Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1948 (Anul 4, nr. 533-604)

1948-04-01 / nr. 533

Ir i % LUPTA MOLDOVEI Marea victorie a Frontului Democrației Populare va fi întărită și consolidată de oamenii muncii din Iași prin noi realizări în domeniul producției punzător de motoare. In afara programului de producție, ei și-au mai luat angajamentul ca până la 1 Mai secția de strungărie să facă 100 pivoți de buretă,100 roți dințate, 500 grefare tip Ford, precum și un mare număr de pentru tractoare, piese Tot până la 1 Mai la cele 10 camioane, muncitorii electricieni vor face instalațiile necesare iar printr-un număr de 600 ore de muncă voluntară ei vor pune la punct gospodăria atelierelor. (urmata din pag. 1-a) Ziua victoriei alegerii lor pentru Marea Adunare Națională ia găsit pe muncitori depunând eforturi sporite. In prezent muncitorii dela R. A.T.A. lucrează fără întrerupere fiindcă ei vor ca la 31 Martie cit. să- și trimeată delegațiilor la București unde vor preda 5 camioane noul Ministerului Comunicațiilor. Așa au înțeles muncitorii de la RATA să salute izbânda Frontului Democrației Populare. In mijlocul muncitorilor C. fl. Histimov. Anastasia Ianastasescu și-a luat următorul angajament: „Nu voi precupeți nimic pentru a sluji cu abnegație interesele clasei muncitoare, pentru ca astfel si răspund cu demnitate încrederii ce mi-ați acordat-o“ Vestea victoriei Frontului .Democrației Populare In alegerile pentru Marea Adunare Națională, a fost primită cu un deosebit entuziasm de către muncitorii C.A.M.-iști. „Voi sluji cu demnitate interesele clasei muncitoare“ Sosirea torei Anastasia Anastasescu în mijocul C.A. M.-iștilor a constituit prilejul unei entuziaste primiri. Anastasia Anastasescu, muncitoare textilistă, care s'a distins pe frontul muncii, fiind exemplu pentru ceilalți tovarăși de muncă. Anastasia Anastasescu aleasă ca a muncitorimii reprezentantă în Marea Adunare Națională, a venit în mijlocul celor ce i-au dat votul de încredere, a=și lua angajamentul pentru ca acolo, în Marea Adunare NaEk după amiză, în sala de festivități a fabricei „Țesătura" s’au adunat muncitorii. S’au adunat pentru a sărbători marea victorie dela 28 Martie ! Din partea aleșilor Iașului a luat parte tov. B. Feldman. Vorbitorul, în numele deputaților aleși, și-a luat angajamentul de a lupta și mai departe pentru cucerirea de noi victorii în folosul celor ce muncesc. Dar,—a spus tot deputat Feldman—pentru aceasta avem nevoie și de acum înainte de sprjinul clasei muncitoare și al întregului popor. Numai în felul acesta vom reuși să asigurăm celor ce muncesc cu brațele și cu mintea un trai mai bun. Apoi, tov. Cozur a ținut să ia următorul angajament : — Comanda pentru armată la Țesătura va fi terminată până la 20 Aprile. — Până la 1 Mai întreaga fabrică va funcționa cu utilajul din 1938. Tovarășa Nadia Stegaru, în numele țesătoarelor a spus: — Ne luăm angajamentul să mărim producția zilnic. In fiecare oră, în fiecare zi, în fiecare săptămână de-acum înainte vom fabrica mai mut! Iar, tovarașa Avasiloaie, din partea celor de la preparație, și-a luat următorul angajament : — Vom lucra mult și bun pentru popor ! Cel de la „Victoria“ ,la «Victoria", filaturiștii tonală, glasul eî va răsuna hotărît, susținând fără 50* vâife interesele și năzuințele muncitorii ieșene. »Toată puterea mea de muncă, toată capacitatea mea, o voi pune în sujba clasei muncitoare. Îmi iau angajamentul ca acolo în Marea Adunare Națonală unde m-ați trimis, să răspund cu demnitate încrederii ce mi-aui acordat-o. A luat apoi cuvântul tov. Ecat. Brezoianu