Lupta Moldovei, octombrie-decembrie 1948 (Anul 4, nr. 684-760)

1948-10-01 / nr. 684

CARNET TEATRAL Deschiderea nouii stagiuni a Teatrului Național din Iași va avea loc Sâmbătă 16 Octombrie crt. la orele 20 cu puternica dramă sociali la șapte tablouri, „Omul din Ceatal" de Mihail Davidoglu. Piesa, în distribuția căreia intră peste 25 de persoane, se află în faza repetițiilor finale. Decorurile piesei vor fi semnate de Mircea Matcaleofi și după ce acum o lună în urmă au fost în mare parte revizuite, sunt și ele gata, la fel ca cele pentru încă trei patru piese înscrise in repertoriul actualei stagiuni teatrale. Reparațiile din exterior ale clădirii teatrului, pentru executarea cărora s’au primit fondurile necesare din partea Ministerului Artelor și Informațiilor, continuă intr'un ritm mai grăbit și urmează a fi încheiate spre finele primei jumătăți ale lunii Octombrie a. c. Planul de muncă fixat de colectivul artistic, administrativ și de serviciu al Teatrului Național pentru perioada 23 August-7 Noembrie cât, a fost în unele puncte realizat și chiar depășit. Deplasările în județ ale echipelor artistice al căror număr fusese stabilit inițial la opt, a fost până în prezent în trecut, actorii ieșeni efectuând zece ieșiri pe teren în cadrul cărora au susținut: Împreună cu „Doina Moldovei“ sau „Filarmonica Moldovei“ programe artistice din ce în ce mai în măsură să evidențieze pașii ce se fac în acțiunea de strângere a legăturilor cu massele muncitoare de la orașe și de la sate. Ori după amiază o echipă artistică a Naționalului ieșan, împreună cu Filarmonica Moldovei a prezentat la fabrica Țesătura Iași un al doilea festival pe care, după succesul de săptămâna trecută, textiliștii l-au solicitat cu toată stăruința, dovedind dorința lor vie de a gusta cât mai din plin din binefacerile artei. Pentru viitoarele deplasări la sate și în fabrici actorii ieșeni au început zilele trecute repetițiile la piesa „O femeie adevărată“, recent publicată în Caietul Cultural al C. G. M-ului. Angajamentele luate de personalul artistic și tehnic până la 7ecembrie crt. au fost până în prezent duse la îndeplinire și în ce privește amenajarea foyerului și punerea la punct a instalației de electricitate. Aceasta arată că atunci când munca e dusă în mod organizat și după pian, angajamentele devin fapte. Se impune ca, ținând seama de modul în care au fost dobândite rezultatele în aceste sectoare de muncă, forul diriguitor al reparării Teatrului să-și planifice de aga manieră activitatea, încât, până la 16 Octombrie crt. când se deschide stagiunea, lucrările începute la exteriorul clădirii teatrului să fie sfârșite. Duminica trecută la Șirote, actorii Naționalului ieșan au jucat comedia „O cerere în căsătorie“ de A. Cehov, programul fiind întregit de către Filarmonica Moldovei. artistic a fost repetat a doua zi Luni Septembrie crt. la Atelierele C. F. R. Nicolina, Filarmonica Moldovei care a început de o lună de zile repetițiile pentru noua stagiune muzicală, urmează să-și inaugureze seria spectacolelor în jurul datei de 15 Octombrie crt. Un exemplu pe care artiștii Naționalului ieșan ar trebui să-l urmeze este acela al actorilor de la Teatrul Național din București, unde, pentru o cât mai substanțială pregătire a spectacolelor, secretariatul literar al teatrului s’a angajat ca pentru fiece piesă ce va fi montată, să strângă din vreme material informativ și documentar spre a fi pus la îndemâna actorilor, direcției de scenă, regiei și pictorilor decorativi. Acelaș festival Ne scriu corespondenții sates. Muncind mai bine, comuna Ciurea a câștigat întrecerea cu com. Bucium Cu prilejul campaniei treierișului cetățenii comunei Ciurea au fost chemați la întrecere de către cei din comuna Bucium. La data de 15 Sept. com, Ciurea a terminat treierișul câștigând astfel întrecerea. Două lucruri sunt demne de remarcat pe marginea acestei întreceri. Pe de o parte faptul că cei din Ciurea au terminat de treierat înaintea celor din Bucium, cu toate că primii nu dispuneau decât de o singură batoză și aveau ca treierat o suprafață mai mare decât locuitorii comunei Bucium, pe de altă parte văzând rezultatele obținute în munca Mobilizați in muncă de către organizația de Partid din comună, țăranii muncitori din Prisăcani au