Lobogó, 1979. július-december (21. évfolyam, 27-52. szám)

1979-10-18 / 42. szám

­__________________________­Jókai Mór egyedülvaló jelensége irodalmunknak. Az első világra zárt kapu, mindenkit nyitott jóhiszeműséggel üdvözöl. Számon kérhették rajta acéltollú kritikusai a romantikát, az elegyességet, a mérhetetlen munkaütem velejáróját, azóta is sok nyelven gyógyítja a sebeket, elandalít, ha fáradunk, történelmi tudatra serkent, a természetre kápráztat, újabban már a film formanyelvén, a televízió milliókat szembesítő képernyőjén is. Minden alkotó önálló csillag az egyete­messég csillagrendszerében. A szülőföld, az elindító osztály, az áldott­ bilincsű anyanyelv elkötelezettségében, él. Ez a kékszemű, korán­ kopasz embercsoda azonban e tekintetben is más. Nagy szí­vébe, felmérő értelmébe, örökszomjú kí­váncsiságába világok férnek bele s talán ezért önálló naprendszernek is felfogható az irodalom egén. Ha témagazdagságát mérjük, legjobb, ha önvallomása nyomán indulunk el. „A régi Magyarországot bejárta a fan­táziám a Kárpátokon kezdve, a Székely­földön, a magyar tengerparton, a pusztá­kon, a várakon keresztül a bányákig és a névtelen Dunaszigetig s aztán átszágul­dozta a kerek földet: elbeszéléseim ját­szanak a tengereken és azok szigetein. Észak-, és Délamerikában, a régi és új Egyiptomban, a cézárok Rómájában és a forradalmi Rómában, Párizsban, London­ban, Szentpétervárott (itt különös elősze­retettel), Lengyelországban, azután az orosz sivatagokon, Szibériában, Kamcsat­kában. Törökország története, kelet meséi. Sztambul nagy tért foglalnak el regénye­imben, hozzájárul a Krím, a Kaukázus, továbbá Perzsia, Palmyra, Afganisztán, Kína, az Amur vidéke, Ázsia pompás vá­rosai, majd Szíria, a régi Palesztina, az egész olasz paradicsom, Raguza, Bosznia; aztán Poroszország, megállapodva a régi Bécsben. Azonkívül még szárnyára ereszt­ve uratlan, léttelen régiókba: az elsüly­­lyedt világrészbe, Óceániába, az elteme­tett Leaptungba, a hozzájárulhatatlan északi pólus alá, s a jövő század álomor­szágába, sőt a pliocén özönvíz előtti világ­ba.” S mindezt, a szuperszónika korában is megmérhetetlent, legtöbbször az értő ol­vasás nyomán lángra gyulladt fantázia szekerén járta be csupán. Tudjuk, hogy a Vaskapu „megszűkült” a szemében, ami­kor Az aranyember megírása után való­ságosan látta. Ahogy a felvidéki, erdélyi témái sem várták meg mindenkor a pos­takocsin, vonaton, lóháton oly szívesen utazgató személyes felfedezését. Szinte mindenkor megelőzték az álmai, ezek azonban rendszerint a valóság vagy a le­hetséges valóság ikertestvérei voltak. Engem is oly messzire vitt, alig tízéve­sen, a szomszéd cselédlány Pesten szer­zett, oldala-díjas könyve, a Minden pok­lon keresztül lapjain, el egészen a Szent­földig, hogy ma is „belső térképnek” lá­tom, ha a baj látogatta térség jelen gyötrelmeiről olvasok. Ahogy valóságos lába nyomába való járásnak éreztem ko­­­máromi, lőcsei, kassai, kolozsvári, sepsi­szentgyörgyi, verespataki, orsovai, bárhol való időzésemet, s ha változott is a világ (mint ahogy örvendetesen változott), az