Magyarország az első világháborúban - Lexikon A–Zs
R
7503 kat. földi személyzet alkotta. A tengerészeti repülők (Seeflieger) a hab. teljes időtartama alatt 583 lg-et kaptak. Állománya 1918.okt-ben 807 ti., 758 alit. és legs., amint 50 tart. tt. volt. Aő légvédelem (II.) csapatai 1918.okt-ben 562 lggel voltak ellátva, ebből 59 lg. haditengerészeti, 54 lg. zsákmány volt. 2. A -mHadsereg-főparancsnokság korabeli közlése szerint a -mközös Hadsereg ‚Heer” részét képző légjáró csapat ‚Luftfahrtruppe› 1914.aug-tól 1917.dec-ig 435, 1918.márc-tól aug-ig további 139 elg. lg-et lőtt le (más forrás szerint a háb. teljes tartama alatt a Heer és a‚Haditengerészet ̋ Marine» rep. csapatai együtt több, mint 700-at). A utóbbi tevéről fennmaradt összesítés szerint 1915-ben leszállásra kényszerített 4 elg rg-et, rg-et nem lőtt le, de lelőtt 2mléghajót, s megsemmisített 4 felszíni hajót. Ugyanezen értékek 1916-ban: 12, 5, 1,2; 1917-ben:?, 7, 2, 2; 1918-ban:?, 12, 0, 0,3. A szárazföldi rep. csapatok összesen 723 (ebből 318 m.) rep. hősi halottat vesztettek. A sebesültek száma valószínűsíthetően 550 fő volt. Ahaditengerészeti repülés 72 ig-et vesztett légi harcban, 257 ig-et egyéb okból. Személyi vesztesége összesen 510 fő (köztük 145 pilóta) volt, ebből 101 halt hősi halált légi harcban (ebből 32 pilóta), s 65 fő került -e hadifogságba (köztük 8 m.). 4. Az ol. összesítések meghaladják az otm. adatsorokat. Az otm. tengerészeti repülőknek 153 rg. és 5 léghajó lelövését tulajdonítják, 132 saját rg. elvesztésével. Szerintük 1915.májban kb. 90 ötm. vízi rg. volt, a háb. alatt kb. 650 db épült. Ebből légi harcban elveszett 132 rg., egyéb okból elpusztult vagy szétszedésre került 430 db. Az összeomláskor rendszerben volt 232 atm. vízi rg. Az ol. adatok szerint a háb. idején 1472 ol. vízi és 158 szárazföldi rg. épült a haditengerészeti rep. számára. Ebből légi harcban elveszett 114 és 7 rg. (továbbá azmdlasz hadszíntéren 26 brit, 5 fr. és 1 am. rg.). Egyéb okból elpusztult vagy szétszedésre került 936 db pl. vízi és 71 db szárazföldi ig. • SGy, 1285. Repülőcsapatok erőviszonyai: a harci légjáró erők összesített és egymáshoz viszonyított harcértéke az I. vh-ban. 1914.aug-ban mind a -mKözponti Hatalmaknak, mind az -mAntant-hatalmaknak 54-54 rep.szd-a volt. A KH-nál azonban 4,8 rg., az AH-nál 7,4 rg. esett 1 szd-ra. Ez az arány 1918-ra 9,8:17,1 -re romlott. 1914.aug-ban Nonak 41 rep.szd-a volt (218 rg.), az OMM-nak 13 (42), Fr-nak 25 (158), NBr-nak 15 (166), Or-nak 6 (36), Belgiumnak 6 (26), Szerbiának 1 (10). 1917.okt-ben No-nak 201 rep.szd-a volt (2110 rg.), az OMM-nak 45 (450), Fr-nak 152 (1446), NBr-nak 70 (1665), Or-nak 65 (300), Or-nak 162 (1600), az USA-nak 4 (55). 1918.okt-ben No-nak 450 rep.szd-a volt (4050 rg.), az OMM-nak 82 (1200), Fr-nak 258 (484), NBr-nak 198 (4500), Belgiumnak 11 (186), Ol-nak 200 (2000), az USA-nak 45 (706). A KH-nál To-nak és Bgnak nem voltak saját rep. csapatai, 1915-ben a nők állítottak fel náluk rep.szd-okat, részben saját személyzettel. Az AH-nál a belga légierőt gyakorlatilag NBr. állította fel. - Japánnak 1914.augban 1 rep.szd-a (8 rg.) volt, azonbanm Csingtau védelme (elfoglalása) után az ország gyakorlatilag nem kötött le KH-haderőt. • SGy, 1286. Repülő-felségjelzés (I.): az adott repülőgép állami hovatartozását azonosító jelkép az ú m Osztrák-Magyar Monarchia hadszervezeténél. A hadi rgeket a 8556/eln.1.-1914. számú rendelet alapján az 1914.augisi mozgósításkor teljes egészében piros-fehér-piros (p-f-p.) színre festették. 1914 végéig az elg. fölé repülő -mfelderítő-repülőgépek 3 m hosszú, 0,5 m széles at-m. hadilobogót is vontattak. 1915-től a rg-ek a 6503/eln. 1.1915. számú rendelet alapján már nem az OMM színeit, hanem a szárnyfelületükre alul-felül, a törzs oldalára és az oldalkormányra fehér négyzetben festett fekete máltai keresztet viseltek. Egyfelől a p-f-p. színzést kedvezőtlen látási viszonyok között össze lehetett keverni a szerb p-f-kék színezéssel, másfelől az új ~ jelezte a szöv. összetartot tMáltai kereszt és gerendafigreszt osztrák magyar repülőfelségjelzés vastag változata a függőleges vezérsíkon