din partea ag.u.F.D.R. Iar din partea muncitorilor tovice Dumitrescu, Alexandrescu și Elisabeta Rareș. — „Pentru a pune baze concrete victoriei Frontului Democrației Populare — a spus Iova Rareș— pentru a sprijini pe aleșii noștri, pentru consolidarea Republicii noastre Populare, nouă minși cei dela țesătorie s'au adunat pentru a sărbători marea victorie. Sutele de muncitori au manifestat însuflețit pentru aleșii poporului, pentru victoria în alegeri a Frontului Democratei Populare. Adunarea a fost prezidată de tov.inaturist Juncu. In numele Frontului Democrației Populare a vorbit tov. Bală» cecnu, arătând semnifica vicoriei dela 28 Martie 1948. Tovarășa Avasâlcăi Elena, luând cuvântul în numele celor dela filatură, a arătat că muncitorimea de la „Victoria“ a întâmpinat alegerile mărind producția cu 150 la sută. Și, de-acum înainte,a spus tov. Avasâl căî—vom intări produt a continuu ! Tovarășa Lupu Mcric, țesătoare, a propus să se trmită tov. Gh. Gheorghiu-Dej o telegramă de mulțumire, căci — precum a spus ea —dela venirea în postul de conducere Ministerului Industriei și Comerțului a tov. Gheorghu- Dej, fabrica noastră s’a făcut, lucrând apoi cu 3 reechipe la filatură și 2 la țesătorie. Iar noi, țesătoarele, ne lucim angajamentul astăzi ca în scurt timp să atingem nivelul producției din 1938 ! In numele tehnicienilor tov. Costea și a luat angajamentul de a ridica producția și a mări productivitatea muncii. In cântecul însuflețit al Internationnîei, adunarea a luat sfârșit. citorilor ne revine datoria de a intensifica eforturile noastre pentru sporirea producției. De aceia în numele C.A.M.-iștilor ne luăm angajamentul să muncim fără preget pentru sporirea producției din punct de vedere cantitativ și calitativ. In încheere, tov. Beldiman a dat citire unei telegrame adresate tov. Gh. Gheorghiu Dej. La Uzinele Comunale Si la Uzinele Comunale victoria în alegeri a F.D.P. a reconstituit prilejul unei însuflețite adunări. In fața salariaților Uzinelor Comunale au luat cuvântul tov. Răchițanu președintele Sindicatului și tov. Leonte din partea Consiliului Județean F.D.P. Intr’un cald entuziasm muncitorii și-au luat angajamentul să muncească cu mai multă râvnă pentru consolidarea Frontului Democrației Populare, pentru înflorirea Republicii Populare Române. La Prefectura de județ Funcționarii Prefecturii de județ, ai Inspectoratului Administrativ și ai Palatului de Justiție au sărbătorit 1*ani după amiază victoria în alegeri a Frontului Democrației Populare. Adunarea a fost onorată cu prezența tov. Ion Niculi, membru în Prezidiul Provizoriu al Republicii Populare Române și primul deputat al Iașului în Marea Adunare Națională. După ce tov. prefect C. Bordeianu a deschis ședința, a dat cuvântul tov. Ion Niculi. Vorbitorul a fost primit cu vii aplauze de funcționari, care au ținut încă odată să-și arate dragostea pentru acest dârz luptător pentru democrație. Luând cuvântul, tov. Ion Niculi a arătat că reușita Frontului Democrației Populare în alegerile de la 28 Martie 1948 se datorește luptei duse de forțele populare, insistând apoi asupra sarcinelor ce ne revin pentru a fructifica această mare victorie. In numele funcționarilor Prefecturii a vorbit tov. A. Abramovici, președintele secției sindicale a acestei instituții, care a asigurat pe tov. Ion Niculi, că funcționarii administrativi vor depune muncă și mai rodnică în cadrul Însărcinărilor ce le au. Ultmul a luat cuvântul tov. subprefect Ion Prică. üflufi Gitorimia de la Țesătura a sărbătorit victoria Frontului Democrației Populare prin noi angajamente