Ludas Matyi, 1953 (9. évfolyam, 1-52. szám)

1953-07-16 / 29. szám

A Vasipari Kutató Intézet fontos intézmény. Feladata: a vasipar fej­lesztését szolgáló kutatások elvég­zése és a magyarországi üzemek kutatómunkájának irányítása. Az intézet vezetője Verő József, Kossuth-díjas egyetemi tanár, aka­démikus, európai hírű tudós, a ko­hászat egyik legképzettebb magyar szakértője, aki a tudomány terüle­tén hatalmas eredményeket ért el. De a bürokrácia tudományával ő sem tudott megbirkózni. Nézzük meg közelebbről, milyen eredményes munkát végez a büro­krácia az intézet ügyei körül. Itt vagyunk az intézet metallurgiai csarnokában, ahol óvatosan kell lépkedni, mert a betonpadló be­süllyedt. A süllyedést 1952. augusz­tusában észlelték először. Értesítet­ték a csarnokot építő vállalatot, amely a hibát átmenetileg kijaví­totta. 1952. novemberében megkez­dődött az öntödei csarnok padlójá­nak süllyedése is. A hibát bejelentették és helyszíni szemlék következtek. Ezeken részt vettek: az Iparterv, az Építőtröszt, a Kohászati Minisztérium, a Vas­­kohászati Vállalatok jogügyi osztá­lya, más minisztériumok, ellenőrző szervek és különböző hivatalok ki­küldöttei. Lerögzítették a hiányosságokat és megállapították, hogy a padló­süllyedést ki kell javítani. Ezután az Építésügyi Miniszté­rium „átírt" a kohászathoz, amely­­lyel közölte, hogy a kivitelezőt nem terheli a felelősség. A kivitelező — bár 1953-ra nem volt kijelölése a munka elvégzésére — hajlandó volt vállalni a betonpadló javítá­sát, —­ ha a Vaskutató beszerzi a cementet. A Vaskutató tehát cementet kért, de nem kapott, mert illetékes szerv szerint az Építésügyi Minisztérium­nak saját keretéből kell cementet adnia. Újabb értekezletek... 1953. június 16-án végre törté­nik valami. Az Iparterv kéri a Vaskutat (amely nem vasból ké­szült kút, hanem a Vasipari Kutató Intézet rövidítése), hogy az épí­téshez (padlójavítás) szükséges vasbeton és csatlakozási tervek el­készítésére adjon megbízást. A Vaskút megadja a megbízást. Mint új szerv, bekapcsolódik a Földmérő és Talajvizsgáló Intézet is, amely vállalja a méréseket és a mérési eredményt — 1953 augusz­tus 10-re ígéri. A mérések, értekezletek tehát lan­kadni nem akaró iramban folynak. A Vaskút mind a mai napig úgy látja, hogy sohasem érnek véget. Enunyit a betonpadló süllyedé­séről. Térjünk át a Sice acél­­olvasztó-kemencére. Ennek a ke­mencének szállítási hiba miatt (Milánóból jött) erős a rezgése Ezért január 25-én bevitték a Ganz Villamoshoz kijavítani. A Ganz igazgatósága március 12-ére ígérte a javítást. Március 8-án a Ganz közölte, hogy a javításhoz alátá­masztó bakot kell építeni, de az egyhavi munkát jelent.­Viszont egy négytagú brigád munkaidő után hajlandó elvégezni a bak elkészíté­sét, még­pedig három nap alatt. A Vaskút megörült az ajánlatnak és 2200 forint célprémiumot ajánlott fel a brigádnak. Ennek a brigád tagjai örültek. De nem sokáig, mert a Ganz tervezési főnöke letiltotta a célprémiumos munkát. Ezután a Vaskutató házilag ké­szítette el a bakot, kivitte a Ganz­ba, de nem volt jó. A Ganz a hibát kijavította. Megkezdődött ezután a kemence javítása? Nem, mert a Ganz kijelentette, hogy a munkáért nem vállal felelősséget és csak a Vaskút jelenlétében javít. A Vaskút megjelent... A munkálatok alatt kitűnt, hogy a rögzítés átalakítá­sára van szükség. Ez az átalakí­tási munka késik és a javítással még mindig ott tartanak, ahol feb­ruárban