Czeigler Gusztáv – Clauser Mihály et al.: A magyar tüzér. A magyar tüzérség története (Budapest, 1939)

II. RÉSZ - Magyar tüzérek szerepe Palesztinában és a Suez csatornánál.

ború alatt a török birodalom teljhatalmú diktá­tora volt. Hadvezetéssel is megpróbálkozott, de ez nem sikerült neki. Az összeomlás után az antant halálos ítélete elől a németekhez menekült. 1922-ben Kemal pasa seregeihez sietett vissza, de az örmé­nyek legyilkolták. Djemal pasa Palesztina parancsnoka volt, test­vére a másik Djemal pedig tengerészeti miniszter. Kérlelhetetlen, szinte kegyetlen, de mégis igazságos szigorúságáról volt közismert. Megszüntette a tö­rök fonttal való spekulációt. Azonos sorsra jutott, mint Enver pasa. Talaat bej külügyminisztert Berlinben nyílt óceán gyilkolták meg az örmények. Amikor Szerbián és Bulgárián át az út szabad­dá vált, teljes gőzzel megindult a törökök megse­gítése és a Skodánál és egyebütt megrendelt hadi­gépek szállítása. A törököknél minden téren egyenesen hihetet­len volt a szakemberek hiánya. A modern gépeket (géppuska, ágyú, fényszóró, stb.) nem ismerték. Csak puskával, szuronnyal, karddal és dárdával harcoltak. Legfontosabb volt a központi hatalmak szempontjából ennek a hiánynak a pótlása. 1915 őszén a monarchia is küldött főleg tüzérségi ki­képző különítményeket. 24 cm-es mozsárüteg 1915 november 15-én négy ágyúval érkezett Anafortához. A tisztikarban és a legénység közt sok színmagyar fiú volt. Ez az üteg részt vett a Dardanella körüli harcokban. 1916 június 28-án Smyrnába vezényelték, majd a román frontra ment. 1917-ben újra Kospoliban volt, ahol ketté osztották: két mozsárból és két hosszúcsövű­ 10,5 cm-es ágyúból alakított egyik ütege Gallipolira ment, míg másik két mozsara a Karmel-hegyen ment tüzelő állásba. Innen 1918 tavaszán Kalkiljébe rendelték az egész ütegeket. Az áttörés után Kospoliban 1918 október 27-én vonatra rakták és visszajött Európába. 15 cm-es nehéztaracküteg az előbbivel együtt érkezett és Djank Bahirnál vett részt a Dardanella körüli harcokban, majd mikor az angol-fr­ancia haderő innen visszavonult, az üteget Seddul Bahir­hoz rendelték. 1916-ban Smyrna védelmére ment, két ágyúja részt vett Kosten sziget elfoglalásában. 1916-ban az előbbivel együtt a román frontra ment, majd 1917 jún. 12-én már újra a Dardanella fronton, Kum Burnunál volt, ahol szétlőtte a Te­nedos-i rádió állomást. Ezt is még idejében vissza­szállították a monarchiába. 10 cm-es hegyi (később táb.) tarackososztály legénysége színmagyar fiúkból állott, a tisztek nagy része szintén. Az osztály egyik ütege a 6/2 kassai, a másik a 4/1 budapesti hegyi tarackos­ütegből állott. A Suezi-csatorna elleni harcok után átszerelték a hegyiütegeket tábori tarackosütegekké. A két magyar üteg 1916 március végén érkezett Kospoliba, június 7-én a Ghasa-i frontszakaszra ment. Részt vett a II. suezi expeditióban. Szep­tember elején El-Arish-ba, október 7-én Bethle­hembe, november 8-án Jeruzsálembe kerültek tüzé­reink. 1917-ben újra a Ghasa-i frontra vezényel­ték az ütegeket, ahol részt vettek a híres Ghasai-i csatákban. 1918 március végén mindkét üteg a 8. hadseregnél, Kalkiljénél volt állásban. Még az ellenség támadása előtti hetekben a kassai üteget átküldték a Jordán folyón és ez a Tell Nimrin patak mögött, a Holt tengernél ment tüzelőállásba. Ide volt beosztva egy 10,5 cm-es hosszúcsövű ágyú is. Az áttörés előtt 3 nappal ez az üteg elindult és el is ért Magyarországba. A budapesti üteg az áttöréskor szeptember 19—21-én súlyos harcokat vívott, majd a visszavonuláskor Bet Hassan mel­lett a mélységbe zuhant. A megmaradtak Aleppon keresztül Magyarországba kerültek. Messzehordó tábori üteg két ágyúból állott és 1917 január 27-én érkezett Kospoliba. Fél üteg azonnal Gallipoliba ment a 24 cm-es mozsarakkal. Innen a palesztinai frontra küldték az üteget. A II. Ghasa-i csatában mindkét ágyút telitalálat érte. Egyiket kijavították, a másik helyett újat küldtek. 1918 márciusában már Tull Kerimnél volt állásban. A nagy áttörés előtt az üteget kettéosztották. Egyik fele a kassai, a másik a budapesti üteghez került; sorsuk azonos lett ezeknek sorsával. Hegyiágyús üteg: 1917 év őszén érkezett meg a Jordán-menti csatához s abban négy ágyújával 15 cm-es Smyrnánál 24 cm-es mozsár átszállítása a Dunán Oláhországból. Giurgiu

Next