Lupta Moldovei, iulie-septembrie 1950 (Anul 6, nr. 1211-1288)

1950-07-01 / nr. 1211

Organ al Comitetului Județei P. w. R, Iași și ai Comitetelor Provizorii Județean și Orășenesc Armata partizanilor păcii crește neîncetat Oamenii muncii din lumea întreagă, doritori de pace, au primit cu o deosebită satisfacție recenta declarație a Sovietului Suprem al URSS, prin care acesta declară unanima sa solidaritate cu Apelul de la Stockholm pentru interezicerea armei atomice, armă de exterminare în massa a omenirii. < . Poporulsovietic, prin glasul reprezentanților săi, a adus astfel un nou și uriaș aport la cauza apărării păcii, întreaga omenire progresistă a salutat declarația istorică a Sovietului Suprem al URSS, care spune: c .1 „Exprimând [Voința nestrămutată de pace a poporului sovietic, Sovietul Suprem al URSS declară că este gata să colaboreze, cu corpurile legiuitoare ale altor state la elaborarea și punerea lîn aplicare a măsurilor necesare pentru inducerea la îndeplinire a propunerilor Comitetului permanent al Congresului mondial al partizanilor păcii”. < 1 . Această declarație netă dărâmă orice încercare ipocrită a ațâțătorilor la război de a se ascunde în fața răspunderii de pregătitori a unui nou război. (Vinovați de ațâțarea conștientă la un nou măcel mondial sunt cei care alocă pentru cheltuielile militare 50, € 0, 70 la sută din bugetul țării, condamnând în acelaș timp popoarele la mizerie, foamete,șomaj. Vinovați de pregătirea conștientă a războiului sunt cei care înarmează Spania lui Franco, Germania Occidentală, cei care plănuesc transformarea întregii Europe occidentale, într'un Vast șantier de război, care să dea armele și soldații de care imperialismul american are nevoie ca să cucerească lumea. ții vinovați de ațâțare la război sunt cei care refuză să primească delegații a 800 milioane de oameni, care vin să spună cuvântul popoarelor doritoare de pace; cei care persecută, arestează, judecă în mod ilegal pe fruntașii luptei pentru pace din Franța, Italia,Statele Unite, numai pentru că aceștia reprezintă voința masselor largi ale populației i acestor țări.; T. ; Vinovați de război sunt cei care ințâță focul [războaielor coloniale,trimițând,armament clicilor [reacționare, urâte de popor, j pentru a-și asigura „sursele de mare și prime strategice. cf . : 11 Iată cine sunt cei Vinovați de război. Declarația istorică a reprezentanților poporului sovietic pune pe imperialiști americani și pe guvernele lor din țările Europa și decidentale în situația de a răspunde clar dacă sunt sau nu pentru pace. Dacă iți tergiversează acest răspuns, — pentru că un răspuns la această întrebare ar desvălui întregii lumi adevărata lor față, popoarele din aceste țări și din întreaga lume răspund în masse tot mai mari la Apelul păcii. Ele răspund semnând și solidarizându-se cu acest Apel, care reprezintă voințeor de a-și cruța copiii și vei înșiși de un nou și mai groaznic măcel mondial. Zilnic sosesc știri care arată că, în toate colțurile lumii, oamenii simpli semnează cu avânt Apelul păcii. Intr’o singură lună au semnat 11 milioane de chinezi, peste 17 milioane(93 la sută) din populatia Republicii Democrate Germane,și alte zeci și sute de mii de semnături s’au strâns în Franța, Italia, America ,Latină,Belgia, Finlanda și alte țări. în condițiile unei persecuții fățișe, partizanii păcii sau strâns peste 2 milioane, semnături în Germania Occidentală. In Grecia a fost'creat un 'comitet al partizanilor [păcii |Care duce campania pentru semnarea Apelului den Stockholm țn conturiile unei crunte ilegalități. . . ți Toateaceste fapte dovedesc că armata partizanilor păcii firește neîncetat, cuprinzând tot mai largi masse de oameni de toate categoriile sociale și de toate credințele politice. Declarația istorică a Sovietului Suprem, care spune: " ‘ 1 . „Sovietul Suprem al URSS își exprimă convingerea că