Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

hetetlennek állított. Ez iszonyú rögeszmék hozák aztán létre a so­­phismust, mellynek hősei, Gorgias, Protagoras és Diagoras, ta­gadva az isten’ létét, tagadva az erkölcsi törvény’ kötelező erejét, a’ vallást egyes egyedül a’ politica' művének állítva; sőt Protagoras nyilván kimondó, hogy minden ismeret alanyi lévén, a tárgylagos­­ról szó sem lehet; e’ sophistákra hallgatók' esze úgy elferdült, er­kölcse úgy megromlott, hogy ezen bajt egyedül Socrates' nagy esze, és a’ socratistaus’ üdvhatása orvosolható meg­­). Ki gondolta, hogy ezen észkórság a XIX. században előke­rülhessen egy épeszű, vallásos, és bizony becsületes elvekkel bíró nemzet’ tanodáiban ? E’ különös tüneményt Szontagh Gusztáv abból fejti meg, hogy a’ német, természettel idealismusra hajlandó lévén, tűri ennek kicsapongásait, és ábrándjait, ha ezek rendszerben fog­laltatnak , és mysticai homályban adatnak elé. És valósággal Schlos­ser be is vallja nemzetének e' gyöngéjét, állítva, hogy a' német tu­dósok előtt mindig gyanús volt az, a­­mi érthető és világos. Köppen pedig, keserű iróniáival áll elő, és ekkép szól: „A’ németek’ szívét csak rendszerrel lehet meghódítni, a kik a’ képtelenséget is elfo­gadják , csak rendszeresen adassék elé“ 2). Bármelly kútfőből eredjen e’ lélektani csoda, és e’ szörnyű tévely, erre magyarjainkat Parthenonom’ e’ küszöbén figyelmessé tenni jónak láttam; noha, hogy ezek általános alanyiságba sülyed­­hessenek valaha, attól nem tartok; mivel ezek ép úgy, mint az an­golok és francziák, gyakorlati ép szelleműek, és hála­ épen nem ábrándosak ? Nem is fogadnak ők el rögtön minden idétlen agyszü­leményt , és a’ szőke Duna előbb viszszatérend Pannóniánk és Da­ciánk' síkjairól a' német hegyek felé, semhogy magyarjaink az ala­nyiság’ önkényes, és szörnyű absolutismussal parancsoló homályos tanaival szerelembe eshessenek. Hát, kérdem, a' kissé nyers, de azért épeszű magyarok — kik eddigelé a’ philosophia’ pegasusát nyereg nélkül is megülték — fogadnának kész és alázatos engedél­lyel efféle tanokat és elveket ? A’ fölény o­lyan , minőnek mi öt ala­nyiságunk’ mindenhatósága által teremtjük; ha ennek tetszik öt egy árva és puszta ideává silányítni, úgy ő ennél több nem lehet; ha ugyan ennek tetszik öt saját művével a’ természettel öszszezagyvál­­ni, mit mondhatunk erre egyebet, mint azt, mit a’ kedélyes Spiegel szokott? „Ez is jó!“ Ha tetszik ötöle a’ létet megtagadni, mint Jön Fichte, ez ellen sem lehet kifogás; ha az emberleiket tetszik öntu­data’ ellenére, szabadságától, a’ semmivéléttöl irtódzása’ daczára, a’ halálutáni fennmaradástól megfosztani : mit mondhatunk ez ellen is ? Mi keletnépe, bizonynyal hiszem azt, sem említett rémtanokat, sem ezek’ vitatott, soha olly lelkesedéssel nem fogadandjuk, mint a’ jó D Tennemann, Grundriss der Geschichte der Philos. Leiprig.,1812. p. 51—62. 2) Propylaeumok a’ magyar Philosophiáhoi 1. 40. 223.

Next