Lupta Moldovei, octombrie-decembrie 1951 (Anul 7, nr. 1596-1670)

1951-10-02 / nr. 1596

Nașterea Armatei noastre Populare este strâns legată de numele generalissa aiului Iosif Vissarionovici Stalin, genialul conducător și învățător al oamenilor muncii de pretutindeni, marele prieten al poporului român. -----------------------0OOO0-------------------— -OOOOo- ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PM R, IAȘI ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL In cinstea zilei jig., . .».—v ... de 7 Noembrie Dela 6 la 24 războaie, întrecerea socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea zilei (la 7 Noembrie se desfășoară cu deosebită intensitate la fabrica „Țesătul,a*'â Tot mai mulți sunt acei cari luptând pentru îndeplinirea angajamentelor, obține pe fiecare zi noi succese în producție. » Astfel, muncitoarele Popovici Lucreția, Popescu Valița și Abnei Paraschiva, aplicând metoda sovietică Voroșin de organizare a locului de muncă, au obținut depășiri de normă între 40 și 43 la sută. Deasemeni muncitoarea țesătoare Gavrilă Maria dorind să întâmpine ziua de 7 Noembrie cu cât mai frumoase realizări, prin aplicarea metodei Marșrut, a trecut să lucreze de la 6 la 24 3« războaie. TOPOR NECULAI coresp. Ziua Forțelor Armate ale R. P. R. Armata noastră Populară este una din mărețele realizări ale Partidului, ale regimului nostru de democrație populară. încă de la începutul existenței una din preocupările permanente sale, ale Partidului a fost și munca de lămurire în rândul masselor de ostași din vechea armată burghezo-moșierească. In ciuda prigoanei și a celei mai aspre terori cuvântul Partidului se făcea auzit și între zidurile căzărmilor. Prin manifeste și prin ziarul „Cazarma” pe care Partidul îl edita pentru ostași, erau demascate toate ticăloșiile regimului burghezo-moșieresc și erau înfierate pregătirile războiului antisovietic. Deasemeni, prin acest ziar, precum și prin acțiunea directă a comuniștilor, ostașii erau chemați să zădărnicească agresiunea fascistă împotriva Uniunii Sovietice. Totodată, datorită muncii depuse de resoartele antimilitariste ce funcționau pe lângă CC al PCR, comitete regionale județene și organizațiile UTG, erau organizate acțiuni împotriva tratamentului neommos la care erau supuși ostașii. Acțiuni pentru htolarea bătăii, a înjurăturilor, corvezii, pentru desființarea carcerilor, pentru o brană bună și pentru drepturi politice. Comuniștii popularizau în rândul ostașilor noștri, armata primului stat socialist, armata muncitorilor și țăranilor eliberați de exploatare, Armata Roșie. Munca dusă de Partidul Comunist Român în rândurile ostașilor, în ciuda consițiunilor neînchipuit de grele, a fost urmată de numeroase acțiuni de înfrățire î Între ostași și muncitori, de acte de nesupunere din partea ostașilor atunci când erau puși să tragă în frații lor muncitorii și țăranii care cereau dreptul la o viață mai bună. Lupta dusă de Partid în armată s-a ■umisificat mai mult în timpul războiului. Pe ostașii trimiși să moară pe frontul svietic pentru o cauză străină lor, Paridul îi îndemna să treacă de partea Armatei Roșii sau de partea partizanilor. Procesul de făurire al noii noastre arm •mist î ncepe prin constituirea Diviziei de voluntari „Tudor Vladimirescu”. Această divizie a luat ființă în Uniunea Sovietică cu ajutorul Guvernului Sovietic și a tovarășului Stalin personal, la 2 octombrie 1943, în urma muncii de lămurire dusă priintre prizonierii români de către emigranți politici în frunte că tovarășii Ana’auker și Vasile Luca s’a putut cunoaște calitatea sovietică și faptul că fasciștii ttieriști și antonescieni erau adevărații dușmani ai poporului român. Divizia „Tudor Vladimirescu” constitue sâmburele Armatei noastre Populare. Aci pentru prima oară în istoria Armatei noastre a funcționat aparatul politic, al cărui cadru de bază era format din comuniști. Și comuniștii au adus cu ei în armată disciplina, curajul și lumina Partidului. După terminarea războiului antifascist și după cucerirea deplină a puterii politice de către clasa muncitoare, Partidul Comunist Român și apoi Partidul Muncitoresc Român, folosind bogata experiență a Uniunii Sovietice în constituirea Forțelor sale Armate, a continuat din plin procesul de făurire a noii noastre armate, început prin crearea Diviziei „Tudor Vladimirescu”. Arătând linia Partidului în privința armatei la congresul PMR din Februarie 1948, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej a spus: „Nici un sacrificiu nu e prea mare pentru noi când e vorba de armată și nevoile ei. Dorim să o vedem bine dotată, bine îmbrăcată, bine hrănită, perfect instruită”. ...