Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

33 stotelest pedig, daczára a' gőgös és erőszakos izlamnak, az arabok ég' pohárnokánál­ nevezek. Pedig Plató és Aristoteles nem mindenben híven adák, sem az athéni parthenismust, sem ennek igazi értelmezőjét , az igaz socra­­tismust. A'görög dicső nemzet’ fő ideáljában, Pallasban, olly fő erényt látok én, melly ideálja az emberiségnek, minden jeles nem­zetnek , és minden philosophia által megdicsőü­lni kívánó egyénnek. És ez nem más, mint az élet’ tisztasága, mit az életszépség vagy a’ biocalia’ legelső kellékének tartok. Homer, (hol?) és társai olly tisztá­nak festik Pallast, hogy ez fürdőbe menve, még saját meztelen teste’ szemléletétől is elfordítá szemeit. Vegyük ezen allegóriát, mint illik, fensőbb élettudományi értelemben. A’ mennyből alászállott Pallas — HaWiczy Suite — kinek remek kőszobra áll Rómában a’ giusti­­niani féle képcsarnokban —tervezi amaz istensziklát, a’ még eredeti épségében álló igazra, jóra és szépre törő emberészt; ennek ideálja az, hogy három fönséges irányt tartson, és delejtsen a’fensöbb igaz és való, az erkölcsileg jó, és polgárilag is jogos, végül a’ fensöbb szép, a’ xaloxayatov felé. A’ szerencsés szellemi alkat — mellyröl Kant is szólt — abban áll, hogy nyílt érzékünk legyen az igazsági, erkölcsi és széptani harmóniákra, illyennel bírtak különösen, és leg­­fensőbb fokon : Pythagoras, Socrates, Plató és Leibnitz, mikép életrajzaikból láthatni. Ezek fogák fel és még ma is, az illyenek az egyetemes harmonismust — mellyről följebb szóltam — ezek látják tisztán mindenütt az ideálét, mi Bouterweh szerint is nem más, mint az isteni. Én is illyenekre számítok, és a’kiben nincs érzék az igaz­­sági, erkölcsi és széptani egyezmény iránt, az jobb leen, ha elő­csarnokaim­ küszöbét át sem hágja. Hangászi érzék nélkül még de­rék hangász nem támadott, jeles zeneszerzemény nem született; bi­zony igazsági , erkölcsi és széptani harmónia felé delejtés nélkül is szerencsés előhaladás philosophiában sem remélhető. Azért van a’ philosophia jelenkorunkig olly szégyenletes állásban , hogy mi az élettudomány­ fenségéhez illő progymnasmákat elmulasztjuk, és elég­nek tartjuk az eddigi ösvények ’s rendszerekkeli megismerkedést, kétkedünk, birálgatunk , tudós vitázatokat kihallgatunk; pedig ez a’ mondottak szerint koránsem elég, hogy a’ Parthenonba eljussunk. Nem több mint kéj­ csónakázás ez a’ tengertükre’színén, ennek mé­lyére leereszkedés nélkül. Nem így tőnek a’philosophia’említett hő­sei. Ezek a­ szükséges előküzdések által megerősödve indultak meg a’saját erőfenségök által nyitott ösvényen; és mint a'bajnok Alcides csüggedetlen lélekkel haladtak azon ne-továbbig, mellynek bazalt­­osdopin túl,a’ vizsgálat és elmélet megszűnik üdvös lenni a’ szel­lemi és anyagi, az egyéni és társas életre. Igénytelen rendszeremben tehát az élettisztaság­ — partheni­­smus — elve fölé szerepet visz. Miben áll ez ? majd annak helyén, és idejében megmondom. Most róla csak ennyit. Hogy igazsági har.

Next