Lumea, aprilie-iunie 1934 (Anul 17, nr. 4764-4840)

1934-04-01 / nr. 4764

Anul XVII No. 4764 Duminică 1 Aprilie 1934 Politica și sociala = Ziar independent Datoriile comerciale nu intră în conversiune Buc 31. Comitetul pentru triarea amendamentelor propuse la legea conversiunei și-a terminat ori lucrările. Intre altele s'a hotărât ca în ce privește pe debitorii comercianți, textul din lege rămâne în forma inițială. Adică vor beneficia de conversiune numai datoriile civile ale comercianților Aceste datorii vor putea fi dovedite prin tot felul de probe. Comisiuneaa majorat de la 15 la 17 ani termenul de lichidare a creanțelor. Dobânda a fost fixată la 5 la suta pentru primul an, 6 la sută în al doilea an și 7 la sută în ceilalți ani. Proectul va veni Luni î discuția generală a Camerei Dl. N. Gheorghiadi a cerut la Senat concentrarea, învățământului farmaceutic la Iași Protestul d-lui senator N. Gheorghiadi împotriva desființărei facultăței farmaceutice din Iași, adresat in ședința de Jos a Maturului Corp, a fost greșit transmis presei. Dl. Gheorghiadi a cerut concentrarea învățământului farmaceutic la Iași. A demonstrat că prin desființarea facultăților farmacologice de la Iași și Cluj se ajunge la un rezultat opus celui urmărit de ministrul instrucțiunei, deoarece studenții români se vor deplasa mai greu decât elementele minoritare deprinse cu orice greutăți și nu se vor duce la București să urmeze cursurile, ceia ce ar necesita cheltueli mult mai mari Cercetări și arestări la Botoșani în legătură cu operațiile bijutierului Atațchi In altă parte a ziarului relatăm ancheta autorităților în afacerea Atațki. Printre cei arestați în legătură cu Atațchi se află și Frida Feierștein din Botoșani. In Octombrie 1933 această doamnă a venit la Botoșani în vizită la d. Jean Faierștein proprietarul restaurantului „Continental" și între altele l-a întrebat dacă nu știe unde ar putea să vândă niște bijuterii rămase de la bărbatul ei. Freida Faerștein a mai vândut bijutierului A. I. Wexler din Botoșani un inel din platină cu briliante pentru suma de 29.000 lei. La expertiza făcută s-a constatat că adevărata valoare a acestui inel era de 200.000 lei. Dl. Jean Faerstein a fost anchetat de poliția din Cernăuți și cum nu s'a găsit nici o vină în sarcina lui, a fost pus în libertate. Bijutierul A. I. Wexler din Botoșani. Calea Națională No. 225, fiind bătrân și bolnav și neputându-l transporta pentru cercetări la Cernăuți, este menținut sub supravegherea poliției din Botoșani. Banda Tartacover lucra în tovărășie cu faimosul Nuhăm Atațki. Buc. 31.— Bijuterul Atațchi și persoanele arestate la și Chișinău au sosit aseară în Capitală. De aici vor pleca la Constanța, unde banda are ramificații. Urcări la Bursa București Buc. 31. Bursa a fost ori susținută. S'au înregistrat urcări: Reșița 418-35, S. T. B. 1400-1430, Letea 545-575. Valorile petrolifere susținute. Valorile cu dobândă fixă, neglijate. Epicentrul cutremurului de pământ de Joi seara se află în apropiere de Iași — La ce concluzii au ajuns specialiștii — Vulcani in Moldova? — Două morți in Capitală, în urma cutremurului — Buc. 31. Populația continuă să fie încă sub impresia panicei provocate de cutremurul de Joi noaptea. Panica a fost mărită în urma repetărei fenomenului seismografic ori dimineață. La București cutremurul de Joi noaptea s’a resimțit puternic. Lumea a părăsit locuințele refugiindu-se în stradă. Cu greu s’au putut liniști spiritele la Opera Română, teatre și cinematografele din centru. Mulțimea s-a repezit spre ușile de eșire, înregistrându-se din fericire incidente fără prea mare importanță. In Capitală a încetat din viață, în urma unui acces de cord, cauzat de emoția produsă de cutremurul de Joi noaptea, cunoscutul mare cerialist Manisalian. In com. Pisc (jud. Ilfov) a-a prăbușit o casă. Sub dărâmături au fost surprinși o femee și fiica ei. Femeia a fost omorâtă, iar fata grav rănită. Specialiștii pun în legătură cutremurul de Jos 4 cu deplasările de terenuri. In adevăr în ultimul timp, la Doftana (jud. Prahova), în