Lobogó, 1978. július-december (20. évfolyam, 27-52. szám)

1978-12-07 / 49. szám

I István királyunk az új hit törvényei közé karámozta népét, hogy megmaradjon.­­ Kilenc századdal későbbi pásztora, a mi méltóságos apátunk pedig vasakarattal erősítgette a láthatatlan erő­dítmény sáncait, nehogy egyetlen ruha is a még mindig jelenlevő pogányság berkeibe bitangolhasson. Hiszen példa is akadt reá elegendő. Bő tíz esztendeje százak sorakoztak a vérszínű zászlók alá. A ke­­réknyikorgató kubikosság nemcsak a szerszámait, bográ­csát, testi himihumiját rejtette a talicskára hajtogatott suba alá, hanem a tiltott könyve­ket, irományokat is. S bár a börtönökből szabadult levele­seket csendőr kísérte a vasár­napi misére, bizony kényszerű megtérésüket nem vette sauli lélekfordulásszámba senki. Volt tehát miért apostolkodnia apát urunknak, hol vaskesz­tyűvel, mint a keresztes lova­gok, Loyola-fiak módjára ékesszólóan máskor, s néha játszi csalafintasággal is, a hi­székenység éjszakájában, ahogy a ravasz a kertek alá nesztelenkedik. Legalább minden második ház ajtajára keresztre feszí­tett nagy-magyarországos bá­dogtáblácska került, kerek pengőért, teljes felnőttnapszá­mért. Az új és régi tanyai is­kolák toldásába kápolnák szü­lettek önkéntes közmunkával, a túlvilági ígéretekkel megnyi­­tott keszeg pénztárcák feneké­ről. Népkörök létesültek. Zászlót bontott a Katolikus Legényegylet, a Mária-leányok serege, sőt hamarosan megje­lentek Lord Baden-Powel­ld­­tromos búrkalapjai is, hogy a frissen nyílt Szent Imre Pol­gári Fiúiskolát európai színvo­nalra emeljék. S nem egészen ingyen. Jó néhányszor belésán­­tult az aparendűek száján a második mózesi parancsolat (Istennek nevét hiába ne ve­gyed!), mivel egy cserkészka­lap bő­ heti, a teljes felszerelés majd­ havi kétkezi bérbe ke­rült, és melyik édesanya visel­­te volna el, hogy az ő re­ménysége kisebb árvalányha­­jat lengedeztessen, mint a má­sé?! Legalábbis azok közül, akik az új iskolába íratták a fiukat. Nagy üggyel-bajjal nekem is összekerült a risztung. Csak a khakiszín rövidnadrágot pótol­tuk hamuszürke cérnacájggal, a sárga szegesbakancsot zsíros csizmával, s mindössze egy tan­év alatt hordoztam érte két dűlőhosszú tanyalakónak a boltból valót, néha úgy felmál­­házva, mint a Vak Miska csen­­gős szamara. Pedig még az öles mogyorófaboz nem is tar­tozott hozzá, mert azt a liget­ből vágtam, sem az árvaleány­­csokréta, amiért álló vasárnap hajladoztam a Tóniszállás­­pusztán. No, és a cserkészet lé­nyegét kellett elfogadtatnom otthon, a családi asztal parla­mentjével, melynek főhelyén TÍMÁR MÁTÉ úgy trónolt édesapám, akár Géza fejedelem­­ megigazu­­lása előtt. Mit teszen az, hogy cserkész ? Hát olyan fürkésző, barangoló, kiránduló fiatalt, aki többed­­magával, rajokba, szakaszokba szövetkezik. Tisztességes em­bergyereke nem ér rá ilyesmi­re. Ki fundálta ki? Egy angol lord, katonavezér, a mafekin­­gi győztes, aki az ellenséges búrok hadállásait lesette ki szemfüles gyerekekkel. Akkor ez alávaló spionság, kötél jár érte! De hát: „A cserkész sze­reti a természetet, jó az álla­tokhoz, kíméli