Ludas Matyi, 1970 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1970-04-02 / 14. szám

MI A TRAGIKOMIKUS? Szórakoztató olvasmány­nyal kedveskedett egyik szentendrei olvasónk: el­küldte nekünk a Pest me­gyei Idegenforgalmi Hiva­tal által kiadott, „Hajóval a Dunakanyarba ...” címet viselő programkalauzt. Azt írja olvasónk: „Rég bosszankodtam annyit, mint ennek a kalauznak az ol­vasása közben. Az ilyen reklám inkább árt, sem­mint használ a Duma-ka­nyar népszerűsítésének!” Olvasónk bosszúsága jo­gos. A 44 oldalas, rotaprint eljárással, 2000 példányban készült füzet hemzseg a hi­báktól. Pontatlanul közöl né­hány helyi adatot: ven­déglők nevét, földrajzi megjelöléseket. Ezt főként csak azok veszik észre, akik alaposan ismerik a Duna-kanyart. Ám a többi hiba még azok számára is szembetűnő, akik nem is­merősök ezen a tájon. Na és a nyelvezete! Nyel­vi, fogalmazási, sőt helyes­írási hibák találhatók min­denütt. íme, egy mondat, mutatóban: „II. (Kis) Károly ellen­király, Mária párthiveitől szerzett vérző sebeibe, itt a Dunakanyarba, (Visegrádi) pusztult el.” A határozóragok helyes használata gyakorta okoz problémát a szerzőnek, a fenti példa nem egyedül­álló. Aztán ahhoz sem kel­lett volna nagy stiláris le­leményesség, hogy egy szo­morú sorsú ember tragikus elmúlását szebb, méltóbb kifejezéssel illesse. Még ak­kor is, ha ellenkirály volt az illető. Királyainkkal szemben egyébként is go­noszkodó szellemű a szerző (harcos antiroyalista le­het!), azt írja többek kö­zött: „Az 1060. évben megko­ronázott I. Béla királyunk­ra itt a Dunakanyarban (Dömös) szakadt rá nya­ralójának mennyezete. E tragikomikus esemény al­kalmával a király ször­nyethalt." Ízlés dolga, ki mit talál komikusnak. Én a fenti eseményt semmiképpen sem tartom annak. Annál komikusabbnak találom viszont azt, hogy a füzet második oldalán, a szerző neve alatt még két másik név is szerepel, azo­­ké, akik állítólag ellen­őrizték a művét. Hát még ha nem ellen­őrizték volna! (radványi) KÉT VARIÁCIÓ EGY TÉMÁRA . Bementem a XIX. ker., Vörös Hadsereg útja 103. szám alatti Keravill-boltba, megkérdeztem, hogy van-e Elekthermax villanytűz­hely. Miután igenlő választ kaptam, még aznap vissza­mentem egy tehertaxival. Nagy meglepetésemre kö­zölték velem: én nem szál­líthatom haza a tűzhelye­met. Ezt csak ők végezhe­tik el, a boy szolgálattal. Nagyon mérges lettem, mert potyára kellett kifi­zetnem húsz forintot a te­hertaxiért. És különben sem értem, miért nem döntheti el a vevő saját maga, hogy igénybe veszi-e a boyszolgálatot vagy sem? Még szerencse, hogy egy közeli vas- és edénybolt­ban kaptam villanytűzhe­lyet, minden különösebb kikötés nélkül, s még az­nap haza is szállíttattam. Juhász Istvánná Bp. Ervin., Tiszavirág u. 60. o A Csepel Áruházban vá­sároltam egy „Mekalor F2” típusú olajbojlert. Mivel az áruház állandóan hirde­ti, hogy az ezer forinton felüli árukat házhoz szál­líttatja, elhatároztam, hogy én is igénybe veszem ezt a szolgáltatást. Eleinte az áruház alkalmazottai igye­keztek erről a tervemről lebeszélni, aztán mégis­csak megígérték, hogy haza­­küldik a bojlert. A férjem azontúl mindennap bement az áruházba a szállítást megsürgetni, de mindig csak biztatást kapott. Meg­untuk a huzavonát és nyolc nap után visszakértük a pénzünket. Elmentünk a XXII., Kossuth Lajos utcai vas- és edényboltba, amely korántsem olyan modern és nagy üzlet, mint a Cse­pel Áruház, de a vevők igényeivel sokkal jobban törődnek, s még a vásárlás napján haza is szállították a bojlerünket! Kincs Imréné Bp. XXI., Erdősor u. 194. BABOTI BUSZGONDOK Reggel 7.19-kor és 7.29- kor indul busz Kapuvár­ra. Az első nagyon sokszor már Kisfaludon megtelik, ilyenkor be sem jön Babot­­ra,­ pedig ezzel az utasok elérnék a Kapuvárról 7.50- kor Győrbe induló vonatot. A második busz legtöbb­ször késik, és a vonatot már nem éri be. Nagyon sokan maradunk le a vo­natról, akik Győrbe, vagy Magyaróvárra szeretnének utazni, így félnapi veszteség ér