Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

hanem az által, ha ezen philosophia hű maradva egyedüli vezércsil­lagához , melly az emberi általános és szellemi míveltség, azt ennek lehető legmagasb fokára emelendi, és ezen czélra minden lehető eszközöket felhasználand, mellyek a Parthenonban bővebben kimu­tatandó fensőbb biocalia’ életbe léptetésére szolgálnak. Tiszteljük a’ józan kormánytant, főleg ha ez egyenlépést tart a’ fensőbb élet vezérlőjével, az erkölcstannal, elismer­jük ennek ér­demeit, az alsóbb vagy anyagi élet’ szépítésében; örülünk hallásán annak, hogy a' keresztyénség, és a’ hellen philosophia’ ideálja, az örök béke, megpendült nem csak Pál’ templomában, és a’ Temze’ partjain, hanem az Ohio és a' genfi-tó mellett is; de én — engedjen meg a' tisztelt Academia különczségemnek — midőn a' földi érdek szövetkezni akar a’ szellemi fensőbb érdekkel, és ennek kezéből ki­akarja venni a’ kormányt, ép olly különcz lennék mint Diogenes, ki a’ monda szerint, hordója’ ajtajától elutasítá a’ világhírű Sándort; és ő is ép úgy jön, mint maga Krisztus, ki viszszaigazítá ama’ dae­­mont, ki megmutatá neki egy magas hegyről a’ világ’ országait, és ezek’ dicsőségét. Én olly gönczölnek tekintem a’ fensőbb életi szép­ségére törő józan philosophiát, mellynek a’ földi érdekek’ nem min­dig tiszta óczeánjába soha lemerülni nem szabad. Nyújtson ez kris­tálytiszta , és angyaljó elveket a politicának, képezzen emberbe­­csülő fejdelmeket, minő vala II. József­­, ki mint bölcs nem rettegé a’ nyilványt és közvéleményt, képezzen Titust és M. Aureliust, de képezzen népet is, melly távol legyen az ábrándos népfenség, kor­látlan szabadság és egyenlőség’ hagymázától, és minden alkalmat ne használjon fel a' kirúgásra, és ekkor árnyékkirályságot bátorul ne tervezzen; ismerje el saját hibáit, sőt monstrositásait :-------többre ennél saját körét ismerő philosophia soha se menjen; mert, ha ő fensőbb hivatását feledve, küzdterét és ama’ lobogót, mellyen írva áll : életharmonia, elhagyja, és alsóbb földi érdekek mellett intézke­dik, bizonyos, hogy a­ mennyet megrohanni akaró titánokat segí­­tendi, és eremharczot idézend elé, melly aztán rémes vulkánhoz ha­sonlítaná, melly új lávaözönnel temetend el minden szépet, min­den jót. A’ helyett tehát, hogy Garnier, és a’ Pál’ templomában ösz­­szegyült békecongressus’ tagjaival, nemzetek közti törvénykönyv’ készítésével foglalkodnánk, és azon tömök fejünket, mikép fogad­tassuk el azt a’ világi nemzeteivel, húzzuk öszsze vitorláinkat, és gondolkodjunk azon, mikép fogadtassuk el népünkkel ama’ nagy törvénykönyvet, a’ tiszta morált, mit maga a’ fölény írt, sőt oltott minden szívbe: vizsgáljuk azt, mikép lehetne édes honunk’ fiai kö­zött általános szellemi és erkölcsi míveltséget terjeszteni, a’ tiszta *) „Egy emberbecsülő áltat, mindenki’ számára alkotott, 's megnyitott mu­lató kert.“ E’ szép kör fölirat áll a’ bécsi, cs. k. mulató kert’ kapuja fölött. ”

Next