Ludas Matyi, 1952 (8. évfolyam, 1-52. szám)

1952-08-13 / 33. szám

marcona tengeri medve át­­­tolta szája balcsücskéből a jobba a bagót, megfogta az árbockosár­­szélét és sztentori hangon kiáltotta a parancsnoki híd felé: Hahó... Kalózhajó a láthatáron!“ Ilyen­ és ehhez hasonló ifjúsági olvasmányokból ismertük meg an­nak idején a hajózást. És most, amikor a Meszhart „Visegrád” nevű gőzösére taszít fel a höm­pölygő utastömeg, akaratlanul is ilyenféle kalandos mondatok kel­nek szárnyra bennünk. Igaz, hogy a felszálló közönség egészen­ más mondatokat kiabál egymás felé, mert mindenki első akar lenni, hogy lecsapjon egy sereg össze­csukható székre és elsőnek ő sze­meteljen. Edzett dunai hajósok szerint a pestiek a legtolakodóbb fel- és leszállók és ha rájuk szól­nak, önérzetesen hivatkoznak arra, hogy a tolongás­­ösztönt ők már az anyatejjel szívják magukba a ha­tos villamoson. De azért felszállunk. A tömeg megszállja a hajót, oldalfolyáso­kat, felső és alsó fedélzeteket. Töb­ben rögtön enni kezdenek. A nyug­talanok kijelentik, hogy a hajó­­farba nem ülnek, ott nagy a szél és megfájdul a nyakuk. Egy kockás­inges ordít, hogy nincs is szél. — Vegye a szájába az ujját, utána tartsa fel, úgy szokták meg­állapítani a tengerészek, hogy van-e a szél! — mondja egy sza­kértő. — Azám, — Idáll közbe valaki — aztán amelyik oldala mohos lesz az ujjának, arra van északi Nem érünk rá tréfálkozni, mert nekünk töviről-hegyire át kell ku­tatnunk a hajót, amelyre szá­munkra oly becses életünket bíz­tuk. Szász Tibor másodkapitány készséggel segít bennünket felfe­dező utunkon. Először azt árulja el, hogy a Visegrád nagyon öreg, 60 éves múlt februárban­­ kapott a születésnapjára egy remek forró­vizes lemosást. Hossza különben 63 méter, szélessége 8 méter ... Tessék? Hogy akkor hány éves a kapitány? Huszonnyolc! Megkér­deztük tőle! — Jöjjenek utánam, lemegyünk a fűtőkhöz — indul lefelé egy kes­keny létrán Szász kapitány. — Jövünk — mondjuk. A hő­guta egyenletes lépésekkel jön elénk. Idelent, a vörösen izzó ka­zánoknál ugyanis 52 fokos a hő­ség. A fűtők ennek ellenére sem nyitják ki a ventilátort, mert ilyes­mi itt nincs. Helyette szívesen in­nának egy pohár hideg tejet, de az sincs, pedig ez fontos védőétel. Szén viszont van, hatalmas hal­mokban. A fűtők szerint lehet vele fűteni, de Virágföldinek is kiválóan alkalmas, olyan gyenge minőségű. Panaszkodnak is rá eleget. Bár utóbbi időben hozzászoktunk a trópusi éghajlathoz, most mégis távozunk. Különben is vár már a gépiház, ahol a dobogó hajógépek használják fel azt a gőzt, amit a fűtők termelnek. A hajón ugyanis szorosan egybekapcsolódó láncban dolgozik mindenki. Szinte így mondhatnánk el — most, közvet­len olimpia után, amikor mindenkit elragadott a sportközvetítői láz — hogy mi­közben az utasok gondta­lanul nézik a tájat, melyeket léle­geznek a dunai levegőből és időn­ként átrohannak egyik oldalról a másikra, hogy a hajó még jobban dőljön, nos, ezalatt a hajón a kö­vetkező folyamat játszódik