bennünket. Hasonló a helyzet a dunaújváros—soproni járatnál is, arról a Sopronba utazók maradnak le gyakran. Van ugyan 11.10-kor Mihályi felől is egy busz, de ez legtöbbször annyira zsúfolt, hogy a babotiak már nem tudnak fel­szállni. Közvetlen utána jönne a dunaújvárosi autó­busz Baboton keresztül, de az hol jön, hol nem. A du­naújvárosi főnökség már utasította a járat személy­zetét, hogy tartsa be az előírt útvonalat, de ezt az utasítást a személyzet nem mindig hajtja végre. Megértjük, hogy a nagyobb távolságról jövő utasok megtöltik az autóbuszokat, de Kapuvár ilyenkor küld­hetne ki mentesítő buszt, hogy mi is időben elutazhas­sunk. Csordás Vince Babot FOTÓZZON A LUDASNAK! Most vajon melyik valóban a Török Ignác utca? (Beküldte: Jakabffy Imre, Budapest, a címzett válaszol Kétszer is bírálat ért bennünket a Ludas­ban egy kereskedelmi nyomtatvány miatt, amely a mi impresszumunkkal jelent meg. Vizsgálataink alapján kiderült, hogy a nyom­tatványt a Budapesti Rövid- és Kötöttáru Nagykereskedelmi Vállalat készíttette Olasz­országban. (Az onnan importált kötöttáruk­hoz mellékelik használati utasításként.) Min­tául az általunk 1968-ban készített nyomtat­ványok szolgáltak, így került rá a külföldön készült, hibáktól hemzsegő nyomtatványra is a mi impresszumunk, s így esett, ön­hibánkon kívül, csorba a vállalatunk jó hír­­nevén- Ságyán Nyomda Budapest A. J. olvasójuk bejelentése alapján vizsgá­latot indítottunk a dombóvári ÁFÉSZ 27-es számú vegyes boltjában, Dalmand-Felsffle­­perben. Kiderült, hogy a panaszok nagyon indokoltak voltak, a feltárt szabálytalansá­gok miatt a boltvezető ellen eljárást indí­tottunk. Csillag József keresk. felügyelő Dombóvári Járási Tanács CSAK RÖVIDEN! Múlt évi szabadságunk­kal még mindig adós a MÁV. Hiába kértük már többször is, még mindig nem adták ki! Ugyancsak hiába várunk az idén ja­nuár 14 és február 2 között teljesített túlórákért járó pénzünkre! Martonvásári állomás váltókezelői A falutól hét kilométerre lakunk. Tavaly december negyedike óta postás csak egyszer járt a tanyánkon. Igazán nem vagyunk nagy­­igényűek, de azt szeret­nénk, ha legalább hetente egyszer jönne hozzánk is a postás, és elhozná újság­jainkat, leveleinket! Vince-tanyai lakosok Kiskunlacháza A környékünkön sehol sem lehet kapni Danuvia motor hátsó teleszkópjába való lapszelepet. Egy ilyen apró, filléres alkatrész hiá­nya miatt nem tudom vizs­gára vinni és használatba venni a motoromat. Horváth László Kalocsa, Postahivatal HELYSZÍNI „BÍRSÁGOLÁS” A DUNAVECSEI VASÚTÁLLOMÁSON Ludason keresztül sze­retném felhívni a gya­nútlan „kedves utasok” fi­gyelmét, hogy a dunave­­csei állomáson erősen vi­gyázzanak testi épségükre. Velem az alábbi eset tör­tént március 10-én, 20 óra 30 perckor: A közeli Vegyesipari Vállalattól igyekeztem a vonathoz — általános gya­korlat szerint a sínek mel­lett —, amikor egy idős vasutas szólt: „Ez nem korzó, menjen vissza a ren­des útra!” Csodálkoztam, mert sehol sem láttam táb­lát, amely megtiltotta vol­na a közlekedést, s azt fe­leltem, hogy mi, utasok, mindig itt szoktunk járni. De ő nem engedett. Nem akartam vitatkozni, félre­álltam, mondtam, megvá­rom, amíg elmegy a tolató mozdony. Ekkor odajött hozzám, elkezdett lökdös­­ni, kiabált és pofon vágott. Húszéves vagyok, s bár nagy a hajam, tisztelem a kort, és nem is szeretek ve­rekedni, ezért bementem az állomásfőnökségre. Panaszom meghallgatása után közölték: örüljek, hogy nem büntettek meg 500 forintra. Egy pofon ezek szerint 500 forint. Kíváncsi lennék, mennyi két bokánrúgás vagy egy szilvakék monok­li a szem körül? Javas­lom a dunavecsei állomás­vezetőségnek, függesszen ki árjegyzéket erre vonat­kozóan. De 3—4 jól elhe­lyezett tiltó tábla is meg­tenné a kívánt hatást. Az akkori szolgálatvezető kért, ha mégis feljelentést teszek — a bírság kilátásba helyezése ellenére —, írjam ki a nevemet és címemet, hogy ki tudja róni a bír­ságot. Íme: Miklós Lajos Apostag, Bajcsy-Zsilinszky u. 3.

Next