Lobogó, 1978. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1978-10-26 / 43. szám

GALAMBOS LAJOS: Ne használjuk a férfi nevét, csak ahogyan a fiúkat szólítják otthon: Misu, így nevezzük. Az pedig már szólás volt közöttünk: Húzzunk nyilat, Misu! A népmesék hősei is nyilat húztak, s amerre le­szálltak, arra indultak szeren­csét próbálni. Ma legelőbb a nyilunkat a földosztáskor húz­tuk ki, apáinkkal és minden szegény emberrel együtt. Vá­ci Mihály előbb, Ceglédnek fia volt: „drága szép ügyhöz szegődött, hű cseléd”, aki ka­maszkorában már a tanítók eljegyzett sorsát álmodta. Ro­konsága egy vármegyét tesz ki. Mind cseléd volt, mind szegény ember. Nem mintha egyedüli eset lenne ez, vagy valami dicsőség, de külön kö­telesség. A tirpákok közül jött, a szenvedők közül. Egyik ősének vallomását olvastam a nyíregyházi levéltárban. A la­tin nyelvű vallatási jegyző­könyvben egyszer csak felbuk­kan gyönyörűen egy magyar mondat: „Nem bánom én, ha úgy jön már a kuruc, mint a fűszál.” Deresre húzták ezért a hőst. Misu apja fékező volt a MÁV-nál Egyszer, nagy télben a hó az egész vona­tot betemette. Három napig tartott, míg kiásták őket. For­ralt borral melengették a fa­­gyottakat. Aztán a hirtelen tűz Váci bácsi jobb oldalát megbénította. A portán dol­gozott azontúl. ANYJA: Mihály nem volt hatéves még, mikor iskolába ment. Decemberben töltötte volna be a hat évet, és el­ment iskolába. Meg kellett neki venni a táskát, könyvet, mindent, mert a többi gyerek ment az utcából, hát ő is me­gyen. Közben elmentem a ta­nító bácsihoz, hogy nagyon készül a gyerek, most mit csi­náljak vele. Hát, azt mondja, hadd jöjjön, majd beültetem a szamárpadba, és majd meg­szökik az. Én aztán nyugodt voltam, hát majd meg fog szökni, majd megjön az esze annak a gyereknek, hogy még nem tanköteles, nem kell ne­ki menni. De mikor az én drága gyermekem minden­nap járt, a világért nem ma­radt volna itthon, akkor két­ségbe voltam esve, hogy jaj istenem, most mi lesz? Most elvégzi az elsőt és jövőre me­gint az elsőt kell neki járni. Nagyon emésztettem magam egész évben. Majd mikor a vizsga volt, akkor minden gyereket szólítottak, őt nem. Kérdezi a vizsgabiztos: az a gyerek miért nem felel? Mondja a tanító, hogy nincs beírva. Azt mondja: azért próbáljuk meg csak. Kihívták a táblához. Feleltették, min­denre tudott felelni, még ver­set is mondott. És akkor a vizsgabiztos felkapta, ölébe vette és azt mondta: ne félj kicsi, te nem fogsz megbuk­ni. Ő meg ránézett, azt mond­ja, miért buknék én meg? Hát én tudok, én tanultam. Kérdezi tőle a vizsgabiztos: és miért jöttél te iskolába, hát neked még nem kellett volna jönni. Azért, mert apukám beteg, anyukám nagyon sokat dolgozik, és én hamar akarok pénzt keresni. Még első osztályos volt, amikor a nagynénje hozott neki Rózsa Sándorról egy ponyvaregényt: előbb elme­sélte neki, ő aztán abból a betűket rakta össze és olvas­ta, végtelenül böngészte. Min­dig írt, gyermekkorától kezd­ve. Kisebb verseket, hosszab­bakat­ végigolvasta, össze­gyűrte, eldobta, aztán áthúz­ta, igazgatta; akkor rajzolt, festett. Lombfűrész deszkából csinált egy ilyen 80 X 80-as deszkát és arra százhúsz lo­vat kiscsikóval; öt centise­ket és azokat különböző szí­nekben kifestette, ahhoz csi­nált karámot. Csikósoknak kunyhót. Mindent. Mindent. Megtanultam én sárban, porban emelgetni a lábat. Ó, mesebeli bocskorom van, hogy a világnak nekivágjak. (MESEBELI BOCSKORBAN) VÁCI MIHÁLY: Első taní­tóm, Csaba Sándor bácsi, aki beszéd- és értelemgyakorlat órákon úgy szólt hozzám, hogy belém ültette a sóvár­gást a tudásra. Deményfalvy tanító úr, aki osztálykönyv­tá­rat gyűjtött, és aki az első könyveket a kezembe adta, aki már harmadik elemista koromban megtanított olvas­ni, olvasóvá és könyvtárláto­gatóvá lenni. Kiss Lajos bá­csi, a néprajzos s tudós, a népet szerető, a szülőföldün­ket igazán szerető — noha nem innen származó ember — aki kb. három évtizeden át járta a szabolcsi falvakat, a Tiszahátat, gyűjtötte a nép­meséket, legendákat és sok­sok könyvet írt. Kiss Lajos bácsi, aki tulajdonképpen