Lumea, octombrie-decembrie 1930 (Anul 13, nr. 3681-3757)

1930-10-01 / nr. 3681

Sfr. Ștefan cel Mare No. 6 Redacția și Administrația IAȘI Atelierele tipografice itt. Uzinei No. 33 IAȘ I IffiThMA ORA Ce a stabilit autopsia făcută cadavrului tinerii înecată în Bahlui Am relatat că in apa Bahluiului, în dreptul străzii Trancu, s’a găsit cadavrul unei tinere. Din ordinul Parchetului cadavrul a fost dus la morga spitalului Sf. Spiridon spre a i se face autopsie. Tânăra nu avea asupra ei nici un act de identitate. Ori însă, identitatea cadavrului a putut fi stabilita. Este o elevă In em' II a școalei de moașe, Lenia Popa din Berești (Covurlui). Eri după amiază, d-na dr. Maria Ropală, medicul legist al Parchetului, în asistenta d-lui dr. Pșenit, a făcut autopsia. Nu s-a putut stabili cauzele actului funest. Tânăra, foarte frumoasă, a fost găsită virgină. Moartea i-a provenit prin asfixiere în urma înecului. Pe corp, cadavrul nu prezenta nici o urmă de violență. Organele digestive ale victimei au fost trimise spre analiză. Procesul conducătorilor Băncii Generale in fața Tribunalului sec|ia II, în complectul de trei, s’a judecat divergenta în procesul intentat conducătorilor Băncei Generale. Tribunalul urma să se pronunțe în excepția ridicată de apărare, reprezentată prin d-nii Omer Popovici, C. Simionescu, Al. Carp, Albert Schreiber, dacă fapta ce simpură este bancrută frauduluioasă sau bancrută simplă, fiind deci amnestiată. La judecare, d. Scheletl a fost de părere că este bancrută frauduioasă, iar d. Ciolec că e bancrute simple. Triburelul s’a complectat cu d. Triandat, care s’a unit cu părerile d-lui Scheleti. Eri, la orele 1 d. a. Tribunalul pronunțându-se, a răspins excepția, găsind că este bancrută frauduloasă. Tribunalul a dat apoi cuvântu în fond. Fiind orele 1, pe banca apărărei nu se afla nici unul din apărători. Tribunalel a închis dezbaterile, amânând pronunțarea pe Sâmbătă. Menținerea prețurilor reduse ale pâinei la Vaslui Se știe că acum câteva zile primăria orașului Vaslui a redus prețul pâinei albe la 6 lei kgr., iar al celei negre la 4 lei kgr. Morarii nemulțumiți că nu vor mai putea realza câștiguri enorme, au prezentat un memoriu Primăriei, cerând revenirea la vechiul preț. Consiliul comunal s’a întrunit pentru a examina memoriul morarilor. Curtea și sala Primăriei erau o mare de capete, întrucât sute de locuitori venise să asiste la ședință. Spiritele fiind agitate, au luat parte la consiliu și organele polițienești. In urma discuțiilor urmate, consiliul a menținut prețul pâinei alte la 6 lei kgr., iar el celei negre la 4 lei. Espectativa d-lui C. Argetoianu Buc. 30.— Suntem informați că d. Const. Argetoianu nu va participa la ședința comitetului central al partidului liberal, ținându-se în rezervă față de noul manifest-program redactat de conducerea partidului liberal. MUIE: Pe un an 850 Lei Pejum, an 440 „ Pe 3 luni 230 „ din țară și străinătate De ort azi Generali Invitați spre a fi audiați in legătură cu dispariția documentului de la ministerul armatei In cercurile superioare militare se afirmă că ancheta asupra dispariției documentului militar de la ministerul armatei, continuă la Consiliul de Războiu al corpului II. Au fost invitați pentru a da lămuriri d-nni generali : Lupescu Alex., fost șef al marelui stat major, Alimănescu Aurel, fost subșef al marelui stat major și Florescu, fost secretar general al minsterulu armatei. Deoarece d. general Mircescu continuă a fi grav bolnav, justiția nu poate continua cercetările. După terminarea anchetei se va da presei un comunicat. Numai 25 zile concediu Se afirma că d. Maniu, președintele consiliului, a renunțat deocamdată la remanierea cabinetului. In ce privește concediul primului ministru, se pare că el va fi redus doar la 23 zile. Retragerea dl-lui Baldwin In cercurile politice engleze se afirmă că d. Baldwin, șeful partidului conservator, se va retrage din viața politică. După o ședere mai lungă la țară, d. Baldwin s-a înapoiat la Londra, refuzând însă a face vreo declarație reprezentanților presei. 