Lobogó, 1977. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1977-10-27 / 43. szám

Ismét röpül a páva Hét évvel ezelőtt indult, pon­tosabban startolt — mindkét értelemben — magas ívű pá­lyára a Magyar Televízió, a Kulturális Minisztérium, a Hazafias Népfront, a KISZ és még sok más szervezet közre­működésével és támogatásával létrehozott népművészeti ve­télkedő, a Röpülj, páva! Az akkori, megérdemelt és orszá­gos siker aranytartaléka az öt évvel ezelőtt megrendezett Arany páva-versenynek és a jövő héten sorra kerülő új vetélkedőnek is. Már régen elfelejtett­ük­ azokat a kétke­dőket, akik azt tartották, hogy a népművészet ma nem vonz olyan nagy tömegeket, nem tart akkora érdeklődésre szá­mot, hogy egy ország szórakoz­zék a képernyő előtt. Bebizo­nyosodott, hogy az ilyenfajta nemes versengés nemcsak szel­lemi izgalmat, hanem kutatá­si szenvedélyt, hagyományt megőrző gondoskodást is ki­vált. És mennyi szépséggel ajándékozza meg a népművé­szethez értőt és az attól ed­dig távol állót egyaránt! Ke­vés televíziós műsor került ilyen avatott és esztétikus tá­lalásban néző elé, mint a két páva. Megérte a közel egy­éves előkészületi munkálatot, a belefektetett energiát, fá­radságot, hozzáértést. A si­ker mindenkit kárpótolt és ösztönzött erre az új vetélke­dőműsorra. Hallatlanul nagy volt az ér­deklődés is. Az országból öt­venhárom csapat jelentette be részvételi szándékát. A jelentkezők közül avatott zsű­ri válogatta ki a legjobbakat, azt a tizenhat csapatot, amely­­lyel a nézők is találkozhatnak 1977 novembere és 1978 ápri­lisa között. A vetélkedő a népművészet teljességét kí­vánja tükrözni. A csapatok­nak be kell mutatniuk tájegy­ségük, etnikai területük nép­­művészeti arculatát, a pa­raszti, a munkás- és a kéz­műveshagyományokat, vala­mint azokat az újabb törek­véseket, amelyeket a folklórt a ma emberéhez, korunk igé­nyeihez alkalmazzák. A versenyben a dalok, tán­cok mellett megismerkedhe­tünk az ország népszokásai­val, hagyományaival, a kü­lönböző, ma már kihalóban levő mesterségekkel, nemes veretű balladákkal, a még itt­­ott fellelhető csodás mesékkel, az előadó és a tárgyalkotó népművészet szinte valameny­­nyi ágával. M. T. Kandó Kálmán és a vasútvillamosítás A vasutak villamosítása azzal az előnnyel jár, hogy az elekt­romos erőművekben a szenet jobb hatásfokkal lehet eltüzel­ni, hasznosítani, mint a gőz­mozdonyokban. Az erőművek­ben olyan szén is hasznosítha­tó, amely gőzmozdonyok fűté­sére nem alkalmas. További előny, hogy az erőműveket a szénbányák közelében lehet felépíteni, kiküszöbölve ezzel a szén nagy távolságra történő szállítását. Ahol vízenergia van, ezt is fel lehet használni, s ezáltal is olcsóbbá tehető az előállított elektromos energia. A vasút villamosításához kezdetben, a múlt század utol­só éveiben egyenáramot hasz­náltak. Ez a megoldás azonban csak az elektromos erőművek közelében volt gazdaságos, mi­vel az egyenáramot jelentős veszteség nélkül nem lehetett elvezetni nagy távolságra. A transzformátor feltalálása és a váltakozó áramú elosztási rendszer kidolgozása lehetővé tette az elektromos energia nagy távolságra való eljuttatá­sát csekély veszteséggel. Ez a tény irányította a vasút villa­mosításával foglalkozó szak­emberek figyelmét a váltakozó áram felé. Az első nagyfeszült­ségű, háromfázisú váltakozó árammal működő vasútvona­lon Olaszországban, 1902-ben indult meg a forgalom. A 106 km hosszú Valtellina vasút vil­lamosítását a budapesti Ganz­­gyár végezte. Kandó Kálmán tervei szerint Kandó Kálmán nagy és el­évülhetetlen érdeme, hogy olyan villamosítási rendszert fejlesztett ki, amely lehetővé teszi az 50 periódusú hálózati áram felhasználását is vasúti vontatásra. A MÁV már az első világ­háború előtti években tervbe vette négy fővonal villamosítá­sát, de tényleges eredmény e tekintetben csak a háború után született. Az első villamosítás­ra Magyarországon Budapest— Hegyeshalom között került sor. A Kandó által tervezett moz­dony az 50 periódusú egyfázisú váltakozó áramot háromfázisú árammá alakította át, s ez az áram működtette a mozdonyt. (Ezért