Ludas Matyi, 1969 (25. évfolyam, 1-52. szám)

1969-11-13 / 46. szám

SÖTÉTSÉG ÚJPESTEN Dolgom akad­t valame­lyik nap, az esti órákban, Újpesten. Amint befordul­tam az Erkel utcába, ta­pogatózva jutottam csak előre, s minduntalan járó­kelőkbe botlottam a sötét­ben. Néztem erre, néztem arra, sehol egy utcai lám­pa, csak nagynéha szikrá­zott fel egy gyufa lángja, olykor pedig egy zseblám­pa fénye pásztázott az ar­cokba. Minit az egyik zseblám­pás járókelőtől megtud­tam, az Erkel utcában már több mint fél esztendeje nincs utcai világítás, ho­lott hétről hétre fordulnak panasszal a Tanácshoz, az Elektromos Művekhez, az Újpesti Erőműhöz. Pedig az­ utcában egy hatalmas, többezres létszámú gyár is áll, a Magyar Pamutipar, és itt van az Orvostovább­képző Intézet, valamint az ápolónők iskolája is. A 41. számú ház egyik lakója elmondta: — Én legalább öt ízben próbáltam elérni valamit ebben a példátlan ügyben. Először akkor, midőn dü­­ledezet­t az egyik lámpa­oszlop, s félő volt, hogy a lezuhanó vezetékek sze­rencsétlenséget okoznak. Az Újpesti Erőműt hívtam fel, bejelentettem a ve­szélyt, meghallgattak, és azt mondták:­ „Mondja, elvtárs, ön nem olvas új­ságot? Ha olvasna, akkor tudhatná, hogy munkaerő­­hiány van, s nem zaklatna minket feleslegesen.” De én másodszor, sőt harmad­szor is telefonáltam, végül kijöttek, megerősítették az oszlopot, de világítást az­óta sem kaptunk. Egy házfelügyelő vállát vonogatva mondta: .— Mit tehetünk? Sem­mit. Deputációk jártak mindenfelé, az eredmény semmi. Pedig van ám itt minden, ha eljönnek a ké­ső esti órák: vad rivalgás, szörnyű bunyók... Egy­szer végre kijött egy bi­zottság, tanakodtak, nevet­tek, beszélgettek, aztán el­mentek. Rá egy hétre ki­­gyúlt a villany, reggeltől délig égett, azután elaludt. És azóta alszik. Zs. Z. HÉV-FOGYATKOZÁS Az 1317. számú, a Mátyásföld-repülőtér megállója Cin­­kotáról, reggel hét órakor érkező HÉV-szerelvény, az el­múlt öt hónap alatt, a korábbi öt kocsiról két kocsira „ment össze”. Pedig a reggel hét óra még bőven benne van a csúcsforgalmi időben, a diákok szinte kivétel nél­kül ekkor utaznak iskolába. Ennek ellenére, ez év má­jusában, egyik napról a másikra, az ötkocsis szerelvény­ből háromkocsis lett, de még ez is sok volt a BKV szerint, mert október elseje óta már csak kétkocsis szerelvényt kapunk. A két kocsiból az egyik időnként olyan magas felépítésű, hogy a nők arra meg sem kísérlik a felszál­lást. Emiatt a másik kocsinak még a lépcsőjén is lógnak az utasok. Nagyon balesetveszélyes ez így! Gernet István, Budapest Évekkel ezelőtt egy ötletes újító a BKV elő­deinél, a FV-nál és a FAÜ-nél bevezettette a menetirányt elöl-hátul (illetve a buszon oldalt és hátul) jelző táblács­kákat. Mindenki örült ennek, praktikus volt, hozzászokott a pesti em­ber. A dolog odáig „fa­jult”, hogy az új csuklós buszokon és az átalakí­tott első csuklós villa­mosokon a homlokzaton világító lap közölte az útirányt! Később azonban a gyárból kikerülő új csuklós villamosokon már csak a számlapnak jutott hely a homlokza­ton, mivel a táblatartó kampó nem csúfíthatta TÁBLA NÉLKÜL el a kocsi elejét-végét. Pesti polgár nyelt egyet. Azután még egyet, mert nemsokára a buszok há­tuljáról is eltűnt a tábla, amint azt már a Ludas is megemlítette volt. He­lyette pici táblácska jött, csak a számmal. Nem sokkal ezután jó néhány 2—3 kocsis villamosjárat is követte a példát (19, 41, 42, 18 stb.). Egyide­jűleg a csuklósokról is kezdett eltünedezni a világító lap, csak a he­lye maradt. A többi vil­lamoson viszont maradt a kampó, éltetve a re­ményt, hogy majd csak visszatér a táblácska ... De a BKV nem szereti a hiú reményeket: a nyár óta felújított ko­csikról még a táblát is leszerelték. Végül né­hány hete a 18-ason és 19-esen olyan szerelvé­nyek is megjelentek, amelyeknek már egyik végén sincs tábla! Ál­lítólag azért, hogy a KN- rendszerben dolgozók munkáját­­ könnyítsék vele. Az érintettek vi­szont arról panaszkod­nak, hogy munkájuk