44 tineri executaț In localitatea Wu-Hang (China) au fost executați 44 condamnați la moarte, dintre care cea mai mare parte comuniști. Majoritatea tinerilor executați sunt tineri în vrâstă de 20 ani. De 1 cm împrumutul României la Geneva Se dezminte categoric versiunea că d. ministru JTdulescu ar fi început tatonări la Geneva in vederea realizării unui împrumut pentru România prin intermediul Ligii Națiunilor. Ce dorește Franța lnt.’un discurs ținutert, d. Terdieu, primul ministru francez, a declarat că Franța dorește pacea, insă după formula: securitate, arbiret și dezarmare și că refuză inversarea acestor trei termeni. In limita consacrată de această formulă, Franța a redus în mod scrupulos toate armamentele sale, afirmând prin acte de voință spiritul ei de conciliiune. Franța și-a păstrat sângele rece, cu toate comentariile oarbe și alarmiste ale presei străine. Pr. ministru Manoilescu la congresul inginerilor La Craiova a avut loc Duminică al zecelea congres al asociației inginerilor din România. D. ministru Manoilescu a spus că, in toate domeniile, când este ceva de îndreptat, tehnica este aceia care poate aduce o întreagă contribuție. Ne trebue o îmbinare a spiritului tehnic cu cel social. In manifestarea inginerilor vorbește și glasul lucrătorilor și el trebue să ne dea spirtul de organizare. El este cea dintâiu și cea mai puternică cerință a vieții noastre. Sinuciderea la Universitate a unui Inginer, asistent la laboratorul de chimie tehnologică — Cauzele sinuciderii — Scrisorile lăsate de victimă — In cursul după amiezii de ori. O impresionantă sinucidere s’a petrecut în laboratorul de chimie tehnologică, situat în palatul Universității ieșene. Victima e un tânăr asistent universitar, Emil Coman, în etate de 26 ani. Fiul unui modest pensionar, Emil Coman, originar din Vaslui a terminat cursul secundar in orașul de origină. S-a stabilit apoi la Iași, unde a studiat la Universitate, obținând titlul de inginer tehnologic. * Remarcat de profesori ca element bun și sârguitor, Emil Coman, imediat după obținerea titlului de inginer, a fost numit asistent universitar. In această calitate, a desfășurai zi la zi, ore întregi fără întrerupere, o istovitoare muncă. [ * ] Deși tânăr, Emil Coman, nu i se lăsa câtuși de puțin atras de petreceri de societate. Prefera singurătatea și lucrările de laborator. Șefii, care-i apreciau activitatea, i-au recomandat în dese rânduri să nu facă exces de muncă, căci surmenajul dus la extrem îi va dăuna sănătatea. Emil Coman n’a mai semit de sfaturile binevoitoare ale superiorilor, ci a continuat să se închidă zile întregi între pereții laboratorului, până într’o zi., când și-a dat seama că nu mai poate suporta vința. Suferea de nervi și era slăbit. Se pare că avea și nemulțumiri sufletești determinate de chestiuni de ordin familiar. * înainte de a pleca în concediu de vară, ing. Coman a fost sfătuit de șeful de lucrări al laboratorului, d. Huidovici, să renunțe la lecturi de specialitate, să se distreze, să se întremeze. Cum și-a petrecut Emil Coman vacanța, se deduce după starea fizică și sufletească remarcată de prieteni, la reîntoarcerea lui în localitate. Emil Coman era slăbit, nid.spus. Nu-i tenta nici o distație, refuzând orice invitații. De curând, Coman a mărturisit unui prieten al lui că și-a greșit cariera, că alți colegi de școală a duc mai bine, trăind fără grij!. Deprimat din cauza surmenajului intelectual, Emil Coman a conceput un plan funest, pe care l’a pus eri în aplicare. A venit la Universitate pe la ora 11 dimineață. S’a interesat la portar dacă are vre o scrisoare, apoi a trecut în laborator. Când întreg personalul facultății de științe plecase la masă, singur inginerul Coman rămăsese în laborator, fapt ce nu a părut suspect nimănui. După amiază, pe la ora 3 jumătate, când de șef de lucrări Huidovici a intrat în