Lobogó, 1977. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1977-12-08 / 49. szám

It fekete raktár Alighogy befejeződött a Feke­­te gyertya című NDK bűnügyi filmsorozat (egyébként a rend­­kívül izgalmas és feszültség­gel, fordulatokkal teli eredeti regényt jól követő feldolgo­zás), ismét itt egy új NDK crimi. Nem illik előzetesen az iyenfajta rejtélyes történt­­ekből bármilyen eseményszá­­nt is elárulni. Hiszen ha van valami, ami ezekben az egyre szaporodó filmekben vonzó, akkor éppen az, hogy a néző épésről lépésre, nyomról nyomra maga is avatott de­­ektívvé válik. Együtt dolgozik a nyomozótestülettel vagy a szuperdetektívvel és a végén tisztelet a kivételnek) megal­­apítja, ő hamarabb rájött a eztes kilétére. Ezért az újabb NDK tévé­­filmről csupán annyit — és ez valószínűleg új momentum az ilyenfajta szériák között —, "hogy a társadalmi tulajdon védelme a történet középpont­­ja. Krimifeldolgozásban esik szó az állampolgári köteles­ségről és arról, hogy nemcsak­­ lakásunk négy fala közti ja­­vak birtokosai vagyunk. Ez a véleménye annak a brigádnak­­­ amelynek — egy betörés során — néhány tagja gyanú­ba került. A bűntett felderíté­sének ideje alatt sok minden tsztázódik, többek között a fokozottabb ellenőrzés meg­szervezése, szükségessége. Ez persze nem úgy hang­olt, mint egy hagyományos trimisztori. Ám mielőtt még bárkit is valamilyen társadal­mi drámára készítenénk fel, gyorsan hozzátesszük — ez azért igazi, hamisítatlan bűn­­ügyi történet. Minden kellé­kével. És itt is igaz az az oly sokszor emlegetett és leírt kritikusi sirám: ne keverjük össze a dolgokat! Nem kell restellni, ha valaki jó mester­ségbeli tudással, szerkesztés­sel fordulatos, csavaros, éles logikával kifundált és megol­dott bűnügyi történetet készít. És csak azt. Nem igyekszik a történet vállára rakni olyan téma­súlyokat, amelyet az nem képes viselni, vagy éppen görnyedten cipeli csak. Nem tesz ez jót sem a kriminek, sem a több rétegű, nagyobb horderejű témának. A néző­nek sem. Azt adjuk, amit ígé­rünk, amit a műfaj és a forma együttesen megszólaltatni­­ké­pes, amit a néző, ha a műsor­előzetest elolvassa, vár az adástól. A társadalmi kérdések más­féle közegben, igényesebb fel­dolgozásban sokkal hatásosab­ban jutnak el hozzánk. M. T. A magnetofon A mágneses hangrögzítés az elektromos áram mágneses ha­tásán alapul. Ha az elektro­mágnes közelébe vasat helye­zünk, a vas mágnesessé válik. A magnóban a „felvevő fej" tulajdonképpen egy elektro­mágnes, amelynek erőssége a hangrezgéseknek megfelelően változik. Ez előtt halad el a műanyag szalag, amelyen na­gyon finom szemcsézetű, mág­nesezhető anyag van. A szalag a hangrezgéseknek megfele­lően mágnesessé válik. A felvétel lejátszása az elektromágneses indukció je­lenségén alapszik. Ha egy te­kercs közelében mágnest moz­gatunk, a tekercsben elektro­mos feszültség jön létre, elekt­romos feszültség indukálódik. Ez az indukált feszültség an­nál nagyobb, minél erősebb a mágnes. A magnó „lejátszó feje" olyan tekercs, amelyben akkor indukálódik elektromos feszültség, ha előtte a szalag elhalad. A szalag mágnesezett­sége a hangrezgéseknek meg­felelően változó, s ettől füg­gően változik a lejátszó fejben indukálódó feszültség is. Erő­sítése után a hangszóróban ugyanolyan hangrezgések jön­nek létre, mint amilyen rezgé­sek a mikrofont érték. A mágneses hangrögzítés alapelvét a dán Poulsen már 1893-ban kidolgozta. Berende­zésében acélhuzalt alkalmazott a mágneses jelek rögzítésére. Visszajátszáskor a távbeszélő hallgatójában lehetett hallani a felvett hangot, igaz, hogy csak nagyon halkan és megle­hetősen torzítottan. Nyilván­valóan ez volt az oka annak, hogy a találmányt több évti­zeden át nem is alkalmazták a gyakorlatban. Az elektroncsöves, majd a tranzisztoros erősítőberendezé­sek megalkotása tette lehetővé a mágneses hangrögzítés töké­letesítését és széles körű el­terjedését. Mind a rögzítésnél, mind a lejátszásnál tökélete­sebbé vált a hangvisszaadás. Nagy előrelépést jelentett a hangminőség tökéletesítésében az a felismerés, hogy „tisz­tább" lesz a felvétel, ha nagy­­frekvenciás rezgések hozzá­adásával készítik. Ugyancsak nagyfrekvenciás rezgések se­gítségével sikerült megoldani a felvételek törlését is. Időközben az acélszalagot felváltotta a magnetitporral bevont műanyag szalag. Kez­detben csak úgy tudtak vi­szonylag tökéletes hangvissza­adást elérni, ha nagy sebes­séggel továbbították a szala­got. Az első