megduplázódik, amíg a tájékozatlan utasoknak megmagyarázzák, hova is megy a kocsi. Ezután csak egyetlen megoldás marad: tanulja meg fejből az utas a BKV menetrendjét. Mert a kisbetűs oldaltáblákat csúcsforgalomban nem lehet elolvasni... (szatmári) GAZDÁTLAN CSÖVEK A mi házunkba nagyon nehéz bejutni, mert a ház előtt gazdátlan betoncsövek hevernek szanaszét. A szomszédunkban épült fel az új víztorony, és ezek a csövek az építkezésből maradtak vissza. A Csongrádi Vízmű nem vállalja a magáé­nak, azt mondja, bizonyára a Hídépítő Vállalat „felejtette" itt, amelynek egy részlege korábban itt dolgozott, de már át­költöztek Kiskörére. Menesztettünk utánuk egy levelet, de még csak nem is válaszoltak. Vajon ki szabadít meg bennünket (és mikor?!) ettől a na­gyon kellemetlen közlekedési akadálytól? A Bajcsy-Zsilinszky utca 27/A számú ház lakói, Csongrád TÍZ HIBA — VAGY TÍZ JAVÍTÁS? A múlt év decemberé­ben 4200 forintért megvet­tem a Budapesti Rádió­­technikai Gyár M—20 tí­pusú magnetofonját. Saj­nos, hamarosan elromlott. Oda se neki, gondoltam, garanciális a készülék, a szerviz majd megjavítja! Nem is volt probléma az első javításnál, a második­nál sem, a hatodiknál már kissé ideges lettem, de ak­kor pillantásom a garan­cialevél hátsó oldalára esett, ahol a következőket olvastam: „öt azonos, il­letve tíz különböző hiba esetén — biztosítékhiba ki­vételével — a készülék cserére jogosult.” Örömömben felugrottam! Pontos hibajegyzékem sze­rint már túl is léptem a tízes számot, mert volt olyan eset is, amikor két­­három hibával vittem be a szervizbe. A hibák szá­ma szerint, valamint a ga­rancialevélen feltüntetet­tek értelmében a készülé­kem cserére jogosult! Elő­adtam kérésemet a GELKA Szent István körúti szer­vizében. Legnagyobb meg­lepetésemre közölték, hogy nem a hibák száma a döntő, hanem a javításoké, tehát mivel még „csak” hatszor volt javítva, nem cserélhetik ki a készülé­ket. Megkerestem a GEL­KA panaszirodáját, ahol szintén azt mondták, a hi­bák számától függetlenül, tízszer kell javíttatni ah­hoz, hogy kicseréljék. Kíváncsi voltam párhu­zamosan a gyártómű véle­ményére is, ahol viszont azt közölték, hogy a hibák száma a fontos, s a GEL­­KÁ-nak ki kell cserélnie a magnót. Mentem újra a GELKÁ-hoz. Továbbra is hajthatatlannak bizonyul­tak. „A gyár átadta ne­künk a garanciális ügye­ket, nálunk határozat van arra, hogy a készülékeket csak tíz javítás után lehet kicserélni!” — mondták. Ezt a huzavonát nem­csak én, de a magnetofo­nom is megunhatta, mert a hatodik javítás után há­rom nappal újból elrom­lott, jegyzeteim szerint ez a tizenharmadik hibája. Lehet, hogy a gép ha­marabb belátta, mint én, hogy nincs más megoldás, ki kell várni a tíz javí­tást? ifj. Lehel László Bp., XIV. Népstadion út 53. KÜLÖNÖS... 19.00 ÓRAKOR ŐSZI DIVATBEMUTATÓ A FÜRDŐ SZÁLLÓ PÁLMÁKERT­ÉBEN AZ IPARCIKK KISKERESKEDELMI VÁLLALAT ÉS A NŐI­­S LEÁNYKA NAGYKERESKEDEL­MI VÁLLALAT KÖZÖS­ R­EN­DEZÉSEBET. Nem is tudtam, hogy legális leánykereskedelem folyik hazánkban! B. L. Esztergom MIHÁLY VAGY IMRE? Hosszú évek óta lakunk a VIII. ke­rületi Dobozi utcában, s mindig azt hittük, hogy utcánk Dobozi Mihályról nyerte nevét, akiről Kisfaludy és Köl­csey írt emlékezetesen szép verset, így tanítják ezt még ma is a környék általános iskoláiban a környezetisme­reti órákon. Meglepve láttuk viszont nemrég, hogy a mi utcánk és a Költői Anna utca sarkára kitett új utcanévtáblán Dobozi Imre szerepel. Nincs itt valami tévedés? A környék lakói FOTÓZZON A LUDASNAK! Tisztelt Szerkesztőség! 1969. szeptemberében,iskolámmal a Dánszentmiklósi Állami ..Gazdaság almaszüretén vettem részt. Ez alkalommal az Á.G. Központi irodájának falán a mellékelt fényképen látható felirat volt olvasható. Mivel a felirat szövegét eléggé humorosnak tartom, kérem önöket, közöljék le ezt lapjukban. Trabant kocsit és kerékpárt a­­ falhoz támasztani TILOS! ‘ Hajtó Péter Budapest, /amatőr fotós/ Steinaetz M.Gimnázium tanulója. 'Jícštú 7atrr-

Next