Lumea, octombrie-decembrie 1936 (Anul 19, nr. 5533-5607)

1936-10-01 / nr. 5533

1 ■ Politica și socială — Ziar independent “ZIARUL „LUMEA“ A * OFERĂ PREMII * , DE MARE VALOAREg* din, țară - ULTIMĂ ORA -străinătate Admiterea recursului  condamnaților în afacerea Cotroceni Buc. 30. A lalta Curte de damcati in afacerea Cotroceni. Casație a adsers recursul trimițând chestiuneaI din nou rile d-lor arhitect Balomey, spre judecare la alti secție a arh. Burcuș, inginer Cozianu Curței de apel din București. V" și arhitect Vasile Ionescu con- Dl. Titulescu aproape de restabilire Saint Moritz 30. După co a-proape două luni de zile, pe suitul de eri dim., prof. dr. care dl. N. Titulescu o va pe Brustlein a declarat că dl. Titrece intr'o localitate de pe tulescu are nevoe de repauz Riviera franceză, fizic și intelectual, precum și Starea generală a fostului de un regim de supra-alimen- ministru de externe e din cetais spre a-și reface puterile, nu ci mai bună. Convalescența va dura a- o precizare a ministerului de interne privind armonizarea salariilor Buc. 30. Unele ziare au puzează că textele publicate, nublicat In extenso textul pro- reprezintă decât anteproectelectului de statut al funcționa- care urmează să fie definitivelor publici și procetul armonate după ce vor fi discutate vizării salariilor, cu reprezentanții corpurilor Ministerul de interne pred- funcționărești. ^ Dispoziției pentru accelerarea judecării proceselor penale Buc. 30. D. Mircea Djuvara, delapidări de bani publici și ministrul justiției, a dispus erin păstrarea ordinei, să fie judeca procesele cu caracter pe care cu precădere, noi, in special cele relativele! Distribuirea posturilor vacante in Invaraaimánt Buc. 30. Ministerul instruc- normaliștii recomandați pentru ținuii a revenit asupra noâsu- numiri, au fost Invitați la Buret ca distribuirile catedrelor curești in zilele de 2 și 3 Devacante să se facă pe regiuni,tombrie, când li se vor distribn consecință, normalistele și bhei posturile vacante. ----------------------------------------------------------------------------Un ieșan îngropat de viu Un accident de muncă s a citorului. înregistrat eri în localitate. Cei din apropierea munci Gh. Cojocaru din șoseaua torului observând nenorocirea Păcurari 16, lucra la nisipăria au sărit imediat in ajutor. Viert-situată in apropiere de grătiia a fost readusă la supradin „Hehalutz" din șoseaua față șijeu „Salvarea“ transpor- Păcurari. In timpul săpăturilor, iată la spitalul Sf. Spiridon un mal s'a surpat asupra muc- unde a fost internată. gh. m. Marele Teatru Cinema Sâmbătă și Duminică dim. ma* TTI? IAMITI W t*0611 popular cu prețuri re- 11 rk. IV V/ IV duse . Parter 12, Balcon 6 lei Astăzi opereta celor mai divine melodii ROSEMAREE la măiastră interpretare a privighetoarei din Holliwood Jeanette MacDonald »Edy Nelson Al doilea film sărbătoarea râsului, 2 ore de răs continuu , Stan și Bran Țigani Complectări: U.i Silly Symphonie complect colorat premieră, precum și Jurnalul Sonor Faranouat Declarațiile d-lui Dinu Brătianu despre : retragerea guvernului, curentele extre miste, minorități etc. — Expunerea politică făcută eri la Cernăuți — Cernăuți 30. — Dl. Dinu Brătianu aflându-se in vizită in Bucovina, a făcut ori importante declarații politice la ședința solemnă a organizației liberale din Cernăuți. Mișcările extremiste Șeful partidului liberal ocupându-se de curentele extremiste a declarat: Statul român întregit a realizat o operă foarte însemnată. Dar sunt incă probleme mari și grele de rezolvat. In primul rând este problema restabilirea unei unități de cooperație și apoi oprirea curentelor extremiste, al curentelor de dezorganizare in România. Probleme grele, dar sunt sigur că vor fi soluționate, așa cum trebue, din punct de vedere național și moral. Cât rămâne internul Dl. Dinu Brătianu sa vorbit in urmă despre asigurarea securităței nationale, afirmând că î „Trebue să fim pregătiți pentru orice eventualitate. Nu ne putem bizui numai pe alianțe. Țara trebue să conteze și pe propriile ei puteri. Nu trebue să fim o sarcină pentru aliați, ci un ajutor. De aceia e necesar să facem toate sacrificiile pentru înarmarea tirei. Examinând situația guvernului, șeful liberalilor arată că s'a pus în discuție ‘durata guvernului și se întreabă : Este bine să ne retragem in momentul actual, din punct de vedere politic? Nu ! Când începem o operă trebue s’o ducem până la sfârșit pentru că cei cari vor veni după noi, nu vor ști s'o termine. Chestiunea minorităților Dl. Brătianu a abordat apoi chestiunea minorităților, exprimând următorul punct de vedere: Cel român sau minoritar trebue să-și lege interesul lui, dacă nu național, dar cel puțin material, de interesele țarei. Să știe fiecare ca în țara românească se poate trăi mai bine decât în alte țâri. Vom conduce, noi românii, căci noi suntem elementul dinamic Insă și ceilalți trebue să fie fericiți, alături de noi. Atunci vom fi siguri de consolidarea țărei și nu se vor mai ivi curente centrifuge poulonice nouă. O senzațională reclamație adresată Parchetului die dl . senator Alfons Herovanu Dj. senator Alfons Herovanu La rândul nostru, noi can* a prezentat er d-lui prim pro- dictații listei No. 2, am insta* cutor Misihănescu, următoarea !at peste firma asociației noast reclamație : tre, instalate tot la etajul I al Subscrisul Alfons Herovanu clădirei Traian, reclama elecsenatorul Camerilor de muncă iorală cuprinzând cuvintele : Iași, candidat pe lista No. 2 Votai lista No. 2, în frunte la alegerile de la 4 Octombrie, cu senatorul Alfons Herovanu, cu onoare să adresez planuri după o oră de la instagerea de față, cu rugămintea tarea firmei și plecarea noade a face o urgentă și severă stră, candidații de pe lista anchetă. No. 1, ajutați de persoane In etajul I al Palatului Tra străine și-au permis a rupe van din Piața Unirei sefă reclama noastră însușindu-și-o instalate Camera de muncă Iași sau distrugând-o. și Uniunea generală a funcție- Aceste fapte s'au petrecut narilor particulari regionala ari 29 Septembrie, ora 2. Cum iași, de sub președinția mea, acest fapt comis de d. D. Ga- Dl. N. C. Mărgărint, preșetencu, electricai, etc., credintele Camerei de muncă și gtitue delictul prevăzut și pecare este candidat pe lista No.depsit de art. 121 din legea 1, la aceste alegeri a Instalat electorală, vă rog a deschide deasupra insignei Camera de contra lor acțiune publică, o muncă, ,o reclamă electorală luând act că mă constitui cuprinzând cuvintele s VotaL parte civilă cu 1 leu, lista No. 1, în frunte cu N. ___ O. Mărgărint. Cine vrea să știe ce se întâmplă azi de Franța să citească Le Moment sositori în Iași Politiqise-Budgat et franc franțais a« A. L. JEUNE Minunate fotografii de la dezvelirea monumentului lui G. G. Mârzescu. Declarațiile Mei ministru Cancicov Buc. 30. — Aseară a avut loc la ministerul de