Lobogó, 1979. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1979-07-05 / 27. szám

ményt. Ez ugyanis többféle szabálytalanságot tesz lehető­vé, a feketefuvartól az üzem­anyaglopásig. Az okmányok rendben van­nak, a szerelvények — mentő­doboz, elakadást jelző három­szög, tartalékégők stb. — szintén. A vácrátóti út szélén egy Robur hűsöl az árnyékban. Ajtaja nyitva, pilótája, Szkle­­nár János egykedvűen rugdos­sa a kerekeket. — Mi baj van? — Bedöglött a gyújtás. Tíz perce várok egy szembejövő Volán-kocsira, hogy üzenhes­sek a telepre, de egy se jön. Vacak ez az egész kocsi, nincs hozzá alkatrész. Nincs ékszíj, önindító motor, nincs AC- pumpa, nincs akku, december óta nincs egy darab megszakí­tókalapács az egész telepen, örökké csak smirglizzük-büty­­köljük a kocsit! A régi M3-ason később olyan Skodát találunk, amely­nek orrát szétrágta a rozsda. Fékhiba miatt a műhelybe tart, de egyúttal még rádob­tak egy fuvar sódert. — Elég sok a műszakilag gyenge állapotban levő kocsi­juk — osztom meg tapasztala­taimat az ellenőrzés után Pés Ferenccel. — A tartalékalkatrész-ellá­­tás gondjai közismertek, s nemcsak bennünket sújtanak — feleli. — Ami pedig általá­ban a műszaki állagot illeti, nem is olyan rossz: gépkocsi­­parkunk üzemképtelenségi aránya az első negyedévben a tervezett 8,4 százalék helyett 8,2 százalékos volt. Vajda Mihály főosztályveze­tő úgy tájékoztat, hogy tavaly összesen 41315 gépjármű-el­lenőrzést végeztek, és 6094 esetben állapítottak meg sza­bálytalanságot. Örvendetes, hogy a társadalmi tulajdon sé­relmére elkövetett szabályta­lanságok száma az 1977. évi­hez képest 32 százalékkal csökkent; javult a gépjármű­vek kihasználásának haté­konysága és a bizonylati fe­gyelem, kevesebb a fuvarból való késés és a fuvardíjcsalás. Igaz, hogy az ellenőrzések több szabálytalanságot tártak fel, mint a korábbi években, de az ellenőrzések számbeli növekedése, és az a magyará­zata, hogy sokkal több irányú, szigorúbb is az ellenőrzés. Ma már nemcsak a menetlevelek pontos vezetését kérik számon, meg a kilométereltéréseket, hanem a munkavédelmi elő­írások vagy a KRESZ megsze­gését is, akkor is, ha nem tör­tént baleset. Tízet kongatnak a veresegy­házi templomtoronyban, ami­kor lefékezünk egy gazdátlan ZIL mellett. Vezetőfülkéje nyitva, a slusszkulcs az önin­dítóban fityeg, a sofőr sehol. Csak a harmadik dudaszóra kerül elő a bisztróból. Szó nél­kül veszi szájába a szondát, de az nem színeződik el. — Mit keres itt? — Egy dolgozót hoztam be a telepről. Egy dolgozót. A Betonút­építő Vállalat keverőtelepé.­.ú. Sörözni. Egy hattonnás ZIL- lel! Az esetről jegyzőkönyv ké­szül. — Nos, mi éppen azt sze­retnénk elérni, hogy dolgo­zóink ne menjenek el vakon a szabálytalanságok mellett. Hogy mindig legyen egy, aki megkérdezi a másiktól: hova mész? Sörözni? Hattonnás ko­csival? Munkaidőben?! Pál Ferenc igazgatóhelyet­tes körbemutat a falakat dí­szítő oklevelekre: — A tíz kiváló vállalat cí­met, s a harmadszor és végleg elnyert vörös vándorzászlót nem adták ingyen. De ez­­ a múlt. Az élet újabb célokat tűzött elénk... NYÍRI ÉVA A menetokmány rendben, bian­kócsekk nincs, mehet a kocsis VÁSÁROK HASZNA Több mint egy hónapja, hogy bezárta kapuit a tavaszi Bu­dapesti Nemzetközi Vásár. De hát a vásárok sorsa, hogy tíz napig — két hétig „virágoznak”. Marad talán ennyi: félmillió látogató, százmillió dolláros üzletkötések, milliárd rubeles megállapodások. A statisztikák könyvében minden bizonnyal az előbb említett adatok rögződnek. De csak ennyi lenne a vásárok, közöttük az idei BNV haszna? Ha csak a megkötött üzletek ténye lenne, az se mondható kevésnek. De többről van szó. A nemzetközi vásárokat, s vásári szokásokat jól is­merők tudják: a legritkább esetben köttetnek üzletek „az első látásra”. A vásárokon megjelenő kiállítók részvétele, meghívása már