Luptătorul, octombrie-decembrie 1952 (nr. 1400-1474)

1952-10-01 / nr. 1400

âîilI Arm) VP Vri,i II Nr 14-^0 14 PAGINIi >1 RANH 1 Marcuri 1 Octombrie 1952 (Continuare în pagina 4-a) 14 ani (deia apariția istoricului documentIstoria P. C. (b) al Uniunii Sovietice Acum Haus,la 1 Octombrie 1936, a apărut una din cele mai strălucite opere ale gândirii marxist-leniniste— Istoria P C. (b) al Uniunii Sovietice. Aceasta lucrare, scrisă de tovarășul Stalin — și care a fost caracterizată ca enciclopedia cunoștințelor de bază în domeniul marxism-leninismului— cuprinde o multilaterală expunere și o profundă sinteză a glorioasei experiențe de luptă a partidului bolșevic, „marea experiență și întreaga înțelepciune a partidului Lui Lenin și Stalin, înțelepciunea veacului nostru Istoria P.C. (b) al Uniunii Sovietice, este o lucrare desăvârșită, care scoate în evidență continuitatea învățăturii marxiste, verifică pe baza experienței practice și a activității istorice desfășurată de partidul bolșevic în noile condiții ale luptei de clasă a proletariatului din epoca imperialismului și a revoluției proletare. Marx și Engels, studiind capitalismul în perioada sa de desvoltare relativ pașnică, au scos la iveală contradicțiile de care este măcinat acest sistem și de aci ei au tras concluzia firească asupra necesității de a se înlocui această orânduire socială, cu o orânduire nouă și superioară, calitativ deosebită de toate regimurile care sunt bazate pe exploatarea cu orânduirea socialistă. Forța capabilă să înfăptuiască pe cale revoluționară sdrobirea capitalismului și construirea societății socialiste, este numai proletariatul, clasa cea mai exploatată și deci cea mai revoluționară, care este menită să devină groparul vechii societăți capitaliste și constructorul noii societăți socialiste. Așadar, la baza învățăturii marxiste, este lupta revoluționară a proletariatului împotriva burgheziei, lupta celor mulți și exploatați împotriva minorității exploatatoare — lupta de clasă, pe care se bazează istoria întregii societăți bazată pe exploatarea omului de către om și care este forța care împinge societatea înainte. Dar Marx și Engels nu au putut cunoaște stadiul cel mai înalt al capitalismului ultima sa fază de desvoltare — imperialismul —când contradicțiile care îl macină devin atât de ascuțite, încât întregul sistem începe să se prăbușească. Studiul amănunțit al capitalismului în putrefacție, al imperialismului, precum și rolul ce revine proletariatului și avangărzii sale în lupta pentru sfărâmarea societății capitaliste și instaurarea socialismului, aparține lui Lenin și Stalin. Lenin și Stalin au arătat că sistemul capitalist ajuns în faza sa ultimă, în faza imperialistă, devine putred și parazitar, întrucât acum asuprirea capitalistă se întețește, revolta proletariatului împotriva acestei asupriri crește și ea, se adâncește în acelaș timp și criza revoluționară din colonii și țările dependente. Aceasta cu atât mai mult, cu cât pe baza legii desvoltării inegale a capitalismului — lege descoperită de Lenin și desvoltată de Stalin — desechilibrul provocat în lumea capitalistă adâncește și mai mult contradicțiile dintre țările capitaliste, făcând în acelaș timp ca „frontul mondial al imperialismului să devină ușor vulnerabil din partea revoluției, iar ruperea acestui front de către unele țări să devină posibilă“. De aci concluzia trasă de Lenin și Stalin asupra posibilității victoriei socialismului într-o singură țară, prin ruperea lanțului frontului imperialist acolo unde el este mai slab și unde contradicțiile sistemului capitalist sunt mai adânci. Pe baza acestei învățături — care constitue fundamentul teoriei marxist-leniniste asupra revoluției proletare— Lenin și Stalin au condus proletariatul rus la înfăptuirea Marii Revoluții