Ludas Matyi, 1962 (18. évfolyam. 1-52. szám)

1962-05-24 / 21. szám

hi)| ms] ;«if;Ta * ; VÍ-JP I nroKraciévai! Le a bllroKráciaval! ciával! Le a bürokráciával* Le. a bilrokréciéval! Le a bürokráciával! Le a büro Pécsi kirakat Alig ismertem Pécsre. (Csu­pasz falak meredtek felém a belvárosban, és a korábbi szép kirakatok helyett keskeny ab­lakok néztek rám. Nem néz­tem vissza rájuk, mert nem illik bekukucskálni a magán­lakások ablakain. Szinte telje­sen eltűntek ugyanis a kiraka­tok Pécsett a belvárosi utcák­ról, és kirakattá előléptetett ablakok kerültek a helyükbe. Ahogy Pécsett mondják, az illetékesek szerint „ne a kira­kat legyen szembetűnő, hanem a ház frontja, különben is, a szocialista kereskedelemben nincs szükség árukínálatra, megy a vevő az üzletbe anél­kül is”. Pesten másképpen gondolkoznak erről, mert soha olyan szép, modern kirakatok nem kínálták az árut, mint most a pesti utcákon végeste­sen végig. De Pécs elmaradt, és most kezdi divatba hozni a tíz évvel ezelőtt már az ele­jén megbukott, úgynevezett „vakolatfrontot”, amely a sok széles faltábla között kis abla­kokká degradálja az árubősé­get hirdetni hivatott kirakato­kat. A városi tanácsnál felvilá­gosítottak arról, hogy azért van ez így, mert meg akarják óvni a belváros műemlék jel­legét. Ez rendben is volna. De nem minden ház műemlék Pécsett sem, és ha egész utca­soron lebontják a kirakatokat, és a csupasz falak merednek az utcára , az nem műemlék­védelem. Egyébként is a mű­emlékvédelem nem ütközik a korszerű kirakatok és a szép üzletportálok kultuszába, mint ahogy a korszerű kirakatok sem zavarják , a valóban mű­­emlékjellegű épületeknek a környezetükből való kiemelé­sét. És hogy ennek a szemlélet­nek milyen túlzásai vannak, azt legjobban az a Kossuth Lajos utcai ház is bizonyítja, amelyben a Ruházati Bolt 10-es számú üzlete van. Nem­rég tanácsi engedéllyel a bolt fölé az itt látható ízléses neon­transzparenst szerelték fel. Negyvenezer forintjába került a vállalatnak. Nem sokkal ké­sőbb a tanács elrendelte a neon leszerelését, azzal a meg­­okolással, hogy rontja a ház műemlék jellegét. A pécsiek nézete szerint nem rontja, és helytelenítik a transzparens le­szerelését elrendelő határoza­tot, mondván, hogy miért en­gedélyezték, ha nem hagyják, de ha már engedélyezték, miért nem hagyják? Ehhez a fogas kérdéshez még egyet csatolok: mi köze ennek az árva transzparens­nek az egyébként dicséretes szándékú műemlék­védelem­hez? Erre hiába próbáltunk a ta­nácsnál fényt deríteni, a kér­dés homályban maradt, no de egyelőre még világít a Kossuth Lajos utcai neon is. (sti) Rájöttem, hogy Budapesten e célra létesített külön vevő­bosszantó szerveket működtet­nek. Nem is egyet! Vettem a közelmúltban há­rom villanykörtét. A boltban annak rendje és módja szerint kipróbálták. Égtek! De otthon az egyik villany­­körte hirtelen lobbanással élet­jelt adott, aztán kihunyt. Örökre. A rossz villanykörte és a megőrzött blokk birtokában visszamentem a Keravillba, cseréljék ki a körtét. Udvaria­san értésemre adták, hogy ők nem cserélnek villanykörtét. Van ugyan még sok száz da­rabjuk, de ha én már azt az egyet választottam,­ akkor úgy kell nekem. Ha mégis ragasz­kodnék ahhoz, hogy égő és működőképes körtém legyen, fáradjak el az Eötvös utca 11-be. .. Végigutaztam csúcsforgalom­ban a Nagykörúton, Budáról Pestre. Megérte. Az Eötvös utca 11-ben ugyanis olyan szervet találtam, amiről ál­momban sem hittem volna, hogy létezik, pedig­­hát a tele­fonkönyvben is szerepel: az Egyesült Izzó Központi retúr­­osztály kisfogyasztói csoport­ját, ahol sort állnak a hibás körték balszerencsés tulajdo­nosai. Három tisztviselő ad­minisztrálja itt a „kisfogyasz­tói retúráru”-t, azaz az elszánt vásárlók által visszahozott rossz körtéket. A körtéket itt egyébként meg se nézték, csak beledobták egy ládába, viszont több példányban ki­állítottak egy űrlapot, amelyen