Ludas Matyi, 1970 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1970-02-05 / 6. szám

A­m­ajor Tamás nemcsak kiváló színész, kitű­nő futballista is. Legalábbis hozzám képest. Engem minden alkalommal átjátszik. Vagy két hónap­ja, amikor először akartam „fogni”, kihúzódott a bal szélre, egészen Kolozsvárig (vendégrendezés!), rá egy hétre a Televízióban pró­báltam becsúszó szereléssel megállítani, de lefordult rólam, be a stúdióba, a rá­diókabaréban „jenősködni” (erről még beszélünk), né­hány nap múlva meg ügyes testcsellel elhúzott mellet­tem és fölszaladt egészen a Vörös Csillag Szállóba, hogy a Marseille-be induló válogatott csapatot lelkesít­se (erről is lesz néhány köz­vetlen szavam). Most végre itt ül, szíves rendelkezésemre a Nemze­ti Színház öltözőjében, egy órával a Tragédia kezdése előtt, hogy legyen bőven időnk. Itt ül és máris 1:0 a javára. Ugyanis rajta a lu­­ciferi jelmez, és engem ez feszélyez, mert tudom, ha a színész „beöltözött”, ak­kor már kezd átlényegülni és ugye — tetszenek ismer­ni Lucifert —, az magának, az úristennek is beolvas. Mondom is ezt neki, ami­kor nagy szívélyesen nó­gatni kezd: „No, tessék! Kérdezz! Rajta!” — Hát igen — moso­lyog, természetesen luciferi mosollyal (jaj nekem, egy­re jobban átlényegül) —, Lucifernek hatalma van és ez kétségtelenül fölényt je­lent, habár ... Történt 1953- ban, egy vasárnap délelőtt, amikor Az ember tragédiá­ját hosszú szünet után elő­ször játszottuk. Az embe­rek valósággal megostro­molták a régi Nemzeti Színházat. Már kezdésre szólított az ügyelő, a néző­téren még a csillárokon is foglalt volt minden hely, odakint mégis jegyet köve­telt a tömeg. Én, mint Lu­cifernek álcázott igazgató, kinéztem az ablakon. Az emberek fölismertek és kiáltozni kezdtek: „Jöjjön ki a Major, jöjjön ki a Ma­jor!”­ten inkább a menny­országba mentem. Ott volt jelenésem. De olyan ijedt kis ördögöt te még nem láttál. No persze, Egyip­tomban már újra a régi voltam. Akkor jelentették, hogy szétoszlott a tömeg. Kopogtatnak, kihívják. Percek múlva jön vissza. — Negyvenkilenc! — mondja. — Heten voltunk azon a bizonyos legendás első előadáson, 1945. január 27-én, de most kaptam a negyvenkilencedik színész nevét. Ha ez így megy, majd akad olyan is, aki megesküszik, hogy Rátonyi Hajnalka is énekelt azon. Szerencsére, a korabeli új­ság pontosan megörökíti az emlékezetes matinét. Ezt a tudósítást most némileg ki­egészítem : én egy kicsit késve érkeztem, ugyanis ahogy jöttem a Szövetség utcán, a kor szokása sze­rint megkértek, hogy segít­sek egy teherautó liszt le­­pakolásban. Késtem, még a színpadon is lisztes volt a ruhám, de ez akkor nem tűnt fel egy nézőnek sem. — Bezzeg, most annál in­kább föltűnik mindenkinek, amikor a tévében ... Szó­val, a kabarét még úgy­­ahogy elnézik az emberek, de amikor a múltkor részt vettél abban a körtánc­ban ...! Azt mondják, mégiscsak az ország első színházának a főrendezője vagy, kiváló művész, or­szággyűlési képviselő... — Miért? — vág közbe őszinte ijedséggel. — Rosz­­szul táncoltam? — Nem táncoltál rosszul, de... — Már megijedtem — só­hajt fel megkönnyebbülten. — Értem, tehát a tánco­lást vállalod, de vajon ilyen büszkén vállalod a marseille-i vereséget is? Azt mondják a rosszmájú­­ak, hogy részben a te lelke­sítésednek az eredménye volt. — Nézd, én több ízben eredményesen lelkesítettem a csapatot, de belátom, a mai korszerű futballnál korszerűbb lelkesítésre van szükség. Sajnos, lemarad­tam egy brosúrával, majd pótolom. — Jó lesz igyekezned, mert kedvenc csapatodnak, az Újpesti Dózsának máris szüksége van rá. A beszélgetésünk óta le­játszott II. Dózsa—Jéna ta­lálkozó azt bizonyította, hogy Major Tamás még mindig nincs tisztában a korszerű lelkesítéssel. Le­het, hogy nem is tanulmá­nyozta. Úgy látszik, fonto­sabb neki a színház. Sólyom László humorögmi MajoR mér­i NAGYKÉPŰSÉG TÜRELEMJÁTÉK A HIPOCHONDER REGGELI OPERA­MŰSOR A RÁDIÓBAN______­ ­ A férjem üzeni, hogy egy kicsit később jön De, még megvárja, mi lesz a Pillangókisasszonnyal... *

Next