álltak. Ennyit a kemencéről. Térjünk át a térvilágításra, amely az inté­zet hatalmas udvarát öntené el villanyfénnyel. Az Épületvilágítási Vállalat több mint nyolc hónappal ezelőtt bekapcsolta a világítást, de földólomkábel helyett a talajra al­kalmatlan kábelt fektettek le és így a bekapcsolás pillanatában zárlat következett be. A világítás így egyetlen percig se működött. Fel­ásták a talajt, kiszedték a kábelt — és azóta is minden maradt a régiben. A Vaskutató — mint kétszer is említettük — a vasipar fejlődését és az üzemek zavartalan működését szolgálja. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy hány értekezlet, helyszíni szemle, levélváltás, határozat, vizs­gálat stb., stb. született volna, ha nem ilyen nagyfontosságú csúcs­intézményről lenne szó? ££4 BI/MM4C141/AL / Miért nem kutathat a Vasipari Kutató Intézet? A MÁV-nál nem tudják ! Májusban kezdődött, de még nem ért vét­et ez az ügy. Május 28, este 11 óra. Feleségemmel és fiammal a kispesti MÁV-pályaudvaron a Lajos­­mizse felé haladó vonatra vártunk. Fiam álmos volt és ezért leültünk egy padra. Mikor a vonat megérke­zett, felszálltunk. Ekkor észrevet­tem, hogy kisfiam drapszinű nad­rágja csupa kátrány. Feleségem nyomban megnézte az én nadrágo­mat, én az ő szoknyáját A gyanú alapos volt, mi is kátrányosak vol­tunk. Egy vasutas-ismerősöm­túl megkér­deztem, hova nyújthatom be kárté­rítési igényemet. A Nyugatival szem­ben lévő kártérítési osztályra kül­dött. Kijelentette, hogy ha beviszem a hátrányos ruhadarabokat udva­riasan és gyorsan elintézik az ügyet. Elmentem a Lenin­ körút 122-be. Valóban nagyon udvariasak voltak. Közölték velem, hogy a Jókai-utca 32-be kell mennem. A Jókai­ utca 32- ben ismét kikérdeztek és ismét na­gyon udvariasan a Lenin­ körút 120. alá Makáték. Azt is megmondták, hogy a II. emelet 11. számú szobá­ban intézik el az ügyet. Ebben a szobában négy íróasztalt találtam. Valamennyi tele volt Ira­tokkal, de az íróasztalok mögött senki sem ült. Tíz percig várakoztam, azután be­kopogtam a szomszéd szobába. Az egyik MÁV-os keresgélni kezdte a II. emelet 11. ismeretlen helyre tá­vozott dolgozóit Közben megkér­dezte tőlem (udvariasan), hogy jó helyen járok-e. Megmondtam, hogy ide küldtek és a Jókai­ utca 32-ben belépési cédulát is adtak, amelyen világosan olvasható, hogy a Lenin­­körút 120., II. emelet 11. alá utasí­tottak. Megnézte a kapubelépőmet. Meg­jegyezte (udvariasan), hogy ez nem jelent semmit. Én egy kicsit furcsá­nak találtam a dolgot, hiszen még meg se kérdezte tőlem, hogy mit akarok. Végre előkerített valakit, aki­t kikérdezett. (Nagyon udvaria­san.­ Éreztem, hogy megint rossz helyen járok és félelmem nem volt alaptalan, a mert a Keletinél lévő MAV-igazgatóságra küldött. MAV-igazgatóság: Keleti. Most már negyedszer mondottam el a tény­állást, mire (udvariasan) a Lenin­­körút 120. alá küldtek. Oda, ahol kijelentették, hogy a Keletihez kell mennem. Először elhatároztam, hogy inga­járatot létesítek a Keleti és a Nyu­gati között, de aztán úgy gondol­tam: Jobb, ha a Ludas Matyihoz for­dulok. Talán ki tudja nyomozni, kire tartozik a bekátrányozott nadrág és szoknya kártérítési igényének elinté­zése, mert végre szeretnék találni egy olyan MÁV-szervet ahol meg­mondják hová, kihez forduljak és hol fizetik meg a MÁV hibájából el­szenvedett károsodásomat. Az se baj, ha az ügyintéző nem lesz na­gyon udvarias ... Arányi József XIII., Bocskay­ u. 