Eckhardt Sándor (szerk.): Úr és paraszt a magyar élet egységében (Budapest, 1941)

Keresztury Dezső: Az új magyar népiesség

zési elgondolásai s a lassan bontakozó szövetkezeti moz­galom eszméi is. A problémák azonban nem oldatnak meg s a folyton növekvő feszültséget már mindinkább az egyes politikai csoportok igyekeznek a maguk céljainak el­érésére hasznosítani. A XX. században egyre gyorsul a fejlődés s mindig jobban radikalizálódnak a szembenálló eszmék és erők. Az uralmat birtokló rétegek a néppel igye­keznek sakkban tartani a polgári radikalizmus és munkás­­szocializmus mozgalmait, ezek viszont a maguk eszméi­nek szeretnék megnyerni a «feudális, reakciós» Magyar­­ország ellen harcra hívott népi tömegeket. E mérkőzés folyamán természetesen rendkívül sokrétű szociográfiai — ha szabad ezt a műszót már az akkori viszonyok közt is alkalmaznunk — s még nagyobb terjedelmű publicisztikai anyag kerül felszínre; ami hiányzik, az az összefog­laló, a zűrzavaros anyagban rendet teremtő egységes felfogás. Érthető tehát, hogy amíg a népi valóság feltárására irányuló erőfeszítések — mert az említett törekvések akarva-akaratlan a nép valószerűbb képének és szemléle­tének kialakításán munkálkodtak — egyre inkább elvesz­tek a részletkérdések és megoldások vizsgálatában, az a néhány író, aki a nép sorsát és szerepét a magyar múlt és jelen egészében, a nemzet sorsának történelmi sodrában s mondhatni metafizikai távlatában szemlélte, mindjob­ban elszakadt a valóságok és lehetőségek nyugodt megíté­lésétől s a népi világ valóságos képe helyett annak már­­már mithologikus látomását idézte fel műveiben. Tudjuk, a nép, mint az érintetlen, elhasználatlan életerő kimerít­hetetlen forrása s mint a magyar századok elhanyagolt, örökéből kitudott Hamupipőkéje, már romantikus íróink műveiben is megdicsőül. Petőfi lángoló népbarát forradal­­misága közismert s tudjuk, hogy a magyar paraszt-Her­­kules legtöretlenebb sugárzású szimbolikus képét a reá-

Next