Vasi Szemle 2004 (58. évfolyam, 1-6. szám)

2004 / 5. szám - ÉVFORDULÓ - Nagy Alajos: Az 1956-os magyar forradalom - a szabadság példaképe. Albert Camus két megnyilatkozása forradalmunkról

2004. LVIII. ÉVFOLYAM 5. SZÁM az erőltetett termelőmunka és a „háztáji” gazdaságok megművelésének életfenntartó rea­litásában. Camus nem kíméli a „jóságos” Kádárt sem. (Talán éppen ezért hallgatták­­ és hallgatják agyon idehaza.) Mindenesetre az egész ország szabadságát tekintve nincs se­m­­­mi különbség arra nézve, hogy a kopasz gazfickó (Rákosi - N. A.) vagy az üldözött üldöző (Kádár - N. A.) kormányozza-e azt. Majd imigyen ostorozza a primitív diktátort dicsőítő­ sajtót, beleértve a nyugati baloldali zsurnalizmust is. A kommunista újságok megalkuvása abban áll, hogy kijelentik: Kádáron, az ő rendőrein és hóhérlegényein kí­vül minden magyar fasiszta. Kemény szavakkal, nemes pátosszal ítéli el Kádár rémuralmát. Idegen páncé­losok, rendőrség, húszéves leányok az­ akasztófán, vezetőiktől megfosztott és betömött szájú munkástanácsok, és megint bitók, deportált, bebörtönzött írók, hazugság-sajtó, tá­borok, cenzúra, letartóztatott bírók, bűnözők mint törvényhozók, és mindig újra bitók - így néz ki a szocializmus, szabadság és az igazságosság nagy ünnepe? A kommunista ideológia álnokságait, embertelenségét, a Kreml fő­ideológusá­­nak (a magyar forradalom ideológiai leverőjének), Sepilovnak egyik megnyilatkozá­sából olvassa ki: Ha Sepilov miniszter Párizsból való visszatérése után le meri írni: „A nyugati művészet arra van hivatva, hogy az ember lelkét széttépje, és különböző tömeggyilkosokat hívjon életre”, itt az ideje, hogy feleljünk neki, a mi íróink senkit nem öltek meg, emellett elég nagyvonalúak ahhoz, hogy ne a szocialista realizmus elméletét tegyék felelőssé azokért a tömeggyilkosságokért, melyeket Sepilov és társai rendeltek el és fedeznek. A „liberális” sajtót és ferdítéseit imigyen bírálja. A baloldal kimondottan deka­dens, a szavak rabja, csak sztereotip válaszokra képes, ragad a formulák enyvesmadza­gához, és állandóan elmarad az igazság mögött, amelyből állítólag törvényeit levezeti. E sorokban bizonyára ráismerünk a mai baloldali sajtó nagy részére is, amely nem tartja elsőrendű feladatának a valóságnak megfelelő­ tájékoztatást, sőt céljai érdekében csal, megmásítja az igazságot, hamis bizonyítékokat produkál, s nem mondja ki, hogy a király meztelen. Fel kell figyelnünk a hő­si attitűdre, a szabadság áldozatainak talán soha ki nem mondott, tudatalatti beállítottságára is, amit Camus e szavakkal tudatosít: Az emberek csak a szabadságért haltak hősiesen, azt hitték ugyanis, így nem halnak meg teljesen. Igazi halálukat csak mi okozhatjuk, Tollas Tibor szavaival élve: Csak az hal meg, akit elfelednek. Szégyenletes, hogy időközben forradalmunkat is elfeledjük, elfeledtetjük, vagy közömbösek vagyunk népünk emez áldozata iránt. Itthon talán még jobban, mint külföl­dön, pedig 1956-tal beiratkoztunk - ahogy Camus is kiemeli - a szabadságszerető népek élvonalába. Szabadságharcosaink áldozatát - a holtakét és élőkét - talán meg sem érde­meltük, hisz a felejtés mellett sokszor az az érzésünk, hogy ünnepi beszédet mondó poli­tikusaink inkább saját személyüket dicsőítik, mintsem 56 hőseit. A XX. század nagy morálfilozófusa mérceként, csúcsként értékeli szabad­ságharcunkat, és axiómaként mondja ki: A magára maradt Európában csak úgy marad­hatunk hűek Magyarországhoz, ha soha és sehol nem áruljuk el, amiért a magyar harco­sok életüket adták, és soha, sehol - még közvetve se - igazolják a gyilkosokat.

Next