le: — A sütök szöktetik a szenet a kazánba, megy, megy a szén, már benne van, láng csap, most rohan a gőz a gépterembe, nagyszerűek ezek a kitűnő gőzfiúk, csak úgy rohannak ... úgy van, ott vannak már Wolf János gépeinél, vigyázz Jancsi, vigyázz, fentről a parancs­noki hídról Szász másodkapitány teljes gőzt jelzett, ej, ej, mért nem­­megy gyorsabban... De nem, már­­ megy, „egész erő­’-re állítja a gé­peket, így, így nagyszerű ez a Wolf­­ János, nem hiába harminc éve dől- i­gazik itt a „Visegrádon"... Most szökteti Dudás kormányost, a kor­mányos mindent belead, hajrá fiúk,­­ megnyeritek ezt a kikötést, most már senki sem veheti el tőletek !Dunabogdány kikötőjét... Borbás Vince matróz már hajítja is kifelé a kötelet, nagyszerűen hajít ez a­­ fiú, nyolc éve matróz és kormányos akar lenni, de meglátszik a keze­­mozdulatán, hogy remek hajós ... Úgy van, kint van már a kötél... kikötöttünk Bogdányban és ezzel, kedves olvasóink a „Visegrád" együttese, másodkapitánytól kezdve egészen a matrózokig ismét bebi­zonyította, hogy a jó összjátékkal, szoros együttműködéssel révbe le­het érkezni...” Hát, valahogy így fest rövid köz­vetítés formájában a hajós össz­munka. Mindezt a gépházban, a hatalmas dugattyúk tőszomszédsá­gában mondta el Szász kapitány és ezzel — láttuk rajta — már el is akar búcsúzni. — A fűtőket és a gépházat lát­tuk — mondjuk és elcsuklik a han­gunk a meghatottságtól — most szeretnénk felmenni a parancsnoki hídra! — Semmi akadálya! — mondja és már indul is­. Egymásra nézünk. Semmi akadálya? Ott fogunk állni a marcona tengeri medve mellett a hajóhídon? Elérjük azt, ami min­den gyermek bevallott és minden felnőtt titkos vágya: marcona, arc­cal állni a parancsnoki hídon a kormány mellett! Még néhány lépcső és itt va­gyunk. Itt ér rögtön egy sereg csalódás: a parancsnok nem mar­cona, nem tengeri, nem medve és nincs kormánykereke. Kormány­kereke csak a kormányosnak van. Kerék az kerék, menjünk tehát elő­ször a kormányos üvegkalitkájába. Dudás Mátyás harmincöt éve kor­mányoz a Dunán. Nagyszerű a ki­látás innen a kormányosi fülkéből, gyönyörű a Dunapart, csillog a napfény a vizen, ott balra egy cso­mó ,kotróhajó dolgozik, nagy ívben kerül­jük ki... Remekül vezet ez a Dudás bácsi! Kutató tekintetünk körbeszalad: iránytű, szelesztánc, térképek, távcsövek hol vagytok? — Minek az? — mondja a kor­mányos bácsi. — Kiválaszt az em­ber a parton minden szakasznál egy-egy fix pontot, fát, házat, gyár­kéményt, tornyot, hegyet, aztán arra tartja a hajó orrát. Odanézze­nek ... ott az a magas fa, most arra van a hajó orra, mindjárt megfogjuk a papírgyári kéményt, azzal felhúzatjuk magunkat, utána meg ott az a hegycsúcs az irány... Kicsiket nyelünk. Hát jó, jó Du­dás bácsi jobban tudja, fogjuk meg azt a kéményt, húzassuk fel vele magunkat, ha kibírja, de mi lesz, ha közben valaki a zsebkendője négy csücskével elhordta azt az irányjelző hegyet? — Akkor ott maradt az üres he­lye, arra tartok. — Dudás bácsi nem jön zavarba. Átmegyünk a