Vasi Szemle 1973 (27. évfolyam, 1-4. szám)

1973 / 4. szám - HAGYOMÁNYOK - Fekete Sándor: Petőfi ifjúsága - mai szemmel

több más szakaszát is,­­amelyről szólva a Petőfi-irodalom korához képest túlsá­gosan is érettnek ábrázolta a költőt. Azt mondhatnánk, valósággal elvették tőle ifjúságát, hogy már húszéves korára kész jakobinust, érett forradalmárt, nagy költőt csináljanak belőle. Ez azért is nagy hiba volt, mert sok fiatal épp azáltal tudott volna könnyeb­ben eljutni Petőfihez, ha megismeri a költőnek azt a kamaszos-bohém korsza­kát, amely nagyon is közel áll a mai ifjú­ság érzelmi-hangulati világához. Gon­doljunk arra a 20-21 éves fiatalemberre, aki egyáltalában nem volt tudatos világ­­forradalmár, s aki a társadalom akkori feudális rendjével szembeni hangulatai­nak, ellenszenveinek, viselkedési és öltöz­ködési különcségeikkel adta kifejezését. Némileg hasonlóan azokhoz a mai fiata­lokhoz, akiknek eszmei és érzelmi világát szintén bizonyos viselkedési romantika jellemzi. Annak a Petőfinek, aki peleskei nótá­­riusi ruhában sétált a Váczi­ utcában, aki fiatal íróbarátaival hangosan mulatozott a Pilvaxban, aki fogadásból hajlandó volt egy ismeretlen bankárleány kezét meg­kérni, s aki a divatbábok, arszlánok, fi­­csúrök bosszantására kész lett volna ta­licskában végigtolatni magát a belváros közepén, nos, ennek a Petőfinek a maga­tartása sokkal közelebb áll a beat-protest viselkedéshez, mint a költőről szóló né­mely ünnepi és nem ünnepi cikkek, be­szédek Petőfijéhez. Nagyok persze a különbségek is, tör­ténelmileg és alkatilag egyaránt. Min­denekelőtt az a különbség, hogy Petőfi az ösztönös bohém, romantikus lázadás korszakából rendkívül gyorsan átlépett a maga korának legmodernebb­­tudatos forradalm­i­ságáig, elsők közt jutva el Magyarországon a szocialista eszmékig. De ez sem változtat azon, hogy volt életében egy periódus, amelyben saját szavai szerint is „víg könnyelműséggel” rótta élete megpróbáltatásokban gazdag útjait, s fiatalos hetykeséggel, kamaszos komolytalansággal, egy ideig, átmene­tileg, öltözködési-viselkedési különcsé­gekben is­­kereste egyénisége érvényesí­tését. Félreértés ne essék: nem deheroizálni akarom a költőt. Petőfit egyébként sem lehetne deheroizált figurává törpíteni, ahhoz ő túlságosan is nagy óriása a vi­lágirodalomnak s­­a történelemnek. Azt sem szeretném propagálni, hogy Petőfi­nek e kamaszos vonásait tekintsük minta­képnek. E rendszerint tapintatosan el­hallgatott életrajzi fejezetek felvillantá­sával csupán arra szerettem volna utalni, hogy senkiből nem lesz­­egycsapásra sem zseni,­­sem forradalmár, ha szabad ezt mondanom, még felnőtt ember sem, az ifjúságnak meg kell adni azt a jogot, hogy­­az életkorához illő merészséggel, olykor ha tetszik, szertelenséggel keresse a maga útjait, a maga hangján, a maga ízlése szerint daloljon­­és szórakozzék. Kívánatos persze, hogy e szertelenség ne vezessen értelmetlen politikai kalan­dokig. Nem kell a szocializmus tovább­fejlesztésének eszméit importálnunk sem a messzi nyugatról, sem a távoli keletről. A magyar valóság viszonyaiban kell gon­dolkodnunk. De a kalandorságnál­­nem kisebb hiba a szellemi és erkölcsi­­tunya­ság,­­a nemtörődömség, a közömbösség. Egyetlen­­társadalom sem nélkülözheti az ifjúság kezdeményező szellemét, lendü­letét, újat akaró komolyságát. Menthe­tetlenül bizunyul és elveszül az a­­társada­lom, amelyben az­­ifjúság tartósan csak mint az idősebbek nézeteinek­­engedelmes ism­ételgetője kap helyet. E két véglet, az értelmetlen­­kalandor­­ság és a cinikus közömbösség szélsőségei között kell megtalálnunk azt a helyes utat, amelyen haladva az ifjúság a nem­zet életének egyik lendületet­­adó erejévé válik. Elég sokan tudják rólam, hogy nem vagyok hízelkedő­­természet, azért­ el merem mondani, hogy nagy megelége­déssel hallgattam a megyei tanácselnök ma délelőtti emlékszoba-avató beszédét, melyben arról­­szól­t, hogy „nyugtalan” emberekre van szükség. Igen, e teremtő 556

Next