Socialiste din Octombrie și la creearea primului stat din lume care a construit socialismul U.R.S.S., , iar astăzi înaintează cu pași hotărîți pe drumul construirii comunismului. Iată de ce Lenin și Stalin sunt continuatorii operii lui Marx și Engels, pe care ei au desvoltat-o, au adâncit o și au îmbogățit-o pe baza experienței de lupta a proletariatului in noile condițiuni istorice ale imperialismului și ale revoluțiilor proletare. Ei au contribuit astfel la desvoltarea socialismului științific — adică a acelei teorii care — după cum o definește tovarășul Stalin — „este știința desvoltării societății, știința mișcării muncitorești, știința revoluției proletare, știința construirii societății comuniste”. In Istoria P.C. (b) al Uniunii Sovietice, sunt înfățișate într'un stil clar bazele tactice, bazele ideologice și organizatorice ale partidului de tip nou. Aici este expusă întreaga activitate revoluționară a partidului lui Lenin și Stalin, începând cu acele cercuri marxiste izolate de la sfârșitul secolului trecut și până la marele partid care astăzi călăuzește pe oamenii sovietici pe drumul comunismului, problema dictaturii proletariatului, a aliaților clasei muncitoare, a transformării revoluției burghezedemocratice în revoluție socialistă, problema sfărâmării din temelii statului burghez asupritor și înlocuiarea lui cu forma cea mai democratică de guvernare — acea a sovietelor, în sfârșit munca eroică și plină de abnegație a oamenilor sovietici, sub conducerea partidului, pentru construirea socialismului, însușirea tuturor acestor idei și principii, verificate și realizate practic prin glorioasa experiență a Uniunii Sovietice — presupune pătrunderea adâncă a teoriei marxist-leniniste cuprinsă în această genială lucrare a tovarășului Stalin și realizarea practică, vie, creiatoare a acestei învățături, în activitatea și munca noastră de construire a socialismului. Tovarășul Stalin ne învață că a-ți însuși teoria marxist-leninistă, înseamnă pede o parte ‚ sa-ți o însușești esența acestei teorii și să o aplici în rezolvarea problemelor practice ale mișcării revoluționareA— >are de altă parte să știi să și îmbogățești, adăugându-i noua experiență a mișcării revoluționare, noi teze și noi concluzii. Istoria P.C. (b) ne învață că „victoria revoluției proletare este imposibilă fără un partid revoluționar al proletariatului , partid înarmat cu știința marxist-leninistă, unitar și disciplinat, capabil să conducă în toate împrejurările lupta clasei muncitoare împotriva burgheziei, să sfărâme puterea acesteia și să instaureze apoi dictatura proletariatului. Dar pentru a putea realiza aceasta, partidul trebue să ducă o luptă hotărîtă pentru isgonirea partidelor mic burgeze și a ideologiei lor oportuniste din rândurile clasei muncitoare. Pe baza acestei învățături, partidul nostru a dus o luptă permanentă pentru realizarea unității clasei muncitoare din țara noastră, reușind ca în Februarie 1948 —la Congresul de unificare — sa poată închega unitatea ideologică, politică și organizatorică a acesteia. Istoria P.C. (b) ne învață că partidul clasei muncitoare ca să-și poată realiza sarcinile sale trebue să ducă o luptă necruțătoare împotriva tuturor oportuniștilor și trădătorilor din propriile sale rânduri. Tovarășul Stalin arată: „Istoria desvoltării vieții interne a partidului nostru, este istoria combaterii și sdrobirii grupurilor oportuniste dinăuntru partidului’’. Urmând această învățătură, partidul nostru — întărindu-și necontenit vigilența revoluționară — a reușit să descopere și să sdrobească devierea de dreapta, ai cărei purtători au fost A. Pauker, V. Luca și T. Georgescu— și cari au nesocotit linia partidului, prin încălcarea disciplinei de partid, prin ruperea legăturii lor cu partidul,prin afirmarea principiului că