Lumea, iulie-septembrie 1935 (Anul 18, nr. 5151-5228)

1935-07-03 / nr. 5151

Anul XVII No. 5151 Kr. Mariin Iulie 1915 Bon No. 41 DE PREMII in tre valoare Politicâ și socială ',iar isidle peBifie sunt din fatră - ULTIMA ORA # strâiaiă fale Cererea prezentată eri de dl. Mirto •Buc. 291- Ed. Mirto, fost ministru, a înaintat eri o cearere comisiunii de disciplină râului Ilfov spre a se fixa de urgență termenul pentru judecarea contestației făcută de d-sa și a incidentului produs cu prilejul examinării cetățeniei sale. Cererea d-lui Mirto va fi soluționată în cursul zilei de astăzi. Ce a stabilit ancheta în legătură cu groaznica nenorocire de lângă Craiova Buc. 2.— Direcția generală C. F. R. a dat ori un comunicat in legătură cu groaznicul accident de pe linii Râmoiciui-Vălcea—Piatra Olt. Comunicatul arată că din ancheta organelor rezultă complecta vinovăție a șoferului, care nu a ținut semnele, conducând seama de mașina pe linia ferată în momentul când sosia trenul. Congresul foștilor combatanți în timpul războiului mondial Paris 2. Er a avut loc prima reuniune a delegaților foștilor combatanți din statele aliate, care au participat la războiul mondial. La congresul acesta participă și o delegație a foștilor combatanți germani. E prima luare de contact oficială a foștilor luptători aliați cu cei germani. Lucrările congresului vor dura două zle și au de scop stabilirea unor raporturi mai bune cu foștii adversari din timpul războiului. Unde va fi așezată statuia regelui Ferdinand la Iași? •— Ce s’a stabilit în audiența dela Palat — In audiența de la Palat a delegației ieșene, dl. primar Racovitză a exprimat Suveranului că întreg poporul vrea o statue a regelui Ferdinand la Iași. D-sa a propus ca această statue să fie așezată la locul actualei statui a Unirii din fața Fundației. La propunerea făcută, dr. prof. dr. I. Tănăsescu a obiectat că locul nu e indicat, ci e mai potrivit ca statuia regelui Ferdinand să fie așezată pe platoul căminului studențesc din Păcurari. In acest scop, ar urna ca primăria să expropieze o porțiune a străzii intre str. Florilor și Bulev. Elisabeta. Suveranul a acceptat această ultimă propunere.e • • In legătură cu cele de mai sus, soc. „Prietenii Universității“ a și alcătuit un plan de expropiere a porțiunii din str. Păcurari, .Acum câtva timp, o comisiune alcătuită din 30 persoane, între care și câțiva ingineri, a studiat chestiunea pe teren, alcătuind un plan referitor la construirea pieții din jurul Fundației Ferdinand. , 4 vasi nuni moștenesc 2 miliarde de la un unchiu din Chicago Vaslui 2. — Dl. avocat M. Schäfer împreună cu frații săi anume Ghido, Iosif și Sam nd au fost înștiințați de către consulatul american din București că un unchiu al lor din Chicago (Statele Unite) a încetat din viață și că ar fi lăsat o moștenire de 17 milioane dolari (2 miliarde lei. Cei patru frați Schäfer s'au adresat ori consulatului american din București cerând lămuriri asupra formalităților ce trebuesc făcute pentru ai intra in posesiunea unei părți din fabuloasa moștenire. Marele Teatru Cinema TRIASHQUI Azi și ipedeie urmat. O supraproducție de artă genială FOCUL SACRU la rolul principal apare î incomparabila, magnifica, geniala KATHERINE HEPBURN Al doilea film: formidabilul film premieră FIUL LUI KING KONG "Coreplectare: Jurnal sonor cu VIZITA M. S. REGELUI în BASARABIA, fidel redată pe ecranul sonor și vorbitor Constituanta va fi convocată cel mai târziu în Oct.5 Strație*re — Dizolvarea Camerelor — Cine va prezida alegerile pentru Constituantă — Reacțiunea viguroasă a d-lui D. Brătianu — Buc. 2.