Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

mértékeivel, amazoknak pedig boltjában helyt nem engedne. A’ for­maság nem nélkülözhető; de szint illyen a’ tapasztalás’ útján nye­rendő ismeret is. Az angolok tehát mintegy folytatva dicsérettel a’ természet­­tani ösvényt, bírálat alá veszik az öntudatban mintegy észlelet alá eső emberszellemet, és szorgalmasan fürkészik, lehet­-e, van-e, szükségkép lenni kellő-e, a’ testi és érzékeink alá eső dolgok’ e’ határtalan tengerében, olly neme és faja a' lényeknek, melly ama­zokon felülemelkedve , és tőlük lényegesen különbözve, arra vol­na minősítve, hogy magas irányban működjék, fürkészve a' valót, érezve a' fensöbb szépet, és nemest, törve az erkölcsi czélokra, és küzdve az ezeknek útjában álló akadályokkal? Még itt nem állanak meg, hanem azt is vizsgálják, hogy, ha illyen fensőbb elv lakik ben­nünk — mit kicsoda tagadhatna ? — képes-e aztán ez saját és benne lakó ereje által a’ természetfölötti magasb ismeretszerzésre vagy nem? mert, ha ő egyéb állattársaink felett illy képességgel nem bír, úgy minden metaphysicalás nem egyéb, mint szellemünk’ igaz hiva­tásától eltérés, álomhüvelyezés, és erőpazarlás. Ha eszünk itt meg­csal , úgy a' fensőbb vagy idealvilág az ős hitrege-világhoz hasonló, mellynek létezését bár a’ még criticátlan kor erősen hivé, mégis ez regényes Olympiájáról egyszer csak letűnt, és nincs, ki ennek egy­kori viszszatérését valószínűnek hinné. És ezt azért, mert a’ kép­zelhető még távol van a’ valótól, a' lehető igen meszsze áll a' léttől, sőt szükségkép lenni kellőtől. A’ szellemtudomány’ fő feladatának is­meri tehát a’britt philosophia annak előbb tisztába hozását, minő fokai vannak a' meggyőződésnek, miben különbözik ettől a’ puszta vélemény, melly lehet így is amúgy is; ellenben az alapos meggyő­ződés épen nem szabad akarat és tetszés szerinti, és olly hatalom­mal bír, hogy még vérpadra is elég erős fölléptetni. A’ lélek ezen életművezetét tevén tanulmányául igen helyesen az angol jelen philosophia, és itt ezen szerencsés eredményre jutva, hogy a’ szemlélő ész­épen nem sülyedt hiú alanyiságba, nem is jön magával szükségkép ellenmondásba, ha a’fensőbb ismereteket vizs­gálja — és ez csak akkor esik meg, ha a­ criticus bölcselő a’ vizs­gálat alá vett érzékfeletti tárgyakat egyszer mint tér és időben le­vőket, máskor mint ezeken kívül helyzetieket tekinti — nem mellőzi az emberszív, és akarati erő' mélységei' fürkészését is, jelesen azt: minő alaperők laknak fensebb akaratunkban ? és erkölcsileg mit te­hetünk, mit nem? legyőzhetjük-e érzékiségünk, és önzésünk’ gigási erejét? erkölcsi és vallási eszméink bírnak-e elég indokkal az er­kölcsi törvények’ velünk teljesíttetésére, vagy nem? mivel, ha ezeket nem tehetjük, úgy lényünk merő alanyiságban dermedez, az erköl­csi törvény nem létezik, és ez csak a’ szokás, vagy a’nevelés’ műve; úgy nincs erkölcsi törvényhozás, a’ fölény mint erkölcsi törvény­hozó, üres eszme, az erény, mint a’ törvénynek magunkban végre­

Next