în muncă * Salariații Primăriei au manifestat pentru marea victorie a F. D. P. Cuvântul tov. B. Feldman La Primăria Municipiului Iași a avut loc o însuflețită adunare la care a luat cuvântul tov. B. Feldman ales în Marea Adunare Națională de cetățenii Iașului în alegerile dela 28 Martie. După ce tov. Primar Paluga deschide adunarea, ia cuvântul tov. B. Feldman, Victoria Frontului Democrației Populare, a spus tov. Feldman se datorește forțelor progresiste care fără odihnă au dus o amplă muncă de lămurire în mijlocul masselor populare, realizărilor regimului nostru de democrație populară, măsurilor juste luate de guvern în ultimile luni în domenul vieții economice și deasemeni polticei juste de pace, de bună înțelegere cu toate popoarele iubitoare de pace și librate. La 28 Martie poporul și-a manistat încrederea în forțele real democratice, constituite în Frontul Democrației Populae. Tov Feldman arată apoi că victoria în alegeri trebue întărită prin munca neobosită a tuturor oamenilor muncii în fabrici, uzine, ogoare și birouri. Ascuțindu-ne vigilența împotriva tuturor elementelor reacționare, dușmănoase realizărilor regimului nostru de democrație populară noi trebue să ne îndoim eforturile pentru că în fața noastră stau sarcini mari, sarcini scumpe poporului nostru. Tov. Feldman vorbește apoi despre ceea ce trebuie să realizeze Marea Adunare Națiuriă, reformele menite să întărească regimul de democrație populară și deasemeni se 0capă în mod special de sarcinile care revin salariaților de la Primărie în sectorul lor de muncă. Cuvântarea tov. Feidman este subliniată cu puternice aplauze și ovații. In nume e salariațior de la Primărie tov. Croitoru ia o serie de angajamente care să ducă în toate sectoarele de actvitate ale Primariei la o creștere a muncii. A vorbit apoi tov. Pițu în numele muncitorilor de la Atelierele Comunale. După ce tov. dr. Weiselbng, ajutor de primar, insistă asupra aspectului nou al relațiior dintre reprezentanții în Marea Adunare Națională și oamenii muncii, subliniind că și unii și alții își iau angajamente concrete de muncă, tov. primar Paluga declaă adunarea închisă cerând tuturor salariaților muncă și abnegație pentru binele întrgului popor. Tov. primar citește telegrama pe care instituția a trimis-o tov. Teohari Georgescu, ministrul internelor. Adunarea se termină în cântecul Internaționalei și în entuziasmul puternic al celor prezenți. O adunare asemănătoare a avut loc Luni la orele 16 și la rabrica „Textila“ Copou unde au participat cca. de muncitori și cetățeni 200 din târgușorul Copou. Adunarea s'a desfășurat în prezența d-lui Gh. Lemneru care la apariția în mijlocul muncitorilor fabrici a fost primit cu urale. Primul a vorbit fov. Ciutacu, președintele Comitetului de fabrică, după care a urmat la cuvânt deputatul plugar Gh. Lemnaru cere a arătat că victoria de Duminică înseamnă deschiderea a noi orizonturi pentru toți oamenii să contribue muncii. Hotârît prin eforturile lor la întărirea Republici noastre Populare» prin înviorarea procesului de refacere economică, muncitorii de la Copou s’au angajat ca până la 1 Mai crt. sa repună în funcțiune toate mașinile fabricii care în prezent sunt scoase din uz. La sfârșit s’au expediat două moțiuni cetre fov. nistru Gh. Gheorghe-Dej micătre Președenția Consiliulu și de Miniștri după care entuziasta adunare a luat sfârșit la orele 17. La Textila Copou muncitorii s’au angajat sa repună în funcțiune toate mașinile fabricii Luni după amiază,în fata funcționarilor Administrației Financiare a vorbit tov. E. Susman In fata unei