început refacerea șoselii ce trece prin comună. In acest scop, timp de trei zile, locuitorii satului au transportat în mod voluntar o cantitate de 750 m, c. de balastru de la Prut și au pornit lucrările de refacere a șoselei, care sunt în curs de executare. Țăranii îi dau zor cu lucrul pentru a isprăvi șoseaua înainte de începerea strângerii recoltei de pe câmp. Tineretul din Prisăcani a ajutat la refacerea școlii din Satul Nou Din dorința de a ajuta și grăbi punerea în funcțiune a școlii primare din Satul Nou, tineretul sătesc din com. Prisăcani a organizat zilele trecute o reușită sera treierișului de către comuna Bucium, se vede limpede cum țărănimea muncitoare din această comună a obținut în timpul întrecerii rezultate mai bune în muncă decât în perioada anterioară. Deci și cei ce au câștigat întrecerea cât și ceilalți, prin munca lor au sprijinit îndeplinirea treierișului și colectărilor. Pe drept cuvânt, Ciurenii au cu ce se mândri, dar ei trebuia să ia în seamă și hotârîrea Buciumenilor de a câștiga întrecerea la primul prilej. A. POPESCU corespunare urmată de o horă țărănească. La serbare a participat un mare număr de săteni, strângându-se suma de 3500 lei. Banii au fost donați școlii primare din Satul Nou spre a fi folosiți la văruitul și înprejmuitul cu gard al școlii. ALEX. N. CHIRIAC coresi. Prin muncă voluntară Se reface șoseaua comunală din Prisăcani Convocare Toți membrii Sindicatului Mixt—resortul ziariști—sunt convocați a lua parte la ședința plenară care va avea loc Joi 30 Sept. orele 17 la sediu Sindicatului din Palatul Consiliului Județean Sindical. Având în vedere importanța acestei ședințe, prezența tuturor membrilor este obligatorie. Țăranii din comuna Priacani Jud. Iași au terminat treerișul Prin buna organizare a muncii ’■ deferită comisiunei locale da fraeriș și colechivi îndrumați de Porto care a lamurit sătenii în tot tmpul cam* Deniei de freer, țăranii din Prisăcani au trminat freerișul pe data de 14 Septembrie 1948. De aici batoza a placat în comuna Poeni Jud. Iași pentru a ajuta la trcerișul recoltei plugurilor de acolo și a le da astfel puința de a porni mai repede însâmânțările. ALEX. N. CHIRIAC ecresp. LUPTA MOLDOVEI Ce să citim Nina Emelianova. Patru primăveri Această carte recent apărută în Editura „Cartea Rusă“—Colecția literatura pentru toți — conține două povestiri în care se oglindește viața oamenilor sovietici. Autoarea lucrării descrie în aceste povestiri pline de miez viața unei famili din capitala U. R. S. S.-ului începând de la primele zile ale războiului împotriva hitlerismului până la glorioasa victorie. Este vorba de ofițerul superior Serghievici și familia sa, căreia războiul i-a răscolit viața pașnică. In vreme ce maiorul Serghievici dă dovadă pe front de o vitejie nemaiîntâlnită, soția lui, Polina,rămasă acasă, simte din zi în zi cum în sufletul ei crește și prinde viață dragostea pentru toți cei ce-și dau suprema jertfă pentru apărarea Patriei. Se mărește din ce în ce mai mult solidaritatea ei cu toți oamenii muncii care nu precupețesc nimic muncesc, luptă și așciteaptă cu încredere biruința. Conștiința trezită în cugetul Polinei o face pe aceasta să fie tare. Și îndure eroic toate greutățile ,și să muncească din răsputeri în fabrică, apărând cu dârzenie, milioanele sovietice, viațitatea copiile decursul totui patru ani, paturi ce trec una tur, entuziast ieste susținut di amantu unui mai alefelant. Mk V . •> intensificat la amintirea tatălui căzut în primele zile ale războiului în vreme ce încerca să salveze un tren de răniți. Lipsurile apăsătoare și primejdiile de care au parte în tot acest timp locuitorii Moscovei, în loc să le slăbească curajul și apropie ,>i face mai uniți, mai solidari în dârza lor rezistență care va fi până la urmă încununată de victoria strălucitoare asupra dușmanului din primăvara anului 1945, când familia maiorului Serghievici își reia viața pașnică, mai bogată în dragoste și înțelegere ca în trecut. Este o carte care zugrăvește în culori vii felul în care locuitorii Moscovei ca și cei ai întregii Uniuni Sovietice cultivă sentimentul lor de datorie pentru patrie. ie ie Milet (urmare din pag. înneață venea la lucru, se descălța, sufleca pantalonii peste genunchi și îndura la jungheturile din