Guvernul Sovietic, pare duce o acțiune consecventă pentru pace și colaborare între popoare, va continua și de aici înainte să idudă cu fermitate și perseverentă această politică de relații pașnice și prietenești între popoare, să întreprindă măsurile necesareprin Organizația Națiunilor Unite și să folosească toate celelalte Clăi în vederea asigurării păcii i generale și securității internaționale” constitue un „angajament solemn al poporului ,și statului sovietic, de a continua cu consecventă politica „stalinistă de pace în întreaga lume. Urmând exemplul Uniunii Sovietice, partizanii păcii din întreaga lume își intensifică lupta pentru atingerea mărețului lor scop: Apelul de la Stockholm să devină hotărîrea întregii omeniri, unită într’o singură voință, de a înfrânge planurile monstruoase ale imperialiștilor, de a asigura pacea și viitorul fericit al popoarelor din toate țările lumii. I Serbarea de sfârșit de an a școlilor din Iași Duminică dimineața la oră 8 într'un cadru festiv va avea loc la Parcul Sportiv ,,23 Augiuist“ serbarea de sfârșit de an a tuturor școlilor medii și elementare din Iași. Cu această ocazie vor fi evidențiate școlile care s-au distins în munca de pregătire a examenelor, în ceeace privește activitatea elevilor, munca în colectiv a corpului didactic, etc. De asemeni vor fi evidențiați cei mai buni elevi la învățătură din cursul acestui an școlar. Elevii ieșeni vor executa un frumos și variat program artistic. Un program artistic sportiv special va fi executat de către pionierii ieșeni. ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- . _ " 1 la numărul de astăzi ! ! Samoa a Actul de acuzare în procesul U f* ' grupului de spioni și trădători hiaia I8S ® în slujba spionajului imperialist Pag. IV-« Anul VII alHI ! Comemorarea . , victimelor masacrului fascist 4 pagini 4 le/ din 29 Iunie 1941 Pag. Ill-a Zie de medicale româno-sovietice la Iași ___________ Referatele prezentate In cadrul zilelor medicale româno - sovietice s-au ținut la Iași o serie de referate din literatura medicală sovietică. Astfel în cadrul secției de Igienă s-au ținut următoarele referate: „Contribuții la studiul teoriei și practicei în ocrotirea sănătății publice în URSS”, „Tratamentul tuberculozei dermice cu vitamină D. 2“, „Contribuția școalei sovietice în malarie și parazitologie“, „Problema tratamentului preventiv al sifilisului din articolele cecetătorilor sovietici I. M. Snovschii și L. A. Steinbuch“, „Despre orientarea teoretică șî practică a igienii muncii la noi pe baza învățăturilor sovietice“. In cadrul secției de chirurgie au fost programate 12 referate dintre care au fost ținute „Realizările științei sovietice în Obstetrică”, „Contribuția școlii sovietice în studiul tulburărilor oculare“, „Contribuția școlii sovietice în ORL“, etc. . A mai avut loc ședința de referate din literatura medicală sovietică la secția boli interne și la secția de Pediatrie unde s’a arătat excepționala ocrotire a mamei și copilului în URSS.Ședințele de referate din literatura medicală sovietică au fost urmărite cu mult interes de membrii corpului medical din Iași care și-au arătat recunoștința față de cuceririle înaintate ale științei medicale sovietice îndrumătoare a științei medicale din R. P. R Pentru o molii impelșuenta Bătălia recoltatului este în toiu la G.A.S. Hermeziu încă dela 26 iunie, când primii muncitori dela secția din Hermeziu a Gospodăriei Agricole de Stat Popricani au început să secere primele brazde de orz, o însuflețire cu totul neobișnuită a cuprins viața Gospodăriei. Recolta îmbelșugată pe care o strâng este rodul muncii lor, cu mijloace avansate, iar aceasta va întări acum economia Patriei, le va îmbunătăți viața. Secerătoarea a secerat și legat până acum snopii de pe o suprafață de 12 ha., iar în urma ei mai multe femei și tineri îi strâng și ii așează cu grijă in clăi. Totul este bine