în perioada de construire a socialismului lupta de CStIIf In numărul de azi: Desemnarea candidaților în componența Comisiei Electorale Centrale pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. (pag. 11-a) Pentru înflorirea satelor regiunii noastre. S’a început construcția școlii din satul Dragomir. (pag. II-a) Cronica teatrală: „Oameni de azi ", de Lucia Demetrius. (pag. 11-a). Din țara constructorilor comunismului. (pag. III-a). In întâmpinarea Congresului al XIX-lea al P.C. (b) al U.R.S.S (pag. IV-a) Notele adresate de Guvernul Sovietic Guvernelor S.U.A., Marii Britanii și Franței, privitoare la chestiunea tratatului de stat cu Austria. (pag. IV-a) Poporul german cere continuarea tratativelor pentru, unificarea Germaniei. (pag. IV-a). In cinstea celui de al XIX-lea Congres al R C. (b) al U. R. S. S. însuflețit schimb de onoare în fabrica „Steaua Roșie". Puține zile ne-au mai rămas până la evenimentul istoric, de o însemnătate mondială—Congresul al XIX-lea al P. C. (b) al U.R.S.S. Oamenii muncii din regiunea noastră — dornici de a întâmpina acest eveniment cu noi și frumoase realizări în producție—desfășoară viu întrecerea socialistă. Ei organizează în zilele acestea premergătoare Congresului, schimburi de onoare la locurile de producție. Un asemnea schimb de onoare a avut loc Luni 29 Septembrie la fabrica de hârtie și celuloză „Steaua Roșie”. De dimineață, secțiile fabricii erau străbătute de un freamăt neobișnuit. Fiecare muncitor, fiecare tehnician și inginer știa că în acea zi, linia graficelor de întrecere avea să urce mai sus ca oricând. Comuniștii din fabrică au dat semnalul: să obținem cea mai mare producție realizată până acum. Chiar din primele minute, membrii de partid s’au situat în fruntea luptei. E greu să relevi însuflețirea care a cuprins întregul colectiv al fabricii. Zile și nopți dearândul s’ar putea vorbi și scrie despre dragostea și avântul în muncă cu care întâmpină cel de al XIX-lea Congres nu numai colectivul fabricii „Steaua Roșie” din Bacău, ci și întregul nostru popor muncitor. Din atelierul de forjărie, sunete cadențate de ciocane străbat toate secțiile de la mecanică. De pe cuptorul forjei sunt trecute pe nicovală bare lungi de fier înroșite la capăt. Bobeică Jenică, cel mai bătrân fierar din fabrică, este ajutat în muncă de trei muncitori tineri. „Pregătim șuruburi pentru cazanul de fierbere, spune tovarășul Bobeică. Astăzi ne am hotărît să depășim norma cu 25 la suta”. „Totul pentru fierbătorul nou ! Astăzi lucrăm pentru a putea pune in funcțiune un nou fierbător cu o capacitate mult mai mare decât o are cel existent”. In vorbele comunistului Moran Constantin se putea distinge hotărîrea acestuia de a realiza ceea ce și-a propus. Aparatul electric de sudură mânuită cu pricepere de tovarășa Tomec Elena, complecta ultima operație la un injector pentru fierbător. Lucrarea a fost terminată in jumătate din timpul normal. Noul fierbător va putea intra în funcțiune cu o ".i„înainte de termenul prevăzut La atelierul de caiete, la secția pastă mecanică sau dincoace la celuloză și acolo unde mașinile uriașe dau forma definitivă hârtiei, lupta se dă pentru câștigarea minutelor. Acum, fiecare minut e prețios. Mâini harnice pregătesc caiete pentru școlari. La una din mesele aflate în atelierul caiete, lucrează echipa condusă de comunista Lehar Elena. Aici se îndoaie și se numără caietele confecționate. Lucru important este și acesta. Filip Aurora, Bajora Valeria și Voicu Lucia, împreună cu șefa lor de echipă, însuflețită de elanul în muncă a acesteia și-au depășit normele de lucru cu 115 la sută. „Dragostea fierbinte pe care o purtăm marelui Partid Comunist al Uniunii Sovietice — spune tov. Lehar Elena — este acea forță puternică care ne însuflețește în lupta pentru realizarea de noi