Magyarország az első világháborúban - Lexikon A–Zs

R

7503 kat. földi személyzet alkotta. A tengerésze­ti repülők (Seeflieger) a hab. teljes időtartama alatt 583 lg-et kaptak. Állománya 1918.okt-ben 807 ti., 758 alit. és legs., amint 50 tart. tt. volt. A­­ő légvédelem (II.) csapatai 1918.okt-ben 562 lg­gel voltak ellátva, ebből 59 lg. haditengerészeti, 54 lg. zsákmány volt.­­ 2. A -mHadsereg-főpa­rancsnokság korabeli közlése szerint a -mközös Hadsereg ‚Heer” részét képző légjáró csapat ‚Luftfahrtruppe› 1914.aug-tól 1917.dec-ig 435, 1918.márc-tól aug-ig további 139 elg. lg-et lőtt le (más forrás szerint a háb. teljes tartama alatt a Heer és a­­‚Haditengerészet ̋ Marine» rep. csa­patai együtt több, mint 700-at). A utóbbi tev­éről fennmaradt összesítés szerint 1915-ben leszállás­ra kényszerített 4 elg rg-et, rg-et nem lőtt le, de lelőtt 2­­mléghajót, s megsemmisített 4 felszíni hajót. Ugyanezen értékek 1916-ban: 12, 5, 1,2; 1917-ben:?, 7, 2, 2; 1918-ban:?, 12, 0, 0,­3. A szárazföldi rep. csapatok összesen 723 (ebből 318 m.) rep. hősi halottat vesztettek. A sebesültek száma valószínűsíthetően 550 fő volt. A­­­hadi­tengerészeti repülés 72 ig-et vesztett légi harc­ban, 257 ig-et egyéb okból. Személyi vesztesége összesen 510 fő (köztük 145 pilóta) volt, ebből 101 halt hősi halált légi harcban (ebből 32 piló­ta), s 65 fő került -e hadifogságba (köztük 8 m.).­­ 4. Az ol. összesítések meghaladják az ot­m. adatsorokat. Az ot­m. tengerészeti repülőknek 153 rg. és 5 léghajó lelövését tulajdonítják, 132 saját rg. elvesztésével. Szerintük 1915.máj­ban kb. 90 öt­m. vízi rg. volt, a háb. alatt kb. 650 db épült. Ebből légi harcban elveszett 132 rg., egyéb okból elpusztult vagy szétszedésre került 430 db. Az összeomláskor rendszerben volt 232 at­m. vízi rg. Az ol. adatok szerint a háb. idején 1472 ol. vízi és 158 szárazföldi rg. épült a haditenge­részeti rep. számára. Ebből légi harcban elveszett 114 és 7 rg. (továbbá az­­mdlasz hadszíntéren 26 brit, 5 fr. és 1 am. rg.). Egyéb okból elpusztult vagy szétszedésre került 936 db pl. vízi és 71 db szárazföldi ig. • SGy, 1285. Repülőcsapatok erőviszonyai: a harci légjáró erők összesített és egymáshoz viszonyított harc­értéke az I. vh-ban. 1914.aug-ban mind a -mKöz­ponti Hatalmaknak, mind az -mAntant-hatalmak­nak 54-54 rep.szd-a volt. A KH-nál azonban 4,8 rg., az AH-nál 7,4 rg. esett 1 szd-ra. Ez az arány 1918-ra 9,8:17,1 -re romlott.­­ 1914.aug-ban No­nak 41 rep.szd-a volt (218 rg.), az OMM-nak 13 (42), Fr-nak 25 (158), NBr-nak 15 (166), Or-nak 6 (36), Belgiumnak 6 (26), Szerbiának 1 (10). 1917.okt-ben No-nak 201 rep.szd-a volt (2110 rg.), az OMM-nak 45 (450), Fr-nak 152 (1446), NBr-nak 70 (1665), Or-nak 65 (300), Or-nak 162 (1600), az USA-nak 4 (55). 1918.okt-ben No-nak 450 rep.szd-a volt (4050 rg.), az OMM-nak 82 (1200), Fr-nak 258 (484), NBr-nak 198 (4500), Belgiumnak 11 (186), Ol-nak 200 (2000), az USA-nak 45 (706).­­ A KH-nál To-nak és Bg­nak nem voltak saját rep. csapatai, 1915-ben a n­ők állítottak fel náluk rep.szd-okat, részben saját személyzettel. Az AH-nál a belga légierőt gya­korlatilag NBr. állította fel. - Japánnak 1914.aug­ban 1 rep.szd-a (8 rg.) volt, azonban­­m Csingtau védelme (elfoglalása) után az ország gyakorlati­lag nem kötött le KH-haderőt. • SGy, 1286. Repülő-felségjelzés (I.): az adott repülőgép álla­mi hovatartozását azonosító jelkép az ú m Osztrák-Magyar Monarchia hadszervezeténél. A hadi rg­eket a 8556/eln.1.-1914. számú rendelet alapján az 1914.aug­i­si mozgósításkor teljes egészében piros-fehér-piros (p-f-p.) színre festették. 1914 végéig az elg. fölé repülő -mfelderítő-repülőgé­pek 3 m hosszú, 0,5 m széles at-m. hadilobogót is vontattak.­­ 1915-től a rg-ek a 6503/eln. 1.­1915. számú rendelet alapján már nem az OMM színe­it, hanem a szárnyfelületükre alul-felül, a törzs oldalára és az oldalkormányra fehér négyzetben festett fekete máltai keresztet viseltek. Egyfelől a p-f-p. színzést kedvezőtlen látási viszonyok kö­zött össze lehetett keverni a szerb p-f-kék színe­zéssel, másfelől az új ~ jelezte a szöv. összetartot­ tMáltai kereszt és gerendafigreszt osztrák magyar repülő­felségjelzés vastag változata a függőleges vezérsíkon

Next