Ludas Matyi, 1983 (39. évfolyam, 1-52. szám)
1983-01-06 / 1. szám
VÁLLALATI TERELŐ PULI tSXI 0 0* fcnk'itta) Marad-e a tavalyi Amikor a múlt év vége felé a Divatintézet tavaszi-nyári bemutatót rendezett, a közönséget meglepte, hogy az 1983- ra ajánlott női ruhák, nadrágok nem kis része ugyanolyan, mint a tavalyiak. A tervezők abból indultak ki, hogy a jelen gazdasági helyzetben nem célszerű gyökeresen új divattal jelentkezni, egyrészt, mert még a nők is jobban meggondolják, mire költik a pénzüket, másrészt, mert a tavalyi készletek sem fogytak el, mivel a vevők már akkor is jobban meggondolták. Ám a nők minden körülmények között igyekeznek felfrissíteni ruhatárukat, ezért a bemutatón a tavalyi ruhákat, kabátokat új kiegészítőkkel vonultatták fel. Például a múlt évben felkapott fehér ruhákhoz sötét kellékeket, fekete harisnyát, cipőt, táskát ajánlanak, de bemutattak egy tavalyi nyári ruhát hosszú lepellel - ez úgy néz ki, mintha új felszerelés lenne, de csak a leplet kell megvenni hozzá. Természetesen hazai anyagból! Takarékos ember (és férfi) lévén, én ezt észszerű öltözetnek tartom és egybevág azzal is, amit egy KGST- tanácskozáson jelentettek be képviselőink, hazánkban alapvető stílusváltást nem tervezünk. Ezt a KGST öltözködéskultúrával foglalkozó munkabizottsága budapesti ülésén tudomásul is vette. Vannak természetesen ruhadarabok, amelyek elkopnak, elrongyolódnak (gyakran elég hamar), ezeket ki kell cserélni. De ez esetbensem várható megrázó változás. Csak valószínűleg még feszesebb lesz a nadrág és több lesz a szarkaláb. A Halasi Kötöttárugyár ugyanis meghirdette, hogy az idén forgalomba hozza Szarkaláb nevű ruhacsaládját, amely az Újpesti Gyapjúszövőgyár azonos nevű fonalából készül . . . Ami a további divatprognózist illeti: a tavalyi árhullámot remélhetően sikerül csökkenteni, de sajnos a kiegészítő kellékek szűkössége miatt nagyobb bérhullám nem várható. Új cikként jelentkeznek a vállalati bérszabályozás megváltozott formái: eddig volt bérszínvonal-szabályozás, bértömeg-szabályozás, átlagbérték nélküli bértömeg-szabályozás és kevés pénz. Most van jövedelmezőségtől függő bérszabályozás, központi bérszabályozás és kevés pénz. Pedig ezeket a bérformaruhákat is a bőségesen alkalmazott kiegészítő kellékek teszik dekoratívvá. Igaz, ha sok a kellék s a dolgozó jövedelme meghaladja a 7000 forintot, egy teljesen újdivatú darabot kap: emelkedő nyugdíjjárulék-levonást. Nem vitás azonban, hogy minden divatirányzatnak, még a bérgazdálkodásnak is csak használ, ha időnként az élethez igazítják. Hogy kinek az életéhez? Azt majd a gyakorlat dönti el. A jelek szerint alapvető stílusváltásra ezen a területen sem kell számítanunk. Úgy, hogy én is előveszem a szekrényből a tavalyi, tavalyelőtti, de ma sem divatjamúlt újévi üdvözletét. Jobb évet kívánok, mint amilyen az idei lesz! Csak még azt nem tudom, hogy 1984-et kívánjak-e, vagy - minimum - 1978-at? Földi Iván Betétlap Aki autót, motort vezet, tudja, mi a betétlap. Aki nem tudja, annak elmondom: a betétlap egy kis nyomtatvány, személyi adatokkal. Ezt az ember a gépjármű-vezetői igazolványában hordja, és ha nekimegy egy másik autónak,akkor ad a károsultnak egy betétlapot, sőt ráírja, hogy én voltam a hibás. Erre azután ,az Állami Biztosító megtéríti a kárát a vétlen autósnak. Ilyen okos találmány a betétlap, annyira okos, hogy a rendőr még meg is büntet érte, ha ellenőriz és nincsen nálam betétlap. -Namármost. Megyek az autómmal egy rosszul világított utcán, egyszercsak puff, benne vagyok egy nagy lyukban, oda lett a fél kerekem. Ki rendezi a káromat? Ha a balesetet okozott kátyúnak lenne betétlapja, az volna a becsületes dolog. A legjobb volna persze annyi betétlapot tenni a kátyúba, hogy teljesen betöltse azt a lyukat, akkor az autók átmehetnének a lyuk felett és nem lenne oda a kerekük, de ennyi betétlapja nem lehet minden kátyúnak, nekem is csak három van a vezetői engedélyemben. Az is megfelelő eljárás lehetne, ha minden kátyú mellé elhelyeznének egy köteg betétlapot, amely a kátyú pontos személyi adatait tartalmazza. A betétlapokat egy rúdra lehetne függeszteni és a rudat egy kis, piros lámpával kivilágítani, hogy sötétedés után is látható legyen, hol van a betétlap. Esetleg maga a kátyú is látható lenne a kis piros lámpától és így kevesebb betétlap fogyna, ami maga is népgazdasági érdek. Amíg az útviszonyokat nem látjuk el betétlappal, elpusztulnak a beszerezhetetlen kerekeink és a sok próbára kitett idegeink. Mert próbáljad csak megkeresni azt a felelőst, aki a károdat netán rendezné: az Útkarbantartó Vállalat? A fővárosi tanács? Avagy a kerületi? Avagy, az Útburkolatért Éppen Felelős Vállalat? Megpróbálod megkeresni? Ez lesz csak az igazi kátyú! — Tíz év múlva ad telefont a Posta, kiváncsi vagyok, az orvos is ad-e nekünk tíz évet?