adunări entuziaste formate din tot funcționarii Administrației Financiare, în localul acestei instituții a avut ori o călduroasa sărbătorire a victoriei în alegeri a Frontului Democrației Populare. A luat cuvântul din partea aleșilor la Iași tov. Emil Șușman care a început prin a arăta însemnătatea uriașă a acestei victorii electorale arătând că ea a izvorât din încrederea poporului în regimul de democrație populară. Vorbitorul trece apoi in revistă înfăptuirile forțelor politice populare și arată că aleșii poporului vor lupta ca să aducă la îndeplinire programul manifest al F. D. P-ului. In cadrul acestui program, tov. Susman subliniază noua reformă fiscală pe care o vor Înfăptui forțele democratice. Tovarășului Susman i-a răspuns din partea funcționarilor instituției tov. C. Spiegîer care își ia o serie de angajamente în numele acestora. ISPORT. Astăzi după amiază GFR Iași-Danubiana Roman Caravana ieșană a plecat la campionatele naționale de ping-pong Ziua de 28 Martie, ziua care a consfințit victoria Frontului Democrației Populare, a însemnat pentru întreaga lume sportivă, prin entuziasmul manifestat, o adevărată sărbătoare. Victoria întregului popor muncitor este și victoria întregului tineret sport , care și-a încununat o etapă de luptă pe drumul de popularizare a sportului în massele largi ale tineretului. Din toate colțurile Republicii, sportivii ce au contribuit cu dragostea lor nemărginită la victoria Frontului Democrației Populare, vor culege roadele oferite de un sport sănătos ce va cunoaște cea mai mare desvoTare în Republica Populară Română. Amenajarea de parcuri, prevăzută în noua Constituție, va angrena în vieții sportive tot circuitul tineretui ținut până mai ori în întunecimea fabricilor sau umezeala școlilor. Dar nu numai atât. Profesionismul ale cărei consecințe sunt prea bine cunoscute de toți sportivii amatori va fi cu desăvârșire lichidat. Astfel sportul din Republica Populară Română va scăpa de cel mai aprig dușman în drumul dezvoltării sportului de masse. Iată deci perspectivele ce se deschid sportului românesc prin victoria Frontului Democrației Populare, iata dece victoria întregului popor dela 28 Martie, va lumina calea sportului In slujba masselor populare. CER lași încârsteșii Danubiana Roman Astăzi după amiază pe stadionul „23 August” în cadrul campionatului B. CFR Iași întâlnește într-un match cu oarecare tradiție, echipa romeșană Danubiana. Ieșenii își amintesc de faimosul joc furnizat de cele 2 echipe în cadrul Div. Naț C când ca și acum, prin poziția asemănătoare în clasament, erau într’o continuă rivalitate. Tot pentru acelaș motiv, partida de astăzi după amiază se anunță viu disputată. Feroviarii ieșeni care posedă o dispoziție bună de joc sunt favorizații partidei. CFR Iași va alinia, după toate probabilitățile, următoarea formație : Costaș, Bathory-Diaconescu, Fălticeanu-Scutaru-Savic, Toni - Cuc-Petrescu - Bârzan- Vechiu. In deschidere Campionatul de juniori programează match-ul între Macabi și C.F.R. Iași. Caravana ieșană a plecat din searaa Campionatele naționale de ping-pong Campionii ieșeni la tenia de masă au plecat din seara spre București, unde vor participa în Campionatele Naționale de la 1 Aprilie. Caravana ieșană este formată din : Albin M., Sorin Brăescu și Puiu Bogza, E ehipa Marathonului) pentru proba pe echipe. Albin M., Sorin Brăescu, Ulrich I., și Puiu Bogza, pentru proba individuală, și cuplinte Brăescu-Bogza și Abin-Ulrich pentru proba de dublu domn:. AG. I. Muncitorii de la Depou au construit un elevator Echipa de muncitori a tovilombic Gh. de la