhelyezke­dése attól függ, hogy milyen anyagú gőzön vagy gázon ha­ladt keresztül a fény. Az el­nyelési színkép elemzésével tehát azt lehet megállapítani, hogy milyen anyagból van a gőz vagy a gáz, amelyen át­haladt a fény. Például a Napot izzó gázok veszik körül. A Napról jövő fény színképében látható el­nyelési vonalak elemzéséből jöttek rá a fizikusok arra, hogy a Napot körülvevő gáz­burokban van egy olyan elem, amit eddig még nem ismertek. Ezt az elemet a Nap görög ne­véről (héliosz) héliumnak ne­vezték el. Csak jóval később derült ki, hogy a Földön is van hélium. A csillagok színképének elemzése alapján meg lehet állapítani a csillagok anyagát — ugyanazok, mint amiket a Földön is meg lehet találni — és azt is meg lehet állapítani, hogy mekkora sebességgel kö­zeledik vagy távolodik a Föld­höz viszonyítva a vizsgált csillag. DR. VARGA LAJOS Jön a vihar A rádió, a televízió és a napilapok rendszeresen tájékoztatnak bennünket az időjárás változásai­ról, azonban igen sokan szívesebben győződnek meg saját maguk a légnyomásról. A barométer-kísérleteket a tanárok ma is ugyanúgy mutatják be az iskolákban, ahogy 334 évvel ezelőtt Torricelli és Viviani olasz tudósok Galilei tanítványai végezték. Hosszú évszázadokon át még a tudósok is azzal magyarázták a légnyomáson alapuló je­lenségeket, hogy a természet irtózik az üresség­től, a légüres tértől („horror vacui"). Torricelli kísérletei fényt derítettek mindenre. Bebizonyította, hogy a levegőnek súlya van. Ha egy kb. 90 cm hosszú, meglehetősen szé­les, egyik végén nyitott üvegcsövet függőleges helyzetben nyílásával fölfelé tartunk, megtöltjük higannyal, majd felső végét befogjuk és a csö­vet lefelé fordítva higannyal teli edénybe állít­juk, akkor már el is készítettük a Torricelli-féle barométert A cső nyílását szabaddá téve a hi­gany a csőben süllyedni kezd, de nem az alsó edény szintjéig, hanem afölött kb. 75 cm magas­ságig. A két higanyszint közötti különbségből és a higany fajsúlyából a légnyomás kiszámítható. Egy alkalommal Firenzében egy ügyes kútfúró mester 20 méteres remek kutat készített. A szivattyúja tökéletes volt, mégsem volt képes a vizet felszínre hozni. Galileit kérte fel: vizsgál­ja meg a jelenség okát. Galilei tanítványainak magyarázta, hogy úgy látszik, a természet még­sem irtózik az ürességtől - azaz itt bizonyos légüres tér keletkezik —, s ezért nem működik a kút. A tapasztalatok szerint mindig kb. 10 mé­ter magasságra lehet a vizet szivattyúval felemel­ni. Torricellit izgatta a kérdés, és a folyadékok mozgásjelenségeivel kezdett foglalkozni. Hogy ne kelljen 10 méteres csöveket készíteni, a víznél jóval nehezebb fajsúlyú higannyal kísérletezett. Felfedezése tehát nem a véletlen műve, hanem tudatos keresés eredménye. Közvetlenül halála után Pascal francia tudós, Párizsban nemcsak higannyal, hanem magas vízoszloppal is igazol­ta a Torricelli-féle kísérleteket. Az új meterológiai műszert már a fölfedezését követő években érdekes mérésekre használták fel. Pascal arra gondolt, hogy a légnyomásnak nagyobb magasságban kisebbnek kell lennie, mint közvetlenül a földön. („»Levegőtenger al­ján élünk« — írta Torricelli —, tehát egy maga­sabb hegyen alacsonyabb a felettünk levő lég­oszlop.") Sógorának írt, aki hegyvidéken lakott. Pontos leírások alapján a sógor elvégezte a méréseket a hegy lábánál és a csúcsánál. A mintegy ezerméteres szintkülönbségnél 3 hü­velyk (8 cm) volt a higanyoszlop magasság­szintjének a különbsége. Ezzel a kísérlettel Pascalék ismét megerősítették Torricelli elméle­tének helyességét Pascal, majd később Guericke, Otto Magde­burg híres polgármestere sokat foglalkoztak Torricelli azon megállapításaival is, miszerint a higanyoszlop magasságának ingadozása az idő­járás változásával függ össze. Torricelli halála után 13 évvel, 1660-ban Gue­ricke - a történelem során először - előre jelezte a kitörő orkán közeledtét. Riasztani tudta Mag­deburg lakóit, s így azokat nem érte váratlanul a nagy vihar. Megfigyelésének alapján — a lég­nyomás hirtelen nagyon erős csökkenését a leg­több esetben nagy erejű szélvihar követi — ma is pontosan és idejében lehet jelezni a nagyobb viharokat. FORRAI G. JÁNOS 21

Next