„Scut al intereselor poporului și al Republicii Populare Române, școală a poporului — astfel concepem noi Armata în Republica Populară Română”.' Prin lupta Partidului, Armata noastră a devenit o armată de tip nou, așa cum o doreau oamenii muncii, o armată a poporului. Elementele dușmănoase, provenite din clasele exploatatoare, elementele corupte unelte ale burgheziei au fost alungate din armată. Partidul a crescut cadre noi, ridicate din rândul clasei muncitoare, țărănimii muncitoare și intelectualității legate de popor. „Cazarma, uzina și ogorul sunt locurile unde se recrutează cadre noi” — a spus tovarășul general-colonel Emil Bodnăraș. Azi, fiecărui militar destoinic devotat cauzei clasei muncitoare, Partidului și Patriei noastre, îi sunt deschise cele mai înalte trepte ale ierarhiei militare. In felul acesta armata a căpătat un puternic caracter de clasă, s’a strâns legătura între armată și poporul muncitor și se asigură identitatea politică între comandant și soldat. Spre deosebire de trecut când soldații erau ținuți în întuneric pentru a putea fi astfel instrumente oarbe în mâinile exploatatorilor, în armata noastră de astăzi, datorită grijii Partidului se dă o mare atenție luminării politice a ostașului. Printr-o temeinică muncă de educare se crește în ostaș dragostea față de Patria și poporul muncitor și se duce o muncă de întărire neîncetată a simțământului de răspundere personală și a grijei față de cauza sfântă a apărării Patriei. In rândul, militarilor de toate gradele sunt temeinic cultivate prietenia și alianța cu Uniunea Sovietică și cu țările de democrație populară. Militarii sunt educați astăzi în spiritul internaționalismului proletar, al dragostei față de toți oamenii muncii din lumea întreagă și al urii față de dușmani. La baza pregătirii militare a soldaților, sergenților și ofițerilor din Armata I noastră Populară. Partidul a pus știința și arta militară stalinistă. învățând din experiența glorioasei Armate Sovietice, militarii Forțelor noastre Armate își perfecționează continuu măestria lor militară, își întăresc disciplina militară de fier și își ascut spiritul vigilenței revoluționare de clasă. Un rol de frunte în făurirea și întărirea Armatei noastre Populare îl au organele politice, organizațiile de partid și utemiste. Organizațiile de partid și utemiste din armată mobilizează pe comuniști și utemiști să fie fruntași în pregătirea militară și politică. In același timp prin munca vie dași cu ceilalți militari și prin exemplul lor personal, comuniștii și utemiștii mobilizează întreaga masă a ostașilor la îndeplinirea conștiincioasă a tuturor îndatoririlor ostășești. Partidul, prin organele politice, prin organizațiile de partid și utemiste limpezește gândirea ostașilor și le dă putința să o vadă înainte. Lecțiile politice, informațiile politice, presia militară și alte mijloace de luminare politico-ideologică’ stau azi la dispoziția ostașului Armatei noastre Populare, învățând în armată cuvântul Partidului și însușindu-și cea mai înaltă măestrie militară, ostașii Forțelor noastre Armate știu astăzi că cea mai de seamă datorie a lor e de a fi credincioși Patriei noastre Republica Populară Română, de a apăra cu prețul vieții cuceririle revoluționare ale poporului muncitor, libertatea și independența Patriei. Armmata noastră Populară, așa cum a făurit-o Partidul, se bucură astăzi de dragostea și încrederea întregului popor. Ea este cu adevărat așa după cum a spus tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej „un sfat al intereselor poporului și al Republicii Populare Române”. Trăiască armata Republicii Populare Române, apărătoare a cuceririlor, revoluționare ale poporului și a Independenței Patriei noastre, Atleții sovietici au plecat ori spre patria lor ori au trecut prin garaj Iași,— în tim spre patria lor — glorioșii atleți vietici care, la invitația Comitetului dru Cultură Fizică și Sport, au ticipat la o serie de concursuri iniaționale care s-au disputat în Caală și Orașul Stalin. "e peronul gării din localitatetime entuziastă de tineri și tinereț? cât o caldă primire minunaților ■Ü Mijüik £ Í> soți ai celui mai faricit tineret din lumea întreagă. 