Depou nu mai cunoaște odihnă de când și-a fixat ca sarcină să construiască în cinstea Marei Adunări Naționale un elevator. Lucrând în condițiuni grele, echipa formată din 5 muncitori au fixat în pământul noroios la 3 metri adâncime 25 piloni, ca temelia zilnic muncitorii au prestat pentru acest lucru câte 2*3 ore voluntare însumând până acum 280 ore. Elevatorul cu care se lu*cra înainte nu mai putea să corespundă necesităților, și prin întrebuințare la maximum se strica mereu, ivindu-se astfel nevoia ca muncitorii să încarce cu lopata locomotivele. Trebuie să subliniem că muncitorii au făcut acest elevator din piese ce erau considuate nefolositoare și numai 20 la sută din piese au fost furnizate de Administrație. Proba făcută zilele trecute a reușit din plin. Iată și pe muncitorii care compun această echipă și au muncit în afara orelor de program, ore suplimentare: Zosachie Gh., Constantinescu Ilie, Moșneagu M., Lăcătușu» Bulhac. Elevatorului îi mai trebue turnat încă o parte de beton la temelie pentru a putea fi pus în funcțiune. Phoenix: „I Unde începe și unde se termină lupta pe care o conduc savanții sovietici pentru învingerea naturii, smulgerea secretelor pentru ei și pentru desăvârșirea unei științe care să lucreze pentru omenire, e foarte de definit. Ea izvorăște greu din însăși viața omului sovietic și face parte integrantă din desfășurarea ascensiunii sale spre progres. Iar cunoștințele pe care le luăm noi prin diferite manifestăr , broșuri, reviste, filme despre viața, episoadele de luptă succese, descoperiri și muncă încordată, nu sunt decât scurte scânteieri pe care le cuprindem sporadic din această uriașă încleștare a savantului sovietic în drumul său anevoios. El luptă pentru îmbunatățirea vieții tuturor, și deci și pentru îmbunătățirea propriei sale vieți, pentru propria sa fericire și bunăstare. Imaginea acestei societăți în care oamenii sunt legați printr-un simț colectiv al răspunderii de unde rezultă comuniune de gândire și efort, imaginea aceasta dinamizată ne-o prezntă „In numele vieții". In cunoscuta sa cuvântare a discuțiile în jurul lucrărilor lui Alexandrov : „Istoria Filosofiei Occidental", A. A. Jdanov spune : „In societatea unde sunt lichidate sovietic ®* clasele antagoniste, lupta între ceea ce este vechi și ceea ce este nou și deci desvoltarea de la inferior la superior nu se produce sub formă de luptă între clasele antagoniste sub formă de cataclisme cum se petrece sub regimul capitalist ci sub forma criticii și autocriticii, care constitue forța motrică adevărată a desvoltării noastre, o armă puternică în mâinile partidului. Aceasta este desigur o nouă formă a mișcări, un nou tip al desvoltării, o nouă lege dialectică“. Și prin teza ce o susține, prin desfășurarea conflictului său, filmul de fața ilustrează concludent cele de mai sus. Punând, in cursul acestei uriașe lupte științifice, față în față pe cei slabi, toți, pe cei ca tind să șovărțină această societate în loc și pe cei ce prin efortul lor disciplinat și consecvent, prin încrederea neclintită în reușita acestui efort izbutesc în muncă, scenaristul scoate în evidență tot ce este mai bun în societatea sovietică, elementul permanent, activ și dinamic care duce societatea la victorii. Și în această lume de elan și curaj se vede clar că scurtele momente de slăbiciune sunt depășite de erou prin forța pe care i-o dă învățătura lui Lenin și Stalin care constitue un imens rezervor de putere. Aceasta este tematica centrală a filmului: depășirea a tot ce este rămășiță, așa^ Cronica cinematografică NUMELE VIEȚII“ y-*V