Vasi Szemle 2016 (70. évfolyam, 1-6. szám)

2016 / 5. szám - A MÚLTNAK KÚTJA - Széll Kálmán: „Különb embert, teljesebb magyart”. A kőszegi katonaiskoláról - történet és emlékezés. I. rész

SZÉLL KÁLMÁN „KÜLÖNB EMBERT, TELJESEBB MAGYART”­ A KŐSZEGI KATONAISKOLÁRÓL - TÖRTÉNET ÉS EMLÉKEZÉS I. RÉSZ A m­a nemzetállamok kialakulásának időszaká­ban minden ország életében kiemelt szerepet játszott a hadsereg. Nemzetre és a fegyver­nemre jellemző színes, díszes egyenruhájukkal kiríttak a szürke tömegből, kiemelt társa­dalmi elismerésben részesültek. Az általános hadkötelezettség teljesítése hazafias cseleke­detnek számított, minden hadköteles fiatalember hő­vágya volt, hogy a sorozáskor regru­tává válva katonaként szolgálja a hazáját. A háborúk kimenetelét évezredeken át három fő tényező befolyásolta: 1. a szem­ben álló seregek létszáma (ember ember elleni küzdelemben), 2. a felek fegyverzete, harci szelleme, harcmodora, 3. a hadvezetés milyensége, azaz a harcászati taktika. A háborúk során behívott vagy önként jelentkező tisztek, ám a (küldött) legénység, vagy a felfogadott zsoldosok csak kezdetleges harci képzésben részesültek, de a lőfegyverek, tüzérségi löve­­gek feltalálása után a haditechnika gyors fejlődésnek indult, kialakult a hadtudomány. Bár már a római légiók szervezettsége, harckészsége és modora, a tatárok, törökök haditudo­mánya stb. is híres volt, főleg a napóleoni háborúk során és azt követően, egyre inkább szükségessé vált a hivatásos állandó hadsereg felállítása, képzése, kaszárnyák építése, tar­talékosok igénybevétele, s mind kiemeltebb szerepet játszott a tiszti- illetve altiszti kar, amely a reá bízott legénységet három éven át oktatta, nevelte, harcképességüket biztosí­totta, békebeli viselkedésüket irányította, ellenőrizte. Parancsnokként vezették a hadmű­veleteket, legkiválóbbjai pedig a harcászat művészetét is elsajátították. A tisztikar zömét általában a kiváltságos osztályok (nemesség, középosztály) ifjai biztosították. A fegyveres harc és haditechnika tudománnyá alakult, új fegyverek, taktikák láttak napvilágot, így első­sorban a tiszteknek és altiszteknek egyre nagyobb szükségük volt elméleti és gyakorlati katonai szaktudásra. Ezt kadétok nevelésével eleinte az egyes csapatoknál igyekeztek lesz-­ i A Hunyadi Mátyás Katonai Alreál jelmondata. Az iskoláról szóló jelen írásomban az intézet történetével csak oly mértékben foglalkozom, amennyit saját kőszegi iskolai tapasztalataim és élményeim megértése megkí­ván. A témával részletesen foglalkozni akarók részére ajánlom a Ráskay Pál és Szabó Zoltán által írt, e tárggyal foglalkozó - a forrásmunkák közt megjelölt - könyvet, amely két kiadást is megért.

Next