laboratorul de chimie technologies, a fost cuprins de groază. Asistentul universitar Emil Coman întins pe podea. Era mort. Din tâmpla dreaptă, in care își descărcase un foc de revolver, care i-a cauzat moarte, se prelingea sânge cald. Lângă cadavrul nefericitului tânăr, un revolver. Pe masă, câteva scrisori lăsate de victimă. Erau adresate d-lor ing. Alexa, locot. Mândru, Haidovici, grzlei sale, familia Chelărescu din strada Muzelor, magistrat Dănilă, familiei sale și familiei Cotea din Vaslui. Victima relata în scrisori că se sinucide deoarece nu poate suporta boala de nervi pricinuită de munca istovitoare. Regretă că e determinat la un «tare act, mulțumește familiei și protectorie", cărora le cere iertare pentru durerea pricinuită. Dl. procuror Coroi, care a încheiat cazul, a îndeplinit cele legate, urmând ca astăzi familia să ridice cadavrul de la Universitate, spre a-I înmormânta. Moartea în împrejurări tragice a ing. Coman a produs o vie impresie în rândurile profesorilor și studenților care-l apreciau, rd. i. S’a proectat un atentat la viața Suveranului? — Senzaționala declarație a d-lui Const. Toma — Buc. 30.—La întrunirea liberalilor georgi și care a avut loc Duminică la Turtucaia, d. Const. Toma, secretarul general al partidului lberal de sub conducerea d-lui George Brătianu, a făcut o declarație senzațională. Vorbind despre campania anti-dinastică a partidului liberal vintilist, d. Toma a declarat că d. Tașcu Pacerea, fost prefect, care a luat parte la ședința primului comitet executiv liberal după reîntoarcerea în țară a M. S. Regelui Carol I-iea, și-ar fi luat însărcinarea față de d. Vintilă Brătianu, de a-l suprima pe Suveran. Cu ae firesc, declarațiile d-lui Toma au provocat senzație atât în rândurile asistentei la întrunirea de la Turtucaia, cât și în cercurile politice din Capitală. II CINEMA „TRIANON" ține să ofere tuturor cititorilor ziarului „LUMEA" având strânse 35 bonuri, care se termină peste 4 zile, în afară de 17 PREMII IN NUMERAR, o reducere importantă la toate locurile de intrare la Cinematograful ,TRIANON“ cu cele mai frumoase filme. Parlamentari trimiși în judecată Buc. 30. Cercetările în legătură cu afacerea pădurilor din Ardeal au fost terminite. Prin rechizitoriul Parchetului s’a deschis ac'iune publică pentru trafic de influentă fiind trimiși în judecată d-nil : deputat Virgil Cherciu, Al. Comaniță, fost senator, avocat Emil Manu, Tiberiu Vornic și Teofil Bene, evocat din Ardeal, Proprietarii ipotecați au obținut unele avantagii Buc. 30. Proprietarii ipotecați au venit ori după amiază în număr mare la ministerul de finanțe, cerând să li se aprobe unele revendicări. D. Teianu, secretarul general al ministerului, le-a admis ca ei să plătească impozitele fără să li se perceapă dobânzile datorate pentru întârziere. Nouă cazuri mortale de febră tifoidă In cursul ultimilor zile s’au declarat noui cazuri da scerlatină în Mahalaua Adunati 29, Spate, Mah,ilovană și fabrica .Textila“. De notat că la adresele de mai sus s’au declarat câte două sau trei cazuri. Febră tifoidă s’a declarat în întrevederea d-lui Maniu cu președinții Corpurilor Legiuitoare —• Primul ministru dorește cu orice preț să proproge deschiderea Parlamentului — Buc. 30.—D. Iuliu Maniu, președintele consiliului, a avut ori după amiază o lungă întrevedere cu d-nii Ciceo Pop și Traian Bratu, președi nții Corpurilor Legutoare, cărora le-a adus la cunoștinț â hotărârea sa de a proproga Parlamentul. O decizie definitivă se va lua în primul consiliu de miniștri, care va avea loc în cursul acestei săptămâni. D. Maniu va pleca în concediu în ziua de 7 Octombrie, dată la aflători la care miniștrii români Geneva, se vor fi reîntors în Capitală. Partidul liberal spaniol reorganizat, care puterea Madrid 30.