tulajdonképpen az első üzleti lépés, egy ko­rábbi, alapos piackutató és feltáró munka első eredménye. Az idei tavasz BNV-n a számok közismertek — 27 ország és Nyugat-Berlin több mint 1800 kiállítója vett részt több tízezer termékével. A korábbi piackutatás azt jelentené, hogy valamennyi terméket azonnali eladásra hozták? Naivitás len­ne feltételezni. Az viszont tény, hogy a májusi vásáron ko­rábbi vásárok terméksikerei realizálódtak. Veress Péter külkereskedelmi miniszter megnyitó beszédé­ben hangsúlyozta, hogy az idei áruseregszemlén kétszáznál több olyan termék szerepelt, amely két- vagy többoldalú nemzetközi termelési szakosítás eredményeként jött létre. Egy NSZK-beli tartományi miniszter sajtótájékoztatóján em­lítette, hogy magyar és NSZK-beli cégek között már több mint 300 termelési kooperáció létesült az utóbbi években. Az NDK kiállításának igazgatója a vásár zárásakor bejelentette, hogy az előző évinél 60 százalékkal több és nagyobb üzletet kötöttek a BNV idején. A vásárok haszna? Ismerni és megismerni egymás igényeit, felajánlani, felkínálni a jelentkező igényeket legjobban ki­elégítő termékeinket a kölcsönös érdekek alapján. Feltárni a lehetőségeket a nemzetközi együttműködésre, akár érdemi eladásokkal és vásárlásokkal, akár árucserével, akár pedig együttműködési, kooperációs szerződések kötésével. Különös rangja volt az idei BNV-nek. Rangja, s nemcsak azért mert a világvásárok között előkelő helyen állnak a kő­bányai Nemzetközi Vásárközpont rendezvényei, hanem azért is, mert éppen a vásár ideje alatt ünnepeltük a KGST 30. év­fordulóját, a vásár idején köszöntöttük a szövetség gázveze­ték elkészültét is. Mindkét esemény a BNV ünnepe is volt, hiszen amit ünnepeltünk az jelképezi nemzetközi gazdasági, kereskedelmi kapcsolatainkat, céljainkat. Üzletkötések. A vásár első napján 10 millió rubeles üzle­tet kötött a Nikex Külkereskedelmi Vállalat csehszlovák partnerével egy 20 ezer köbméteres szennyvíztisztító telep építésére. Nem az első ilyen szerződésünk ez északi szomszé­dunkkal. Valamikor korábban egy vásárunkon jelentkeztünk egy ilyen telep bemutatásával, s mert nemcsak technikai minőséget, hanem a kivitelezői kapacitást, a határidőre való építést is vállaltuk, ma már nem kiállítási tárgyat kínálunk, hanem működő referenciaüzemekre hivatkozhatunk. A vásár idején adták át a szovjet megrendelőnek a Magyar Hajó- és Darugyárban a századik 2000 lóerős tolóhajót, s már él az új szerződés, mely szerint 1980-ig további kilencet, s az elkövetkező ötéves tervben még 50 ilyen típusú hajót építünk a Szovjetunió számára. Kétmillió dolláros üzlet Iránnal hűtőtechnikai berendezé­sek szállítására ... Sorolhatnánk tovább, de kell-e. S válto­zatlanul itt van még a kérdés: vásárok nélkül nem születtek volna meg ezek az üzletek? Minden bizonnyal megszülettek volna. Csak .. . nem biz­tos, hogy már most, nem biztos, hogy minden lehető termé­ket ismerve a legjobb árut vagy ajánlatot választva. A vá­sárok nagyszerűsége éppen abban rejlik, hogy az egyre na­gyobb szakosítás révén egymás mellett láthatjuk, s hasonlít­hatjuk az azonos felhasználási, alkalmazási célú termékeket. Mód és lehetőség adódik a mérlegelésre, összehasonlításra. A vásár haszna? Nem ma és nem holnap realizálódik. Le­het, hogy a jövő ilyenkor megkötendő üzletben, lehet, hogy a most kötött szerződés alapján majd hozzánk érkező gép munkába állásakor, vagy éppen exportszállítmányaink el­lenértékének kifizetésekor. A vásár haszna? A félmillió látogató egyharmada nem egy­szerű érdeklődő, hanem szakember volt. Szakember, aki ér­tő és kíváncsi szemmel vizsgálta a technika legkorszerűbb eredményeit. Talán egy gondolatnyit segített a vásár a ter­vezőknek, a fejlesztőknek, az újítóknak is. Mondja-e valaki, hogy csak nézőszámot s hivatalosan megkötött üzletet jelent a vásár? (SBA) 3

Next