Ludas Matyi, 1970 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1970-01-22 / 4. szám

í­r nemzetközi ***** z az idő már elmúlt,­­ amikor a mozi ki-­­ kapcsolódást jelen­tett. Amikor a néző elter­peszkedett a zsöllyében, és önfeledten átadta magát a szórakozásnak. Most a né­zőnek gondolkodnia kell, azon kell gondolkodnia, hogy mit fog mondani az előadás végén. A moziné­ző — miközben a vásznat figyeli — véleményt for­mál a gondolataiból, vitára készül, érveket kovácsol. Tévedés ne essék, én imádom a modern filme­ket, mert azok nem hagy­ják ellustulni az ember agysejtjeit. Hadd dolgozza­nak azok az agy­sejtek a sötétben! Régebben sem­mi dolguk nem volt a mo­ziban: aludtak vagy kéz a kézben sétáltak az agyte­­kervényekben. De most melózniuk kell, mert mire világos lesz a nézőtéren, a nézőnek mondania kell va­lamit a filmről, mert min­dig akad valaki, aki meg­kérdi: „Na, ehhez mit szólsz?!’­ Vagy így szól: „Egy szót sem értettem belőle, légy szíves, magya­rázd meg!’­ Éppen ezért, miközben pereg a film, el­mélkedned kell a film új útjairól, az új stílusról, és ha még van egy kis időd, el kell helyezned a film­alkotást a­­ rendező világ­képében, filozófiai rend­szerében, és még mielőtt bejönnének a jegyszedők és kinyitnak az ajtókat, le kell vonnod a következte­­téseket. Na látod, ezért já­rok újabban egyedül mo­ziba, így nem kell rögtön magyarázatot adnom, bírá­latot mondanom. Az ember nézi a filmet és közben gondolkodik, töpreng, következtet és magyaráz. (Saját magá­nak.) És ez nem könnyű munka, mert a film elvon­ja a figyelmet a gondol­kodástól, a koncentrálás­tól. Ha akarjuk, ha nem, oda kell figyelnünk a vá­szonra, mert ott világos van és a filmen minden­félék történnek: emberek jönnek, emberek mennek, férfiak élnek, nők levet­kőznek stb. Megpróbáltam fél szemmel figyelni a fil­met és az egyik szememet behunytam, mert én csak akkor tudok igazán gon­dolkodni, ha lehunyom a szememet. De a gondolko­dás így sem ment valami jól, a film zavart. Az a szemem, amellyel néztem, továbbra is közvetített: felfogta a képeket és eljut­tatta az agyközpontomba. Ültem a moziban, egye­dül, és tudtam, hogy más­nap a kollégákkal, a bará­taimmal vitatkozni fogok a filmről, vitatkoznom kell a filmről. A film alkotója mellett, vagy a film alko­tója ellen kell állást fog­lalnom, és mivel én lelki­­ismeretes mozinéző va­gyok, aprólékosan ki kel­lett dolgoznom magamban a véleményemet, és azt alá kellett támasztanom filo­zófiai és esztétikai érvek­kel. Hogy jobban menjen a gondolkodás, lehunytam mind a két szemem, és azon töprengtem, elmé­lyedve önmagamban: mit fogok mondani a filmről, ha kérdeznek? Később rájöttem, hogy lehunyt szemmel otthon is ülhetek. Kényelmesebb és olcsóbb. A gondolkodás is könnyebb odahaza, mert ha elfáradok az értékelés­ben, a véleményalakítás­ban, főzök magamnak egy kávét és felfrissítem az agyamat. Hol tudom ezt megcsinálni egy moziban? Ott mozdulatlanul kell ül­nöm és ráadásul sötétben. Itthon is ülhetek sötétben, de ha — tegyük fel — hozzá akarok olvasni a filmhez, akkor felgyújtom a villanyt és a könyvtá­ramból kikeresek magam­nak egy tanulmányt a filmművészetről, amely sok esetben megkönnyíti a dolgunkat. Rájöttem, hogy így hasznosabban fel tudom használni az idő­met, mintha két óra hosz­­szat egy fülledt levegőjű, zsúfolt, piszkos kis mozi­ban ülnék. Ez alatt a két óra alatt én odahaza tanu­lok, elolvasok minden kri­tikát a filmről, rendezem a gondolataimat és felké­szülök a várható kérdé­sekre. Nem, a filmet sosem né­zem meg. Minek? Csak befolyásolna. Mikes György Itt* MivelMA | VÁRISIÉ___ BUZOGÁNY-ZSONGLÖRÖK az Átalakuló művész ^ LÁB­ZSONGLŐR SZÁM ATTRAKCIÓ ★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★ ALBÉRLET - Ajjaj, még fent van a házi­néni !. ..

Next