47. EGY NYÁRI ÉTTEREMBEN HALLOTTUK.. Pincér: Nem tudod, mit akarhat tőlem az az alak? Már egy órája fikszíroz... Két kis tévedés Az Ugocsa-moziban a „Bajazzók" című filmet játszották. Az előcsar­nokban lévő falragaszon azt olvas­tuk, hogy az opera Verdi műve és Pagliughi is énekel benne. Verdi sok gyönyörű operát alko­tott, de a Bajazzók mégsem az ő műve, hanem Leoncavalloé. Pagliughi nevét , úgy látszik, a világhírű énekesnő Iránti különös szeretetből írták ki a falragasz szerzői. Nem hisszük, hogy ő meg nem érdemelt babérokra pályázik... Nedda szerepét ugyanis Onelia Fi­­neschi énekli a filmben. Más hiba nem volt a falragaszon. Bárányos Tamás XIII., Szent István­ körút 2. HIBA TÖRJÉN A zalamegyei Törje községben a járási adóügyi megbízott nagy igye­kezettel próbálja behajtani az adó- és beadási hátralékosok járandóságát. Ez helyes. Az adóügyi megbízott igyekezzék a meggyőzés fegyverével szorgalmazni az adófizetést. De, hogy tudjon meggyőzni egy adóügyi megbízott másokat, ha ön­magát se tudja meggyőzni. Ugyanis ő maga is adóhátralékban van és be­adási kötelezettségének sem tesz eleget. DIÓHÉJBAN Udvaridi Ferenc (y., Váci­ u. 9.) írja: „A Margitszigeten sétáltam. Erre a táblára lettem figyelmes: „Virágeladás. Cserép- és vágottvirág kapható.“ Párpercnyi séta után ez a tábla ötlött szemembe: „Virágot a szigetről kivinni rendőrileg tilos!“ A Ludas Matyi talán válaszolni tud a kérdésre: de valaki megvette a virágot akkor miért nem viheti haza? Ha nem szabad hazavinni, akkor miért árulja a FOKÉRT? A tábla egyébként nem figyelmeztet arra, hogy „virágot szedni tilos“, tehát joggal következtethetünk arra, hogy a gyönyörű szigeti virágokat nyugodtan letépheti mindenki, s­ ha otthagyja a Szigeten. Szegő Alice Déri­ utca 18. sz. lakos sérelmezi, hogy a házzal szemben lévő szövetkezeti raktárba este tíz óra körül érkezik áruszállítmány. Hol tégla, hol vaslemez . .. Ezeket a holmikat nagy robajjal, néha éjszaka 2—3 óráig rakják le a kocsikról. Közben a motor egyfolytában jár. Tíz-tizenkét környékbeli ház több­száz lakójának éjszakai nyugalmát teszi tönkre ez az állapot Hasonló panasza van Antal Györgynek (XI., Egri József­ u. 17.), aki 5 háztömb 600 lakójának pa­naszát tolmácsolja. Éjszakánként ha­talmas robajjal rakják ki a vasakat, dömpereket teherautók zúgnak,­­ senki se tud aludni ... A Tenyészforgalmi Gazdasági Iroda írja. A Kaposvári Növénytermesztési Technikum Tangazdasága a követ­kező levelet írta hozzánk: „Benyúj­tottunk Önök ellen Június 9-én 1504.10 forintos Inkasszót, amelyen téves összeadás miatt 6 fillér diffe­rencia mutatkozik. Az inkasszó két tételből tevődik össze: tenyésztőjéé ellenértéke 1273.76 Ft szállítási költség 230.40 Ft, összesen 1504.16 Ft. Kérjük, szíveskedjenek a külön­bözetként mutatkozó 6 fillért 31.514. 762—24. sz. egyszámlánkra átutalni. Király Lajos igazgató helyett két olvashatatlan aláírás és a bélyegző.“ A 6 fillér egyszámlára való bekül­dése helyett 30 filléres kiadást vál­laltunk és levélben küldtük meg ezt a csodabogarat a Ludas Matyinak. A gálosfai kisgyerekek óvodát kérnek. Van egy üresen álló épület a volt rendőrőrs helyén, ez nagyon megfelelne. Talán el lehetne intézni, hogy a szülőknek ne legyen gond­juk a gyerekekkel és többet dolgoz­hassanak a földeken. Rétháti János tüskeszentpéteri la­kos az új vasúti állomással kapcso­latban panaszolja, hogy a tetőt kát­ránnyal kenték be. Nem gondoltak