— In unele cercuri guvernamentale se afirmă că d. Tătărescu, președintele consiliului, va trece în scurtă vreme la fapte și va face să se publice decretul de convocare a Corpurilor Legiuitoare pentru efectuarea strigărilor pregătitoare pentru Constituantă. Hotărârea aceasta a d-lui președinte al consiliului se datorește revenirii d-lui D. Bratianu, care, imediat , după ce a primit vizita membrilor guvernului, a publicat cunoscuta notiță în oficiosul „Viitorul". Pentru a manifesta independența și hotărârea sa, primul ministru a reluat chestiunea modificării Constituției de la punctul unde o lăsase înainte de noua ieșire publică a șefului partidului. Se dă ca sigură convocarea parlamentului în sesiune extraordinară în cursul lunei iulie. După această scurtă sesiune va urma dizolvarea Corpurilor Legiuitoare. Ar urma să se constitue un guvern care să prezideze alegerile pentru Constituantă. Consituanta s’ar întruni cel mai târziu in luna Octombrie. E in afară de orice îndoială că d. Dinu Brătianu va reacționa riguros. D-sa va convoca delegația permanentă a partidului, că eia îi va cere să dezavueze pe președintele consiliului și să-l considere pe acesta și pe toți colaboratorii săi în afară de cadrele partidului. Se anunță că în guvernul care ar urma să prezideze alegerile pentru Constituantă să intre în afară de d. Tătărescu și oameni în afară de partidul național-liberal, d-nii N. Tifescu, C. Argetoianu, Al. Vaida Oct. Goga și A. C. Cuza. Se pretinde că s'a obținut de la locul în drept consimțimântul pentru constituirea unui guvern de alegeri. 200.000 case distruse de inundații Londra 2. Se anunță din Tokio că inundațiile catastrofale produse in ultimile zile au cauzat dărâmarea a aproape 200.000 case. Alte 200.000 imobile continuă a fi și acum sub api. Cuvântul M. S. Regelui la înaintarea nouilor absolvenți ai școlilor militare — înălțătoarea solemnitate de eridim. de la Constanța —“ . Constanța 2. Eridim. a avut loc solemnitatea înaintării n grad a noilor subocotenenți promoția 1935, in număr de 600. La ora 9 dim. pe platoul regimentului 9 calarași „Regula Maria" au sosit ofițerii din garnizoană, comandanții școalelor pregătitoare de ofițeri, inspectorii generali de armată, comandanții trupelor, o delegație a ofițerilor francezi din marină, precum și dl. general P. Anghelescu, ministrul apărării naționale. La ora 10,45 a sosit M. S. Regele, Voevodul Mai, dl. prim ministru Gh. Tătărescu și aghiotanții regai. Cei 600 noui sublocotenenți au primit cu rrale pe Suveran. Dl. comandor Alex. Constantinescu, ca fiind cel mai vechi comandant de școală militară, a citit decretul de înaintare în grad a nouei promoții, căreia îi s-a dat numele de „Pronoția regele Alexandru I al Iugoslaviei“, în memoria ilustrului dispărut. Dl. general P. Anghelescu, ministrul apărții naționale, luând cuvântuir a adun mulțumiri Suveranului pentru interesul ce-l poartă armatei și pentru hotărârea ce a luat de a da promoției denumirea regelui morții. M. S. Regele a ținut scurtă cuvântare în care a spus că armata nu trebue considerată ca o meserie ci ea trebue să însemne un apostolat. Fiecare ofițer e dator să intăriască sufletul și să instruiască ostașii. Prin felul în care fiecare dintre voi își va îndeplini datoria va întări oștirea. Astăzi când vă puneți epoleții vă spun să trăiți copii și mergeți cu bine. M. S. Regele a semnat apoi in cărțile de aur ale școlilor pregătitoare, Cum s’a produs sinuciderea din str. Palat , Sinucigașa era sora comerciantului Moscovici.Ce a stabilit ancheta. La comiariatul II poliție d-nii comisari Mircescu Sprinceană au făcut eri anșichetă în legătură cu sinuciderea d-nei Fani Moscovici din str. Palat 34. Sinucigașa în etate de 35 ani era sora comerciantului Ic Sub D. Moscovici, un sora lui cum din eroare s'a recitat in ziare. Fani Moscovici soția lui fțic Leib Moscovici era suferindă de mai multă vreme de nervi. Se afla în căutarea medicilor. Boala s-a agravat din ce în ce până când tânăra femeie și-a găsit alinarea în ștreang. Eri dimineață pe la ora 6 jum., ițir Leib Moscovici a fost trezit de lovituri date în ușă de către lăptăreasă. Comerciantul a vrut s’o scoale pe soția sa, dar a rămas uimit, observând lipsa ei. S’a sculat repede și intrând în bucătărie a observat cu groază pe soția spânzurată de cuierul din perete. Sinucigașa mai mișca încă. Cu ajutorul unui vecin, Mendel Avram, a tăiat frânghia, dar până să vie un medic, biata femee și-a dat sfârșitul. Parchetul fiind înștiințat, s-a autorizat înmormântarea. Kercurî 3 IULIE 1935 Numele celor reușiți ori la examenul de bacalaureat dat la Iași La Liceul Internat au reușit ori la examenul oral de bacalaureat candidații : Pintilie f. Parvu I., Spiru D tru, Schimel Ziguru, Dima Ion, Donose Const., Filipescu Oitav, Maria Ion, Georgescu Emil, Magdilinis Const., Nazarie Neculae, Statai