Ludas Matyi, 1970 (26. évfolyam, 1-53. szám)

1970-03-26 / 13. szám

MUNKAHELYI FEGYELEM SZORGALMAS KOTLÓS - Az a panasz érkezett, hogy maga mindig bohóckodik munka közben! ESŐS NAPOK GkAP ES3SP CSaKkafflRiDg5 imhhkbhmihhí — Van egy tőmondatom az első felvonásban és két bővített mondatom a má­sodikban. Tizenhat szó az egész.B­efejezvén történetét, s bájos hölgylátoga­­tóm kérdőn nézett rám, ibolyakék szemében hit, remény és szeretet honolt. — Segít rajtam ugye? — Nem tudom, hogy miként? — tártam szét a karom. — Nekem semmi kapcsolatom sincs a szín­házakkal. Elkeseredését megértem, égrekiáltó igaz­ságtalanság, hogy maga évek óta csak nyúlfarknyi szerepeket kap. Kedvesen megrázta a fejét. — Nem konkrét segít­séget várok, csak útmuta­tást, tanácsot. Maga új­ságíró, nem is mai gye­rek már, biztosan sokat látott, hallott, olvasott. Azt mondja el nekem, ho­gyan emelkedhetett ki ré­gebben egy kezdő színész­nő az ismeretlenség ho­mályából? — Elsősorban: beugrás­sal! A kóristalány önte­vékenyen megtanulta a főszerepet, a primadonna váratlanul megbetegedett, a rendező a haját tépte, erre a kóristalány szeré­nyen, de magabiztosan előlépett a színfalak mö­gül és közölte, hogy ő vé­letlenül tudja a prima­donna szerepét. Eljátszot­ta, megmentette az elő­adást és tomboló sikert aratott. Sosem hallottam, hogy egy beugrás ne lett volna bravúros. Aki be­ugrik, az kiugrik! — Hurrá — kiáltottam. — Tizenhat szó?! Hiszen ez nagyszerű lehetőséget biztosít magának ahhoz, hogy érvényesüljön, hogy estéről estére felfigyeljen magára a közönség. Álmélkodva nézett rám. — Nem értem, hiszen három mondatom van mindössze! Ismétlem, há­rom mondat, tizenhat szó! — Untig elég. Ha ezt a három mondatot úgy mondja el, hogy az egész nézőtéren megértsék, elöl, középen, hátul és még a karzaton is, óriási szenzá­ció lesz! Egy fiatal szí­nésznő, akinek tisztán ér­teni minden szavát. Egé­szen rendkívüli jelenség ez manapság. Ez lesz az igazi szenzáció! — Sajnos — legyintett szomorúan látogatom —, nálunk az a helyzet, hogy az ismert művész helyébe mindig egy másik ismert művész ugrik be bravúro­san. Ettől függetlenül a mi primadonnánk percről percre egészségesebb. — Akkor talán erkölcs­­botránnyal próbálkozzék — mondtam. — Csábítsa el az igazgatót, vagy a főrendezőt, vagy a bonvi­­vánt, aki aztán maga miatt otthagyja előző kedvesét, vagy előző feleségét, or­szágos zenebena támad, maga mint démon, vám­pír stb. kerül forgalomba, és a jövő szezonban el­árasztják majd jobbnál jobb szerződésekkel. Bánatos mosollyal né­zett rám. — Ezt komolyan mond­ja?! Hát először is: ná­lunk az igazgató, a főren­dező, a bonviván, sőt a súgó, az ügyelő, a kellé­kes, a világosító is több­szörösen el van már csá­bítva, tulajdonképpen egy nagy család vagyunk, de ebből nyilvános botr­ány nemigen támad, hiszen az újságok hallgatnak ró­la, legfeljebb, ha már na­­gyon-nagyon cifra az ügy, a szakszervezeti bizalmi egyénileg elbeszélget az érdekeltekkel. — Sajnos — jegyeztem meg rövid töprengés után —, az a zord igazság, hogy a színésznői karrier régi útjai ma már általában járhatatlanok. Nem lehet elintézni, hogy előadás után lelkes, romantikus ifjak kifogják a lovakat a hintójából és magukat fogják be helyette, mert nincsenek hintók, alig van­nak lovak, és csak elvét­ve fordulnak elő lelkes, romantikus ifjak. Látogatóm megtörten bólintott. — Hát bizony, azok az idők már elmúltak ... A homlokomra csaptam. — Ohó, itt van a tele­vízió. Igen, a televízió! Valami vetélkedőn magá­nak kellene tologatni a számokat az eredményjel­ző táblán. Sorsolásnál kurblizni a kalickát! Eh­hez mit szól? A maga alakjával, a maga moso­lyával biztos siker, orszá­gos szenzáció! — Ugyan — rázta meg a fejét lemondóan —, a televíziósoknak húsz évre való készletük van kurb­­lizó, tologató lányokból... Felemelkedett a szék­ről, nyúlt a táskája után. — Csak egy pillanatra! — állítottam meg. — Ha jól emlékszem, beszélge­tésünk elején maga vala­mi olyasmit mondott, hogy ezért jelenleg is van va­lami apró szerepe. Mit jelent ez konkrétan? Kürti András A MAMA PÉLDAKÉPE

Next