a növendéket.” Szereti, nem szereti, kapáljon hajnaltól alkonyatig, ha hétág­­ra süt a nap, majd megunja. Az állatok után élünk, vigyáz­ni kell reájuk, becsülni, oltal­mazni, kímélve regulázni. Ide sem kell új paragrafus. A pa­rajt, gyomot pedig ne kímélje senki. Úri furfang ez az egész, hogy a nyomorult ne lássa tőle a haját Inkább azon nyüstöl­néd a fejed, hogy valamit érő ember cseperedjen belőled. Bizony gyatrának bizonyult érvelésem, s végezetül is a fő­pásztori dalmatika alá mene­kültem. De hát az apát úr ál­dotta meg a zászlójukat, me­lyen Szent Alajos képmása díszült, és példává is prédi­kálta ! Édesapám a saját értelme nyomán hitt, sose volt pap­szolga, kirakati kegyes, de ezen azért fejével terhelte az öklét. Polgáriba adtak, hogy lelépjek a földre, az otthonmaradottak javára, soros leszen a gimná­zium is, ha megéljük, s mindez ingadozó délibáb az apát úr gyámolítása nélkül. Kár lenne tehát ingerelni, ha már ilyen haszontalanságok rajzanak is a fejében. De azért végezésbe mondta, hogy az öregeknek, reászoru­­lóknak ne azért segítsek, mert nagykalapot hordok — az tisz­tesség, becsület dolga hajdan­­fővel, mezítláb is, és egyálta­lán viselni is csak akkor kop­tassam, ha elkerülhetetlen, mert szégyenlené, ha tébolydás szabadságosnak vagy csepűrá­­gónak néznének. S mindezekhez jobb is, ha elhallgatom, amit paraszti ren­dű testvéreim csúfondároskod­­tak reám. Célba vették főcser­készünk, Gróf Teleki Pál rö­­vidnadrágos, szőrös, csontbo­gos térdeit, az ingyenélő mi­­hasznaságot, iskolázták a te­henet, ha legeltetni vezettem: „Jól viselkedj, Borcsa, lilio­­mos cserkész fogja a köteled!” Sőt, egyszer döglött csirkét varrtak az árvalányhajam mellé, amit csak odabent a fa­­luban, a járókelők kacagása nyomán fedeztem fel. S hogy ez a felülről irányí­tott figyelemelterelés, a valóság ellen való érzéstelenítés még­sem lett számomra haszonta­lan — még annyi csúfság árán sem —, azért sem az apát urat illeti a hála, tovaficánkoló if­júságunkat inkább. Társakat szerzett, alkalmat teremtett a közösségi élethez, a ritka ját­szadozáshoz. Számháborúzhatott volna bármelyik csizmás tanyasi vagy faluszéti, ha nem törvé­nyesíti „bolondériáját” a nagy­kalap? Megtűrik bárhol a ki­rándulósátrakat a tolvajve­szélyes dinnyetáblák közelé­ben, ha nem leng felette a „szentes” lobogó? S megtanu­lok-e valaha is főzni, ha a Zerge-őrs közfelkiáltással nem választ szakácsnak? Amihez a tandíj ugyan jó néhány szi­­szegtető suhintás árába került a kétujjnyi széles, „Légy ré­­sen”-es derékszíjjal, mert só­zás helyett porcukorral ízesí­tettem életem első magam főz­te paprikás krumpliját, vigasz­talásul azonban a Körös part­ján, bográcsmosás közben megismerkedtem a kilencven­­esztendős pákásszal, Kara La­jos bácsival, akitől számtalan betyárhistóriát, „igaz törté­­nést”, népballadát lejegyezhet­tem. A cserkészeket a nép csirke­fogóknak csúfolta a hátuk mö­gött, és én erre a nevezetre is reászolgáltam, mielőtt a nagy­kalapnak, árvalánynak csúnya búcsút nem mondtam. Kirán­dulásra készültünk Szarvasra, Tessedik­ nyomokat olvasni.

Next