D tru, Sușnea Ionel și Teodorescu C. La Liceul Național au reușit la oral următorii: Waisman Maica, Nistor Virginia, Madarjac Maria, Weinstein Leonuța, Teodorescu Elene,Lazarovici Sura, Marcovici S., Cataranu V., Corcoroiu Emil, Mircea Alex., Mnulescu Gh , Culiano Florian, Iosipescu Mircea, Constantinescu Al. și Paul Eugen Ancheta crimelor săvârșite In localitate Aducerea asasinului dela cimitirul Eternitatea la Iași Cercetările în legătură cu crimele, săvârșite în ultimul timp în localitate continuă cu asiduitate. S'a luat nou interogator asasinului Nicorschi arestat de poliția din Cernăuți. Acesta continuă să păstreze mutism asupra asasinatelor din Iași deși autoritățile dețin piste contrare. A mărturiit că pe lângă asasinarea fanisii Ana Schuster a mai săvârșit și alte trei crime tot la Cernăuți dar n’a avut intenția de a jefui victimele. Anchetatorii au credința că au înainte un criminal care a operat din sadism. * * In ceea ce privește asasinatul din dosul cimitirului „Eternitatea“ la biroul judiciar se complectează actele dresate în cauză, în așteptarea criminalului Gh. Chistor care urmează a fi adus de la Cuhurești (Soroca) unde se află unitatea sa. Deasemenea se așteaptă rezultatul autopsiei cadavrului celui ucis. Comisiunile de impuneri lucrează azi în următoarele străzi : Piața Halei, Grigorie Biucliu, Lăpușneanu de la No. 45 înainte, Bașotă, Stihi, Smârdan până în capăt, Borteanu, Brătianu de la No. 62, Brândușa dela No. 44, Țepeș Vodă, 8-dul Ferdinand, Uzinei, Lăușneanu dela 10 bis., Lățescu dela No. 3, Istrata, Comanescu, Col. Langa de la No. 13, Șos. Păcurari de la No. 37 și Eternitate până în capăt, Condamnarea unui tânăr ieșan acuzat că a necinstit o iată In fața Tribunalului local s’a judecat un interesant proces de atentat la pudoare. Tânărul Lazăr Cazacu din str. Descălicătoarei 18, azi sergent instructor la școala de subofițeri de cavalerie din Sibiu, este acuzat că a ademenit în casa părinților săi pe Ana Dobrovschi din str. Simion Bărnuțiu, bătându-și joc de ea. Spre a se feri de urmări, a luat-o de concubină și după ce a născut un copil, a alungat-o. Tânăra a reclamat cazul la Parchet. Tribunalul l-a condamnat pe Lazăr Cazacu la 5000 lei amendă și împreună cu părintele său plut, major Const. Dăscălescu la 50.000 lei daune către mama fetei, Paraschiva Zamfirescu. Condamnatul a făcut apel la Curte. TüÍTExgÍHT Procesul de spionaj Buc. 2.—In fața Consiliului de războiu a continuat ori procesul de spionaj intentat locotenentului Antonescu și complicilor lui. Președintele a luat în continuare interogatorul principalului acuzat după care a ascultat pe acuzatul Galopnitza. Tren oprit și jefuitori de bandiți Buc. 2. Pe când u tren de marfă pleca eri de la Constanța spre București, in momentul când morfarul trecea din tuneul Palas, mai mulți bandiți s’au urcat în garnitură oprind trenul cu ajutorul frânelor. Bandiții au spart două vagoane și după ce au jefuit importantă cantitate de marfă, au dispărut. Mussolini a respins o importantă propunere a Angliei privind soluționarea conflictului cu Abisinia Londra 2. — In ședința de ori după amiază a Camerei Comunelor, d. Anthony Eden, ministrul Angel însărcinat cu problemele interesând Societatea Națiunilor, răspunzând mai multor interpelări, a făcut o expunere pului călătoriilor asupra scufăcute de d-sa la Paris și Roma. Dl. Eden a arătat că a fost la Paris spre a face guvernului francez o expunere asupra acordului naval anglogerman. Oratorul a arătat apoi îngrijorarea guvernului britanic față de conflictul italo-abisinian. Cu prilejul prezenții sale la Roma a făcut d-lui Mussolini următoarea propunere : Anglia va acorda Abisiniei o fășie de pământ în Somalia britanică spre a avea ieșire la mare, urmând ca in schimb Abisinia să facă o serie de concesiuni economice Italiei. Mussolini a respins această propunere. înlocuirea ministrului Iugoslaviei la Paris Belgrad 2.Consiliul de regență a trecut în cadrele de rezervă pe ministrul Iugoslaviei la Paris, numind în locul acestuia pe dl. Purici, actualul subsecretar de stat în ministerul de externe iugoslav, 50 victime ale cutremurului din Sicilia Roma 2. La Alciriale (S’cilla) s’au resimțit ori două puternice cutremure de pământ. Mai multe case au fost dărâmate. 