mondják ezt a moz­donyt „fázisváltás” rendszerű­nek.) A mozdony végleges szer­kezetének kialakítását több évi kutató és kísérletező munka előzte meg. A próbamozdony kipróbálására, kísérleti tovább­fejlesztésére a Nyugati pálya­udvar és Alag között próba­pályát építettek. A „Kandó­­mozdony” nemcsak elektromos szempontból, hanem az erőát­viteli megoldás tekintetében is eredetien új és nagyon kor­szerű volt a maga idejében. Az első, sorozatban gyártott mozdony 1932-ben indult útjá­ra. Az ekkor készült mozdo­nyok az 1960-as évekig voltak forgalomban. Az időközben el­ért technikai fejlődés és a vas­útvillamosítás kiterjedése több és korszerűbb villanymozdony forgalomba állítását tette szük­ségessé. A miskolci, szobi, zá­honyi, békéscsabai, egri vasút­vonalak villamosítása után je­lenleg a Budapest—Kelebia közötti vonal villamosításán dolgoznak. A Ganz-MÁVAG által gyártott, 3000 lóerős szi­­lícium-egyenirányítós mozdo­nyok egyaránt alkalmasak sze­mély-, gyors- és tehervonatok vontatására. E mozdonyok a felső vezetékről kapott 25 ezer V feszültséget transzformálják, majd egyenirányítják. A meg­hajtómotor egyenárammal mű­ködik. ZÁTONYI SÁNDOR A távcső A mikroszkóp a nagyon kicsiny lények, tárgyak megismerését teszi lehetővé, a távcső viszont a hatalmas, távoli égitestek kutatásának nagyszerű eszköze. A távcső tárgylencséje a távoli tárgy­ról kicsinyített, valódi fordított állású képet ad. igaz, hogy ez a kép kicsinyített, de „elérhető" távolságban van, amelyet a szemlencsével — mint egyszerű nagyítóval - nézhetünk. Az ilyen távcsövet Kepler-féle távcsőnek, vagy csillagá­szati távcsőnek nevezzük (1611). A távcsövön át fordított képet látunk, de ez nem zavaró, ha a csillagokat vizsgáljuk. Ha földi tárgyakat aka­runk nézni távcsővel, egy harmadik lencsével vagy egy prizmával „megfordítjuk" a képet. Két lencséből is lehet készíteni olyan távcsö­vet, amely a tárggyal megegyező állású, nagyí­tott képet ad a távoli tárgyról: ilyenkor tárgy­lencseként domború, szemlencseként homorú lencsét kell alkalmaznunk. Ennek a távcsőnek színházi látcső vagy Galilei-távcső a neve. Ilyen távcsővel fedezte fel Galilei a Hold hegyeit, a Jupiter holdjait, a Szaturnusz övét, és a Nap foltjait 1609-ben. Készítenek olyan távcsövet is, amelyben a tárgylencse helyett homorú tükör van. Mint is­meretes, a homorú tükör ugyanúgy kicsinyített, valódi képet ad a távoli tárgyról, min­t a dom­ború lencse. A homorú tükör alkalmazásának előnye, hogy könnyebb csiszolni, mint a lencsét, s a tükrös távcső fénydúsabb képet ad, mint az ugyanakkora átmérőjű lencsés távcső. Ennek az a magyarázata, hogy a tükör a ráeső fénynek majdnem 90 százalékát visszaveri, míg a lencse a rajta áthaladó fénynek mintegy 50 százalékát engedi át, a többit elnyeli, visszaveri. További előnye a tükrös távcsőnek, hogy a fény vissza­verődésekor a fehér fény nem bomlik színeire, mint a lencsén való áthaladás közben. A tükrös távcsöveknek különösen akkor nőtt meg a jelen­tőségük, amikor a múlt században lehetőség nyílt az égitestek fényképezésére. Minél nagyobb a távcsőben alkalmazott tárgy­lencse vagy tükör átmérője, annál több fényt képes hasznosítani a távoli tárgyról érkező fény­sugarakból. Ezért törekednek mind nagyobb át­mérőjű csillagászati távcsövek készítésére. Az átmérő növelésének azonban határt szabnak a lencse, illetve a tükör anyagának megmunkálási problémái. A nagy tömegű üvegtestet például úgy kell fokozatosan, lassan hűteni, hogy ne ke­letkezzék benne feszültség, repedés. Óriási gond e mázsás lencsék, tükrök szállítása, szere­lése is. Az égitestek megismerésében óriási előrelépést jelentett a rádióteleszkópok megépítése. Segít­ségükkel mérni, értékelni tudják a világűrből jö­vő elektromágneses rezgéseket. A rádióteleszkóp tulajdonképpen nagy érzékenységű rádió-vevő­készülékből és egy pontosan irányítható anten­narendszerből áll. Minél nagyobb felületű az antennarendszer, annál több elektromágneses rezgést képes hasznosítani. Olyan rádióteleszkó­pot is építettek már, amelynek antennarendszere 4000 m­ felületű. Z. S. HíI

Next