parancsnok mellé. A hajó tatján (orrán) ülő hatalmas tömeg dermedt rémülettel néz min­ket. Azt hiszik, mi vesszük át a hajó irányítását. Többen mentőcsó­­nak után érdeklődnek. A nyugtala­nok átmennek a hajótarba, mert itt mégis nagy a szél és megfájdul a nyakuk. Amikor az utasok látják, hogy csak a gépházi telefont néz­zük, megnyugszanak. — A dunai propelleren is van ilyen telefonja a kapitánynak — mondom, hogy Szász elvtárs lássa: jobb hajóscsaládból származom. — Propelleren nincs kapitány — hangzik a jeges­­válasz. — Az hajó­vezető. Ezután már félve kérdezzük, hol az árbockosár? Nevet. Csak sze­métkosárral szolgálhat. Nem, nem, vitorla sincs. Bagózni ise bagózik senki. — És ... és ... izé ... kalózok, ugyebár azok már nincsenek, per­sze ... — Nohát azok még vannak! Rémülten kapunk a pénztárcánk­hoz. De nincs veszély. — A vadevezősök a kalózok — folytatja Szász kapitány. — Ide­eveznek, közel a hajóhoz, pedig ez életveszélyes. Rengeteg bajunk van velük. Gyorsan szétnézünk, nincs sehol vadevezős. Ha minden jól megy, ezen az úton nem lesz bajunk. A hajóorrban harsányan énekel vagy háromszáz fiatal tanárjelölt. Viseg­­rádra mennek, kőzettanulmányútra. Mindenki dalol, csak egy zöld­­kalapos fiatalember mozog maga elé számokat, ő a B. 1. szak létszámfelelőse. Kovács Etelt, a hajó ellenőrét nagy tömeg veszi körül, az örök kérdezők. „Merre megy a hajó? Mikor érkezünk Viseg­rádra? Meddig állunk Dömösön? Záporoznak a kérdések, Kovács Etel vidáman felel, aztán moso­lyogva nézi, hogyan rohannak át a kérdezősködők a hajó másik olda­lára. Ott is felfedeztek ugyanis egy egyenruhát és most attól kérdezik meg ugyanezeket... A felsőfedél­zeten kártyáznak, sokan alszanak a nyugágyukban, mert így jobban tudják élvezni a gyönyörű tájat. A nyugtalanok most levonulnak a hajófenékbe, mert a hajófalban szél van és attól megfájdul a nya­kuk. Az egyik kabinból ínycsiklandó ételszag árad, özvegy Ácsné főz itt, ez az Utasellátó konyhája. Ez az első hajó, amelyen női brigád dolgozik, nagyszerűen beváltak. Nagyváradi Istvánné, a brigád rendkívül jóltáplált és csinos veze­tője most éppen egy bécsiszeletet visz el előttünk... Szavunkra, ek­korát még nem láttunk, igazi hajós bécsi, egyik széle a Lupa szigetnél van, a másik most kanyarodott be a hajóval együtt Visegrád kikötő­jébe ... — Hahó... Föld! — kiáltjuk erre és kiözönlünk a partra. Itt ma­radunk Visegrádon, a „Visegrád” megy tovább Dömösre. Ilyen a ha­jósélet! A gépek feldübörögnek, a hajókürt felsivít, Szász kapitány felénk tiszteleg a parancsnoki híd­ról és mi lelkesen integetünk a tá­volodó hajó felé: „Köszönjük a szép utat, kedves Meszhárt, remek volt, kedves Visegrád, jól dolgoznak a kirándulókért, csak így tovább, teljes gőzzel!” /­ [#» ludao Mdbji of VISEGRÁD-' Irftx.Vajda. Rqfiojfas.Qprfö SZÁSZ TIBOR KoBILIK gYöre / KALOHAMIHÁlY V10LFF JANOS a SORBA'S V/A/CE MAGYVÁRAD/ i ISTVÁN AB­­OVACS ETEL Kovács Etel vigyáz az utasok kényelmére, Nagy­váradi Istvánná vigyáz az utasok gyomrára.

Next