victorii în producție”. Cu acelaș elan și dragoste au muncit în ziua schimbului de onoare brigada de calitate condusă de utemista Solomon Maria care și-a depășit norma de lucru cu 90 la sută, muncitoarele Argatu Elena, Antal Maria și altele care urmând pilda comuniștilor au realizat câte două norme de lucru. Datorită faptului că toți muncitorii și muncitoarele fabricii, tehnicienii și inginerii, au lucrat în mod deosebit, în ziua schimbului de onoare, secțiile de bază, productive, au înregistrat însemnate depășiri ale planurilor de producție. Mașina 4-a de fabricație a hârtiei a dat în ziua schimbului de onoare cu 26 la sută mai multă hârtie, iar mașina 6-a cu 11 la sută mai mult. Succesul colectivelor acestor mașini nu sunt întâmplătoare. Ele sunt urmare a faptului că în ziua schimbului de onoare colectivul secției F2 celuloză a înregistrat o depășire de plan de 9 la sută, că cel al secției pastă mecanică și-a depășit sarcina zilnică de plan cu 8 la sută, iar cel al secției de lemn cu 12 la sută. Toate aceste succese au contribuit la rândul lor la obținerea unei depășiri de plan la secția F3 finisaj cu 36 la sută, iar la atelierul de caiete cu 30 la sută. Colectivul fabricii „Steaua Roșie” din Bacău, nu se va opri însă aici. El este hotărît să obțină și de azi înainte noi și noi succese în bătălia planului, succese în bătălia construirii socialismului și a apărării păcii, manifestârndu-și astfel dragostea nețărmurită ce o poartă marii Uniuni Sovietice, genialului conducător al oamenilor muncii din lumea întreaga, tovarășul Stalin și Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, partidul lui Lenin și Stalin. In întâmpinarea zilei de 2 Octombrie, ziua Forțelor Armate a R. P. R. Minerul stahanovist Frațilo Alexandru scrie ostașului Cristea Ștefan Tovarășe Cristea Ștefan: La 2 octombrie 1952, întreg poporul muncitor din țara noastră sărbătorește cu deosebit entuziasm și bucurie, cea de a 9-a aniversare a creierii nucleului Forțelor Armate ale R.P.R. de azi — Divizia „Tudor Vladimirescu”-Debrețin, divizii creată cu aprobarea tovarășului Stalin pe teritoriul marelui Stat Sovietic. Cu această ocazie, simt ca o datorie a mea personală să vă felicit, trimițându-vă salutul meu tovărășesc. Trimit caldele mele felicitări Forțelor Armată ale R.P.R. și dvs. personal, care vă străduiți zi de zi să vă însușiți cu măestrie noua știință militară, să vă ridicați nivelul politic și cultural pentru a putea apăra cât mai bine cuceririle obținute de clasa muncitoare sub conducerea Partidului, pentru a putea sta de strajă la hotarele patriei noastre, apărând liniștea și munca creatoare a poporului nostru muncitor. Mă simt deosebit de fericit că alături de dvs., de Forțele Armate ale R.P.R. și de întregul popor muncitor, prin munca mea de zi cu zi din producție, participă activ la construirea socialismului în țara noastră, la apărarea păcii, datorie de onoare pentru fiecare om cinstit din țara noastră. Capitaliștii care până mai eri erau la conducerea tării noastre, au fost sdrobiți de forța clasei muncitoare în frunte cu Partidul. Unde până mai eri acești mârșavi jecmăneau fără milă clasa muncitoare, astăzi pe acele locuri există frăție și armonie între muncitori, se înalță noi ,fabrici, uzine, șantiere. Lucrez în bazinul carbonifer Comănești, la mina Rafira. Munca mea în producție o închin prosperității întregului popor muncitor. Pentru a obține din ce în ce o producție și o productivitate tot mai mare, mă folosesc din plin de experiența înaintatelor metode de muncă ale stahanoviștilor sovietici, cu ajutorul cărora reușesc să-mi depășesc zilnic cu mult sarcinile de producție. In prezent, datorită folosirii acestui tezaur din experiența oamenilor sovietici, eu scot cărbune din inima pământului în contul lunii Iunie a anului 