Magyarország az első világháborúban - Lexikon A–Zs

R

hegy csík a törzsön, a Flik. 19.D-nél piros-fehér­piros törzsgyűrű, a Flik.26.S-nél fekete-vörös tözsgyűrű, a Flik.28.D-nél piros keréktárcsa, a Flik.40.P-nél piros-fehér keréktárcsa, a Flik.63.J-nél fekete-zöld csíkozás az iránysíkon és a ke­réktárcsán, a Flik.72.J-nél fekete törzsgyűrű, a Fi­k.74.-nél fehér törzsgyűrű. • WL. 1275. Repülőalakulat-jelzés (II.): az adott repülő -ócsa­pattestet azonosító jelkép a -ÓKözponti Hatal­mak hadseregeiben (az OMM nélkül). A -ónémet császári hadseregben a szd-oknál alkalmazott­­eknek a feladatkör alapján négy csoportja volt: Jasta (Jagdstaffel - vad.szd.), Asta (Aufklärer­staffel - feld.szd.), Infantriesta (Infantrieschutz­staffel - gy. támogató szd.), Bombersta (Bomber­staffel - bomb.szd). Ez utóbbiak közül már 1914 végén, BAO jelzéssel Ostendében felállították a Postagalamb Osztagot a Brieftauben Abteilung Ostender a neh.tü. tüzének kiegészítésére és irá­nyítására. Állományában 6 szd-ba szervezve összesen 36 bomb.rg. volt. • SGy, WL, 1276. Repülőalakulat-jelzés (III.): az adott repülő -acsapattestet azonosító jelkép az­­óAntant-ha­talmak hős-eiben. Szinte minden szd. saját ~sel rendelkezett, de több brit, fr., s igen sok ol. és am. pilóta festett fel egyedi jelzést. • WL, 1277. Repülőalakulat-jelzés (IV.): az adott repülő -ócsa­pattestet azonosító jelkép a -ómagyar néphadse­regben és a -ó Vörös Hadseregben. Nem különült el a -órepülő-felségjelzéstől (IV.). •­WL, 1278. Repülőalakulat-jelzés (V.): az adott repülő -ócsa­pattestet azonosító jelkép a magyar -ó Nemzeti Hadseregben. 1919.aug­tól a HM 37. o. újra to­borozta a volt háb.­repülőket, visszaállítva erede­ti rangbesorolásukat és háb.­­ókitüntetéseiket. A csapatokat a Bp-i rep.szd., a Patalosztály (kikép­ző, Szeged), és az Anyag Szertár (mű­ állomány) egységekbe csoportosították. A rg-eken a vörös csillagokat fehérrel lefestették, s a gépek oldalára „H" betűt és betű-szám csoportot festettek: H-OP-szám a szállító, H-J-szám a kiképző, H-E-szám a feld., H-A-szám a vad.gépeken. • WL. 1279. Repülőalakulat-jelzés (VI.): az adott repülő -acsa­pattestet azonosító jelkép a m.kir. -ó Honvédség újjáalakításakor. A még megmaradt ig-ek nagy részét a -ótrianoni béke katonai határozványai értelmében a SZKEB megsemmisítette. A szigo­rú korlátozás mellett titkosan működő légierő gépeit „állami feladatot ellátó" szállító, meteoro­lógiai és kiképző elnevezéssel, H-M nemzeti jel­zéssel és 3 betűvel jelölték. A sport- és magánig­eknél a 3 betűt aláhúzták és kisebbnek írták. A személyzet -ó egyenruházata a m.kir. Honvédség, a m.kir. -ó Folyamőrség, -ó Csendőrség, -ó Vám­őrség egyenruháin hordott táb. pilóta, megfigye­lő stb. jelvényekben különbözött. • WL, 1280. Repülőász: a legalább 5 légi győzelmet elért pi­lóta. A nk-vé vált fogalom az I.vh-ban alakult ki. A kategória határát 1919 után húzták meg, s nap­jainkig fennáll. Ennek alapján az I. vh-ban 51 ct­m. pilóta minősíthető ~nak: Godwin Brumowski szds. (35 igazolt + 8 nem igazolt légi győzelem), Julius Arigi alti. (32), Benno Fiala Ritter von Fernburg fhdgy. (28+5 [vagy 3]), Frank Linke-Crawford fhdgy. (27+1),­­ó Kiss József hdgy. (19), Gráser Ferenc tart. hdgy. (18+1), Fejes István alti. (17+4), Eugen Bensch őrm. (16+1), Ernst Stroschneider tart. fhdgy. (15+1), Gottfried Freiherr von Banfield fhdgy. (14+7), Adolf Heyrowsky szds. (12), Kurt Gruber alti. (11), Franz Rudorfer fhdgy. (11+2), Friedrich Naw­ratil fhdgy. (10), Raoul Stojsavljevic szds. (10), Ottó Jindra szds. (9), Georg Kenzian fhdgy. (9),­­ó Kaszala Károly alti. (9), Heinrich Kostrba szds. (8), Tahy Sándor fhdgy. (8), Újváry László szds. (8), Udvardy Nándor törm. (8+4), Josef Friedrich tart. fhdgy. (7), Ludwig Hauzmayer tart. fhdgy. (7), Ottó Jáger tart. fhdgy. (7), -­Maier (Modory) József szds. (7), Risztics János törm. (7+1), Andreas Dombrowski törm. (6), Johann "Kiss József, a légeredményese66 magyar repülőász

Next