gresne. Simțea cum pe zi ce trece în cheeturile picioarelor deveneau mai șubrede. Cine oare o să-i intocuiască? In orice caz, unul voinic, tânăr. Ce vor face însă copii lui? A venit o zi mare pentru toți muncitorii. Patronul și directorul au fost alungați din fabrică. A fost instalat director nou un muncitor inimos și priceput. In scurtă vreme s’au schimbat multe în fabrică, iar Gavriloiu și cei care lucrează cu el la secția poker au primit cisme de cauciuc. [[finele ținute iertpilin și au început lucrul (urmare din pag, la) plugul, trebue să însămânăm nu glumă]. In felul acesta Creangăou din Șipote își manifestă față de Râșcanu I. grija pentru reușita deplină a însămânțărilor. Uneltele țăranilor săraci sunt reparate de către echipele de muncitori Erau însă [destui țărani ale ]căror tinete râmâseseră cu un beteșug. Ar fi stat și el cu bucurie să privească și să asculte cele ce se petreceau pe scenă, iată-i că s’au grămădit cu toții Intr’un colț al oborului împrejurul unor oameni ce tot bocăteau într’una. — „Oare ar costa scump, să facă o roată la plug mi-i îambeteaga“ se interesau destulă îngrijorare un ăran nu prea arătos. Altul de lângă ei prinse 1 râde de abinelea : — „ Bre Ursache, prin orba asta faci laza Porului de râstundă Intrabă roata că aici lucrează fără parale o echipă de muncitori veniți de la așa. Ursache a tuli repede după roată, iar cei cărora i se reparase ba un fel de plug, ba una, ba alta, tot netezeau în mână unealta , mulțumeau muncitorilor și plecau la treburile lor. Costache Iftode din Șipote luă în mână ferul de plug și spuse către muncitorii din0ecipă : „In loc de hodină, voi ne ajutat cu munca voastră să avem unelte bune. Mâini în zori îi dați zorin fabrică, să iasă ba pânză, ba cue, ba pluguri și alte câte trebuesc. Dacă-i așa, apăi și noi nu ne-om lăsa mai moale, în zori toți țăranii oreș la arat și însămânțat“. Roadele obținute prin agricultură științfică, ajutorul frățesc pe care clasa muncitoare îl dă țărănimii muncitoare, preocuparea regimu ui democratic popuar de a ridica nivelul cu turn al truditorior de pe ogoare, ușurâile aduse in viata și munca țărănimii muncitoare, toate acestea fac ca țărănimea trudnică să-și însușească o nouă atitudine față de muncă. Apreciind just efortul clasei muncitoare și al Partit du ut el conducător pentru bunăstarea ceor ce muncesc și pentru tăria regimu ui democratic popular, țărănimea muncitoare urmează cu fidelitate drumul trasat de Partid. Ea strânge și mai mut alianța cu clasa muncitoare și aceasta o dovedește preocuparea contnuă și munca ei neprecupețita pentru îndeplinirea premul de însămânțare. Din Tara Socialismului Lărgirea ratele cooperativelor din orașul regiunea Mossicovei Comitetul Executiv al Consiliului municipal din Moscova a luat hotărîrea de a lărgi considerabil rețeaua de cooperative din orașul și regiunea Moscova. In a doua jumătate a anului curent vor fi deschise la Moscova 40 de cooperative noui. Același număr de cooperative vor fi deschisa în centrele industriale din regiunea Moscovei. 325.000 tractoare pentru agricultura sovietică In cursul planului cincinal post-belic (1946-1950) agricultura Uniunii Sovietice va primi cel puțin 325.00Tractoare și mașini agricole în valoare de 4 miliarde 500 milioane ruble. In cursul actualului plan cincinal vor fi construite în U.R.S.S. 950 nouă stațiuni de mașini agricole și tractoare, care vor lucra ogoarele colhozurilor. Ce este „Biblioteca învățătorului“ Pentru a veni în ajutorul învățătorilor, Editura pedagogică a Ministerului Instrucțiunii Publice din Republica Federativă Rusă editează anul acesta „Biblioteca învățătorului”. Această colecție va cuprinde diferite cărți consacrate problemelor pedagogice sovietice și metodologiei predării diferitelor materii în școlile primare și secundare. Intr-un volum special au fost concentrate ideile lui Marx și Engels despre educație și instrucție. De curând au fost tipărită cărțile 1 „Ideile pedagogice ale lui Cernîșevski", „30 de ani de școală sovietică", „Școala sătească“ și altele. Tirajul total al „Bibliotecii învățătorului este de 1325000 exemplare. Editura mai tinerește pe lângă această colecție, diferite cărți de literatură și pedagogie într’un tiraj de 3 milioane exemplare. Intr'un singur an Ucraina și-a