jud. Fălciu, la Vaslui și în jud. Bălți s'au produs mari surpări de terenuri. Epicentrul cutremurului de Jos se află în regiunea deplasărilor de straturi din Moldova, între Bârlad—Iași—Prut. După o altă precizare a specialiștilor, seismul de fos a avut epicentrul în regiunea vulcanică din Moldova, spre Bârlad. Se știe că în regiunea carpatică există cratere stinse. Unele au fost umplute cu apă, devenind lacuri, cum este lacul Sf. Ana de lângă Sovata. Bancherul american Insull s’a refugiat în România ? — înștiințarea transmisă de autoritățile din Constanța. — Ministrul Statelor Unite cere arestarea bancherului — Buc. 31.— Din Constanța se anunță că autoritățile au fost înștiințate că era la amiază, un vapor străin s'a apropiat foarte mult de coasta românească în dreptul punctului Tablageac. La ora 12 juni jandarmii și autoritățile din această comună au înștiințat că un vapor străin încearcă să se apropie de țărm. După o manevră de scurt timp, vaporul a pornit în larg. După o oră, vasul a ancorat la o depărtare de 2 mile de malul românesc. N'a trecut mult timp și o barcă de pescari s'a apropiat de vapor din care au debarcat 3 indivizi având valize de mână. Pe șosea îi aștepta un automobil. Indivizii au debarcat pe teritoriu român. Autoritățile s'au pus pe urma lor, deoarece se crede că ar fi vorba de bancherul american Samuel Insull urmărit de justiția americană. Sofia 31.— Ziarele anunță că bancherul Insull a trimis o telegramă unui prieten al său din Sofia, să intervie pe lângă guvernul bulgar ca să-l autorize a se stabili in Bulgaria. Poliția bulgară a primit ordine să supravegheze atent coasta Mării Negre și în cazul când au debarcat persoane străine să fie arestate și aduse imediat la Sofia. Legația americană din Sofia a făcut un demers la guvernul bulgar să nu acorde azil bancherului Insull. Ambasadorul Statelor Unite la Ankara a cerut guvernului turc arestarea lui Insufl in cazul când va debarca pe teritoriul Turciei. Cazul doctorului Gomoiu din nou la discuția Camerii Manoilescu la legea pentru apărarea Statului — — Declarațiile d-lui Dl. ministru Franasovici dă unele explicații la o comunicare în legătură cu fuziunea societăților de navigație fluvială. Dl. Șerbănescu face o comunicare a privire la aprovizionarea hranei și pâinei pentru companiile de jandarmi din țară. Dl. ministru Iamandi răspunde că pe viitor aprovizionarea se va face în mare măsiră, prin cooperative. Dl. M. Ghelmegeanu roagă pe dl. ministru al armatei să răspundă dacă a luat măsuri pentru sancționarea ofițerului care a maltratat pe dl. general Rujinski cu prilejul alegerilor generale. Dl. general Uică, ministrul armatei, răspunde că a cercetat faptul și a constatat vinovăția ofițerului care a și fost pedepsit cu toată asprimea. Dl. I. Hudiță cere să se achite salariile lucrătorilor din atelierele c.f.r. din Pașcani, înainte de sărbători. Dl. Radu Lascu protestează împotriva modului cum se face cenzura ziarelor de către comisiunea de cenzură care n'a permis publicarea în oficiosul georgist a protestului Uniunei Ofițerilor de Război cu privire la arestarea d-rului Gomoiu, deși acest protest a apărut în alte ziare. Care să se ia măsuri, DL Lascu socoate că, in ce privește arestarea d-rului Gomoiu, guvernul nu rezolvă chestiunea înăbușind ecourile în presă, ci ar face mult mai bine să lămurească opinia publică, pentru a se pune capăt comentariilor. Cere să se intre în legalitate, emițându-se mandat de arestare dacă d-rul Gomoiu e vinovat, sau să fie pus imediat în libertate după opt zile de deținere, dacă n'are nici o vină.gl . SENATUL D. Georgescu cere să se ia măsuri împotriva celora care practică ilegal medicina. Continuă discuția la proectul pentru amânarea bugetului. Se votează proectul pentru modificarea unor articole din legea de organizare a ministerului instrucțiunii. D. Gazieff da cetire unei telegrame a clerului basarabean prin care-și exprimă mirarea pentru faptul că se întârzie cu instalarea arhiereului Dionisie în scaunul de episcop de Ismail, D. ministru Popescu-Necșești răspunde