Hetényi János: A Magyar Parthenon előcsarnokai (Pest, 1853)

Bevezetés

keresztyénség’ nem betűit, hanem józan elveit életbe léptetni, le­szabva vad és szilaj képzelődésünk, világjavító hévbuzgalmunk pe­­gasusáról, és azon sikamló ösvényről, mellyen a'fölhevült képzelem’ és az élénk érzelmek’ tolongása igen könnyen tévulakra ragad, és az ábrándos tervek olly ösvényre vezetnek, miben igen meszsze nem menni, és rendellenesen működni, majdnem lehetetlen. Csekélységem’ parányi ereje is az emberiség’ illy gigási fel­karolására elégtelen ; nincs is erre szükség, miután az emberiség' pásztorainak nagy fejedelme a' bölcselőket arra megtanítá , miben áll az igaz bicealismus? Iliást tehát Homer után írni nem akarok , és itt szerényen viszszautasítom ama’ nyilatkozatot, mellyet egy tisztelt szaktársam az Acad. Értesítőben philosophiámról nyilvánított, mintha ez világphilosophia leendene. Parthenonom első előcsarno­kában előadandom , hogy illyesmi lehetetlen, nem létezett, nem is létezendik soha. De már világvallást igen is tisztelünk a’ keresztyén­­ségben. Analog ugyan némileg a’ tiszta socratismus is a’ keresz­­tyénséggel, mint láttuk, és iránya egy; de a' világnak minden phi­­losophiái, mellyek eddig elétünedeztek, eredményeikben vajmi égtá­­volilag különböznek amaz igazi Uranida, a’tiszta keresztyénség’ imént előadott műveleteitől. E’ nem örvendetes igazságot mi is szo­morúan tapasztaljuk,sőt keserűen érezzük; mert csalhatatlanul igaz, hogy mit amaz épített, ez sokszor lerontja, mit amaz szelíden és szerényen tanított, emez kétségbe vonja, sőt sokszor annak hadat is izén. Nem egy Hofmann támada már keresztyén bölcselőink közöl, a’ ki botorul állítá, hogy : az ész’ világa természettel ellenkezik a’ kijelentés’ fényével. Ha tovább is illyen ellenkezetbe teszszük a’ jó­zan philosophiát az igaz vallásnak, nem mondom, betűivel, hanem lelkével; ha különbséget állítunk fel az istenészeti és bölcsészeti igazságok között — bár amazok’ kútfeje az isteni nyilatkozat és hit, emezeké a’tiszta és a’sophismus által meg nem fertöztetett józan ész és búvárlat; ha Poiret-tel állítjuk, hogy van alapos, felületes és hamis tudomány, melly utolsó állítás botorul maga magáról ellent­mond , úgy öszszetévesztjük a’fogalmakat, és örök szóharczokba bonyolódunk. Az igaz vallás, és az igaz philosophia tehát több nem lehet egynél, és mind kettőnek alapja, iránya, és feladata nem más, mint a’ bölcs biocalia, vagy a’ szellemi fensőbb élet’ szépségűre ve­zérlő, főleg élettisztaságot irányzó, és ennek minden földi aljasb érdeket alárendelő élettudomány. Ez a’ törvény és próféták, ez a’ Rhodus, ez minden philosophia’ ne-továbbja, ez és nem más a' böl­csészet' ideálja. Ebből indulok ki én is , és szüntelen ide akarok viszszatérni; de mivel az igét valósítni is kell, és a' czél nem egy az eszközök­kel, mik a’ hely és kor' kivonatai szerint számtalanok lehetnek, mi­vel továbbá az utazás’ iránya egy lehet ugyan, de a’ czélra vezető utak s ösvények különbözhetnek, nem akarva örökké az idealismus’

Next