Állami főgimnázium, Lugos, 1913

I. Modern gondolatok a gyermek testi neveléséről. Lassanként a testi nevelés reneszánszához jutunk. A sokáig meg­vetett, sőt sanyargatott emberi test a reá vonatkozó és vele kapcsolatos tudományok fejlődése következtében igyekszik visszaszerezni egykori, a görögök és rómaiak idejében nagyon elismert, bár öntudatlanul gyakorolt jogait. Érdeklődéssel, nagy figyelemmel fordulunk feléje a magunk és gyermekeink, egyesek és az összesség érdeke szempontjából. Szívesen, csaknem mohón hallgatunk minden olyan tudományos igazságot, amely szervezetünk helyes működésére, ellenálló képességének fokozására jó hatásúnak látszik. Mi laikusok is igyekszünk behatolni az emberi test szövevényes szerkezetébe, hogy működését megérthessük, elgondolhassuk. Már az is előfordul, hogy nyugtalanságot érzünk, ha valamely szervünk feladatát illetőleg tájékozatlanok vagyunk. Kezd a műveltséghez tartozni, hogy a testünkre vonatkozó alaposabb ismeretek birtokába jussunk. Pirulás vagy sunyi mosolygás nélkül, a legtermészetesebb hangon szól­hatunk már olyan testi funkciókról, állapotokról, amelyeket régebben nyíltan megbeszélés tárgyává tenni nem lehetett anélkül, hogy az illetőket el ne ítélték volna. Nem ösztönszerűen, hanem tudatosan igyekszünk védekezni a betegségek, a halál ellen. A tudomány pedig egymásután tárja fel az emberi test legelrejtettebb részeit, hogy az azokban történő folyamatokat megfigyelhesse, aztán megmagyarázhassa, mondván, nézzétek, ez az emberi test, amint van, nem amint képzelitek; megmutatom nektek ezt a csodálatosan nagyszerű, de titokszerűség nélkül való mechanizmust, hogy látván, okuljatok belőle. Csak a fásult, csak a léha fog behunyt szemmel elhaladni a fiziológia tényei előtt. Lehetetlen, hogy ne érdeklőd­jünk önmagunk iránt. Magunknak, a magunk fajtájának a szeretete sarkal, űz, hajt e tények megismerése és felhasználása felé. A fiziológia fejlődésével együtt, annak alapján vette kezdetét a testi nevelés fellendülése, s halad azóta gyors iramban előre. A testi nevelés iránt ma már kétségtelenül nagy az érdeklődés és van is jelentékeny mértékben testi nevelés, de azt nem mernék állítani, hogy olyan mérték­ben és olyan módon folyik ez a nevelés, ahogy az kívánatos lenne. Az

Next