magnókészülékek­ben 76 centiméter sec volt a szalag sebessége. A szalagok minőségének javítása, vala­mint a felvevő és lejátszó fe­jek tökéletesítése a szalagse­bességek csökkentéséhez veze­tett. A mai orsós magnókban 9,5 centiméter sec a szalag se­bessége. Így ugyanakkora idő­tartamú felvétel elkészítéséhez sokkal kevesebb szalag szük­séges, mint korábban. A mágneses hangrögzítés nagy előnye a hanglemezzel szemben, hogy a felvétel „há­zilag" is elkészíthető, azonnal lejátszható, könnyen javítha­tó; ha pedig feleslegessé vált, letörölhető, s a szalag újra fel­használható. Érdekes, hogy ma már a hanglemezek készítése­kor is először magnószalagra rögzítik a műsort, erről játsz­­szák át lemezre a felvételt. ZÁTONYI SÁNDOR A gyufa Az első primitív eljárásokhoz, mint például két száraz fadarab összedörzsöléséhez képest óriási haladást jelentett a tapló, a kova, az acél alkal­mazására való áttérés. A 18. század hozott újabb változást. Elterjedtek a mechanikai gyújtók. Hid­rogént gyújtottak elektrofor szikrával, izzó platina­darabot taplóra helyeztek stb. A vegyészet is so­kat próbálkozott a tűzcsiholással. Először a már­tás gyújtó terjedt el. A kétrekeszes kis dobozban kénsavas üveget és káliumklorátos gyújtószálat helyezett el J. L. Chancel, a feltaláló. Ha a gyúj­tószálat a kénsavba mártották, robbanásszerűen meggyulladt. Miután a zsebben dörzsölésre is meggyullad­tak a gyújtók, a tűzszerszámkészítők erre a gon­dolatra építették tervüket. Olyan gyufát kell készí­teni, amely dörzsölésre gyullad. Magyarországon 1834-ben Zucker Lázár kezdte meg a dörzsgyufa gyártását. A káliumkloráthoz antimont és egyéb adalékanyagokat kevertek, de még így is robba­násszerűen gyulladtak, ha gyulladtak, mert ha át­nedvesedtek, akkor már semmit sem értek az ilyen gyújtók. A következő menet a foszforé volt. Peyla olasz fizikus foszfort, ként és egy gyertyát tett zárt üvegbe. Az üveg eltörésekor meggyulladt a gyer­tya, sokszor az illető keze is . . . Ez az úgynevezett turini gyertya nemcsak hogy drága volt, de rend­kívül büdös is. A kén kiiktatása és a káliumklorát visszatérte jellemezte a foszforos gyújtók további útját. Né­metországban egyidejűleg többen foglalkoztak ez­zel a típussal, amely szintén nem vált be. Fröcs­költek, durrogtak, bűzt árasztottak, néha robban­tak, s mindenképpen veszélyesek voltak. Ezért né­hány nagyvárosban be is tiltották gyártásukat. És itt következik Irinyi János fiatal egyetemi hall­gató története. Meissner professzor előadását hallgatva jött rá a végleges megoldásra. A pro­fesszor barna színű ólomvegyületet dörzsölgetett kénnel, s kijelentette, hogy mindjárt meggyullad. Persze, amint gyakran történni szokott a kémiai kísérletek során , nem gyulladt meg. Csak egy gondolat Irinyi János agyában. Ha ehhez foszfort teszünk . . . Mindjárt cselekedett is. Az előadás után ólom­­szuperoxidot, foszfort, arab mézgát s gyújtószála­kat (hurkapálcikát) vásárolt 3 garasért. Az így ké­szített tűzszerszám — először a világon — halkan, nyugodtan, fröcskölés és bűz nélkül égett el A legismertebb magyar gyújtógyáros, Rómer Ist­ván csapott le Irinyi találmányára. A korabeli his­tóriák szerint Irinyi csak 3 garast kért, s Rómer 60 forintott fizetett a találmányért. Rómer 1837 februárjában szabadalmat kért és kapott „talál­mányára" Bécsben, és rendkívüli gyorsasággal és mennyiségben gyártani kezdte Irinyi gyufáit. Ha anyagilag sikerült is kisemmizni a feltalálót, er­kölcsileg nem. Az akkori, kevésbé fejlett magyar tudománynak Irinyi János szerezte meg az első nemzetközi sikert. Irinyi is megkezdte a hazai gyár­tást, azonban a német és osztrák nagyipar hamar térdre kényszerítette, csődbe juttatta. Irinyi világ­szerte ismertté vált újszerű gyufagyártásával, azon­ban az ő gyufája sem volt tökéletes. Nedvességet szívott magába, sötétben foszforeszkált, oxidáló­dott, megromlott. A magas foszfortartalom miatt sok mérgezés történt. Kedvelt öngyilkossági móddá vált a gyufaoldat-ivás. Lassan-lassan több ország tiltotta be gyártását. Az i betűre a pontot G. E. Pasch, a svéd gyufa feltalálója tette fel. Sárga foszfor helyett vöröset alkalmazott s nem a gyufafejen, hanem a skatu­lya oldalán. A vörös foszfor nem szívja magába a nedvességet, nem oxidálódik és nem mérgező ha­tású. S ezzel eljutottunk a napjainkban is hasz­nálatos biztonsági gyújtóhoz, amely nem robban, nem mérgez, nem büdös — és ... néha meg sem gyullad . . . FORRAI G. JÁNOS r.!

Next