olvasmány-előzményekhez képest, az is odaszivárványlott fölébe, mert a szeretet, az embertestvériség, a jóakarat szépen sodrott szálaiból állott össze Jókai-re­­mekké. Így voltam, vagyok a hőseivel, elsősor­ban a földönjáró mellékszereplőivel is. A Mócvidék öreg románjai ma is a Szegény gazdagok Onic apójára, fátácskái a szép­ség Anitára hasonlítanak. Minden vén hajós egy kicsit Az aranyember Fabulá­ja. Huszárság­áról mesélő édesapám akár A kőszívű e­mber fiai Pál ura lehetett volna. Mint ahogy a Fekete gyémántok, az Egy az Isten bányászaival, verőivel is találkoztam, akár Salgótarjánban, Kom­lón, vagy Csepelen is. S feltűnt-e valakinek, hogy a Jókai-ég­­bolt e haloványabb, mellékszereplő csil­lagai, a nép, soha nincsen feketébe-fe­­hérbe, jóba-rosszba osztályozva, mint az urai? Együttérzés, vállalás parázslanak a tolla hegyén, s ha ezt nem is rója le egy­értelműen mindenkor, akkor is ott hat a leírt mondatok mélyén. Legalább ilyen hitelesek értelmiségi fi­gurái, akikben a holnapok pallérjait lát­ja. Ráby Mátyás, Adorján Manasszé, Be­­rend Iván, Jeney Kálmán másruhás alak­másai ma is itt járnak közöttünk, s ha más is a társadalmi közeg, a vállalt, képviselt és közjóvá változtatható igaz­ság, a jellem villózásai akkor is rokonít­­hatók, ahogy a jóért, szépért, igazért va­ló küzdelem állomásai is. A négy égtáj iránt otthonos Jókai Mór azonban korának jóhiszemű, de az ábrán­dokat olykor valóságként felfogó ábrázo­lása mellett, valójában a történelemben él. Hordozza a súlyát, megveti, vagy szé­píti a csúnyáját, beleálmodja azt is, ahogy szerinte történnie kellett volna s épp ezért — ha olykor görögtüzesen is — az ifjúság egyik szeretett história-tanárja ma is. S nem is akárhogyan. Találunk-e­­akár elbukott szabadságtörekvést is mű- ■ veiben, mely mellett nem kiáltotta volna világgá a voksát? Nem! Léteztek-e szá­mára rossz, vagy elmarasztalt népek? Nem! Szolgálta-e valaki jobban a Duna­­völgyi szomszéd­ népeinkkel való barátsá­got — jelentős hatást gyakorolva nemzeti kultúrájukra is —. Jókai Mórnál? Soha­sem. Ezért népkönyv minden jelentősebb műve a Szovjetunióban, Lengyelország­ban, Csehszlovákiában s ki tudja merre még. S ezért támad fel mindahányszor, ha elhantolnák a 19. század alá. Jókai sosem volt el­szárnyaló üstökös, melengető, tápláló fénylése van, mint a napnak. Magyarsága is egyetemes, ahogy embersége magyarul szólal. Sokan a magyar „ezergyéjszakát”, mások az idő­be felivódott magyar népeposz prózai megvalósítóját keresik benne. Talán ezek is, de én úgy gondolom, hogy ő a mi egyetemes és időtlen arcunk, négy égtáj iránt nyitott szájunk, és minden szépre, jóra, újra doboló szívünk. Ezért nem is lehet divat, csupán évfordulós téma, míg önmagunkkal azonosak leszünk. Itt él közöttünk. Egyszerű sírjának körárkádján ez áll: „Ami bennem lélek, veletek megy, ott fog köztetek lenni mindig. Megtalálsz vi­rágaid között, mikor elhervadnak, meg­találsz a falevélben, mikor lehull, megta­lálhatsz az esti harangszóban, amikor el­enyészik, s mikor megemlékezel rólam mindig szemközt fogok veled állani.” "Tájoljunk meg előtte! T. M.

Next