că guvernul susține înscăunarea episcopului Dionisie. Se continuă discuția generală la proectul de lege pentru apărarea Statului, D. Bintner în numele partidului minoritar german critică proectul, D. Gr. Gafencu face o serie de considerațiuni asupra proectului, și conchide că guvernul, prin măsurile care le aduce pentru asigurarea ordinei, va ajunge la rezultate contrarii celor urmărite, înăspririle de legi îndârjesc populația, pentru că fiecare cetățean crede că guvernul nu e stăpân pe situație. D. I. Jumanca critică proectul pe care-l socoate antidemocratic. D. M. Manoilescu spune că nu vorbește în calitate de jurist, ci ca om care a atacat ordinea în Stat. In materie politică, ceiace e azi minciună, poate fi mâine adevăr. Cai a ce e azi ordine, mâne poate fi dezordine și invers. Dacă extrema dreaptă, prin căi legale, ar obține majoritatea, cu toată democrația va trebui să plecați. Cum poate să fie autoritar un guvern care vine cu o lege prin care dizolvă pe adversarul său. Interesanta depoziție a d-lui Vladat făcută eri la procesul asasinatului «lela Sinaia Cum l-a cunoscut ."pe Corneliu Codreanu: Sfaturile date studențimei. Ce i-a declarat Corneliu Codreanu. Dl. Vaida a condamnat asasinarea lui I. G. Duca Buc. 31.— In ședința de ori a procesului intentat membrilor Gărzei de fer au fost audiați o noua serie de martori, d-nii judecător Vasilescu, prof. Dan Rădulescu de la Universitatea din Cluj, etc. Dl. prof. C. Șumuleanu-Iași declară că-l cunoaște pe Corneliu Codreanu de copil și dă referințe bune asupra lui Face apoi o depoziție favorabilă acuzatului I. Banea care i-a fost elev. DL prof. P. Dragomirescu— Iași depune favorabil pentru acuzatul I. Banea. Este apoi audiat dl. Vaida Voevod, a cărui depoziție e așteptată cu nerăbdare. DL Vaida se referă la argumentul studențimei cu privire la elementul minoritar și declară că i-a răspuns la aceasta cu un sfat: că nu e decât o singură cale de întăetare, acela de muncă prin concurență. Am vrut să-i conving că, in loc să umble fără rost, să pornească pe această cale și le-am dat toată libertatea să lucreze. Am privit cu ochi buni mișcarea pur studențească, căci și eu am fost student și mai înrolat în această luptă. DL Vaida arată apoi că a luat contact, prin șeful său de cabinet de atunci, cu organizațiile studențești: " Șeful meu de cabinet a venit în preajma zilei de Sf. Mihail să-mi comunice din partea lui Corneliu Codreanu că" dacă în decursul acelei zile nu va vedea pe stradă, nici un fel de poliție, manifestația va decurge în cea mai perfectă liniște. Eu i-am răspuns șefului meu de cabinet, că nu-l cunosc pe Corneliu Codreanu și că toate referințele mele asupra lui, de până acum, mă fac să cred că este un om al dezordinii. Totuși am zis, că e de datoria mea să încerc și pe această cale. Am căutat pe urmă să-l cunosc și l-am invitat la mine, la ministerul de interne, pe Corneliu Codreanu. I-am cerut să-mi lămurească misterul care există in mișca 31. — Congresul suținut la Băile Herși-a încheiat eri der- S'a votat o moțiune care se cere introducerea lui numerus clausus ; se înfierează comunismul și francmasoneria ; se cere aplicarea fără întârziere a convențiilor școlare ș bisericești încheiate pentru protecția românilor de „este heotare ; studențimea în Congresul studențesc și-a încheiat lucrările . Moțiunea votată de adunare — fierează acțiunea iredentistă și se declară solidară și hotărâtă pentru apărarea actualelor granițe politice ale României; respinge orice contact cu partidele politice, oricare ar fi ele, socotindu-le pe toate ca expresia aceleiași democrații de esență străină și masonică și interzice categoric studențimei să activeze în cadrul acestora. din țară - ULTIMA ORA ~ străinătate De eri până azi H ©ua i ©§ă a chiriilor a fost votată Njttc. 