arra, hogy nyáron a kátrány meg­olvad s az állomáson várakozó uta­sok ruháját tönkreteszi. Építsen — írja — a MÁV csatorna, hogy a le­csöpögő kátrány oda és ne az uta­sok nyakába, ruhájára csöpögjön. Az sem ártana, ha a MÁV táblát ké­szítene „Tüskeszentpéter“ felirattal, mert elfelejtették táblával ellátni az állomást. Az utasok így nem tud­ják, hol áll meg a vonat. A Láng Gépgyár melegmegmun­káló üzemi dolgozói sérelmezik, hogy nem kapják meg rendszeresen a védőitalnak számító ásványvizet , amelyet a kollektív szerződés is előír számukra. Pedig 50—60 fokos melegben dolgoznak! A legtöbb zenés szórakozóhelyen eltörölték a belépődést , mm Ejha! Végre! Miért rozsdásodik a tolnai fagylaltgép Pakson? Tolna községben a Tolna és Vi­déke körzeti földművesszövetkezet feladata lenne a község fagylalt­ellátása. A vendéglők és cukrász­dák szövetkezeti kezelésbe kerültek. Az Igazgatóság szeretné egyetlen cukrászdájában­­ kielégíteni mind­azokat, akik fagylaltra vágyakoznak a kánikulában, de ez a terv meg­valósíthatatlan. Tolnában a múltban három he­lyen árultak fagylaltot de a Ven­déglátó Vállalat, amikor a szövetke­zetnek átadta az egyik cukrászda helyiségét, két nagykapacitású, Jó­­állapotban lévő fagylaltgépet elszál­lított a községből. Kijelentették, hogy három cukrászdából egy ma­radt, elég oda egy gép. Mindössze egy kiskapacitású, gyenge gép maradt a szövetkezet birtokában. Ezzel nem tudnak any­­nyit termelni, hogy a fogyasztókat kielégíthessék. Persze,, a környék­nek sem tudnak fagylaltot szállí­tani. A szövetkezet igyekezett fagylalt­gépet vásárolni, de sehol sem talált. Ezután a Belkereskedelmi Miniszté­riumhoz és a Megyei Tanács keres­kedelmi osztályához fordult, de fagylaltgép helyett csak ígéretet kapott. A SZÖVOSZ sem tudott se­gíteni. Kiderül, hogy az egyik nagy fagylaltgép április óta a paksi Ven­déglátó folyosóján porosodik, rozs­dásodik. A másik gépet a szek­szárdi Népbüffébe vitték, ahol­ most pultként használják. Tehát a tolnai két jó gép közül az egyik Szekszárdon, a másik Pak­son hever használatlanul. Persze, a tolnaiak elégedetlenek a szövetkezettel, pedig a földműves­­szövetkezet mindent elkövetett, hogy jó géphez juthasson. A bürokrácia akadályozza a jó munkát. A szövet­kezet igyekszik megmagyarázni a fogyasztóknak, hogy mi történt, de aki málnát, karamell, vaníliát vagy csokoládé fagylaltot kér , és nem kap, az nem elégszik meg a ma­gyarázattal. Tolna és Vidéke körzeti földművesszövetkezet Negyvenkilenc aláírás Az ötös autóbusszal kapcsolatban, a Ludas Matyi június 11-i számában megjelent közlemény adatait kivizs­gáltuk. Az 5/A betétjáratot huzamo­sabb ideig tartó utasszámlálás után helyeztük üzembe. A betétjárat meg­indításával a közlekedési nehézsége­ket kiküszöböltük, meg az 5-ös já­ratú kocsik a jelentkező utasigénye­ket kielégítik. A betétjáratok meg­indításának első napjaiban valóban tapasztalhatók voltak kezdeti nehéz­ségek, amelyeket azonban időközben kiküszöböltünk. A betétjárat közlekedését továbbra is figyelemmel kísérjük és a szüksé­gesnek mutatkozó módosításokat végrehajtjuk. Fővárosi Autóbuszüzem A választ csak a levél utolsó be­kezdésének sürgős megvalósítása esetén fogadhatjuk el, mert az 5-ös autóbusz ma sem elégíti ki az utó­­igényeket. Ritkán jár és túlzsúfolt. Néhány újabb 5-ös kocsit kell be­állítani! 4$# FQ$4Q£4fl:„ Ne dobd el a karnak­­magjat! GYŰJTSD ÖSSZE, KILÓJÁÉRT FT 1.44-ET FIZET A MÉH

Next