—Eri a avut loc în locuința fostului președinte de consiliu, marchizul de Alhucemas în Hend..y e o consfătuire la care au luat parte cei 4 șefi ai fracțiunilor liberale de sub conducerea d-lor: Romanones, Villanueva, Alhucemas și Santiago Alba. E cea dintăiu consfătuire a șefilor liberali de la prăbușirea dictaturei lui Primo de Rivera. Scopul consfătuire a fost constituirea unui front unic al monarhiștilor de stânga. Zilele acestea vor avea loc la Madrid întrevederi cu șeful partidului reformist. Santiago de Alba acordă cea mai mare atenție acestor tratative, fiind convins că va putea îndupleca pe reformiști să fuzioneze cu puternicul partid care a se forma. El liberal se speră că până într-o săptămână puternicul organism politic va fi înfătuit și atunci se va prezenta Regelui spre a-i cere puterea. Candidaților pentru magistratură vii se va cerceta] moralitatea Pe ziua de 15 Octombrie e fost fixat anul acesta examenul de definitivat în magistraturii. Acest examen se va toe la bucurești în fața unei comisiuni din care face parte și d. P. Dragomirescu decanul facultății noastre juridice. D-sa în acest scop a și plecat încă de acum câteva zile la București. Actualmente comisiunea lucrează în permanentă la verificarea titlurilor și a tuturor actelor depuse de toți acei ce se prezintă la examenul de magistrat. Din informaile pe care le avem, rezultă că, comisiunea pe lângă verificarea acestor cete— pe baza unui text din legea de organizare judecătorească — va cerceta, anul acesta, până la data examenului și moralitatea fiecărui candidat în parte. Asupra modului cum comisiunea se va ocupa și de aceasta latură, destul de delicată, nu a transpirat încă nimic. Este destul de interesant faptul că hotărârile comisiunei urmează a fi luate în considerație de ministerul de justiție, care va exclude deja examan și in consecință din rândurile magistraților pe loți acei asupra cărora comisiunea va avea de făcut rezerve. Faptul în sine merită toată asensiunea întrucât e pentru prima oară când se pune în discuție publică o chestiune de ordin strict privat. Atentate criminale în Galiția orientală Varșovia 29. In apropiere de Lemberg s-a produs un atentat asupra unei biserici ukrainene. Explozia bombei a fost atât de puternică, încât a fost auzită în întreg orașul. Credincioșii care se aflau în biserică au declarat că zgomotul exploziei venea dintr’o grădină din apropiere. Autoritățile polițienești făcând o Moh. Lăutari 7, Șos. Țuțora 65 și 59, Md. Adunați 21, Piața N colina, Ștefan cel Mare 11, Lțcani și Epureni. Un copil de 7 ani din cartierul R. M. S. 26, a sucombat de peritonită survenită în urma febrei tifoide. S'au mai declarat cazuri de difterie in str. Tăcu 204, Aurora 7 și Scărăcică 26, percheziție, au găsit la 80 pași de biserică, într’o groapă din grădină, o mașină infernală compusă din două kilograme dinamită și ecrasită. In localitățle Tarnopol și și Choduzkow au fost arestați doi preoți și 15 locuitori, acuzați că au participat la mai multe alte atentate. ȘTIRI — Buc. 30.—La concursă de motociclete care a avut locuri pe Dealul Feleacului, cupa a fost câștigată de dl. Bănciulescu. — Buc. 30. — Termenul de preschimbare a bancnotelor de 5 și 20 lei, a fost prelungit până la 1 Noembrie a. c. — Londra 50.—Se afirmă că Stalin dă semne de instabilitate mintală. Medicii i-au prescris complect repaus. — D. prot. Costăchescu, ministrul instructurii, a părăsit aseară Iașul, fiind condus la gară de prietenii locali. — Muncitorii aflu|i In închisoarea Calata, au declarat greva foamei. — Toate secule de pompieri au plecat aste noapte spre stația Socola, unde se vedeau flăcări mari. S’a aflat apoi că s’a dat foc la niște gunoaie din jurul stației Socola. Flăcările atrăsese atenția poliției, care a dat alarma, anunțând pompierii. — Tribunalul se va pronunța mâine în procesul d-nei Elena Pastia, de a se ridica conservatorul pus de creditori, pe averea și moșiile ei. BON No. 32 de Marji 30 Sept. 1930 ■7 rvonuri zilnice ale dd .ziarului dau dreptul la PREMII de LA I 30.000 in numerar oferite de Marele Teatru Cinema TRIANON tuturor cetitorilor noștri, j yjBx si I« '!■—mm