31. In ședința de eri a Senatului s'a votat proectul prin care se prelungește pe un an actuala lege a chiriilor. S'a admis un amendament propus de d. O. R. Ioanițescu prin care beneficiază de prelungirea contractelor de închiriere și pensionarii publici a căror venit global nu între suma de 120.000 lei. S'a introdus un amenda EXPOZEU In ședința de astăzi a Camerei, dl. Iuliu Maniu va interpela guvernul asupra agitației revizioniste care se duce de câtva timp. Din partea guvernului va răspunde dl. Titulescu, care va face un larg expozeu asupra situației politice internaționale și va defini atitudinea României față de problemele de ordin politic, la ordinea zilei. REDUCERE PE CFR. Consiliul de adție C. F. R. a aprobat ca elevii școlilor primare și secundare, și asociațiile de cercetași să poată călători în grupuri cu 75 la sută reducere din taxele tarifare. Reducerea intră în vigoare de azi și va fi în permanență. Escursioniștii vor trebui însă să aibă carnete școlare sau de cercetași. * * Direcția generală a C. F. R-ului a luat următoarea decizie în vederea sărbătorilor și vacanței de Paști. Acordă o reducere de 50 la sută din taxele tarifare la toate trenurile și toate clasele. Valabilitatea reducerei va fi de la 6 Aprilie până Duminică 15 Aprilie. Călătorii vor primi jumătate de bilet la placare și jumătate bilet la întoarcere.ment la art. 11 prin care comercianții și meseriașii care împlinesc la 23 Aprilie 1934 cinci ani de când locuesc în aceiași clădie, beneficiază de prelungire, fiind considerați că au vad comercial. Art. 7 a fost modificat in senzul ca eforiile, spitalele și casele parohiale beneficiază de lege pentru proprietățile lor și intră în regimul liberei tranzacții. RESTRICȚIE In urma unei dispoziții a autorităților superioare s’a interzis cinematografelor și teatrelor de a permite frecventarea spectacolelor în cursul săptămânii, copiilor între 7-18 ani. Excepție fac spectacolele de Duminică sau cele din cursul săptămânii, care au programe speciale în acest sens. PROECT In ședința de ori a Camerei dr. ministru Franasovici a depus proectul de lege votat de Senat, pentru concentrarea învățământului farmaceutic la București. AVANSĂRILE de ofițeri nu se vor mai face anul acesta la 1 Aprilie ci la 10 Mai. PREȚUL vinului vechi și nou și a fabricatelor din alcool sunt în creștere în toate regiunile viticole ale țării. VIZITA Cercurile iugoslave dezmint știrea că apropiata vizită pe care o va face pe coasta Dalmației, Ernst Roehm șeful batalioanelor de asalt naționalsocialiste, ar avea caracter politic. Vizita fruntașului hitlerist nu are nici o legătură cu tratativele economice ce se duc între Iugoslavia și Germania. Un mmm kit t@8 to flăcări — Nus»er»și sa erți și rănit — New York 31. Un incendiu catastrofal a distrus în întregime un grandios hotel cu 250 camere, la Yong Fello u (statul american Texas). Inebuniți de spaimă, locatarii au sărit pe fereastră de la etaj, in stradă. Sunt trei morți și numeroși grav răniți. Spitalele sunt pline de răniți. 16 persoane se află în stare gravă. Numeroase persoane sunt dispărute. Nu se știe nimic de soarta lor Numărul total al victimelor nu se cunoaște încă. Banca Ianaco - Română C lisa Hacxerești a fost creatăe Stavisky Paris 30. Fostul ministru de interne E. Frot a conpărut ori, ca martor, înaintea comisiei parlamentare care cercetează afacerea Stavisky. El a declarat că Banca de credit Franco-Română care a ființat in 1928 la București și a cărei director, polonezul Danovski a fost expulzat, a fost creată de Stavisk y România achită cuponul datoriei externe exigibil mâine Buc. 31. — Guvernul a hotărât ca plata cuponului datoriei noastre externe, exigibil la 1 Aprilie să fie achitat prin depunerea sumei corespunzătoare, l la Banca Națională a României. Plata acestei anuități se va face în raport cu suma de 1 miliard, ofertă ca putere de plată, de guvernul român. D-na căpitan Jirescu din localitate s’a Împușcat ori cu un gloanțe de revolver și o tragică încercare de uucidere a cărei urmări pot fi fatale, s’a petrecut ori după amiază în localitate. Pe la ora 1 jum. dl. căpitan Const. Jirescu dela reg. 2 Transmisiune a venit acasă spre a lua masa. D-sa locuește în șoseaua Arcu 12. Când a intrat în casă a fost întâmpinat de soția sa d-na Alexandrina Jirescu. In urma unui schimb