Lyukasóra, 2001 (10. évfolyam, 1-12. szám)

2001-10-01 / 10. szám

MIBŐL ÉLTEK AZ ÍRÓK? pedig több lapba dolgozik, leginkább a Fővárosi Lapokba, az Ország-Világba, a Magyar Salonba. 1887-es első kötete, a Káprázatok, mely négy novellát tartalmaz, a korabeli kri­tikusok ellentétes véleményét váltotta ki. 1888-ban megje­lenik Művészszerelem című regénye, ekkor születik a Párizsi napló, 1889-ben a párizsi cikkeit egybegyűjtő Paris elemei, 1892-ben a 11 kis rajzot, elbeszélést magában foglaló A puszta könyve, majd nagyszabású vállalkozásba kezd: mint­egy húszkötetnyi, biologikus gondolatmenetű regénysoro­zatot tervez, melynek provokatív címe: A kiválás genezise. (E mű előmunkálatának szánhatta Hazai naplóját). Három könyvre futja erejéből és idejéből: A pénz legendája (1893), a Gányó julcsa (1894) és a csak halála után megjelenő Fuimus (1895) alkotja a regényciklust. Szintén posztumusz kötete a hat népies rajzot tartalmazó Delelő és egyéb elbeszélések (1895). A századvég szinte teljes magyar társadalmát ele­mezni szándékozó írásai közül a pénz által megrontott, enervált, belterjes arisztokráciáról és az ennek ellenpólusa­ként idealizált, stilizált, patetizált- szinte mitologikus köd­be burkolt - szegény parasztokról és dohánykertészekről szóló műveit érintjük tanulmányunkban, kiemelve néhá­nyat közülük. Taedium vitae című novellája a fáradt, pusztuló nemessé­get ábrázolja. Az életképben Belényesi Kálmán tönkrement gróf öngyilkossága előtti utolsó „dorbézolásának" és vívó­dásának lehetünk tanúi. Mielőtt szokásos ópiumából na­gyobb adagot vesz be, ízléstelen vidéki étteremben vacso­rát, mely a finom párizsi vendéglőket juttatja eszébe, ura­sán, pezsgő és cigány mellett mulat a lezüllött, hajdan előkelő úr, Dengeleghy István társaságában. A tönkrement gavallér a szánalmas, nyomorult valaha­ úr alakjában saját jövőjét látja. Visszaemlékezik hiúságból eltékozolt életére, a Párizsban, Londonban elvert vagyonra, s a szimbolikus utolsó vacsora után megöli magát. „Az első magyar perc­ember nagysága és tragédiája a Belényesi Kálmáné, aki vagyona elvesztésével természetesen a modern életvitel anyagi alapjait veszíti el, éppen ezért elrémül, amikor meg­jelenik a szeme előtt az itthon rá váró élet képe"5. Fehér lap című novellájából nőtt ki naplóregénye, A pénz legendája. „A bőség veszedelmét akarta benne megírni. Egy túlfinomult társadalmi kör csupán izgalmakat kereső, aka­ratra képtelen alakjainak tragikus sorsát rajzolja. Mint gróf­né elbukik, mert képtelen egyetlen lépést tenni a boldogu­lás felé; elbukik, mert passzív."­ A műben szerelmi három­szög bontakozik ki: Belényesi Mária, szülei tanácsára hoz­zámegy az ország első partijához, a dúsgazdag Bálvá­­nyossy Sándor grófhoz, akit naplójában csak kétszázötven­ezer forint évi jövedelemként emleget. A házastársak köl­csönösen tisztelik és megszeretik a másikat, akár szerelem­mé is válhatna „szerződésük", mégis elsodródnak egymás­tól, mert az igazán őszinte alkalmak hiányoznak kapcsola­tukból. Az elmagányosodó asszony - belevetvén magát a társasági életbe - férje barátjánál, gróf Vezekényi Eleknél keresi a boldogságot, aki bár régóta szerelmes Minibe, csak most, nagy vagyonra szert téve meri ostromolni érzéseivel. Mária, noha Sándor gyermekét várja, afrikai útjukon Elek szeretője lesz, majd Cannes-ban folytatják viszonyukat, melynek tragédia vet véget: a férj vitorlázáskor a tengerbe vész. Végrendeletéből és búcsúleveléből lelki nemessége tükröződik, mely átalakítja a bűnösöket. Az alapjában véve jólelkű asszony rádöbben, hogy mindig csak Sándort sze­rette, Eleknek csak közös vezeklést és hűséget, szerelmet nem ajánlhat. Az irodalomtörténészek egybehangzóan pa­pirosízűnek minősítették Justh ezen művét, tele valósze­rűtlenségekkel, logikátlanságokkal; valóban sokszor érez­hetjük, hogy a földolgozott anyag csak illusztráció, a tétel bizonyításának kelléke. Egyoldalúan mutatja be szerzőnk az arisztokraták életét is, mintha csak hazug, üres külsősé­gek halmaza lenne. Bálványossy utolsó tanácsai pedig hi­teltelenül didaktikusak, saját társadalmi rétegéről lesújtó véleménye van: szerinte az arisztokratákat a svihákság jellemzi, életükben a „látszani" és nem a „lenni" dominál, holott épp nekik kellene jó példával elöljárni: nem szaba­dulna hagyniuk, hogy a pénz megrontsa őket. És fel kellene emelniük a népet magukhoz, megtanulni tőle a családi élet egyszerű szépségét. A társadalomnevelési irattá és regény­függelékké váló búcsúlevél így nyilatkozik az anyagi ja­vakról: „A mi világunknak nem a pénz által való kérkedés a hivatása, hagyjuk ezt azoknak, akik mással nem hival­kodhatnak. Nekünk ellenkezőleg azt kell bebizonyíta­nunk, hogy dacára vagyonunknak, nemesek maradunk. Hisz a pénz... igazuk van az anarchistáknak, lealacsonyít, kiöli az érzést a szívből, eltompítja az elmét"7. Németh G. Béla a melodramatikus nagyjelenetből sem Sándor neme­sen félreálló öngyilkosságát, sem Mini felismerését nem tudja elfogadni, ugyanígy nem érzi hitelesnek az Eleknek osztott „szerepet", aki „sztoikus emelkedettséggel vállalja, hogy viszontszerelem nélkül is családi támaszt biztosít 22

Next