Ludas Matyi, 1972 (28. évfolyam, 1-52. szám)

1972-10-12 / 41. szám

A népszerűségről — úgy gondolom — minden szí­nésznek van egy története. Nekem is. Méghozzá tanul­ságos. Amikor először jelentem meg a Szabadság téri palo­tában, a portás megkérdez­te, hogy mi járatban va­gyok. Mondtam, felvételre hívtak. — Kérem a személyi iga­zolványt! A számot kívülről tud­tam, bemondtam. — Tessék megmutatni! A portás gondosan meg­nézte, azután kiállította a belépőt. Pár hónappal ké­sőbb csak a személyi szá­mát kellett megmondanom.­­ Sok tévészereplés után már elértem, hogy mind­össze a nevem után érdek­lődjek. Láttam, hogy az arcom már ismerős a fül­kében ülő illetékesnek. Múlt az idő, számos szín­házi és tévészereplés után­­ elérkezett a nagy pillanat, amikor a portás így foga­ ,­ó­dott: — Ne tessék egy szót se szólni, ismerem már jól a művész urat, örömmel nyugtáztam a népszerűségnek ezt a ma­gas fokát és megvártam a belépő kitöltését. Boldog mosollyal köszöntem meg, il és csak akkor nyúlt meg az arcom, mikor elolvastam a cédulát. Balázsovits Lajos I neve állt rajta. Bálint András FÜST A „Daily Mirror" beszám s­zol arról, hogy Londonban , a külvárosban, a használt­­ autók piacán, egy vénséges I Ford szerénykedik potom­p­áron, még egy tábla is van­­ rajta: „Egy kicsit füstölök,­­ de igyekszem leszokni róla!” ■I ŐSZI VADÁSZAT — Egy kicsikét rövidlátó vagyok, nem mondaná meg, milyen ma­darat lőttem? — Azt mondja: Kovácsnak hívják m­ int Napóleon, a gárdistái előtt, úgy vonult el a művezető a munkásnők sorfala előtt. Középtájt megállt, tarkójára tolta sapkáját, — Elég jól ment — jelentette ki elgondolkozva —, de azért teszünk még egy próbát. Elvégre holnap lesz a premier! Mindenkinek tudnia kell a mondókáját, hogy baj, fennakadás ne legyen. Tehát megint én vagyok a Tanács, vagy a Minisztérium, vagy a Népi Ellenőrzés, de egyszerű járó­kelőnek tettetem magam, ravaszság­ból. Megszólítom az utcán valame­lyiküket, és keresztkérdéseket te­szek fel. Mondjuk, magának, Lecsók­­né kartársnő, jó? A vele szemben álló töltött galamb­­fiatalasszony elpirult, bólintott, za­vartan igazgatni kezdte babos fej­kendőjét. — Kezitcsókolom, hölgyem! — lé­pett előbbre a művezető és a leg­rosszabb ripacsok modorában mo­solygott, hajlongott. — Elkísérhetném egy darabon? — Hagyjon nekem békét! — til­takozott Lecsókné. — Én tisztességes, dolgozónő vagyok, feleség és anya! — Talán éppen errefelé, a kárto­lóüzemben koptatja a finom ujjacs­­káit? — kellemkedett tovább a fér­fi. — Azért siet, hogy a hétórás kez­désről el ne késsen? — Ilyen nálunk nincs! — felelte Lecsókné, miközben egy pillantást vetett a markában szorongatott pa­pírdarabkára, a „puskára". — Mi­­nálunk az ésszerű, lépcsőzetes mun­kakezdés következtében az első mű­szak most már nem hétre, hanem fél nyolcra jár! Addig én csak egész­ségügyileg sétálgatok itten, a jó le­vegőn, hogy aztán majd frissen, len­dületesen állhassak be a termelő munkába. Fél nyolckor! — Pompás! — állapította meg a művezető és végighordozta atyai te­kintetét az egész társaságon. — Ezek szerint értjük egymást, asszonytár­saik? Erre a kis összeesküvésre, erre a titkolózásra kizárólag a maguk ér­dekében van szükség. Arra, hogy to­vábbra is változatlanul hétre járja­nak be, de mindenkinek fél nyolcat mondjanak! Ez kell ahhoz, hogy hol­naptól úgy utazhassanak a buszon, a villamoson, a trolin, mint régen a nagyságos asszonyok. Kényelmesen, gyorsan, kellemesen. Semmi zsúfolt­ság, tülekedés, idegfrász. És mind­ezt a vállalatvezetésnek köszönhetik, ahol szerencsénkre van néhány fi­­fikás koponya- Mert ugyebár, ha hol­naptól az egész kerületben életbe lép a lépcsőzetes kezdés, ha mindenütt elmozdul a reggeli indulás a hét órá­ról, akkor éppen ez az időpont sza­badul fel, válik a legalkalmasabbá­­ nekünk! Másnap, a lépcsőzetes munkakez­dés bevezetésének első reggelén, Le­csókné mindennek kinézett, csak töl­tött galambnak nem, amint sziszeg­ve, jajgatva szállt le az autóbuszról és sántikálva, indult a gyárkapu fe­lé. A rettentő tolongásban ugyanis rátapostak a tyúkszemére, bokán is rúgták, a veséjébe könyököltek, rá­adásul a kabátjáról is lepattant két gomb, az egyik harisnyája is elsza­kadt. A közeli kapualjból hirtelen eléje lépett a művezető, hogy még az ut­cán is tegyen egy utolsó próbát. Kezitcsókolom, hölgyem! — kezdte negédesen a szerepét, de rádöbben­ve beosztottja meglepően romos ál­lapotára, ijedten váltott hangot. — Az istenért, mi történt magával?! Hát nem üres buszon érkezett?! Szegény asszonyka elsírta magát. — Üres buszon?! Talán még na­gyobb volt a tömegnyomor, mint máskor! — Hm — vakarta meg a fejebúb­­ját a művezető —, hol csúszhatott hiba a számításunkba? ... Csak egy magyarázat lehetséges. A többi üzemben is szőttek ilyen kis össze­esküvéseket, ők is maradtak a hét órai kezdésnél. Mivelhogy a többi üzemben is akadnak a vezetőségben, fifikás koponyák. — Lehet — törölte le könnyeit Lecsókné —, de ez engem nem lel­kesít. Sőt azt hiszem, mi sokszor isszuk meg a levét, hogy ebben az országban túl sok a fifikás koponya. Kürti András AUTOMATIZACIO ŐSZI MÉLABÚ — Ezzel az újítással egy titkárnőt takarítunk meg!­­ Látod, ez maradt a nagy nyári szerelemből. A GAZDI KEDVENCE

Next