industrie și comerț o conferință, la care au participat d-nii M. Cancicov ministru de finanțe, Valer Pop ministrul Industriei și Mitiță Constantinescu, guvernatorul Băncii Naționale. S'a discutat chestiunea acordului monetar internațional intervenit în ultima vreme și consecințele lui asupra leului și regimului nostru de comerț exterior. La terminarea conferinței dl. ministru M. Cancicov a făcut următoarele declarații: „Convingerea noastră este că leul nu va fi influențat de ncordul monetar internațional. Rămâne guvernului tă privească cu solicitudine și să studieze cu toată atențiunea, repercusiunile devalorizării,monedelor străine, asupra comerțului exterior sub forma angajamentelor anterioare acestui nou regim. Chestiunea interesează atât țările europene cât și piața mondială așa că guvernul ținând seamă de stabilitate care este baza comerțului, va avea putința să ia măsurile ce se impun pentru a apăra economia națională, măsuri cari nu vor fi nici pripite, nici singulare. Va fi un acord potrivit angajamentelor cu celelalte state deopotrivă de interesate“. Leul RU va fi devalorizat ă ce afirmă cercurile guvernului și ale Băncei Naționale. O declarație a vice guvernatorului B. N. — Lămuririle d-lui ministru Cancicov — Buc. 30.— Atât din cercurile guvernului cât și din ale Băncei Naționale, se dezmint categoric s zvonurile care circulau cu privire la o devalorizare a leului, In legătură cu devalorizarea făcută altor monede străine,a Un comunicat al ministerului de industrie și comerț, Direcția Comerțului, anunță că, din cauza situației monetare internaționale, nu s-au mai încheiat tranzacții pentru exportul de cereale, nici la bursa Brăila nici la bursa Constanța. Cumpărătorii se arată deocamdată foarte rezervați. Relația Băncei Naționale Oficiosul guvernului publică în numărul de astăzi următoarea declarație a d-lui N. Teodorescu, vice-guvernatorul Băncei Naționale: „Devalorizarea francului francez nu poate avea în nici un caz vreo influență asupra monedei noastre. ‘ Banca Națională nu va suferi aici o pierdere din pricina senimentelor externe monetare". Pe de altă parte se precizează că francul francez va fi devalorizat la o cifră care in raport cu prima de 38 la sută a Băncii Naționale a României, ne va da încă nouă o diferență in plus de câteva centime. Consfătuirea instituțiilor ....mi..mu...... mumii 1 ........... mirim---1 —m----------bancare Bursa a fost închisă ori deoarece au avut loc alegeri pentru Camera de Comerț S'au înregistrat unele operațiuni de valori la târgul liber. Au fost cereri importante pentru napoleoni aur, la cotatiunea de 1200 lei bucata. In cursul zilei de o zi a avut loc un schimb de vederi Intre conducătorii băncilor care au examinat amplu ultima 1* evenimente financiare. S'a ajuns la convingerea că instituțiile bancare nu vor avea de suferit pierderi importante. Consiliu de miniștri special Zilele pestig, va avea loc un important consiliu de miniștri care se va ocupa numai de problema monetară. D-nii miniștri Cancicov și Valer Pop vor prezenta rapoarte detailate. Rezultatul general al bacalaureatului la Liceul Internat Comisiunea de bacalaureat de la Liceul Internat sub preșidenția d-lui prof. univ. N. Șerban a examinat ori ultimul grup de candidați, 7 absolvente de la liceul de fete din Roman care au reușit toate. Din rezultatul general de la Liceul Internat reesă că: din 97 candidați prezenți au reușit la teză 54 iar din