organizat și orânduit la ei pentru a termina această treabă până în două zile când va începe secerișul lanului de grâu,ce sa află în imediata apropiere. Tot atunci tractoarele vor începe desmiriștitul. Pregătirea și organizarea centrelor de recepționare a cerealelor în județul Iași In baza sarcinilor trasate prin Hotărirea CC al Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului, Comisia Județeană de colectare a trecut la organizarea și amenajarea a 15 centre de colectare pe cuprinsul județului Iași. Aceste centre vor funcționa în comunele: Larga Jijia, Pol. Iloaiei,Tg. Frumos, Belcești, Sârca, Beidiu, Șoldana, Vlădeni, Bivolari, Șipote, „1 Mai“ și Geniu cu patru centre. Reparațiile la depozitele acestor centre care vor avea o capacitate totală de 21.000 tone au și început; 10 din ele vor fi terminate până la 1 Iulie, iar restul până la 15 Iulie. Odată cu reparațiile se execută și desinf setatul, precum și pregătirea Instrumentelor și aparatelor necesare receptonării cerealelor. „Să fim cu ochii în patru la uneltirile chiaburilor" Bine cunoscut li © țăranilor muncitori din satul Brătuleni comuna Uricani, chiaburul Bucur Alexandrescu. Acesta dimpreună cu tatăl liui, fost vechil pe moșia lui Morțun Stârcea vlaga muncii țăranilor săraci și mijlocași. Prin aceste mijloace și-a agonisit el 3,5 ha. vie și livadă, 9 ha. teren arabil, 2 ha. fântote etc. O avere mare, dar care nu i-a oprit însă pofta de a stoarce mereu noui profituri. ( Iătă-1 de exemplu, cum a tot amânat © I predarea cotei de porumb la colectarea din anul trecut și pe care nu a predat-o nici până astăzi. In acelaș fel caută el să procedeze și cu contribuția în muncă cu atelajul pe care-l are, iar astăzi chiaburul încearcă o nouă ticăloșie: aceia de a nu declara întreaga suprafață de teren ,pe care o are, aceasta, pentru a fi impus la colectare, cu o cotă mai mică. Astfel el a declarat că posedă numai ha teren și pretinde că fâna.țul îi intră în această suprafață. Comitetul Provizoriu Comunal, dând dovadă de lipsă de vigilență, nu a mai cercetat în amănunțime situația lui. Țăranii muncitori din satul nostru, cărora acest chiabur l-e bine cunoscut, îl demască însă și cer Comitetului Provizoriu ca să ia cele mai serioase măsuri împotriva lui PETRU ALEXA coresp. „Vom preda cu cinste și în timp cotele la colectare“ In comuna Coarneie Caprei organizația de partid și Comitetul Provizoriu au mobilizat din timp țărănimea muncitoare din comună pentru pregătirea campaniei de recoltare și colectări. In întreaga comună prașil a doua a porumbului este acum pe sfârșite. Intre timp a au fost reparate mașinile de treeratela jele și s-au distribuit coase și seceri. Deasemeni au fost pregătiți valarii, paznicii și delegații de batoze. In ultimile zile s-a trecut și la pregătirea ariilor. Prin echipe special organizate și bine pregătite se distribue acum obligațiile pentru colectare. Țăranii muncitori le primesc cu însuflețire și cu hotărârea de a preda cu cinste ge la timp cota către Stat. MANEA I. VASILE ! coresp. \ Tot mai mulți țărani muncitori contractează cu S.M.T. Prin munca de lămurire dusă de organizația de Partid și Comitetul Provizoriu al com. Șipote, în ceia ce privește lucrarea pământului cu mașinile S.M.T.-ului, țăranii săraci și mijlocași din satul Iazu-Vechi com. Șipote au înțeles importanța folosirii acestor mașini în cadrul luptei pentru o recoltă îmbelșugată. In această privință ei s’au convins și practic prin roadele pe care unii din ei le-au obținut anul si trecut. De aceia numai în ultimele două săptămâni au încheiat contracte cu S.M.T.