1 în întâmpinarea atleților au fost prezenți: Leonid Mașko, vice-consului URSS la Iași, Leri Lesmer secretar al Comitetului Regional PMR, loan R. Ștefan membru în Biroul Comitetului Regional de Partid, Remeșco Ion secretar al Comitetului orășenesc PMR, Const. Cracană președintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al orașului, Alexa Ion, secretar al Cerat torului Regional UTM, Pocol SatfViî și Sever Vasiliu din partea Comitetului pentru Cultură Fizică și Sport din localitate. In numele sportivilor din Iași, tov. Pocol Gavril a urat drumui oaspeților dragi ai patriei noastre. A mulțumit pentru tirade V. Andreev din partea sportivilor sovietici. Oaspeții au părăsit apoi țara noastră.: —OOOOo— Dau produse în contul lunii Martie 1952 Pentru a întâmpina ziua de 7 Noembrie cu noi succese în producție, muncitorii cooperativei de producție „23 August’’, desfășoară cu deosebită intensitate întrecerea socialistă. Muncind sub lozinca „Producție în contul anului 1952", echipele conduse de muncitorii fruntași Patraș Vasile și Andriescu Mihai obțin zilnic însemnate depășiri de normă. Organizându-și temeinic munca și eliminând în mare măsură timpii morți, aceste echipe produc în prezent mărfuri în contul lunii Martie 1952. Muncitorii din aceste echipe, au obținut o mărire a productivității muncii cu 17 la sută față de cea planificată, realizând totodată și economii în valoare de 311.360 lei, prin prelucrarea deșeurilor. In cinstea zilei de 7 Noembrie, muncitorii din echipele lui Patraș și a lui Andriescu Mihai, și-au Vasile luat angajamentul de a intensifica întrecerea socialistă, antrenând și celelalte echipe, pentru ca toți muncitorii din secția lor să fie fruntași în producție. lEIBOVICI SERGIU coresp „Armata noastră reprezintă un reazim puternic al Republicii Populare Române și al cuceririlor revoluționare ale poporului muncitor. Poporul nostru privește cu dragoste și mândrie la Armata R. P. R. întărind Armata noastră, întărim capacitatea de apărare a Patriei noastre împotriva dușmanului«. GH. GHEORGHIU-DEJ Trăiască în veci prieteniă de nesprincinat dintre Armata Sovietică și Armata Republicii Populare Române ! ■oOOOo „Cultivând tradițiile de luptă ale clasei muncitoare și însuflețită de un înalt patriotism, Armata noastră constitue scutul de apărare a cuceririor revoluționare ale poporului muncitor, a independenței naționale și a suveranității Statului nostru. Ea contribue la întărirea forțelor lagărului democratic și antiimperialist, care luptă, în frunte cu nebiruita Uniune Sovietică* pentru apărarea păcii* pentru social General-Colonel EMIL BODNARA$ Au început cursurHe universitare! In dimineața aceasta de început de Octombrie, străzile care duc spre institutele de învățământ superior din orașul nostru sunt mai vesele ca oricând. Calea „23 August” devenise neîncăpătoare. Tramvaiele urcau cu greu spre dealul Copoului, printre șirurile de studenți care umpluseră strada cu freamătul lor tineresc Au început cursurile universitare!"A început un nou an de muncă pentru cei dornici de a învăța, de a învăța cât mai mult și cât mai bine pentru a fi folositori Patriei noastre, zilelor fericite de mâine Insula Institutului Politehnic nu mai era niciun loc neocupat. Profesori și studenți veniseră să asculte cuvântul tov. Calinicenco, rectorul acestui Institut, care se vorbea despre grija partidului și guvernului nostru pentru asigurarea celor mai bune condiții de trai și învățătură forțelor tinere, viitoarelor cadre de constructori ai socialismului. Cuvintele vorbitorului erau deseori subliniate de aplauzele celor prezenți, care își arâtau cu această ocazie dragostea și recunoștința față de Partidul Muncitoresc român, angajamentul hotărît dptí muncă pentru îndeplinirea sarcinilor pe care studenții și profesorii ie au jn acest nou an de muncă. Și membrii cadrelor didactice, ca și studenții, vor ști ma-și ducă la bun sfârșit sarcinile încredințate. Acest lucru au dovedit-o cuvintele pline de entuziasm ale celor ce au vorbit, a dovedit-o seriozitatea cu care s’au desfășurat încă din prime zi cursurile universitare. •Deosebit de interesantă a fost lecția ținută de către tov. prof. univ. Ilie Matei despre posibilitatea de desvoltare a industriei chimice în Moldova și Bucovina, după care studenți și profesori s’au îndreptat spre sălile de curs, și Festivități asemănătoare au avut loc la Universitatea „A. I. Cuza”, la Institutul Agronomic, și la Institutul Medico - Farmaceutic. La fiecare tate studenți și profesori au ținut faculsa participe cu toată dragostea la acest eveniment important din viața lor, să-și exprime atașamentul fierbinte față de partidul nostru care a deschis căi noi și luminoase învățământului, să-și arate toată recunoștința față de Uniunea Sovietică și Marele Stalin, care ne-a eliberat de sub jugul asupririi fasciste și care ne ajută astăzi să construim socialismul . După aceste adunări festive, cursurile noului an universitar au început în toate facultățile orașului nostru.