50 persoane au fost rănite, Manifestație monarhistă Atena 2,— In ședința de eri a Adunării Naționale s’a produs o mare manifestație monarhistă. „LUMEA“ Au început executările silite Btic. 2. Termenul pentru achitara impozitelor cu reducere a expirat aseară. Ministerul de finanțe nu a mai dat nici o prelungire și a încunoștiințat organele de urmărire că începând de azi nu mai beneficiază nimeni de reducere de impozite. Conform acestor dispozițiuni ori au început în înteaga țară executările fiscale. Clubul naț-țărănist din Iași nu va lua vacanță da vară — O declarație a d-lui Costăchescu — In ședința plenară de aseară a clubului național-țărănesc local, d. prof. N. Costăchescu a anunțat că, in mod exceptionsl, în cursul acestei ver. activitatea politică nu va fi suspendată. Dl. I. Reg a mulțumit d-l ui Costăchescu pentru munca desfășurată... prilejul organizării mareiimanifestații național-țărăniste din localitate. Tineretul hitlerist amenință pe un general comandant de brigadă Berlin 2.— beiul tineretului hitlerist din Westmark a trimis o scrisoare generalului von Dichtman, comandant de brigadă, protestând contra faptului că generalul a trimis la Doom, ex-kitlerului Wilhelm, o telegramă de felicitare. Fruntașul hitlerist susține că aceasta este o bruscare politică a noei Germanii. Scrisoarea novicelui nazist închee în cuvintele: „Atâta timp cât nu veți trage consecințele, tineretul hitlerist nu va lua parte la nici o festivitate organizată de unitățile armate de sub comanda d-voastră. Se va cere casarea examenului de bacalaureat de la Liceul Național și se aduce la cunoștiință că părinții a numeroși candidați respinși la examenul de bacalaureat de la Lie Național vor cere ministerului instrucțiunii casarea examenului pa motivul că examenul oral s-ar fi ținut în cancelaria liceului, nefiind admisă asistența publicului. Germania prohibește importul din România Buc. 2. — Exportatorii ro-Uprită o taxă de 44 la sutămâni au fost înștiințați că însa importul mărfurilor româncepând de astăzi Germania Inești. Un consiliu superior economic și financiar Buc. 2 . Printr-un decretlege care va fi semnat zilele acestea va lua ființă un nou consiliu superior economic și financiar. Acest consiliu va fi pus sub președinția Suveranului. Ședințele consiliului se vor ține la Palatul Regal. Vor face parte din acest consiliu toți foștii miniștri de finanțe și industrie, foștii guvernatori ai Băncii naționale, câțiva din conducătorii marilor întreprinderi industriale de la noi, precum și actualii titulari ai departamentelor economice. In primele ședințe ale acestui consiliu economic și financiar, vor fi aduse în discuție chestiunile interesând desvoltarea vieței economice. 3 Buc. 2. — Eri urma să se judece procesul de control a averei gen. Dumitrescu, fostul comandant al jandarmilor. Procesul a fost amânat la 10 Octombrie, Paris 2.—Curtea cu furi a condamnat aseară la 20 ani muncă silnică pe tânărul Henriot, nepotul cunoscutului deputat cu acelaș nume, acuzat că și-a ucis soția, Cazul prof. Constantinescu-Iași comparat cu afacerea Dreyfus — Declarațiile avocatului parizian Lamour — Buc. 2.— Dl. Philippe, Lamour avocat la Curtea de apel din Paris, s’a întorsuri la București, venind de la Chișinău unde a studiat dosarul d-lui prof. Constantinescu-Iași. D-sa a declarat că n'a văzut nici odată un dosar atât de lipsit de argumente juridice. Divulgarea prin presă a unor pese de la dosar spre a crea o anumită atmosferă e neobicinuită în analele justiției. Dl. Lamour găsește că procesul de la Chișinău are o mare asemănare cu afacerea Deyfus, ȘTIRI , Buc. 2.—La 15 iulie se vor emite obligațiuni de founding ale purtătorilor străini de rentă românească care au drept la aceste obligațiuni. D.n P. Neamț se anunță că, cu ocazia solemnităței desfășurată la mănăstirea Neamț, I. P. S. S Mitropolitul Nicodem citând numele ctitorilor mănăstirei a omis să citeze și pe ai d-lui Victor Iamandi. Ministrul de stat afectat de acest fapt, ar fi părăsit mănăstirea după oficierea slujbei religioase. In Paris 2. intr’un discurs rostit eri, dl. Saval a declarat că deficitul bugetar pe anul la curs e de 11 miliarde iran"