-ul pentru desmiriștiri și arături de toamnă peste 89 țărani muncitori, având o suprafață totală de 120 hectare. , a. h GH. ANCUȚA . • coresp. O strălucită victorie a Armatei Populare a R. P. D. Coreene Eliberarea orașului Seul PHYONGYANG, 29 (Agerpres). — TASS transmite: In dimineața zilei de 28 Iuni, la orele 11:30, Armata Populară a RPD Coreene a eliberat complect orașul Seul, capitala Republicii. Unități ale Armatei Populare și detașamente de securitate continuă să urmărească pe Inamic, care se retrage în dezordine spre Sudul țării. In legătură cu eliberarea orașuilui Seul, Kim Ir Sen, președintele Consliului de Miniștri, al RPD Coreene, a rostit un discurs la radio, felicitând pe soldații și ofițerii Armatei Populare pentru această nouă victorie strălucită Kim Ir Sen a felicitat de asemenea pe locutorii orașului Seul, cu prilejul eliberării lor de sub jugul elicii reacționare a lui Sung Man Rhee. Chemând pe locuitorii orașului să refacă capitala cât mai grabnic și să i restabilească ordinea. Kim Ir Sen a declarat că guvernul a numit pe ministrul de justiție al RPD Coreene, Lin Syn Yi P, ca președinte provizoriu al Comitatului popular al orașului Seul. Kim Ir Sen Populația din Coreea de Sud întâmpină cu entuziasm armata populară a R. P. D. Coreene CMicâ din Mnflamentulii armatei Populare a R.P.D. Coreene Phyongyang 29 (Agerpress) Tass transmite: , , , 1 Potrivit [comunicatului publicat de Comandamentul Armatei Populare a Rep. Populară Democrate [Coreene, până în ziuade 25 iunie orele 3 p. m. forțele armate populare și detașamente de securitate ale Republicii au înaintat până la 10—15 km. în interiorul teritoriului Coreei de Sud, iar în dimineața zilei de 26 lunid unități izolate au înaintat până la 20—25 km. la Sud de paralela 38. \ . In [cursul luptelor, trupele Armatei Populare și detașamentele de securitate ale Republicii iau eliberat complect Sudul districtului Yenbek, pu orașele Kaisen și Delangan, precum și regiunile învecinate Ongin, Kannen, Rihang și Surentan.i . In peninsula Ongin trupele noastre lichidează rămășițele inamicului zdrobit și capturează primisii. Alte unități ale forțelor noastre iau eliberat Conducen și continuă să înainteze în regiunea Idenpu. In partea de Sud a provinciei Kanwen, trupele noastre, continuă comunicatul, au eliberat orașele Fengan,Foncen și Ciumindhin. Unităție noastre se află la 1 km. distanță de Ciuncen și au întocuit forțele dușmanului din Ciuncen, continuând lichidarea lor și silindu-le să capituleze. . . . *. Forțele navale a le Republicii iau scufundat un vast inamic care a pătruns în apele estoriale ale Coreei de Nord. In" ' Trupele Armatei Populara și detașamentele de securitate ale Republicii dau în prezent lupte învecinate pentru a zdrobi rezistența inamicului și înaintează rapid. Pretutindeni, în orașele și satele eliberate, populația țării participă la meetinguri și salută trupele Armatei Populare și detașamentele de securitate care au eliberat populația de regimul reacționar, polițist. In aceste regiuni sunt reînființate cominele provizorii populare desființate de reactiune. = Inia leamn Hai, ligii lake pata Până la 23 August mașinile Filaturii Țesătura vor produce primele fire de bumbac Ceie 6 echipe de montuitori de la filatura „Țesătura“ intensifică tot mai mult își eforturile la muncă pentru instalarea mașinilor care vor prelucra firele de bumbac. Astfel, echipa tov. Maravschi Iosif care lucrează la montarea scheletelor la ringuri și-a organizat în mod temeinic munca, asttfel încât până Sâmbată vor fi instalate complect scheletele a 25 ringuri. In acelaș ritm lucrează și echipa tov. Odiat Valeriu, care montează părțile componente ale ringului (taaburi, cilindri, angrenaje, etc.) iar echipa tov. Leibovicî se ocupă cu montarea instalațiilor Pneumofil, datorită cărora se absoarbe seama de bumbac și se înlătură ruperile de fire. Datorită ritmului crescând al lucrărilor de montare, care se desfășoară sub supravegherea tov. inginer Copilu, șeful filaturii, muncitorii și montătorii suntti hotărîți ca în cinstea zilei de 23 August, primele ringuri ale filaturii să poată produce fire de bulba ® pentru țesător a fabricii».,,