Ludas Magazin, 1974 (7. évfolyam, 1-12. szám)

1974-06-01 / 6. szám

s­zeretek külföldön fényké­pezni. Igazi, hamisítatlan né­pi alakokat keresek, eredeti környezetben, lehetőleg nép­viseletben, de mindenesetre a helyhez illő öltözetben. Velencei gondolást, norvég halászit, román pásztort, arab tevehajcsárt, úgy azonmód, ahogy húzza a gondolát, ki­fogja a halat, tereli a birkát, hajtja a tevét. Nem ingyen mulatság ez, az alkalmi fo­­tómodellek némi baksist vár­nak a fényképező idegentől, ha mást nem, egy csomag cigarettát. De megéri, mert ezek a képek csak úgy áraszt­ják magukból az ország, a táj, a nép atmoszféráját. A mi hazánkban megfor­duló idegenek is pályáznak az originál népi káderekre. A múltkoriban egy külföldi vendégemet elkalauzoltam Bugacra. Alighogy a nagy puszta szék­be érünk, látjuk ám, hogy ott áll egy csikós, bő gatyában, pattintgatja a karikás ostorát. Minden úgy volt, ahogy elő van írva: s­zép pödrött bajsza volt a magyaromnak, meg árva­lány hajas fövege, csak éppen a lovak sehol. Kérdem, hol vannak a lovak. Most aba­­gatják őket az itatáshoz, fe­leli a csikós. Abajgatják? Gyanús volt ez nekem, ez a válasz és jobban megnézem a magyaromat és egyszerre kezd nekem nagyon ismerős­nek tűnni. De nem tudtam rájönni, hol láttam én ezt az arcot. A külföldi csinált róla egy tekercs felvételt, elöl­ meg hátulnézetben, adott neki száz forintot, meg egy doboz Pali Mailt és el­búcsúztunk. Hazaérve nem hagyott nyugodni a dolog. Előszed­tem a külföldi fényképalbu­momat és kezdtem nézegetni a képeket. Mit látnak sze­meim? A nápolyi osztriga­szedő azon a képen, amire olyan nagyon büszke voltam szakasztott ugyanaz a pofa, mint a hortobágyi csikós a lengő gatyában. Sebesen la­pozom tovább, elibém kerül egy favágó a lengyel Tátrá­ból, pörge kalappal, óriás fejszével a kezében. De hi­szen ez se más, mint az oszt­­rigás, alias csikós emberem. Előkerült azután még őkelme tiroli nadrágban, amint ép­pen jódlizik az Alpokban, majd pedig búsan szamara­­gol a dalmát tengerparton. Móg felett izgatott a do­log, hogyan kerül egy horto­bágyi csikós ilyen távoli tá­jakra, hogyan kerülnek rá ezek a hacukák és hogyan kerül ő az én folklórfotóim­ra. Egy reggel, amint feketé­met hörpölgetem a Hungária kávéházban, megpillantom az én emberemet — jól szabott sötétkék blézerben, széles csíkos nyakkendővel azonos mintájú és színű zsebkendő­vel — a szomszédos asztal­nál. Odaléptem hozzá és né­hány villámgyors keresztkér­déssel töredelmes vallomásra bírtam. — Tudja, úgy áll a dolog, hogy kezdetben én is fényké­peztem, ha külföldre utaz­tam. Aztán elhatároztam, hogy felcsapok népi fotómo­­dellnek. Némi mellékkereset sohasem árt a magamfajta kispénzű magyar turistának. Hol látogató, hol turista út­levéllel mentem, de mindig máshová. Idehaza összeeszká­­báltam magamnak a kosztü­möt, ami éppen kellett, ve­lencei gondolástrikót vagy tiroli nadrágot, vagy skót szoknyát, aztán odakint ki­álltam a piacra. Egy nap öt­hat turistának is modellt áll­tam. Persze nem volt könnyű kenyér. Amikor például kol­dus voltam Törökországban, a muzulmán kollégák úgy megkergettek, hogy szedhet­tem az irhámat. A svájci he­gyekben, stüszivadász öltözet­ben, kishíján elsodort a lavi­na. Nem mondom, voltak kedvemre való alakítások is. Például amikor Bilbaoban büszke szabadnapos baszk szeparatista torreádorként feszítettem a főtéren. — Maga tud baszkul? — Mondja, miért ne lehet­ne egy büszke szabadnapos baszk szeparatista torreádor süketnéma ? — És hogy került Bugac­ra? — Kötelességünk, hogy tu­dásunkat és képességünket elsősorban szegény kis sokat szenvedett hazánk javára ka­matoztassuk. Novobáczky Sándor fCTCHCDEUL

Next