Mályusz Elemér: Iratok a türelmi rendelet történetéhez - A magyar protestantizmus történetének forrásai (Budapest, 1940)

Első rész: A régi rendszer

A MAGYAR PROTESTANTIZMUS A XVIII. SZÁZADBAN. 37 gyík rátermettségén kívül közrejátszott apjuk személyes össze­köttetése gr. Teleki Sándorral, az erdélyi reformátusok vezé­rével, akihez az öreg professzor teljes bizalommal és ered­ménnyel fordult 1741-ben, hogy egyik hazatérő fiát az ifjab­bik válthassa fel Franequeriben.32 Annak a vezető rétegnek, amely a protestáns tömegek­nek az élén állott, a tanultság, képzettség ezek szerint nem egyedüli jellemző vonása. Nem kisebb mértékben hatja át az a tudat, hogy ifjabb tagjai kötelesek az előttük járó generáció terheit átvenni, erre a feladatra tervszerűen felkészülni, ami­vel együttjár az a meggyőződése, hogy a tanuláshoz, a művelt­ségjavak megszerzéséhez szükséges előfeltételekkel elsősorban neki kell rendelkeznie. Mintegy előjognak érzi, hogy caeteris paribus az ő gyermekeié legyenek az anyagi eszközök. Az igé­nyeknek ez az érvényesítése némelykor­­ talán a nepotizmus látszatát kelti, azonban az öröklődő és egyre fokozódó tuda­tosság, a hivatásérzet biztosítja a szilárd alapot ahhoz, hogy a vezető réteg aktív és tervszerű működést fejtsen ki. Ez az elit nem nézte tehát tétovázva az eseményeket, amelyek az egyház sorsát érintették. Tudta, hogy mit kell tennie. Az utat, az irányt az öröklött hagyományok világosan kijelölték szá­mára. Ez a hivatástudattól áthatott réteg a támasza elsősorban a magyar protestáns egyháznak a XVIII. században. Bár csak a szegény jobbágyok körében s azok közt is korlátok közé és szűk térre szorítva, de mégis vezető szerepet játszik, amivel alkalmat nyer, oly tulajdonságoknak a kifejlesztésére, amelyek érvényesülése nélkül öntudatos társadalmi szervezet élete el nem képzelhető. Ilyen vonás volt a saját egyéni sorsának azo­nosítása annak a közösségnek a végzetével, amelynek szolgála­tába szegődött: az egyházéval. Tudatában a kettő a legszoro­sabban összeforr. Az isteni eredetű egyház munkája az ő élet­művén keresztül revelálódik, viszont a szolgálat, amelyet ő fejt ki, az egyház javára irányul. Nem szabad tehát elcsüg­gednie, sem meghátrálnia, mert különben porba hull maga a fenséges eszme. Ugyanez a kapcsolat a hétköznapi életben, profanizálódva, így nyer kifejeződést: fia szétporlad a protes­táns egyház Magyarországon, megszűnik az ő és utódainak exisztenciája, mindazoké, akik az egyházi szolgálatból élnek. A prédikátor tehát az egyház védelmével a maga és osztályos­­társai egyéni érdekeit is oltalmazza. Ez a meggyőződés kétség­telenül érvényesült s éppen ez tanúskodik arról, hogy a sors­közösség tudata erős és éber volt, annyira erős, hogy az egyéni érdekeken játszva győzedelmeskedett. Alig volna másként 32 Koncz i. m. 152. 1.

Next