A Szent István Akadémia Értesitője, 1920 (5. évfolyam, 1-2. szám)

1920 / 2. szám - I. Ülési előadások s felolvasások

A TÖRTÉNELEM-, JOG- ÉS TÁRSADALOMTUDO­MÁNYOK OSZTÁLYÁNAK FELOLVASÁSAIRÓL. Tudományos történetírásunk megalapítása a XVIII. században. Kivonat Hóman Bálint r. tagnak 1920. évi február hó 13-án tartott székfoglaló értekezéséből. A történetírás tudománnyá fejlesztése felé az első lépéseket a humanista történetírók tették meg. A történet egykorú, eredeti for­rásaihoz fordulva s ezek tekintélyére hivatkozva, megdöntötték a közkézen forgó krónikák kizárólagos tekintélyét A reformáció és ellenreformáció korának történetírói már nem elégedtek meg az egyháztörténet eredeti forrásainak felkutatásával, hanem a meg­győződésükkel és felekezetük érdekeivel ellentétesnek látszó források hitelét a hitvitákban kiélesedett szkeptikus kritika fegyverével igye­keztek megdönteni. E történetkritikai szellem termékenyítő hatása a maga tel­jességében csak a vallásharcok korát követő békés korszakban bontakozott ki. Franciaországban és Hollandiában a XVII. század első felében, Németországban és Itáliában e század közepén követ­kezett be a történetírás nagy fordulata. A theologus és politikus egyház- és kortörténetirókat hivatásos történettudósok, rendszeres kutatók váltották fel, kik szembehelyezkedve a humanisták és politikus kortörténetirók irányzatos pártszempontjaival és a hit­vitázó egyháztörténetirók szkeptikus hyperkritikájával, a történetírás célját a tények objektív megismerésében s e megismerés gyakor­lati — főleg állampolitikai — értékesítésében keresték. Céljuk felé következetes és rendszeres forráskutatással, a segédtudományok rendszerezésével, a kútfők hitelességének vizsgálatával, tárgyilagos kritika alkalmazásával törekedtek. A történetírás új korszaka nálunk csak a XVIII. század második évtizedében köszöntött be. Katholikus és protestáns tudósok a tudomány békés fegyvereit ragadják meg s egymással versenyre kelve, úttörőivé lesznek a tudományos történetírásnak. Az egyháztörténeti adatgyűjtés megindítása és a kutató munka 10.

Next