Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

így nem csak a’ szobatudós, hanem a’ nagy ’s kitűnő hivatalnok, vezér, sőt fejdelem is vonzalmat érze magában e’ tudományok’ tu­dománya’ bővebb megismeréséhez, ’s éltére alkalmazásához. Miből aztán keletkezett a’ philosophia’ roppant befolyása a’köz míveltségre sőt nemzeti nagyságra és dicsőségre. Ha aztán kérdjük : mi idézé elé ezen áldott hatást, az isme­retnek mi adá ez élénk érdeket, a' jellemnek mi adá ama’ csodált szépséget, és fenséget, a’ philosophiai és vele rokon irodalomnak mi kölcsönzé amaz örök ifjúságot és kellemet? ezekre'azt kell fe­lelnünk : nem más, mint az ízlés'' tisztasága, minek áldott kútfeje nem egyéb, mint az eszmék, fogalmak, ismeretek, viszont az ezek­ből folyó érzelmek, elvek’ tisztasága, szépsége és fensége. Legyen szabad ez igazságot egy, a’szép műtanból merített példával földerítni. Az egész európai mívelt világ eleitől fogva csodálta ’s még ma is tiszteli ama’ bámulatos tökélyt, melly fénylik a’fenmaradott hellén antik művek s főleg képszobrokban, miket a’ föld anyai keb­lében , a’ középkori barbárok’ vandalismusa elöl gondosan elrejtett azért, hogy az újkor ezeket innen újra napfényre hozva, és saját képcsarnokokba állítva, legyenek a’szép ízlésnek fölébresztői, az új­kori művészek’ remek példányai. Ezekben látjuk a legfensőbb ízlési tisztaságát, a’ művészet’ n­­továbbját, a­­mit ideálit, minek kulcsa ab­ban rejlik, hogy a’hellen művészek óvakodának ugyan a természet’ typusait lényeges részeikben megsérteni, de ettől el is távolítottak minden nem-lényegest, útfélit, és aljast; mi által azt nyerék, hogy maideáljaik már most épen nem földi hanem mennyei lényben de­rengnek, mivel ők a’ természeti typusait csaknem csodásan megdi­­csőítették. Ekkér jöttek létre a’ hellen istenalakok az által, hogy művészeik az állatit és aljast ezektől eltávolították, és csupán a'tisz­tán emberit emelték ki; vigyázva azonban , hogy e’ tisztázás által a’ fensőbb emberi fel ne dúlassék , ’s meg ne rontassék bennök. E’ szépműtani parthenismus által lőnek aztán az antik szobrok utánoz­­hatlanokká; és igen helyes Winkelmannak amaz észrevétele, mi­ként : ,,Egyetlen ösvény nyílik előttünk arra, hogy utánozhatlanok legyünk az által, ha a’ hellen műveket utánozzuk.“ Ez vala a’ dicsőség’ egének útja Ráfael és kortársai előtt, kik világhírű remekeikben a’szépműtani tisztasággal párosítva az erköl­csi tisztaságot, ’s kellemeket, szinte utólérhetlenek, és utánozhat­­lanokká lőnek. A­ fensőbb életi tisztaságát választám én is fő irányomúl, mit Pallas’jelve olly szépen elétükrözött, és azért mentem viszsza az ősrégiségben keletkezett parthenismusból fejlett eredeti sociali­­smushoz ; mivel én , hogy már itt őszintén nyilatkozzam , általában a’ hellen philosophiát, míg az virágjában állott, a’későbbi scepsis, a’keleti zagyvalék és ábránd által meg nem tisztátlaníttatott, és tiszta hellen jelleméből ki nem vetköztetett, olly előnyökkel bírónak

Next