igazolták, hogy körtém való­ban rossz. Ennek az okirat­nak egyik példányát ráragasz­tották egy levelezőlapra, azzal elmehettem bármelyik Kera­­villba, ahol kiszolgáltattak érte egy jó körtét. Az egész ügy­menet nem vett többet igény­be, mint másfél órát csúcsfor­galom idején és három tiszt­viselőt. Akkor még azt hittem, hogy itt az Egyesült Izzó valami sa­játságos újításáról van szó. Ezúttal azonban rehabilitál­nom kell az Egyesült Izzót. A minap vettem ugyanis egy Autopress kávéfőzőt. Hosszú ideje várom, hogy kapni le­hessen: én az Autopress-kávé­­ra esküszöm! Hazamentem , és a kávéfőző nem működött. Elég az hozzá, hogy a Keravill kijelentette, ők nem cserélnek. Vagy otthagyom a gépet, és aztán időnként érdeklődtem, megjavította-e már a gyár — vagy pedig fáradjak el a Fran­­gepán utcába, az Autofém Szövetkezetbe. Nem tudom, van-e az Auto­fém Szövetkezetnek külön központi retúrosztály kisfo­gyasztói csoportja. Ugyanis a Szövetkezet, mint telefonon kérdésemre közölték, csak 8 és 3 között fogad reklamációkat, én viszont ebben az időben dolgozom, és a munkám soha nem szólít a Frangepán utca környékére. Ezért úgy döntöt­tem, megvárom, amíg még né­hány javítani való cikk össze­gyűlik, és talán a szomszédok új kávéfőzője is garanciális ja­vításra szorul. Akkor azután veszek egy nap szabadságot, bérelek egy biciklit, és felkere­sem az Eötvös utcát, a Frange­pán utcát, meg más vevőbosz­­szantó intézményeket, hogy ki­cseréljem azokat a vadonatúj selejteket, amelyekhez szeren­csém volt hozzájutni. Csak tudnám, miért nem cserélheti ki a hibás árukat maga a bolt? k. i. Vevőbosszantó Hétfőn délelőtt betértem a Rákóczi út 9. szám alatti vi­rágüzletbe, és egy világfi ele­­ganciájával így szóltam: — Egy csokrot szeretnék küldetni a Gellért szállóba. — Nincs virágunk — hang­zott a válasz. Egy kicsit meglepődtem. Kedves külföldi vendéget vár­tam a délutáni repülőgéppel, és szerettem volna néhány szál virággal fogadni. No de van még a Virágért­­nak fiókja Budapesten! De még mennyi! Legalábbis én több mint féltucatot látogat­tam meg ezen az esős délelőt­­tön. A Rákóczi út 27-ben csak cserjék, bokrok és fák pom­páztak, és a fáktól nem lát­tam a virágerdőt. — Hétfőn nincs virágunk — mondották itt is, ott is. Nem csüggedtem. Mint a­­t­ lovagias magyar nép fia, meg Budapest virágváros akartam mutatni a külföldnek, hogy mindenünk van, virá­gunk is. Nekivágtam a Belvá­ros rengetegének, miután a Ta­nács körúti fiókban is elcso­dálkoztak groteszk kérésemen. Bekukkantottam még a Petőfi Sándor utcai és a Felszabadu­lás téri virágboltba is. Ered­ménytelenül. Ekkor kirobban­tam: — Nincs virág? De hiszen május van! Az elárusítónő ugyancsak naptári adattal válaszolt: — De tegnap vasárnap volt! Feladtam a keresztkérdést: — Akkor se volna májusban tulipánja, szegfűje vagy orgo­nája, ha történetesen magáé volna ez az üzlet? Kedvesen és őszintén vála­szolt : — Hogyne volna. Hiszen aide­or hajnalban kimennék a kertészetbe. Illatos szerencsi tejcsokolá­dét küldtem kedves vendé­gemnek, és ezzel eleget tettem gavalléri kötelességemnek. De talán nem követek el tekin­télyrombolást, ha megkérde­zem a Virágért vezetőit: mi volna, ha sajátjuknak tekinte­nék az üzleteket, és egy szép hajnalon kisétálnának a ker­tészetbe? Most, amikor min­den virág nyílik — ahogy a költő dalolja. (s. a.) Szerény kívánság A „magyar Svájcban” jártam, Csobánkán. Innen vezet az út a gyönyörű fekvésű kevélyi La­­jos-forráshoz is. Nem csoda hát, hogy víkend-napokon a tu­risták százai tülekednek erre­felé. A vidék szépsége azonban nem feledteti velük azt a bosz­­szantó tényt, hogy több kilo­méteres körzetben sehol egy cukrászda vagy presszó, ahol a turista egy-egy gyümölcslével, feketével, fagylalttal, vagy egy kis söröcskével felfrissítené magát. Nem­ lehetne a csobánkai táj szépségeit egy presszó-cukrász­da létesítésével tökéletesíteni? (dl) ■XÜ

Next