de cuvinte între soți, d-na Jirescu a intrat în camera alăturată. N'au trecut nici cinci minute și s'a auzit o puternică detunătură provocată de un foc de revolver. Dl. căp. Jirescu a alergat spre camera de unde venea zgomotul Când a deschis ușa, a găsit pe soția sa, prăbușită pe podea, într'un ac de sânge. Lângă dânsa se afla arma cu care a încercat să-și curme viața. Imediat, dl. căp. Jirescu a luat o trăsură și ajutat de ordonanță și-a transportat soția la spitalul Sf. Spiridon. D-na Jirescu a fost supusă unei grabnice intervenții chirurgicale. Operația a fost făcută de d-nii căpitan dr. C. Francke și dr. Fălcoianu. S'a constatat că d-na Jirescu și-a tras un glonte de revolver în regiunea abdominală stângă. Glontele a perforat abdomenul în dreptul regiunei falselor coaste, a perforat ficatul și a atins splina. Gloanțele n'a putut fi extras. D-na Iirescu a fost internată în clinica d-lui prof. dr Angliei. Starea ei e foare gravă deoarece a pierdut o cantitate enormă de sânge. Cauzele actului disperat nu se cunosc. h. brn. TEATRUL CINEMA TRIANON. Azi și mâine Duminecă un program excepțional, 2 filme da o valoare ultra-remarcabilă. Opereta cu renume mondial TAREVICIUL cu Marta Egert, Georg Alexander, Erg Bos, Ida Wüst și Paul Heidenan. Al doilea film o frescă senzațională cu un subiect din cele mai palpitante VASUL FANTOMA cu renumitul artist alb* * * Harry Pies. Complecture Jurnal Sonor Fox Movietonarea sa și să-l asigur că o d-tzină antisemită nu se pa ce construi. L-am întrebat ce e cu calul alb, cu sacul de pmânt și ce e cu toată atiudinea lui împotriva evreilor. Mi-a răspuns că nu luptă contra evreilor și că dacă un membru al gărzii de fier s'a dedat la violențe, era exclus din organizație. I-am dat atunci misiunea să lupte împotriva comunismului. După puțin timp, am renunța la marșul ce-l proedase în Basarabia. In interval, am consultat statutele gărzii de fier și le-am imprimat unele modificări radicale care mă indrituesc să mă scot nașul acestei organizații. De aceia socot că locul meu n'ar fi înaintea Consiliului ca martor, ci pe banca acuzării. A trecut timp și l-am mai văzut de câteva ori. DL Vaida declară apoi: Eu nu aprob atentatele, nici din motive politice, nici din alte motive. Ele sunt piedici în calea civilizației. Atentatele descurajează tot atât pe atentatori cât și mulțimea. D-sa termină depoziția cu cuvintele: E trist, domnilor generali, unde am ajuns! Eu regret profund moartea lui Duca". Când d. Vaida a părăsit u?a de ședință, membrii consiliului, apărătorii, acuzații și publicul asistent, s'au ridicat în picioare. Se renunță apoi la ultimii martori lipsă. DL avocat Vasiliu-Cluj spune că poate renunța la toți martorii, în afară de d-nii Titulescu și Șt. Călătorescu, Dl. col. Hotineanu, comisar regal, arată că, întrucât s'au făcut toate diligențele ca cei doi martori să se prezinte și n'au venit încă, roagă Consiliul să treacă mai departe cu dezbaterile și să nu oprească procesul. Consiliul aprobă cererea d. col.Hotineanu. Ședința a fost apoi ridicată, urmând ca astăzi să înceapă rechizitoriul comisarului regal. Sentință in procesai manifestațisi de la Sidoli In pagina 3-a redăm dezbaterile procesului de la Consiliul de Războiu al CI. A. Consiliul, după o deliberare de o oră, a pronunțat sentința prin care : studentul Popa Dumitru este condamnat la un an închisoare, 4 ani interdicție 5000 lei amendă și 500 lei despăgubiri către stat; studenții Idriceanu, Huțu Aurel și Șutu Radu la câte 6 luni și o zi închisoare, 2 ani interdicție corecțională și câte 300 lei despăgubiri către stat. De asemeni prof. Șuțu Sergiu a fost condamnat la 2000 lei amendă și 200 lei despăgubiri pentru port ilegal de armă. Ei au făcut recurs. Se știe că în procesul d-rului Abramovici de la Consiliul de Război a figurat un oarecare Gharșin Burstein din Cetatea Albă str. M. Viteazul No. 31. Acesta este menținut arestat de aproape un an pentru o serie de excrocherii. Judecat el a fost condamnat la un an închisoare. Făcând apel, eri la Curte a declarat că-și retrage apelul.