megtanított engem arra, hogy a népi munka eszközeit mű­vészetként tiszteljem, úgy tu­dott beszélni a szegény em­berrel, ahogy csak Tömör­kénynél, Móricz Zsigmondnál olvastam. Az állomások homlokáról dereng tántorgó kis faluk neve. Emlékszel rájuk, míg a tájról utánad int tornyuk sebzett hegye? (FALVAK KÖZÖTT) VÁCI MIHÁLY: Néhány hete kaptam meg a tanítói diplomámat. Ostoba és szem­telen álmaim voltak arról, hogy a Képzőművészeti Fő­iskolára megyek, vagy a Sze­gedi Tanárképzőbe, de ami­kor ezekről makogtam vala­mit apámnak a kapu támasz­tódorongjánál, ő csak csende­sen, bocsánatkérően ennyit mondott, nem is nekem, ha­nem a dáliáknak: — Kilenc­ven pengő a havi fizetésem. Menj el egy esztendőre leg­alább ki a tanyára, szerezz magadnak egy ruhára valót, így kerültem ki a II. Manda bokori tanyára tanítónak. Egykori kosztadóim Pristyá­­kék voltak. PRISTYÁK BÁCSI: Mi még a boltban dolgoztunk, mikor jött az országúton egy vas­utasember. Vasutasruhában felöltözve. Kimegyek a bolt elé. Megállt a vasutasember az úton, olyan húsz méter tá­volságban voltunk egymástól. Kérdezi tőlem: — Az iskolát, a kettes Manda bokori isko­lát keresem, mutassam meg neki, hogy hol van. Mivel lombos levelek voltak a fán, nem látta ő, hogy hol az is­kola. Mondtam neki, hogy itt 150 méterre van mindjárt, ahol a magas nyárfa van, az az iskoláé. Oda tessék elmen­ni. Ő aztán el is ment Mi­kor jött visszafelé, bejött a boltba; azt mondja nekem, tetszik tudni, miért kerestem meg az iskolát, a fiam ide­jén tanítónak. Egyszer vagy három, négy, vagy öt nap múlva, mikor Lőrek bácsi, a szomszédunk már el is ment Váci Miskának, a tanítónak holmijáért taligán, egy lovas taligával — akkor nem volt kö­ves út, mint most —, megpakol­ták akkor ők a taligát ottan. Az az egy ló a sáron alig bír­ta húzni. Mondták is, hogy mindketten nyomták a tali­gát, Váci Miska, a tanító, meg Lőrek bácsi, hogy ide tudja­nak érni. El is értek ők ide. Öröm volt, tanítónk van így meg amúgy. Eljött ő is ide. Úgy, hogy aztán említésbe hozta azt is, hogy valahol kosztolódni kéne neki, mert ugye száraz koszton ő nem bírta sokáig. Hát mindjárt a feleségem mondja, megteszi azt, hogy jöhet ide kosztolód­­ni. Ez úgy is ment, meg is volt. Aztán az egyik szülő azt mondta, jobb lesz, ha sor­koszton lesz, de ez nem váll be. VÁCI MIHÁLY: Nem pad szerint, hanem tanyák szerint voltak a sorosok. A gyerekek tudták, milyen sorban laknak egymásután a dűlőutak men­tén, így aztán ők vitatták meg és döntötték el, hogy ki hoz nekem holnap ebédet. A gye­rekek tárgyaltak, kiabáltak, érezték, hogy fontos ügyben részesek. Én meg álltam fö­löttük, vártam. Nem szégyell­tem magam. Rosszabb volt ez annál. Hiszen jót akart min­denki, csak eltűrni volt ne­héz. Egyszer Kanalasné ho­zott ebédet. Cigányasszony volt. Alig több harminc-har­mincöt évesnél, de már nyolc gyermek anyja. Majd min­den osztályba járt egy Kana­las. A férje, teknővájó ci­gány, vásárokon fakanalakat árult. Ezért hívták Kanalas­nak. Földputriban laktak. Ha rákerült a sor — megtudtam — ő is, meg a többi szegény is kölcsönkértek rendes tá­nyért, kanalat, szalvétát, ko­sarat. Tisztán hozták az ebé­det. Kanalasné is tisztán jött. Félénken. Bekopogott. Alig mert köszönni. Néztem és nem tudtam mit szólni. A kosár­ban étel párolgott, abban volt a húsleves, benne a tyúk egy darabban. Mellette ke­nyér meg egy alma. Kanalasné próbált kínálni. Szégyelltem magam, mert Kanalasné ott­honára gondoltam. Nyomasz­tó szegénységükre. — Jól van Kanalasné, majd később. Men­jen csak, az edényt hazakül­­döm. Kanalasné nem szólt semmit, csak lassan elment. DR. ARATÓ FERENC: A Mandán 89 gyereket tanított. Nyolc tanrendszer szerint 20 —20 perces időbeosztással. A 89 gyerek egy egész had a fiatal tanító számára, akivel a szó szoros értelmében szem­ben álltak. Ahány, annyi ér­deklődés, tudásszint és gon­dolatvilág. Ezek a tanyai gye­rekek, jobban, mint a falu­siak, magukkal hozták a csa­ládi munkamegosztás, a ki­sebb testvérre való vigyázás. DOKUMENTUMOK VÁCI MIHÁLY GYERMEKKORÁRÓL ÉS IFJÚSÁGÁRÓL | 22 |

Next