1953. Pentru a obține și mai mari succese în producție, am trecut, zilele acestea să aplic metoda sovietică de înaintare pe bază de cicluri, metodă care îmi va da posibilitatea să mă avânt spre noi succese în lupta pentru realizarea sarcinilor de plan înainte de termen. Munca mea și a întregului popor muncitor din țara noastră pentru făurirea unei vieți tot mai însorite, este astăzi apărată de Forțele Armate ale R.P.R., Forțe din care fac parte cei mai buni fii de muncitori, țărani muncitori și intelectuali. Cu obidă îmi aduc aminte de anii când armata din țara noastră era la cheremul exploatatorilor, atât a acelora din țară, cât și din afară. In armata veche, fiii clasei muncitoare și ai țărănimii muncitoare, erau îndobitociți de exploatatori pentru a-i putea folosi drept carne de tun în scopurile lor mârșave. Și acest lucru ni-i desvălue faptele din timpul celui de al doilea război mondial, când în conducerea minelor de pe valea Comăneștiului se afla colonelul Patriciu. Când muncitorii noștri mineri s’au ridicat la luptă pentru un trai mai bun, acest bandit a trimis armată pentru a reprima lupta noastră. Atunci au fost schingiuiți și aruncați în închisori zeci de mineri printre care și Smărăndeanu Niculae. Cu totul alta este astăzi situația Armatei statului nostru democrat-popular. Ea constitue o înaltă școală a tinerilor care își fac stagiul miltar, o școală unde ei primesc o nouă educație, o nouă atitudine față de muncă, față de patrie, față de proletariatul internațional. Am 50 de ani, dintre care majoritatea lor i-am petrecut în mină. Alături de dvs., prin munca mea în producție mă oblig să fiu un vajnic luptător al construirii socialismului în țara noastră, un vajnic luptător pentru apărarea fericirii celor 11 copii ai mei și ai întregului popor muncitor și să apăr cel mai de preț bun al omenirii, pace-'. Scrisoarea Achilenei către fiul sau, locotenent în Armata R.P.R. Dragul meu fiu, la 2 octombrie e ziua Forțelor Armate a Republicii noastre dragi, te felicit din toată inima cu prilejul acestei zile, îi felicit totodată pe toți ostașii armatei noastre, care apără cu dragoste și dârzenie viața noastră liberă și fericită. Din ziare am aflat că imperialiștii americani cotropesc cu bestialitate Coreea — țara dimineților liniștite . Mă gândesc ce simt mamele americane, a căror fii sunt trimiși de către imperialiștii americani într-un război mișelesc pentru a fi transformați în carne de tun, pentru poftele nesăbuite de câștig ale bancherilor. Inimile lor sunt îndurerate. Cu cât mă gândesc mai mult că în țările capitaliste, ca și în acelea înrobite de capitaliști, tineretul este crescut in spiritul urii față de popoare, în spiritul unui militarism sângeros, cu atât mai mult îmi crește inima de mândrie că sunt mama unui fiu al patriei noastre care slujește cu credință în armata poporului, armată care are ca scop să apere construcția noastră pașnică, să apere viața fericită a celor ce muncesc Dragul meu fiu, îți doresc mult succes în munca ta de zi cu zi și te sfătuesc să nu ți precupețești nici un efort pentru a învăța cât mai bine să aperi patria noastră dragă, să aperi căminele noastre. Vreau să-ți comunic o veste bună ; la noi în oraș a început realegerea comitetelor de luptă pentru pace. După cum ți-am mai scris eu am cinstea de a munci în cadrul Comitetul Regional de luptă pentru pace. Cu acest prilej eu te încredințez dragul meu fiu că și eu voi fi o vrednică luptătoare pentru pace, așa după cum tu ești un vrednic ostaș al armatei noastre. De aceia nu voi precupeți nici un efort și voi vorbi mamelor, sutelor de cetățeni dornici să apere pacea, să muncească cu și mai multă râvnă pentru înflorirea patriei noastre dragi. Eu le voi spune că munca lor de zi cu zi, strădania lor, este apărată de tine dragul treu fiu !