Vasi Szemle 2000 (54. évfolyam, 1-6. szám)

2000 / 1. szám - VAS MEGYE A KÖZÉPKORBAN - Rácz György: A Ják nemzetség és monostoralapításai

Vas megye a középkorban RÁCZ GYÖRGY: A JÁK NEMZETSÉG ÉS MONOSTORALAPÍTÁSAI építtette újjá, aki Gertrúd királyné testvére volt, és aki 1208-11 között Magyarországon talált menedéket, miután gyanúba keveredett Fülöp német király meggyilkolása miatt.44 A művészeti hatások előfeltételét jelentő történelmi háttérrel kapcsolatban újabb magyar­­országi források előbukkanására aligha számíthatunk. Nagy Márton életéről is nagyon keveset tudunk, mégis, az általa építtetett templom alapján biztosan állíthatjuk, hogy ki­tűnő bajor kapcsolatokkal kellett rendelkeznie. Nem zárható ki, hogy ezt házassága ré­vén szerezte. A jáki templom Szent György titulusában megjelenő sárkányölő Szent György tisztelete akár egyszerre mindkét forrásból is eredhetett. 5. Tény, hogy a család Szent György-kultusza a templom építésével párhuzamo­san kiterebélyesedik: a monostor védőszentje jelenik meg Márton fiának, Zlaudusnak fe­hérvári olvasókanonoki pecsétjén, és ugyancsak Szent György tiszteletére szentelték Zla­­udus Véged (Zalavég) falujának általa, a jáki monostor mintájára építtetett templomát is. A veszprémi székesegyház északi oldalán levő Szent György kápolnát a Szent István korától ott őrzött Szent György ereklye számára „a 13. század második harmadában emelték egy akkorra már pusztulásnak indult korábbi körtemplom helyére...” Ez Márton fia Zlaudus veszprémi püspökségének kora.45­6. Klaudus akár királynéi kancellárként, de fehérvári lektorkanonokként, mint a káptalani iskola vezetője és tanára mindenképpen hivatalból ismerhette a magyar króni­kairodalmat és Ákos mestert egyaránt. Mindebből arra következtethetünk, hogy a bajor kapcsolatokat, a talán ennek következményeként is meggyökeresedő Szent György-kul­­tuszt jól összhangba lehetett hozni az ősgestából megismert Vecellin-mondával. Hogy ez a Zlaudus „felfedezése” volt-e, vagy a krónikaíró Ákos mestere, megállapíthatatlan. Bá­tor Oposnak a Ják nemzetséghez való kapcsolása mindenképpen krónikás kombináció, és minden bizonnyal ez is kapcsolatban lehetett a Szent György-legendával. Bátor Opos kiváló lovagként ugyanis többek között megölt egy ellenséges csehet. Figyelemre méltó, hogy a Gutkeled nemzetség körében is elterjedt nézet volt Vecellint tekinteni nemzetség­esnek, miként erről egy 1326-ból való adatból értesülünk, és bizonyára nem véletlen, hogy e nemzetségnél is különösen erős volt a Szent György-hagyomány.46 Létezett egy előkelő, az országnak nádort, bánt, comeseket adó, két monostort is alapító nemzetség, feltűnő német kapcsolatokkal, Szent György-kultusszal. A Vecellinnel való „megajándé­kozás” szinte magától jött a régi szövegek ismerőjének, ezzel is kiválóan lehetett bizo- 44 Erre Id. GELDNER, F: Bamberg, és WENDEHORST, A.: Ekbert v. Andechs-Meranien. Lexikon des Mitte­lalters I. München und Zürich, 1980. 1396-97, és Uo. III. München und Zürich, 1986. 1762-63; Tóth E. i. m. 28. 45 Pecsétje Bertalan veszprémi püspök és társai 1237-ben kiadott oklevelén függ (eredetijének jelzete: Veszp­rémi székesfőkáptalan magánlevéltára, Paloznak 9; az oklevél fényképe: DF 200636, a pecsét másolata: MOL V 8. Az oklevél aljára több hártyaszalagot fűztek a függőpecsétek számára, ezek közül csak kettőn maradt meg a pecsét. A mandorla alakú, 37 x 47 mm nagyságú, természetes színű viaszpecsét felirata: + SIGIL + MAGIS [...]DI + LECTORIS ALBENSIS. Azonosítása kétségtelen, mert az oklevél kiadói között szerepel Zlaudus fehérvári lector neve. A pontsorral határolt mezőben abból kiemelkedő, balra vágtató lo­von Szent György köpenyes alakja látható, a jobbjában levő lándzsát a ló alatt kunkorodó sárkányba döfi. A ló feje, farka, lábai átlépik a vonalszegélyt és belógnak a felirat mezejébe. A pecsétmezőben az ábra mellett felül, két oldalt: SANCTUS GEORGIUS. A zalavégi templomra Id. a 111. jegyzetet. A veszprémi kápolnára: H. GYÜRKY Katalin: Die St. Georg-kapelle in der Burg Veszprém. Acta Archaeologica, 1963. 341-418; az idézet: Koppány i. m. 112. 46 1326. FEJÉR VIII/5. 160. Vo. KARÁCSONYI i. m. 470. A Gutkeledek sárkányos hagyományáról legújab­ban: MAKKAY János: A sárkány meg a kincsek. Századok 130 (1996) 733-734. Magyar Z. i. m. 176.

Next