aceștia au luat bacalaureatul 4. Procentul celor reușiți e de 43% Cea mai mare medie a obținut-o o candidată de la liceul din Roman. Dealtfel locurile 1 și 2 au revenit tot unor candidate din Roman. Frumușanu M. Virginia M. A.. 7 90 clasificată I. Cojocaru V, Alexandru 7.60 clasificat II, Constantiiu T. Elena 7.60 clasificată II, Iancu A. Josefina 7 50 clasificată III, Enescu M, Mircea A. 7.40, Roiu C, Victor Adrian 7.40, Lupei V. Vasile 7.30, Barbu Hulubei Vasie 700, Popovici I. Emanoila 700, Lebensohn M. Heinrich 6 90, Iosub V. Elena 6.60, Vlad G. Cezar 6.50, Gavrilescu I. CasUstița 6.40, Maftei M Gheorghe 6.40, Subțirelu D. Petrache 6.40, Braniște G. Constantin 6 30, Cojocaru G. Constantin 6 30, Davidovici H. Jian 6.30, Dimitriu V. Lucica 6 30, Froimovici M. Avram 630, Ignătescu G. Cleopatra 6.30, Wiesenfeld L, Șmil Leizer 6 30, Hristea Gh. Ioan 6.20, Popovici V. Toader 6 20, Tomozei G. Maria 6 20, Iorga A. Toma 6.10, Pepino D. Constantin 6.10, Brill M. Jujă 6.00, Călimah G. Chirilă 600, Grigoriu Gh. Tiberiu 6.00, Hociung G. Grigore 6.00, Motoc D. Constantin 6.00, Naranzon N. Izer 6.00, Olariu A. Orestiu 6.00, Platon Gh. Constantin 6.00, Platon Gh. Vasile 6.00, Popa C. Aristotel 6.00, Rosenbaum L. Lazăr 6.00, Stoian (. Gheorghe 6.00, Tămășanu St. Mitriță 6.00, Zaharia I. Mihai 6.00, La liceul „National" din 15 candidați examinați ori au reușit următorii 6: Horovitz Gilda, Veștile Magdalena, Ciubotaru Adrian, Caminic Costache, Frenkel David și Pereki Ber. bs» Convocarea unei conferințe europene pentru examinarea problemelor monetare — Atitudinea celorlalte state față de devalorizarea francului francez. — Expunerea d-lui Leon Blum. —■ Paris 30. —La ora 18 jun. ori in zorii zilei, Camera a votat, după dezbateri de 24 ore, cu 350 voturi și 2211 contra, proectul de lege al reformei monetare. El, Leon Blum luând cuvântul, a explicat motivele de ordin politic și economic care au determinat măsura devalorizărei francului. Primul ministru a declarat că ordinea internă va fi menținută și, in viitor nu se va mai tolera ocuparea uzinelor de către greviști. tt . 9 Paris 30, aEcho de Paris" și „Oeuvre" anunță din Geneva că, guvernele francez și englez vor face propuneri pentru desființarea contingentelor vamale și controlul monedelor. Se precizează că primul ministru francez Leon Blum are de gând să propune la sfârșitul acestei săptămâni, convocarea unei conferințe internationale la Basel, pentru a dis. >.% III ■ II ■ [UNK] [UNK] —■ III ■'II. ITI I........... euta chestiunile de mai sus. 9 Londra 30. „Daily Herald" anunță că In urma devalorizarei francului francez, Banca Angliei a realizat un beneficiu de 160 milioane lire aur. • 99 Paris 30. Banca Franței a realizat, în urma revalorizarei aurului, un beneficiu de 16 miliarde franci. Paris 30. — In ce privește atitudinea diferitor state fau de devalorizarea francului, se anunță : Turcia a hotărât ajustarea lirei otomane la lira sterlină ; Polonia, Austria, România, Bulgaria și Lituana ,au declarat pentru menținerea stabilităței monetare. • * Amsterdam 30.