dublat producția de zahăr In Ucraina strângerea recoltei de sfecla de zahăr se desfășoară în plin. Prelucrarea zahărului a fost începută în fabricile din regiunile Harkov, Kameneț,Podolsk și Vinnița. A intrat în funcțiune și fabrica de zahăr cubic din Suma, reconstruită de curând. In întreaga Ucraină au fost reconstruite în acest an si uzine mari pentru prelucrarea zahărului. Producția zilnică a uzinelor de zahăr din Ucraina s-a mări, în comparație cu anul 1947, aproape de două ori. In Uzbekistan a început prelucrarea bumbacului din noua recoltă Fabricile de bumbac din Uzbekistan au început prelucrarea bumbacului brut din noua recoltă. Fabricile textile din Uniunea Sovietică au primit primele zece vagoane fire de bumbac. In urma instalării unui mar număr de mașini noui, producția fabricilor pentru prelucrarea bumbacului, a crescut anul acesta cu 8—10 la sută. Uzinele de uleiuri vegetale din Uzbekistan au început fabricarea uleiului din semințe de bumbac. I SPORT ! In preajma [inNiMn ililiie ie illelii care au loc Sâmbătă și Duminică la Iași Viața intensă sportivă pe care tânăra noastră Republică o trăiește din plin în ultima vreme, a avut urmări firești în toate sectoarele de activitate sportivă, iar performanțele și rezultatele excelente înregistrate, continuă a fi viu comentate de către toți tinerii iubitori de sport. „Cupa Unității Tineretului“ și recentele campionate atletice internaționale desfășurate la București cu prilejul inaugurării grandiosului „Stadion al Republicii” au arătat în chip concludent drumul pe care a pășit sportul în Republica noastră Populară. Armata, trezită la o viață nouă și îndepărtată din bârlogul vechii mentalității are și ea astăzi posibilitatea să se afirme în sport, contribuind în același timp alături de celelalte organizații de masă la difuzarea sportului în rândurile tineretului. Astfel, în zilele de 2 și 3 Octombrie, vor avea loc 5« orașul nostru Campionatele Militare Regionale de Atletism, manifestații în care vom avea prilejul să vedă pe ostașii de tip nou alor» gând, sărind sau aruncând, întărind lozinca, primii in armată, sunt și primii sport. In cursul desfășurării pro*belor, vom avea ocazia să admirăm pe caporalul Rust Theodor din Suceava, o revelație a C. U. T. campion național la aruncarea grenadei, fruntașul Belinschi din Roman, campion național militar la proba de 800 m, plat și tineri militari care s’au remarcat cu prilejul altor concursuri și care așteaptă cu nerăbdare zilele de 2 și 3 Octombrie pentru a realiza noui și valoroase performanțe. Tuturor câștigătorilor acestor campionate li se vor decerna numeroase premii cum ar fi de pildă ceasuri de mână, tricouri, echip** mente și altele. Pentru această sărbătoare a atletismului militar din Moldova s’au făcut pregătiri intense, care vor asigura buna desfășurare a campionatelor. LL MARINACHE Carnet sportiv Atlet** ieșeni pârtiei* pă ea campionate militare In cadrul campionate» militare de atletism care vor avea loc Sâmbătă și Dumincă la Iași, vor concur* hors-concours toți atleții ie*țșeni care s'au remarcat cu prilejul „Gupei Unității Tineretului“, intrarea gratuită e campionatele de Sâmbătă și Duminici. In dorința de a acorda fiecărui iubitor de sport posibilitatea de a viziona campionatele militare de atletism, intrarea va fi absolut gratuită. Armata acordă o mare importanță acestor campionate. Dovada o constitue intensele pregătiri care se fac pentru a asigura condițiile optime tuturor concurenților. Se vor instala pe stadionul „23 August“ megafoane care vor anunța desfășurarea programului. * Sindicatul Textil a dispus in cadrul unui match de foot-ball de C.F.R. NI (0-0) iar Sindicatul Constuctori de Metalochimie cu 5—0 (1—0) Reconstituirea Districtului de foot-ball Marți seara a avut loc reconstituirea Districtului de foot-ball Iași, cu următoarea componență : Diaconu, secretar, Roșca V., organizatoric, Pușcașu, adtiv, Drăgan O., tehnic, Anghel I., presă și propag* R-dul escu I., arbitri și Dr. Grădinaru, antrenori: Șoimii P. Iloaiei— Macaby 1—0 In ședința de Marți d. a. t districtului de foot-ball s’a judecat contestația introdusă de Macaby împotriva jocului cu Șoimii Podulloaiei. După lungi dezbateri s’a omologat rezultatul h* ului cu 1— 0 în favora Șoimilor (P. Iloaiei)