— Guvernul olandez a redactat trei proecte de lege care vor fi prezentate Parlamentului, prin care se interzice exportul aurului crelarea unui fond de stabilișizare de 300 milioane fioring. Rechizitoriul procurorului pueral in procesul ing. Ciulei Buc. 30. In ședința de ozi a procesului ing. Ciulei, și-a dezvoltat recizitoriul procurorul general d. Benedict Stoenescu. Reprezentantul ministerului public a susținut că Tita Cristescu a fost asasinată, demonstrând vinovăția inginerului Ciului. A arătat apoi că, peste noapte, adevărații prieteni și foștii adversar ai ing. Ciulei s'au coalizat și s’au dezlănțuit pasiuni. Procurorul a adus la sprijinul tezei sale, afaceri senzaționale din alteori de ex. afacerea Landru, cazul Hauptmann și alte cazuri de asasiat prin otrăvire, asemenătoare celuia care se dezbate acum in fata juraților bucureșteni. Deși n'au fost martori a ceste crime au fost descoperite, jr. D. Stoenescu a făcut apoi o incursiune in domeniul criminalogiei, evidențiând juraților că nu pot pune încredere pe depozițiile martorilor, intr'adevăr, martorii sunt ochii și urechile justiției. Insă aci, ochii au văzut greșit iar urechile sunt bolnave. Cei care iu depus pentru Ciulei sunt debitori, subalterni, prieteni politici sau masoni. Noi nu nu putem primi lumină de Îs orice soiu de oameni. Procurorul general a încheiat, cerând severa condamnare a acuzatului. Madridul încercuit de rebeli —Parte din membrii guvernului au părăsit capitala— Corespondentul agenției „Havas“ anunță: Mai mulți miniștri au părăsit Madridul plecând în diferite direcții ale Spaniei. Plecarea lor este învăluită de mister. Se păstrează discreție asupra numelui miniștrilor plecați și destinației lor. 99 Eni dimineață s-a dat o luptă între flota guvernamentală și cea a rebelilor. Un distrugător guvernamental a fost scufundat. in luptele de la Alcazar rebelii au avut 80 morți și 50 raniți. Rebelii au ocupat azi localitatea Ebar, important punct unde se află o fabrică de arme. Madridul este încercuit de rebeli. Iar capitală activitatea este normală. Lipsa de alimente a început să se resimtă, deoarece proviziile au fost trimise milițienilor de pe front. In cursul nopei se dau insă lupte de stradă provocate de insurgenti aflați in capitală și care atacă din automobile. ȘTIRI Buc. 30. — La alegerile de la Camera de Comerț din Capitală, a reușit lista No. 2, In frunte dl. prof. Brancovici la marele comerț și Dumitrescu- Militari, la micul comerț. Buc. 30.—In ședința de noapte a procesului ing. Ciulei, procurorul general și-a terminat rechizitoriul, conchizând că Tita Cristescu a fost asasinată și ipoteza unei sinucideri este exclusă. Apoi și-a început pledoaria de avocat Popescu—Drăgănești. @ (Londra 30. Raporturile anglo-italiene au devenit foarte încordate. $ Buc. 30. In cursul lunei Octombrie se va face o mișcare in corpul judecătoresc. Cu acest prilej vor fi promovate elementele va foi calficative bune. @ Berlin 30. — Dl. Darré, ministrul alimentației, a declarat eri că alimentația Germanei e asigurată în proporție de 99 la sută. O vitrină luminoasă prin f .gurile iolare și expresive este a fotografului artist Gusty. O minunată expoziție de fprofiluri, en-face-uri și trois quarts care se complectează spre a da unitatea de talent a fotografului pentru care poza nu este o artă minoră,ci o minunată îmbinare de umbră și lumină. CD Erl s a introdus o interesantă acțiune la comitetul local de revizuire. D. căpitan Mișu Arion, cavaler al ordinnului „Mihai Viteazul" a fost ales primar al comunei Trotuș (jud. Baciu), dar nu-și poate exercita atribuțiunile fiind suspendat în mod abuziv din funcțiunea sa de prefectul jud. Bacău. D. Arion s-a adresat Curței locale administrative cerând anularea deciziei de suspendare și repuneree se in funcțiune. ^